Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oversikt over ladeplasser for Zoe

Startet av EV - Driver, tirsdag 22. juli 2014, klokken 19:36

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 24. november 2014, klokken 22:29
Sitat fra: Voltswagen på mandag 24. november 2014, klokken 21:02"we can inform you that the first deliveries of this model version are planned for calendar week 51"

Det må jo være godt nytt?

Joda... Men jeg leser dette som at VW planlegger å frigi allerede produserte biler som hittil har blitt holdt tilbake, i uke 51. Og det visste vi vel allerede. Det sies ikke noe om produksjonen av ventepumpe-Golf deretter vil gjenopptas i uke 7 - eller tidligere.

Jeg venter på et par biler fra Danmark. Disse ble også satt på vent etter produksjon. Jeg har fått beskjed om at de sendes neste uke.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

kaul75

Stikkkontakt: De bilene du venter på sto de i Hodenhagen også?

Sidewinder

Sitat fra: nime01 på tirsdag 25. november 2014, klokken 14:18
Kommer visstnok i januar?

http://www.dinside.no/931669/vw-e-golf-med-varmepumpe-kommer-i-januar

Tror dette er tåkelegging....
Hvorfor stopper de produksjonen hvis det er en software problem??
Hvor mange min tar det å oppdatere software ? 1-2???

Råde

Sitat fra: Sidewinder på tirsdag 25. november 2014, klokken 17:01
Sitat fra: nime01 på tirsdag 25. november 2014, klokken 14:18
Kommer visstnok i januar?

http://www.dinside.no/931669/vw-e-golf-med-varmepumpe-kommer-i-januar
Tror dette er tåkelegging....
Hvorfor stopper de produksjonen hvis det er en software problem??
Hvor mange min tar det å oppdatere software ? 1-2???
My point exactly for en haug med innlegg siden, meeeeen begynner å bli litt lei av å konspirere nå. Nå må de for søren få ut fingern.
e-Golf | X75D

Rio

Som det stod  den danske eposten så gjaldt det både smøreolje og software.

Og software skal som kjent testes, og testsykluser tar tid. Spesielt hvis det skal godkjennes av TÜV eller lignende.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

moonbuggy

Sitat fra: Sidewinder på tirsdag 25. november 2014, klokken 17:01
Sitat fra: nime01 på tirsdag 25. november 2014, klokken 14:18
Kommer visstnok i januar?

http://www.dinside.no/931669/vw-e-golf-med-varmepumpe-kommer-i-januar

Tror dette er tåkelegging....
Hvorfor stopper de produksjonen hvis det er en software problem??
Hvor mange min tar det å oppdatere software ? 1-2???
Det er svært mange faktore som skal tas hensyn til i programmeringen av varmepumpen. Det er slett ikke gjort på noen minutter. Siden de tydeligvis fikk noen problemer underveis, skal de også sjekke dette grundig. Varierte temperaturer, forskjellig status batteri, ladesyklus, eco-modes, osv. osv. Bedre safe enn sorry i dette tilfelle. Derfor drøyer det.

eivhelle

Sitat fra: Sidewinder på tirsdag 25. november 2014, klokken 17:01
Sitat fra: nime01 på tirsdag 25. november 2014, klokken 14:18
Kommer visstnok i januar?

http://www.dinside.no/931669/vw-e-golf-med-varmepumpe-kommer-i-januar

Tror dette er tåkelegging....
Hvorfor stopper de produksjonen hvis det er en software problem??
Hvor mange min tar det å oppdatere software ? 1-2???

Man stopper nok produksjonen fordi det er problemer. Man antar at problemet ligger i SW, men er ikke 100% sikker. Derfor tar man ikke sjansen på å produsere videre før man vet helt sikkert at man har løst problemet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

lightningii

Nok en gang må info ang min bil leveranse komme fra andre medier enn fra der bilen faktisk er kjøpt. Flott Møller, nok en gang beviser dere uduglighet.
Sitat fra: nime01 på tirsdag 25. november 2014, klokken 14:18
Kommer visstnok i januar?

http://www.dinside.no/931669/vw-e-golf-med-varmepumpe-kommer-i-januar

Ohm

Rart at ikke Møller benyttet anledningen til å fremheve hvor lite varmepumpen betyr og hvor dårlig den er, slik som de har gjort til alle dem som har ventet og lurt det siste halve året? Kanskje den ikke er så unyttig likevel nå som de kan levere?
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Sitat fra: Ohm på tirsdag 25. november 2014, klokken 22:12
Rart at ikke Møller benyttet anledningen til å fremheve hvor lite varmepumpen betyr og hvor dårlig den er, slik som de har gjort til alle dem som har ventet og lurt det siste halve året? Kanskje den ikke er så unyttig likevel nå som de kan levere?
Den blei sinnnnnsyyyyyykt mye bedre med litt annen programmering serru. Så da er det bare å selge ivei
e-Golf | X75D

Ohm

Ja, utrolig spennende å se hvor mye galt de programmerte feil første gangen.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

havardolini

Jeg venter selv på en e-Golf med varmepumpe. Det har vært en lang ventetid allerede, og jeg tipper at jeg ikke får bilen før tidligst slutten av januar. Siden jeg egentlig er Mercedes-mann, har jeg mer enn en gang vært fristet til å gå over til B-klasse Electric Drive. Men der blir det vel en ny og lang kø å stille seg i.
Jeg er en av dem som for en tid tilbake fikk bekreftet produksjonsuke 44, så Møller har stilt opp med lånebil frem til e-Golfen kommer.

Jeg er nysgjerrig på hva dere visste om den såkalte varmepumpen da dere bestilte bilen. Jeg fikk ikke vite noenting om den, så da forventer man jo at det er en luft til luft-løsning som en typisk varmepumpe for eneboliger. Det er i alle fall en slik løsning mannen i gata tenker på når han hører ordet varmepumpe.

Det viser seg at "varmepumpen" i e-Golfen ikke er en slik løsning, men heller et slags varmegjenvinningssystem for overskuddsvarme fra bl.a. motor og dynamo, denne varmen transporteres i et væskefylt rørsystem. Med en slik definisjon av varmepumpe, kan man vel si at de fleste biler i løpet av de siste 100 år har hatt varmepumpe..

Systemet fungerer heller ikke effektivt før man har kjørt ca 30 minutter(ifølge VW), en tradisjonell varmepumpe avgir vel god varme etter bare et par minutter?
Slik jeg tolker denne nye informasjonen, betyr det at man i den første halvtimen av kjøreturen bruker like mye strøm til oppvarming som en bil uten vp. Dette betyr selvsagt ingen verdens ting om man bare skal kjøre 45 minutter. Men varer den planlagte turen rundt halvannen time, er det jo potensielt kritisk på en kald vinterdag.

Varmepumpe er vel ingen beskyttet tittel, så VW står sikkert fritt til å bruke det navnet også på sin løsning. Jeg lurer på om det er flere enn meg som føler seg lurt?
Jeg kontaktet selgeren min om dette, og sa klart i fra om hva jeg mente om dette. De la seg flate og kom på banen med erstatning. Man kan si at det har reagert bra på mine tilbakemeldinger, men det hadde de sluppet om de hadde gitt meg denne informasjonen ved kontraktsinngåelsen. Hadde jeg visst det i april, hadde jeg mest sannsynlig uansett bestilt dette ekstrautstyret, men da med kunnskapen om hvordan det faktisk fungerer.


Dannyboy

Sitat fra: havardolini på onsdag 26. november 2014, klokken 10:17

Systemet fungerer heller ikke effektivt før man har kjørt ca 30 minutter(ifølge VW), en tradisjonell varmepumpe avgir vel god varme etter bare et par minutter?

Jeg venter også, bestilte første dag (februar Herrens år 2014), la til VP i mai, fikk etterhvert produksjonsuke 38, bilen lagret et eller annet sted siden da... Blir for nesten ett års leveringstid dette...

Men nå lurer jeg kraftig: er det helt sikkert at den ikke tar varme fra luften i tillegg til varme fra drivverk og batteri? Det har vel vært antakelsen hos en del her på forumet...
E-Golf Intro Night Blue m/vp levert 16.1.15

A8

Møller har dessverre kommet med en del misvisende informasjon angående E-GOlf. Dette er nok nok et eksempel på det. Det kan dessverre virke som om det har vært en ønske om å "snakke ned" betydningen av vp. Jeg har iallfall problemer med å forstå hvorfor de går ut med informasjon som er i strid med VW's egen info (en mulighet er jo at noen ikke forstår informasjonen).
Kortversjonen er at vp i E-Golf henter energi både fra luft (som konvensjonelle vp) og i tillegg fra tap i drivverk slik som du beskriver. Se informasjon fra VW https://www.google.no/url?q=https://www.volkswagen-media-services.com/documents/10541/1091571/ViaVision_2014_March.pdf&sa=U&ei=FN5IVJSsAsXnygPwjYK4CA&ved=0CDwQFjAF&sig2=c5HXHPEclmjR4K8P3rHGrA&usg=AFQjCNGBEkOP6AeUeB3G_tiGiYvqlz8_Aw

Les gjerne også tråden "Vente på varmepumpe" http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14688.0.html
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

havardolini

Takk!
Dette dokumentet hadde jeg ikke sett før. Og det er jo enda et ledd i den endeløse historien der VW og Møller motsier seg selv. Jeg tror ikke at alle i Møller kjenner til dette.
Her virker det jo som om varmepumpen faktisk er en varmepumpe, og at den i tillegg utnytter overskuddsvarmen fra drivverk. Dokumentet virker å komme fra en troverdig kilde, så vi kan stole på at den informasjonen er riktig.

Da lurer jeg på en ting. Kan det være slik at varmepumpedelen av systemet faktisk er effektivt umiddelbart, og dermed gir en umiddelbar energibesparing på oppvarming?
Hvis ja, så er det sikkert da slik at gjenvinningsdelen av systemet gir en ytterligere energibesparelse når motor og drivverk har opparbeidet nok varme?

Dette er det jammen ikke lett å bli klok på!  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA