Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Panaromic Roof SunShades i Tesla Shop

Startet av haakonl, søndag 20. juli 2014, klokken 07:39

« forrige - neste »

haakonl

...og jeg ble ikke sånn helt overveldende imponert. Joda, bilen har sjukt god plass og er latterlig sterk, men lyden, setene og kjørekomforten generelt var dårligere enn Leaf Tekna. Så nå er jeg ikke helt sikker på om jeg skal bekrefte bestillingen av Model S 85. Det eneste Tesla har som jeg virkelig ønsker meg er rekkevidde. Det er selvsagt en bonus å få god lagringsplass og 7 seter (vi har to barn).

Så da var det tilbake til tenkeboksen gitt. Kanskje vi heller må ha en fossilbil i et par år til så Nissan/VW/Kia får ut fingern og lager større batteripakker.
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

smaug01

Får å si det sånn. Tesla kommer fra landet som bla har gitt oss Chrystler Voyager  ;)
Jeg skjønnet godt at folk synes Tesla er fin og trenger rekkevidden men hallo. Made in USA har aldri vært et kvalitetsstempel i min bok(utenom albumet da som er skikkelig kvalitet) men det er meg.

Hva med 6. og 7. sete? Sitter man da i bagasjerommet?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Asarin

#2
Sitat fra: smaug01 på onsdag 02. juli 2014, klokken 09:30
Hva med 6. og 7. sete? Sitter man da i bagasjerommet?

Yes.



Sitat fra: haakonl på onsdag 02. juli 2014, klokken 09:02
...og jeg ble ikke sånn helt overveldende imponert. Joda, bilen har sjukt god plass og er latterlig sterk, men lyden, setene og kjørekomforten generelt var dårligere enn Leaf Tekna. Så nå er jeg ikke helt sikker på om jeg skal bekrefte bestillingen av Model S 85. Det eneste Tesla har som jeg virkelig ønsker meg er rekkevidde. Det er selvsagt en bonus å få god lagringsplass og 7 seter (vi har to barn).

Så da var det tilbake til tenkeboksen gitt. Kanskje vi heller må ha en fossilbil i et par år til så Nissan/VW/Kia får ut fingern og lager større batteripakker.

Smaken er som baken osv. Vi har alle ulik vekting på det som er viktig, og hva som oppleves som bra. Personlig så ble jeg 100% solgt på TMS etter å ha prøvd den. Leaf synes jeg er en knall liten bil, men jeg trenger mer plass / rekkevidde - og min personlige erfaring er at TMS er mer komfortabel.

Det er uansett viktig å prøve alt før man kjøper. :)
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

haakonl

Baksetene i bagasjerommet -> der hadde Tesla laget en skikkelig fin løsning syns jeg.

Joda, bilen er stor som et fly, alt for stor for min smak, men man får godt betalt i form av bagasjeroms- og panserplass.

Er litt forundret over at ingen andre bilprodusenter har klart å komme på banen med et batteri som gir en bedre kjørelengde. Skjønner ikke hvorfor det pøses på med 10-mils-biler fremdeles. eGolf feks, hadde den kommet med 35 mil på tanken så hadde de tatt markedet over natten. Men i stedenfor legger de seg på kjip distanse som alle andre produsenter og konkurrerer dermed i samme markedssegment. Merkelig.
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

jkirkebo

Sitat fra: haakonl på onsdag 02. juli 2014, klokken 09:02
...og jeg ble ikke sånn helt overveldende imponert. Joda, bilen har sjukt god plass og er latterlig sterk, men lyden, setene og kjørekomforten generelt var dårligere enn Leaf Tekna.

Hmm. Ikke i følge min kropp ihvertfall, og jeg eier begge to. Ja, Leafen har gode seter, men sittestillingen blir ganske dårlig pga. mangel på lengdejusterbart ratt. Jeg skulle hatt rattet 10cm nærmere, resultatet blir isteden dårlig plass til beina eller alt for bratt vinkel på setet. Stor miss fra Nissan her, sammen med manglende DAB-radio. Skulle ønske de fikset slikt, istedenfor alt mulig annet dill de endret på når EuroLeafen kom.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

Vi er forskjellig og opplever ting ulikt. Jeg har også forsøk tesla og jeg hadde bare positive opplevelser med denne. Syns setene og sittestillingen var god. Får kanskje ikke helt samme eksklusive følelsen som hvis dette hadde vært en mercedes s-klasse eller audi s8, men likevel fikk jeg et godt inntrykk. Blir nok en etter hvert. :)
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: haakonl på onsdag 02. juli 2014, klokken 09:37
Skjønner ikke hvorfor det pøses på med 10-mils-biler fremdeles. eGolf feks, hadde den kommet med 35 mil på tanken så hadde de tatt markedet over natten.

Hvilket marked?

Husk at bilene skal selge mer enn bare noen tusen i Norge. Strømmen er vel normalt sett dyrere på kontinentet, og bor du sentralt i de store byene med gateparkering blir lading problematisk. I alle andre land enn Norge (og Danmark?) er elbilen mye dyrere enn sine sammenlignbare fossile alternativer. Og skal man doble batterikapasiteten blir bilene enda dyrere. I tillegg bør bilen kunne lades over natta på en 13-16A kurs.

Med litt tall tatt ut av løse luften:
Hvis 10-15mil dekker 95% av bruken til alle potensielle elbilister, hvorfor legge ekstreme ressurser ned for å dekke de siste 5%? Det vil aldri lønne seg økonomisk. TMS har funnet sin nisje og vi trenger Tesla for å legge press på de andre til å forbedre seg. Vi trenger også salg av Tesla i Norge (= fortsatt avgiftsfritak) for å være med på å pushe teknologien forover.

For min egen del dekker Leafen 20-25.000km av årlig kjørelengde. Fossilet havner på ca 5.000 i år kanskje, og halvparten av det hadde ikke leafen kunnet brukes til grunnet plass eller mangel på hengermulighet. Tror ikke jeg hadde betalt 100.000kr ekstra for dobbel kjørelengde i Leaf for å spare 5000kr i bensin/bom på fossilet som jeg uansett må beholde.

Kjell Leaf

"Hvis 10-15mil dekker 95% av bruken til alle potensielle elbilister, hvorfor legge ekstreme ressurser"
Svar: Fordi det er de siste 5% som gjør at man må ha to biler.

Men jeg er enig med fabrikantene at de venter på bedre batteriteknologi. Om kjørelengden på min Leaf øker med 5-10 mil hjelper det meg ingenting fordi den uansett klarer seg greit i nærområdet.
Skal den kunne gi meg det en bil skal må den kunne kjøre 60 mil og kunne krysse fjelloverganger mellom øst og vest både sommer og vinter. Innen 2020 tror jeg dette er mulig uten at vekt/batteri blir alt for stor.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Mippen

#8
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 02. juli 2014, klokken 11:18
"Hvis 10-15mil dekker 95% av bruken til alle potensielle elbilister, hvorfor legge ekstreme ressurser"
Svar: Fordi det er de siste 5% som gjør at man må ha to biler.

Men jeg er enig med fabrikantene at de venter på bedre batteriteknologi. Om kjørelengden på min Leaf øker med 5-10 mil hjelper det meg ingenting fordi den uansett klarer seg greit i nærområdet.
Skal den kunne gi meg det en bil skal må den kunne kjøre 60 mil og kunne krysse fjelloverganger mellom øst og vest både sommer og vinter. Innen 2020 tror jeg dette er mulig uten at vekt/batteri blir alt for stor.

Hadde for eksempel leaf hatt 250km reell rekkevidde kunne jeg ha kjørt Bergen - Oslo med 1, maks to ladestopp på veien. Hadde man også fått hengerfeste så er det mange som hadde klart seg med bare en leaf. Men for å få 250km rekkevidde må vel batteriet ha en teoretisk maks rekkevidde på 3-350km. Spørsmålet er vel hva det ville koste å produsere og om det ville fått plass fyskisk sett.

Ulempen med kraftigere batteri er ladetiden. Hadde leaf fått et batteri som var for eksempel 34 eller 40kwh stor ville ladetiden ha økt betraktelig. Hurtigladerene som er nå er vel dimensjonert for å lade opp et vanlig batteri med mindre kapasitet. Da måtte såfall denne problemstillingen ha blitt løst på en eller annen måte.
Fremtiden er elektrisk.

cra

Tror ikke hurtigladerne har noen som helst formening om hvor stort batteriet er; den vil dure på til batteriet når en status der kommunikasjon mellom bilens BMS og Laderen (evt. laderen finner det ut "direkte") tilsier at ladehastighet skal settes ned. Men med dobbelt så stort batteri vil det ta dobbelt så lang tid å lade, hvis det er det du mener med "dimensjonert for". Tesla har jo ChaDemo-adapter, og batteriet i en Tesla er 3-4 ganger så stort som det i de fleste andre biler.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mippen

#10
Sitat fra: cra på onsdag 02. juli 2014, klokken 12:39
Tror ikke hurtigladerne har noen som helst formening om hvor stort batteriet er; den vil dure på til batteriet når en status der kommunikasjon mellom bilens BMS og Laderen (evt. laderen finner det ut "direkte") tilsier at ladehastighet skal settes ned. Men med dobbelt så stort batteri vil det ta dobbelt så lang tid å lade, hvis det er det du mener med "dimensjonert for". Tesla har jo ChaDemo-adapter, og batteriet i en Tesla er 3-4 ganger så stort som det i de fleste andre biler.

Det er ladetiden jeg tenker på ja. Hvis det etter hvert kommer en bølge med biler som har større batteripakker vil det gå mye mer tid på hurtigladerene. Tesla har løst dette problemet med SC. De vanlige hurtigladerene er tilpasset biler med rundt 20++ kw batteripakker. Blir batteriene større går ladetiden opp. Det bør såfall gjøres noe med det. Hvis en tesla lader på chademo for eksempel tar det "vinter og vår" å lade opp til 80 eller 100.
Fremtiden er elektrisk.

Breezec

Ladetiden ville nok ikke ha blitt så ille som endring i batteristørrelse skulle tilsi. En Tesla ville kunne ladet fra Chademo på full effekt, 50kW, mye lenger enn en bil med lite batteri.
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

Kjell Leaf

Sitat fra: Mippen på onsdag 02. juli 2014, klokken 11:45
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 02. juli 2014, klokken 11:18
"Hvis 10-15mil dekker 95% av bruken til alle potensielle elbilister, hvorfor legge ekstreme ressurser"
Svar: Fordi det er de siste 5% som gjør at man må ha to biler.

Men jeg er enig med fabrikantene at de venter på bedre batteriteknologi. Om kjørelengden på min Leaf øker med 5-10 mil hjelper det meg ingenting fordi den uansett klarer seg greit i nærområdet.
Skal den kunne gi meg det en bil skal må den kunne kjøre 60 mil og kunne krysse fjelloverganger mellom øst og vest både sommer og vinter. Innen 2020 tror jeg dette er mulig uten at vekt/batteri blir alt for stor.

Hadde for eksempel leaf hatt 250km reell rekkevidde kunne jeg ha kjørt Bergen - Oslo med 1, maks to ladestopp på veien. Hadde man også fått hengerfeste så er det mange som hadde klart seg med bare en leaf. Men for å få 250km rekkevidde må vel batteriet ha en teoretisk maks rekkevidde på 3-350km. Spørsmålet er vel hva det ville koste å produsere og om det ville fått plass fyskisk sett.

Ulempen med kraftigere batteri er ladetiden. Hadde leaf fått et batteri som var for eksempel 34 eller 40kwh stor ville ladetiden ha økt betraktelig. Hurtigladerene som er nå er vel dimensjonert for å lade opp et vanlig batteri med mindre kapasitet. Da måtte såfall denne problemstillingen ha blitt løst på en eller annen måte.
Kapasiteten på dagens hurtigladere må ikke være hinder for utvikling, vi kan ikke ha små batterier fordi det tar lenger tid å lade de store.
Det jobbes ikke bare med mer kapasitet på batteriene, men også med at de skal tåle hurtigere lading en dagens batterier. Nye ladere vil komme med tiden. Skal batteribilen overta som fullverdig bil (også utenfor Norge) er det biler med minst 60 mil kjørelengde og lading på 5-10 minutter som gjelder. Flere ladere er en god løsning for å hindre ladekø, i dag er det alt for få. Sist jeg kjørte med min fossilbil til Bergen (heldigvis valgte jeg den) var det minst 2 Leaf i kø for å lade i Halhjem da jeg kjørte av fergen, der er det bare ett ladepunkt. Det gjør det håpløst å kjøre el-bil for meg på sånne strekninger.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

kornman

Jag blev inte heller så väldigt imponerad av komforten i Teslan.
Jag skrev om det i svenska Leaf-forumet, och fick genast mothugg.
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about4834.html

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på onsdag 02. juli 2014, klokken 13:02
Sitat fra: cra på onsdag 02. juli 2014, klokken 12:39
Tror ikke hurtigladerne har noen som helst formening om hvor stort batteriet er; den vil dure på til batteriet når en status der kommunikasjon mellom bilens BMS og Laderen (evt. laderen finner det ut "direkte") tilsier at ladehastighet skal settes ned. Men med dobbelt så stort batteri vil det ta dobbelt så lang tid å lade, hvis det er det du mener med "dimensjonert for". Tesla har jo ChaDemo-adapter, og batteriet i en Tesla er 3-4 ganger så stort som det i de fleste andre biler.

Det er ladetiden jeg tenker på ja. Hvis det etter hvert kommer en bølge med biler som har større batteripakker vil det gå mye mer tid på hurtigladerene. Tesla har løst dette problemet med SC. De vanlige hurtigladerene er tilpasset biler med rundt 20++ kw batteripakker. Blir batteriene større går ladetiden opp. Det bør såfall gjøres noe med det. Hvis en tesla lader på chademo for eksempel tar det "vinter og vår" å lade opp til 80 eller 100.

En Leaf med 40kWh pakke vil sannsynligvis ikke bruke noe særlig lengre tid på hurtiglading enn en med 24kWh pakke. Dette fordi man med 40kWh-pakken kan holde maks ladehastighet mye høyere opp samt at man sjeldnere har behov for å lade over 80-90%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA