Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 30. juli 2014, klokken 14:26

« forrige - neste »

Mackfighter

31,5 km tur retur Sørum-Nydalen. -14 grader på morgenen, -8 på ettermiddagen. Forvarmet på morgenen, kjørte på 22-20 grader i kupen med setevarme. 2016 modell med VP.

hemi

41km... snitta 27.4kwh :o

forvarma før jeg dro å greier, endel stopp på veien skal sies, og 22kmh snitthastighet...

hadde igjen 45% når jeg kom hjem.

np

Hmm.. Plutselig lavt forbruk, -1C,  vått på veien, forvarmet i 5 minutter. Jevn trafikk, ikke kø, Skedsmo-Fornebu. Eco mode. (Selv om det står Normal i screenshot.)
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

sandstrand



91km, ca -13°C, 75% av turen i 80 sone med 85 på hastighetsbegrensning. ECO mode og varme i bilen. 25% av turen på landevei med is.  Startet fulladet og hadde ca 10km igjen når jeg parkerte.
18/12/15 -> Nightblue e-golf / 2016 / prod uke 48

grime

Dagen etter at vi fikk e-Gloffen medio november i 2015, kjørte jeg den nyladet (155 km) fra Vindern til toppen av Voksenåsen og tilbake hjem igjen. På toppen av Voksenåsen var det igjen 94 km og jeg regenererte maksimalt i bakkene nedover. Da stod den på 154 km. Dette kan da umulig være mulig? Luftmotstand, rullefriksjon m.m.m. må jo ha utgjort vesentlig mer enn én km?
Tesla S75D AP1 2016 - S100D AP2,5 FSD 2018 - Cybertruck 4x4 FSD & Model Y DM FSD med krok i bestilling.

Elmo

Sitat fra: grime på tirsdag 12. januar 2016, klokken 22:28
Luftmotstand, rullefriksjon m.m.m. må jo ha utgjort vesentlig mer enn én km?
JA. Husk på at oppgitt rest-rekkevidde er en antagelse (ofte kalt gjett-o-meter) basert på flere parametere, hvorav virkelig batterikapasitet Soc (State of Charge) er en av dem.
Når du startet beregnet den hvor langt du vil komme med SOC hvis forbruket er sånn det var på den siste turen du hadde, pluss bla temperatur.
Når du er i bunnen av bakken gjør den samme beregning. Men nå er forbruket du hadde på de siste kilometerene BETYDELIG lavere enn siste turen du hadde før lading, så den antagelsen du nå får er MEGET over-optimistisk.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

e-curious

Golfen har vist et veldig høyt forbruk ved et par anledninger nå, det meste på over 90 kWh/100km.  Bilen stod i ro, det var et par minus og varmeapparatet stod på.  Jeg hadde kjørt kanskje en kilometer eller to.  Jeg forsøkte med å skru av varme og klima, uten at det hjalp noe spesielt på forbruket.  Hva kan grunnen til det høye strømforbruket være?

vitcho

Jeg har oplevet det samme, http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25930.0.html

Jeg er kommet frem til, det må være en fejl i den momentane visning af forbrug, når det er koldt. Jeg tror ikke reelt, vi bruger 99kwh/100. Momentanmåleren er sikkert kalibreret efter et batteri i plusgrader, og den bliver så misvisende, når det er minusgrader.

DagRune

Når du kjører i kø, i gjennomsnitt 5 km/t, og kort varighet (10 min?) med varmeapparat på fullt (6 kW pådrag) blir regnestykket på forbruk per 100 km svært høyt. I eksempelet ovenfor ville det ta 20 timer å kjøre 100 km med 5 km/t, og om forbruket var 6 kW hele tiden får du et beregnet forbruk på 120 kWh/100 km.
Det er grunnen til at køkjøring i kulde gir et høyt beregnet forbruk per 100 km i starten. Etter hvert varmes kupeen opp, og forbruket går ned.

e-curious

Monentanforbruket var mindre med det samme jeg startet bilen, for så å øke.  Som sagt, bilen sto i ro og strømforbruket var skyhøyt selv om all varme var skrudd av.

vitcho

Nej, det er netop det, der er sagen. Dette er ikke relateret til opvarmning af kabinen. Da jeg stod stille, stod momentanforbruget til 6-8 kwh/100km. Det er primært, når man bevæger sig, det går galt. Her bliver forbruget helt skævt (op til 99 kwh/100) selvom man bare triller. Det jo ikke sådan, at bilen bruger 99kwh på opvarmning. Så meget er sikkert. Tilbage er spørgsmålet om den bruger over 90kwh/100 på fremdrift eller den viser forkert, når batteriet er koldt. Jeg tror mest på det sidste...

zyp

Momentanforbruk oppgis ikke i kWh/100km (siden det ville blitt uendelig høyt, fordi du aldri flytter deg 100km når du står stille), det oppgis i kWh/h (dvs. rett og slett bare kW).

Når du så begynner å bevege deg vil bilen bytte til å vise forbruk i kWh/100km, og da blir momentanforbruket ganget med antall timer det tar å kjøre 100km, som naturlig nok blir et stort tall når du kjører/triller så sakte at det tar mange timer å kjøre 100km.

e-curious

Skal dobbelsjekke neste gang at visningen er momentanforbruk, selv om jeg tror at avlesingen er rett.  Uansett, greit med en korrigering av hvilken enheter man bruker.

David Skov Hansen

Uden at kloge mig for meget op beregningen bag kan der uden tvivl opstå situationer som rammer udenfor normalen på en eller anden måde og dermed vil den ramme null værdier eller værdier som er så underlige at den ikke kan gøre andet end at vise 0 eller 90 som sikkert er sat af vw som øvre og nedre grænse. Jeg vil nok se på voltmeteret fremfor GOM'en

jensjacob

Jeg samler lige op her da jeg har et spm. som nok kommer ind under her...

Jeg skal ud på en længere tur med passagerer på et tidspunkt. Der skal lades undervejs og første stræk bliver ca. 95 km. De 90 på motorvej. Dvs. afhængig af hvordan jeg kører er det muligt for mig at forbruge næsten vilkårlig meget strøm. Vi starter fuldt opladet.

Givet batteriets brugbare kapacitet (jeg sætter det lidt konservativt til 20 kWh) er vi så enige om at hvis jeg til enhver tid holder gennemsnitsforbruget på 20 kWh/100 km så kan jeg køre strækningen sikkert ? Jeg vil skele til rækkeviddemåleren men vil ikke tage dens værdi for pålydende før den er < 20. Og på det tidspunkt skulle motorvejsfrakørslen til ladestanderen gerne være indenfor synsvidde.

Afhængig af vejrforhold vil en større eller mindre energimængde skulle bruges på komfort. Men jeg antager at dette forbrug medregnes i gennemsnitsforbruget.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA