Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 30. juli 2014, klokken 14:26

« forrige - neste »

Cirrisky

Hadde første tur i dag, gikk 130km før jeg fikk første advarsel fra systemet. Det var med 5 grader utetemp, regn, og blanding av motorvei og veier med mye opp ned i terreng.  Ganske fornøyd med det :). Kunne vel ha presset den til ca 150 før den hadde blitt snegle

Wims!

Hatt bilen noen dager nå, tatt ingen hensyn til effektiv kjøring. Mye full gass, 80-110 på motorvei. Endel bratte bakker. Og siste bakken før jeg er hjemme er ca 250 høydemeter og 3 km, så den presser opp kWh litt.
ca 5-8c. Halvparten er bykjøring. Godt fornøyd.
2019 TM3 LR AWD
2016 E-Golf. (solgt)

PokerFjes

I går kjørte jeg fra Larvik til Åmot, temperatur fra 8 grader ned til ca 5 grader på turen. Veiene var fine og tørre.
Hastigheten varierte fra litt under 110km til 95 på motorveien. Jeg hadde tenkt å tanke på Grelland, men GOM anslo at jeg kunne klare å komme meg hjem allerede der. Strekningen fra Drammen til Åmot er mindre energikrevende enn Larvik-Drammen pga hastighet/luftmotstand, så jeg tok sjansen.
Kom hjem med 5km på GOM og satte laderen på over natta.
Jeg er litt overrasket over at jeg etter kjørecomputeren har brukt ca 19kW og at den lar meg fylle på over 24kW. 
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Langangen

E-Golf 2015 mod
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

tutti

Sitat fra: Langangen på lørdag 14. november 2015, klokken 13:57
Det er ladetap på ca. 20% :)
Hvis det er 20% ladetap  så betyr det at ca. 700W i timen blir tapt til varme ved lading. Det som å ha en ovn stående på fullt. Det er nok feil. Jeg mistenker at VW viser rett og slett for lavt forbruk.

PokerFjes

Sitat fra: tutti på lørdag 14. november 2015, klokken 14:14
Sitat fra: Langangen på lørdag 14. november 2015, klokken 13:57
Det er ladetap på ca. 20% :)
Hvis det er 20% ladetap  så betyr det at ca. 700W i timen blir tapt til varme ved lading. Det som å ha en ovn stående på fullt. Det er nok feil. Jeg mistenker at VW viser rett og slett for lavt forbruk.
Jeg synes også 20% virker høyt. Når det gjelder hva jeg fikk ut av mine 24kW så er jeg fornøyd. 135km i denne temperaturen hvor 95km av disse var på motorvei er helt ok.
Jeg ser at det opereres med 20% på diverse Teslasider også
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Langangen

#216
Sitat fra: tutti på lørdag 14. november 2015, klokken 14:14
Sitat fra: Langangen på lørdag 14. november 2015, klokken 13:57
Det er ladetap på ca. 20% :)
Hvis det er 20% ladetap  så betyr det at ca. 700W i timen blir tapt til varme ved lading. Det som å ha en ovn stående på fullt. Det er nok feil. Jeg mistenker at VW viser rett og slett for lavt forbruk.

Ja en eller annen plass er det noe som ikke stemmer. Denne brusa laderen har en effiktivitet på 90-93% http://www.brusa.biz/fileadmin/Diverses/Download/Manuals/NLG5xx_179_ab_Nr25.pdf Om det er denne som sitter i golfen vet jeg ikke.
Batteriet har vel en utnyttbar mengde på 21,2 kW og dette stemmer jo sånn ca. med forbruksmåleren i golfen..
E-Golf 2015 mod
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

tutti

Sitat fra: Langangen på lørdag 14. november 2015, klokken 14:39
Batteriet har vel en utnyttbar mengde på 21,2 kW og dette stemmer jo sånn ca. med forbruksmåleren i golfen..
egolfen har offisielt 24,2 kwh tilgjengelig, men i følge ev-kablen over også faktisk 24,27 :)
Brutto tror jeg er ca. 27 kwh

Rio

Den har 24,3 kWh brutto, med 88% tilgjengelig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Wims!

2019 TM3 LR AWD
2016 E-Golf. (solgt)

Rio

Sitat fra: Arnold Bjugan på søndag 15. november 2015, klokken 20:19
Hvorfor er det slik?


Fordi litiumbatterier tar skade av å utlades helt, og å lades til 100%. Så alle elbiler kaller f. eks. 7% for 0% og 95% for 100%, for å beskytte batteriet.

Batterier lever lengst dersom man lar dem stå med mellom ca 40% og 80% SoC (state of charge).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Wims!

Ok, og når batteriet leveres med garati på 70%/8år så er det fra ca7% til 88%?

Tipper dette svaret blir nei..
2019 TM3 LR AWD
2016 E-Golf. (solgt)

My2cents

#222
Hinna til Tananger - "B3" - Normal - Ingen motorvei - 6 grader - Vind 10m/s SØ - Regn

Roddric

E-Golf
Passat Stv (ikke 2liter)

Cirrisky

#224
Etter å ha kjørt ca 1000km på dette fine høstværet, så ser jeg at jeg ligger mellom 13.5-15.5kWh/100km.

13.5 var med kø gjennom Oslo, så ble litt redusert gjennomsnittsfart.
14.5 er ved å ligge på fartsgrensen opp til 90 ca, og så holde seg i 90-95 i 100 og 110 sonen.
Bruker alltid normal setting, aldri ECO eller ECO Plus.

Om jeg kjører i over 100 blir det ca 15.5.
Regn og våt vei i vanlige hastigheter er også rundt 15.5.

Blir spennende å se hva det ligger på med snøføre, men er vel heldigvis som oftest ganske bart på E6

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA