Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sandefjord: Tiltak for å få nye ladeplasser

Startet av pej, torsdag 31. juli 2014, klokken 23:55

« forrige - neste »

t0ffluss

Sitat fra: alf_skaar på onsdag 16. juli 2014, klokken 20:29
Synes vi skal være takknemlige for at Tesla har fått satt opp SC.

Say what? Vi har da betalt for gildet!
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

hgs

En annen fast rutine som burde innføres er at dersom man blir fossilblokkert bør man på en høflig måte si fra til vedkommende sjåfør så fort denne dukker opp at selv om det ikke er forbudt å parkere her er dette en ytterst viktig plass for en elbilist, at neste stasjon ligger 20 mil vekk og at denne i praksis den eneste måten man kan få ladet bilen på når man er på langtur. Bensinpumpeanalogien bør være begrunnelse god nok.

Videre har jeg vanskelig for å forstå hvorfor grunneiere tydeligvis er så skeptisk til å reservere noen plasser til Tesla. Samtlige superladere i Norden er plassert på plasser der det aldri er noe reelt problem å finne en parkeringsplass. Torp er et godt eksempel i så måte, parkeringsplassen for hele handelsparken er enorm.  I verste fall må man kanskje gå et par 100 m ekstra på veldig travle dager (det har man definitivt ikke vondt av etter å ha satt til livs et måltid på Max). Hadde det vært snakk om å "gi opp" svært attraktive plasser i sentrum av en by hadde jeg hatt en bedre forståelse for grunneiers valg. At de "mister kunder" på dette tror jeg er lite sannsynlig. Men man undervurderer jo stadig folks latskap :o

Siden kona er svensk er jeg mye der borte, og jeg har et klart inntrykk av at oppmerksomheten rundt elbiler generelt og Tesla spesielt er langt mindre i Sverige en hjemme. Mange aner faktisk ikke hvordan en ladestasjon ser ut eller hvordan ladeinfrastrukturen fungerer, og parkerer derfor lykkelig uvitende om at man kan ødelegge turen for andre. Derfor velger jeg også å tro at dette vil gå seg til etter hvert som folk blir vant med dette.       

Om det mot formodning viser seg at Torp blir kaos kommer jeg nok ikke til å basere meg på denne, men regner med at strekket Solli - Falkenberg på 31 mil bør gå greit om man ikke kjører helt gris. Evt fylle på litt med type2-laderne på IKEA på andre siden av E6 om det er kø. 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Avh

#122
... syv , åtte , ni .. TI  ;D (Takk Amoss).
Har besøkt alle de svenske SC så langt og det er vel særlig Karlstad og Uddevalla som kan gi noe kaos. Svenskene er overraskende kunnskapsløse om EL-biler. Det vil vel helst gå bra.
En typisk samtale i Sverige går slik: Hvaerdetforslagsbil? En Tesla. Jahahvemproduserarden? Tesla! ErdetFordellernonannansomproduserarden? Nei Tesla. Det er en EL-bil. Ahhhenhyyyybriiiid!!?? Nei den går bare på strøm.    Deretter blir det helt stille ..
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Amoss

Sitat fra: Avh på onsdag 16. juli 2014, klokken 22:43
... syv , åtte , ni .. TI  ;D (Takk Amoss).

Bare hyggelig :)

Sitat fra: Avh på onsdag 16. juli 2014, klokken 22:43
Har besøkt alle de svenske SC så langt og det er vel særlig Karlstad og Uddevalla som kan gi noe kaos. Svenskene er overraskende kunnskapsløse om EL-biler. Det vil vel helst gå bra.
En typisk samtale i Sverige går slik: Hvaerdetforslagsbil? En Tesla. Jahahvemproduserarden? Tesla! ErdetFordellernonannansomproduserarden? Nei Tesla. Det er en EL-bil. Ahhhenhyyyybriiiid!!?? Nei den går bare på strøm.    Deretter blir det helt stille ..

Joda, sier altså heller ikke at det ikke blir noe problem. Ser så klart at det kan skje. Bare syntes det ble litt mye krisemaksimering før man så at det faktisk ble ett problem i praksis. Så vil tiden vise om og evnt. hvor dette blir ett problem, og hva Tesla i så fall foretar seg...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

alf_skaar

#124
Sitat fra: t0ffluss på onsdag 16. juli 2014, klokken 22:17
Sitat fra: alf_skaar på onsdag 16. juli 2014, klokken 20:29
Synes vi skal være takknemlige for at Tesla har fått satt opp SC.

Say what? Vi har da betalt for gildet!


Tesla har veld aldrig sagt at de til envær tid skal stå ex antall plasser klar ?
Som sakt så har Tesla hatt vanskligheter å finne bra plasser, er jo liten vits i og kjøre flere km for så og kjøre tilbake i gjend.

så jeg mener at vi skal være glad for at vi har fått noe mulighet til SC i de hele tatt.

Dette kommer til og gå seg til men de vil nok ta noe tid.

Er også på tide med litt opplysning av folk. på en høfelig måte i all land på alle språk.

Manger er uvitene.

Har selv opplevd at i Tuckfors så var de en kar med en digger 4 trekker som stilte seg på EL bil plass han viste ikke om de engang.

Alf

Brede

Jeg har mailet og snakket litt med Jerome Guillen tidligere og han er bestandig serviceinnstillt og glad når jeg har tatt opp saker med ham, så jeg sendte en mail for å høre om hvilken policy Tesla kjører med tanke på reservasjon av plasser.
Fikk i løpet av en times tid dette svaret:

Dear Brede:

Thank you for your message and bringing this concern to my attention.

While we typically rent the spaces where the superchargers are located, we are not in a position to enforce who parks there or stays parked there when the charge of their car is complete. We typically rely on the proper behavior of all users to act responsibly with others.

I am copying Jelle on this message: he leads our supercharger effort in Europe. If there are more specifics you can share with him about a specific site, we can try to see what can be done.

Many thanks again. Best regards,

Jerome Guillen I VP, WW sales and service


Fikk like etter denne mailen fra Jelle Vastert som leder utbyggingen i Europa:

Dear Brede,
Thanks for your email and your perspective as a much valued user. We do actually evaluate the usage at our stations and try to monitor 'ICE-ing' as we call it (our sites being occupied by non-Tesla/EV cars) as much as we can. When the pressure builds we will engage in a conversation with the site-owner to see if we can label more stalls as exclusively reserved. Could you be so kind to let me know of the specific site you are referring to. I will keep a close eye and see what can be done on short notice.
Kind regards,
Jelle Vastert


Jeg får prøve å svare med å oppsummere litt fra denne tråden og sender med noen bilder med manglende oppmerkinger og fullparkerte ladestasjoner.
Tar gjerne imot innspill på utfordringer på enkeltstasjoner.

Thor2014

De fleste her kan vel kanskje enes om at det kan bli ett problem.
Blir det det, så send et bilde til Tesla.
Tesla gjør helt sikkert noe dersom dagens løsning ikke fungerer.

Så kan vi sikkert slutte å sutre inntil det er noe å sutre om.

bb

Apropos ICEing. Dette skjedde på en av turene mine i desember i fjor:
http://vimeo.com/100938795

Etter videoopptaket gikk jeg bort til fruen og forklarte at hun parkerte rett foran en superlader. Det var jo nok plasser der, men akkurat den plassen tenkte jeg å bruke siden jeg hadde stilt opp kameraet med det gylne snitt osv. Hun flyttet seg uten å protestere. Jeg tror ikke hun hadde hørt om hva en superlader gjør engang.

Hvis jeg må vente eller ser for mange fossiler parkere på SC-plasser så kommer jeg til å ta bilde og sende til Tesla. Jeg vil også oppfordre andre til å gjøre det så de ser omfanget av problemet.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

alf_skaar

Brede

Kansje du kan starte mailen med og skryte litt om den som er i Lyngdal :-) ja jeg er nok innhabil og ikke ofter jeg har vært der men synes den er veldig bra. Flere slike :-)

Alf  ;D

Brede

Sitat fra: alf_skaar på onsdag 16. juli 2014, klokken 23:34
Brede

Kansje du kan starte mailen med og skryte litt om den som er i Lyngdal :-) ja jeg er nok innhabil og ikke ofter jeg har vært der men synes den er veldig bra. Flere slike :-)

Alf  ;D

Skryt skal de få, for det er jo beundringsverdig det de har fått til!!  :D
Samtidig er de nok svært åpne for innspill for forbedringer.

alf_skaar

Ellers så har jeg et tips om Verdens største SC på Stovner!  8)

er veld plass til 300+ kansje fler  :o

mellome veien og Stovner Senter er de en enorm stor åpen plass. Bruker å være Tiveoli her.

Kommune har planer om og lage et stor grønnt område mener og ha hørt at de er noe krangel om en eller annen vei som skal gå/være her fra gammelt av er ikke sikker.

Hvis kommune og Tesla kunne snakke sammen så...

Er jo ikke beste plassering men de er ikke langt til Ring3, Østre Aker vei, E6, osv

Alf  :)

hgs

Sitat fra: Brede på onsdag 16. juli 2014, klokken 23:24
Jeg har mailet og snakket litt med Jerome Guillen tidligere og han er bestandig serviceinnstillt og glad når jeg har tatt opp saker med ham, så jeg sendte en mail for å høre om hvilken policy Tesla kjører med tanke på reservasjon av plasser.
Fikk i løpet av en times tid dette svaret:

Dear Brede:

Thank you for your message and bringing this concern to my attention.

While we typically rent the spaces where the superchargers are located, we are not in a position to enforce who parks there or stays parked there when the charge of their car is complete. We typically rely on the proper behavior of all users to act responsibly with others.

I am copying Jelle on this message: he leads our supercharger effort in Europe. If there are more specifics you can share with him about a specific site, we can try to see what can be done.

Many thanks again. Best regards,

Jerome Guillen I VP, WW sales and service


Fikk like etter denne mailen fra Jelle Vastert som leder utbyggingen i Europa:

Dear Brede,
Thanks for your email and your perspective as a much valued user. We do actually evaluate the usage at our stations and try to monitor 'ICE-ing' as we call it (our sites being occupied by non-Tesla/EV cars) as much as we can. When the pressure builds we will engage in a conversation with the site-owner to see if we can label more stalls as exclusively reserved. Could you be so kind to let me know of the specific site you are referring to. I will keep a close eye and see what can be done on short notice.
Kind regards,
Jelle Vastert


Jeg får prøve å svare med å oppsummere litt fra denne tråden og sender med noen bilder med manglende oppmerkinger og fullparkerte ladestasjoner.
Tar gjerne imot innspill på utfordringer på enkeltstasjoner.

Flott, bra jobba!

Et annet interessant moment: I denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15216.0.html
ligger det noen interessante bilder på hvor mye strøm hver enkelt ladestasjon leverer. Det hadde vært moro å vite om Tesla kan se forbruket på hver enkelt lader, og ikke bare hele ladestasjonen. En stasjon der reserverte ladere går på full guffe mens resten kun brukes i ny og ne burde gi et hint om mye ICEing.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

alf_skaar


sigurdi

Denne tråden så må jeg si meg litt enig med endel Leaf og andre elbil eiere, Tesla eiere er mer sytete en andre desverre.

Dette sliter dem med og det er mer Leaf en Tesla på norske veier, nesten det dobbelte. Ikke mange bruker dem til langkjøring fordi:

Hurtigladere er kun på 50kW og som oftes bare en på hver lokasjon, så du må håpe at ingen andre lader når du kommer.

Tesla kommer i løpet av året til å sette opp 22 lokasjoner (2 i Lier) bare i Norge og hver av dem har 4-8 ladeplasser. 135kW X 4 på alle nye med 8 plasser. (Max 122kW kan brukes på en bil)

Samtidig har de satt opp i alle våre naboland som vi kan benytte.
De prøver å plassere dem nærmest hovedveien, med slik avstand at de får opp flest mulig for midlene satt av og samtidig skal gi eierene mulighet for å gå på do samt ete uten å måtte gå alt for langt.

Å male fanden på veggen, dersom om og men at en lader blir opptatt når en skal på tur pga ICE ing av plasser med maxtid på 30-45min er helt utrolig.

Det er en grunn til alle elbilfordelene, og det er at det er ulemper med elbil det er ikke like rett frem som med en diesel eller bensin bil.

At Tesla må dokumentere at plassene er i bruk for leietaker, slik at flere kan reserveres, kan vi hjelpe til med.

Samtidig prøver dem å reservere A eller B båser slik at reserverte plasser får en hel SC for seg selv. :-)
Ofte er alle A på siden av hverandre. 1A, 2A, 3A, 4A, 4B, 3B, 2B, 1

(noe skuffet over tankegangen, forstår frustrasjonen om en kommer opp i situasjonen, men å klage og true med media for at noe kan skje)

Hadde jeg vært Tesla, hadde jeg heller brukt mine ressurser og energi på andre markeder.
Antall SC lokasjoner, har vel overgått alles forventninger allerede.

@Tesla har live data på hvilke Ladebåser som er i bruk, vises live i hovedkvarteret, trykker på aktuell SC og alle båser vises med rød eller grønt lys.

Så de ser om det er kø og det bare er minutter mellom hver Tesla på f.eks de 4 reserverte båsene.

Selv håper jeg dette er med i versjon 6, at det kommer opp på skjermen i bilen.
Da bør reserverte plasser og være merket, pga det kan se ut som 4 er ledig men de er ICEd.

sigurdi

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

rene

Er "elbilfordelene" pga ulemper med elbil, eller er det fordi stortinget ønsker at flere skal gå over til elbil?

Å sammenligne med andre elbiler synes jeg faktisk blir å sammenligne epler og bananer. Ingen andre elbiler er laget for å kunne erstatte en tradisjonell fossilbil mtp rekkevidde og mulighetene denne rekkevidden gir. Alle andre er dessverre nr 2/bybiler, selv om noen selvfølgelig strekker dette konseptet/motbeviser det med å dra til Spania fra Norge med en lavrekkeviddebil. Knallbra at entusiaster gidder dette, men det har lite med problemstillingen for de som har erstattet hovedbilen med en Tesla Model S å gjøre.

Jeg er helt enig i at det er unødvendig å male fanden på veggen pga det er en mulighet for at en fossilbil står i veien for laderen, men likefullt - drar du på langtur har du sannsynligvis lagt en plan for hvor lang tid du skal være på veien. Det finnes de som ser på turen som målet, men det er nok også mindretallet.
Sist jeg dro på langtur kjørte vi fra Sandnes til Fredrikstad, dvs to superladere og en ferje. Med jentungen på 8 mnd baki hadde det vært ganske kjipt å komme 1,5 time senere til Fredrikstad enn planlagt pga venting (i verste fall) på å få tilgang til superladerne ved ankomst ladeplassene. Samtidig mister en jo gjerne en ferje eller to osv.

Poenget er uansett at det er verdifullt for mange å kunne planlegge hva man legger seg ut på, og uten å vite at man får tilgang på en superlader innen ~10 min fra man ankommer ladeplassen, kan det bli vanskelig å erstatte hovedbilen med en elbil. Det er helt greit at reklamen sier at du kan lade halvt batteri på 20-30 minutter og ikke nevner noe om ventetid - men det setter en forventning om at det er ledig når du ankommer på samme måte som de fleste bensinstasjoner. Forskjellen er jo at du vanligvis bare kan kjøre videre til neste bensinstasjon, det er vanskeligere med superladere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA