Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 30. juli 2014, klokken 14:26

« forrige - neste »

Ohm

Sitat fra: pberg på torsdag 25. september 2014, klokken 12:16
Sitat3,9 bar i alle dekkene

Tåler de så mye? Det er vel de færreste vanlige dekk som tåler mye mer enn 3 bar.
Kanskje det var 2,9  8) fylte det som står i døra + 0,1 mer. Forresten, ingen av dekkene hadde likt trykk da jeg henta bilen. Fylte på Statoil som hadde automatisk måler/luftfyller.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Nuvolari

Sitat fra: Ohm på torsdag 25. september 2014, klokken 17:41
Sitat fra: pberg på torsdag 25. september 2014, klokken 12:16
Sitat3,9 bar i alle dekkene

Tåler de så mye? Det er vel de færreste vanlige dekk som tåler mye mer enn 3 bar.
Kanskje det var 2,9  8) fylte det som står i døra + 0,1 mer. Forresten, ingen av dekkene hadde likt trykk da jeg henta bilen. Fylte på Statoil som hadde automatisk måler/luftfyller.

I døren på min bil står det  2,8 bar på linje 1 ved lite bagasje. Så står det 2,5 bar på linje 2 også ved lite bagasje. På linje 3 står det 2,8 bar ved mye bagasje. Ved utlevering var det fylt 2,5 bar. Skal man ha 2,5 eller 2,8 ved lite bagasje og hva er forskjellen på linje 1 og 2?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

MrBacardi

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 25. september 2014, klokken 19:38
I døren på min bil står det  2,8 bar på linje 1 ved lite bagasje. Så står det 2,5 bar på linje 2 også ved lite bagasje. På linje 3 står det 2,8 bar ved mye bagasje. Ved utlevering var det fylt 2,5 bar. Skal man ha 2,5 eller 2,8 ved lite bagasje og hva er forskjellen på linje 1 og 2?

På diesel-golfen er det en linje pr hjuldimensjongruppe, antar det er det samme på e-Golfen.
Men der står det også hvilke hjuldimensjoner som hører til hvilken linje, så man vet nøyaktig hva som er korrekt for hvilken dim + last.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Nuvolari

Sitat fra: MrBacardi på fredag 26. september 2014, klokken 11:13
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 25. september 2014, klokken 19:38
I døren på min bil står det  2,8 bar på linje 1 ved lite bagasje. Så står det 2,5 bar på linje 2 også ved lite bagasje. På linje 3 står det 2,8 bar ved mye bagasje. Ved utlevering var det fylt 2,5 bar. Skal man ha 2,5 eller 2,8 ved lite bagasje og hva er forskjellen på linje 1 og 2?

På diesel-golfen er det en linje pr hjuldimensjongruppe, antar det er det samme på e-Golfen.
Men der står det også hvilke hjuldimensjoner som hører til hvilken linje, så man vet nøyaktig hva som er korrekt for hvilken dim + last.

Ja det er slik det vanligvis fremstilles. I dette tilfellet står det ingen dekkdimensjoner.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Sonus

Jeg fulgt BMWs anbefalinger til lufttrykk på min dieselbil i 3 år noe som resulterte i skeivslitasje med utslitte kanter på både innside og utside. Anbefalt trykk var 2.2 foran og 2.7 bak. Da jeg kjøpte nye dekk hos dekkforhandler anbefalte de 3 bar rund baug da vi i Norge aldri kommer opp i de temperaturer man gjør i europa. Det blir spennende å se slitasjemønsteret etter endt sommersesong, men det ser ut til å gi mer jevn slitasje enn anbefalt trykk fra BMW. Derfor kommer jeg nok til å kjøre mer trykk enn anbefalt fra VW på min E-Golf.

Elmo

Sitat fra: nime01 på lørdag 04. oktober 2014, klokken 08:29
. . . konklusjon:
Varmepumpe er "må ha" i en moderne elbil i Norge
...
Jeg forstår ikke hvordan du kan konkludere med det ut fra den turen.
Når bilen først er varm, og så godt isolert som Golfen er, så bruker ikke varmeapparatet så mye strøm. Så det er særlig ved småkjøring og mye stopp (avslått bil), dvs stadig oppvarming,  at varmepumpe gir utslag. Mindre å si på langturer.

Men når det er sagt så er jeg enig i at elbiler bør ha varmepumpeteknologi i varmeapparatet.

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: nime01 på søndag 05. oktober 2014, klokken 19:02
Så fort du skrur på varmeapparatet i e-Golf uten VP synker rekkevidde betraktelig, selv før det er vinter.
Varmeapparat på fullt trekker like mye i starten uansett om det er vinter eller sommer. Og guess-o-meteret "antar" umiddelbart at det skal stå på for ever. 
Sitat fra: nime01 på søndag 05. oktober 2014, klokken 19:02
Som nevnt er det vår mening at en moderne elbil bør ha varmepumpe, rett og slett for mer utnyttelse av energien til fremdrift istedenfor oppvarming.
Det er vi enige om.
Mitt poeng er at du ikke skal overvurdere bidraget til varmepumpen. Særlig ikke på langturer og i en bil som er godt isolert.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rio

Enig i at VP er veldig mye viktigere når det gjelder masse småkjøring i løpet av en lørdag. Slike dager mener jeg kan tømme 1/3 av batterikapasiteten på min Leaf (uten VP) bare på oppvarming.

Biler er neppe godt isolert pga alle de store glassflatene. Folk har jo regnet seg ihjel på hvor mye energi man taper på noen uisolerte rør i Nissan Leaf, men jeg mener det må være langt mindre enn det man taper direkte gjennom de store vinduene (som har vinden direkte på). Samt gulv og tak, selv om de er litt isolert.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ohm

Hvis Varmepumpa gir 30% lenger rekkevidde, vil den gå ca15-17 mil om vinteren da? Jeg regner ca 13-14  mil på min som ikke har vp. Norm modus og 22 grader kupetemp.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Rio

Sitat fra: Ohm på mandag 06. oktober 2014, klokken 17:35
Hvis Varmepumpa gir 30% lenger rekkevidde, vil den gå ca15-17 mil om vinteren da? Jeg regner ca 13-14  mil på min som ikke har vp. Norm modus og 22 grader kupetemp.

Husk at varmeforbruk går på tid, ikke på distanse. Kjører du "flat out" (tømmer bilen ved å kjøre fort på motorvei i kort tid) så har varmepumpe liten forandring.

Hvis man derimot bedriver masse småkjøring, køståing, oppvaring av bil, småhandling, osv. så gir varmepumpe mye større forandring.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ohm

Litt på siden: Den Golf City Stromer du hadde, den gikk vel nesten 10 mil den også? Sånn sett har ikke utvilingen vært helt ekstrem. Er veldig spent på forbruket til VP eGolf, håper det innfrir.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Rio

Sitat fra: Ohm på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 00:02
Litt på siden: Den Golf City Stromer du hadde, den gikk vel nesten 10 mil den også? Sånn sett har ikke utvilingen vært helt ekstrem. Er veldig spent på forbruket til VP eGolf, håper det innfrir.

Jeg har hatt, og solgt, 4 stykker. De hadde en offisiell rekkevidde på ca 80 km, men en god del mindre med kalde batterier. De har dog batterioppvarming (fra 230V), samt Eberspächer dieselvarmer.

Blybatteriene veier 480 kg (!), men det er plass til litiumbatterier som gir en rekkevidde på opptil 200 km.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

pekjan

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 10. juli 2014, klokken 21:46
Fortsatt potensiale for ennå mer økonomisk kjøring: :)
Har flere dager i sept kjørt fra Sandefjord til Oslo S, tot 11 mil. Da har jeg ca 2 mil igjen ved "full-ladet" bil. Dvs ca 16,5 mil. Av en eller annen merkelig grunn lader e-golfen min sjelden/aldri helt opp til 19 mil. Noen sier det har med minne-funksjon å gjøre. For meg ubegripelig - jeg trenger jo alltid 19 mil på Oslo-turene mine..?!?

Råde

#88
Rekkeviddeangivelsen er jobikke en tankmåler. Jeg regner med du får 100% såkalt SOC (state of charge). Hvor mange km rekkevidde den estimerer du har på aktuell SOC (også ved 100%) er avhengig av kjørehistorikken din. Mao: kjør mer økonomisk og du vil etterhvert se 190 ved fulladet bil.

Edit: har forresten noen lovet deg at du er garantert å klare Sandefjord-Oslo vinterstid? Det skal bli spennende å se om det holder.
e-Golf | X75D

Puzoni

#89
@pekjan -  er spent på om du greier Sandefjord - Oslo med fulladet bil u/VP nå som utetempen på morgenen har kommet seg under 10*C. Som sagt, har jeg selv angst på ruten Lysaker - Larvik, blir dog da med Ventepumpe. Forutsatt at jeg lever så lenge til å motta bilen ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA