Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oversikt over ladeplasser for Zoe

Startet av EV - Driver, tirsdag 22. juli 2014, klokken 19:36

« forrige - neste »

A8

Sitat fra: havardolini på onsdag 26. november 2014, klokken 11:18
Takk!
Dette dokumentet hadde jeg ikke sett før. Og det er jo enda et ledd i den endeløse historien der VW og Møller motsier seg selv. Jeg tror ikke at alle i Møller kjenner til dette.
Her virker det jo som om varmepumpen faktisk er en varmepumpe, og at den i tillegg utnytter overskuddsvarmen fra drivverk. Dokumentet virker å komme fra en troverdig kilde, så vi kan stole på at den informasjonen er riktig.

Da lurer jeg på en ting. Kan det være slik at varmepumpedelen av systemet faktisk er effektivt umiddelbart, og dermed gir en umiddelbar energibesparing på oppvarming?
Hvis ja, så er det sikkert da slik at gjenvinningsdelen av systemet gir en ytterligere energibesparelse når motor og drivverk har opparbeidet nok varme?

Dette er det jammen ikke lett å bli klok på!  :)

Det er nok helt riktig oppfattet. Jeg antar at vp fra oppstart har tilsvarende effektivitet som konvensjonell luft/luft -vp og etter hvert som motor/drivverk blir "varmt" så stiger effektiviteten grunnet en høyere temperatur (enn utetemperatur) å hente energi fra.
Slik jeg ser det, så har VW faktisk prøvd å gjøre en god jobb med dette og det kan være denne utvidede funksjonaliteten som har gjort det mer komplisert enn ventet.
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

K S

Sitat fra: havardolini på onsdag 26. november 2014, klokken 11:18
Takk!
Dette dokumentet hadde jeg ikke sett før. Og det er jo enda et ledd i den endeløse historien der VW og Møller motsier seg selv. Jeg tror ikke at alle i Møller kjenner til dette.
Her virker det jo som om varmepumpen faktisk er en varmepumpe, og at den i tillegg utnytter overskuddsvarmen fra drivverk. Dokumentet virker å komme fra en troverdig kilde, så vi kan stole på at den informasjonen er riktig.

Da lurer jeg på en ting. Kan det være slik at varmepumpedelen av systemet faktisk er effektivt umiddelbart, og dermed gir en umiddelbar energibesparing på oppvarming?
Hvis ja, så er det sikkert da slik at gjenvinningsdelen av systemet gir en ytterligere energibesparelse når motor og drivverk har opparbeidet nok varme?

Dette er det jammen ikke lett å bli klok på!  :)

Varmepumpen må jo være effektiv umiddelbart?!?!? På vår Kia så kjører varmepumpen ved 4-5 grader på med drøyt 3 kW en kort periode før den daler til under 2 kW, så etter kanskje etter 5 minutt er den på 0,5-1 kW.

Varmen er merkbar etter 1-2 minutt. Er mye raskere enn dieselbil med dieselvarmer.

Sidewinder

Sitat fra: havardolini på onsdag 26. november 2014, klokken 10:17
....
Jeg kontaktet selgeren min om dette, og sa klart i fra om hva jeg mente om dette. De la seg flate og kom på banen med erstatning. Man kan si at det har reagert bra på mine tilbakemeldinger, men det hadde de sluppet om de hadde gitt meg denne informasjonen ved kontraktsinngåelsen. Hadde jeg visst det i april, hadde jeg mest sannsynlig uansett bestilt dette ekstrautstyret, men da med kunnskapen om hvordan det faktisk fungerer.

Hei, bare av nysgjerighet hvilken erstatning fikk du?

Ohm

Som nevnt tidligere, så bør man satse på varme fra omgivelsesluften. Jeg kjørte 6 mil i 120 km. Ikke varme å spore noe sted. Så jeg tror ikke effekten er all verden fra motor og drivverk. Men alle monner drar, men mange kw tror jeg ikke det. Igjen, dette er rene spekulasjoner, som alt annet her inntil vi får VP golfen så vi kan teste dette ut.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

A8

#649
Sitat fra: K S på onsdag 26. november 2014, klokken 12:41


Varmepumpen må jo være effektiv umiddelbart?!?!? På vår Kia så kjører varmepumpen ved 4-5 grader på med drøyt 3 kW en kort periode før den daler til under 2 kW, så etter kanskje etter 5 minutt er den på 0,5-1 kW.

Varmen er merkbar etter 1-2 minutt. Er mye raskere enn dieselbil med dieselvarmer.

Eneste grunnen til at den ikke skulle være effektiv umiddelbart, måtte være at Møller (ikke VW...) oppgir at en ikke har nytte av den før etter 30 minutter...   :o
Teknisk sett, så holder ikke den forklaringen.  :)
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

K S

Møller driver jo med rør, tull og vas, ikke noe annet.

Jeg har kjørt VW siden -99 og har vært kjempefornøyd med "min" forhandler, men slik som Møller roter nå?????? Jeg hadde enkelt og greit klikka! :-)

Råde

Sitat fra: Sidewinder på onsdag 26. november 2014, klokken 12:43
Sitat fra: havardolini på onsdag 26. november 2014, klokken 10:17
....
Jeg kontaktet selgeren min om dette, og sa klart i fra om hva jeg mente om dette. De la seg flate og kom på banen med erstatning. Man kan si at det har reagert bra på mine tilbakemeldinger, men det hadde de sluppet om de hadde gitt meg denne informasjonen ved kontraktsinngåelsen. Hadde jeg visst det i april, hadde jeg mest sannsynlig uansett bestilt dette ekstrautstyret, men da med kunnskapen om hvordan det faktisk fungerer.

Hei, bare av nysgjerighet hvilken erstatning fikk du?
Den er jeg spent på også.

Btw: det kan hende møller har tenkt sånn her (dette er sagt før):

Varmepumpen er effektiv med en gang, men gitt at man ikke bruker så mye strøm på korte turer, så må du kjøre lenger før VP eller ei får betydning. Ergo: varmepumpen har ingen effekt før det har gått 30 min.

Problemet med tankegangen er at skal du kjøre langt ti kaldt vær, så kjøper du ikke e-Golf...
e-Golf | X75D

havardolini

Sitat fra: Sidewinder på onsdag 26. november 2014, klokken 12:43
Hei, bare av nysgjerighet hvilken erstatning fikk du?

Heisann,
Jeg hadde allerede fått avtalt lånebil f.o.m. den uken jeg ville ha fått den om de hadde klart å produsere den i uke 44. Etter denne siste runden med klaging fikk jeg fremskyndet lånebilen et par uker. Kanskje kunne jeg ha sutret og klaget og kanskje fått et prisavslag i tillegg, men jeg orket rett og slett ikke. Man blir lei av å klage også  :)

havardolini

Sitat fra: Råde på onsdag 26. november 2014, klokken 13:43
Den er jeg spent på også.

Btw: det kan hende møller har tenkt sånn her (dette er sagt før):

Varmepumpen er effektiv med en gang, men gitt at man ikke bruker så mye strøm på korte turer, så må du kjøre lenger før VP eller ei får betydning. Ergo: varmepumpen har ingen effekt før det har gått 30 min.

Problemet med tankegangen er at skal du kjøre langt ti kaldt vær, så kjøper du ikke e-Golf...

Du er nok inne på noe. Men i og med at det nå virker som om bilen har både varmepumpe og et gjenvinningssystem for overskuddsvarme, vil jeg nok tro at det er dette siste som slår til mer og mer jo lengre man kjører. Jeg håper virkelig at det dokumentet som det ble linket til litt lenger oppe i tråden faktisk stemmer, selv om det motsier det som selgeren hos Møller fortalte meg i slutten av oktober :)

Råde

Foreløpig, og det er derfor jeg bastant har stått imot alle forsøk på å få meg til å fjerne varmepumpen, så tror jeg mer på VW sine estimater om effekt og virkning av varmepumpen enn jeg tror på møller, både sentralt og lokalt. De har jo tross alt ikke sett den engang...
e-Golf | X75D

Sidewinder

Sitat fra: Råde på onsdag 26. november 2014, klokken 14:19
Foreløpig, og det er derfor jeg bastant har stått imot alle forsøk på å få meg til å fjerne varmepumpen, så tror jeg mer på VW sine estimater om effekt og virkning av varmepumpen enn jeg tror på møller, både sentralt og lokalt. De har jo tross alt ikke sett den engang...

Amen  :)

A8

#656
Sitat fra: havardolini på onsdag 26. november 2014, klokken 13:57

Du er nok inne på noe. Men i og med at det nå virker som om bilen har både varmepumpe og et gjenvinningssystem for overskuddsvarme, vil jeg nok tro at det er dette siste som slår til mer og mer jo lengre man kjører. Jeg håper virkelig at det dokumentet som det ble linket til litt lenger oppe i tråden faktisk stemmer, selv om det motsier det som selgeren hos Møller fortalte meg i slutten av oktober :)

Av erfaring er jeg ikke i tvil om hvilken informasjon jeg stoler på i dette tilfellet.
Den offisielle informasjonen fra VW (se tidligere link) er helt klar på at E-Golf har en varmepumpe (ekstrautstyr) i tillegg til elektrisk varmer og at denne vp henter energi fra omgivelsene og fra omformer/motor/drivverk, alt ettersom hva som er mest effektivt. Hvor mye som kan hentes fra omformer/motor/drivverk er usikkert da det her er snakk om effektive elektromekaniske systemer. VW har tydeligvis likevel funnet ut at det svarer seg å hente ut dette tapet og bruke det til oppvarming (en positiv bieffekt er at elektriske systemer foretrekker lave temperaturer). Jeg forventer derfor en lavere belastning på batteriet for oppvarming på en E-Golf enn en på en Leaf eller Soul (som jeg antar har en luft/luft vp).

På bakgrunn av dette, så er det uaktuelt for meg å fjerne vp fra bestillingen. Møller har heller ikke spurt om dette.
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

Rio

Hvis man antar at motoren er 90% effektiv, og inverteren er 95% effektiv, så vil man kunne hente ut 15% av motoreffekten i varme. Så dersom man kjører med konstant 15 kW, så vil man ha 1,5 kW med varme tilgjengelig til varmepumpen. Det er mye.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

A8

#658
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 15:12
Hvis man antar at motoren er 90% effektiv, og inverteren er 95% effektiv, så vil man kunne hente ut 15% av motoreffekten i varme. Så dersom man kjører med konstant 15 kW, så vil man ha 1,5 kW med varme tilgjengelig til varmepumpen. Det er mye.

1,5kW høres absolutt ut som en realistisk effekt. Med et bra design på vp-systemet så burde det være mulig å kunne overføre en vesentlig del av denne effekten til kupeen.
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

eivhelle

Jeg vil tro at det er ganske god termisk kobling fra motor og drivverk ut mot verden utenfor slik at en god del av denne varmen fort forsvinner ut av systemet. Hadde man isolert motorrommet ville en sikkert kunne nyte godt av mer spillvarme, men det er igjen sikkert ingen god ide på en varm sommerdag.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA