Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Panaromic Roof SunShades i Tesla Shop

Startet av haakonl, søndag 20. juli 2014, klokken 07:39

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. juli 2014, klokken 14:07
Sitat fra: Mippen på onsdag 02. juli 2014, klokken 13:02
Sitat fra: cra på onsdag 02. juli 2014, klokken 12:39
Tror ikke hurtigladerne har noen som helst formening om hvor stort batteriet er; den vil dure på til batteriet når en status der kommunikasjon mellom bilens BMS og Laderen (evt. laderen finner det ut "direkte") tilsier at ladehastighet skal settes ned. Men med dobbelt så stort batteri vil det ta dobbelt så lang tid å lade, hvis det er det du mener med "dimensjonert for". Tesla har jo ChaDemo-adapter, og batteriet i en Tesla er 3-4 ganger så stort som det i de fleste andre biler.

Det er ladetiden jeg tenker på ja. Hvis det etter hvert kommer en bølge med biler som har større batteripakker vil det gå mye mer tid på hurtigladerene. Tesla har løst dette problemet med SC. De vanlige hurtigladerene er tilpasset biler med rundt 20++ kw batteripakker. Blir batteriene større går ladetiden opp. Det bør såfall gjøres noe med det. Hvis en tesla lader på chademo for eksempel tar det "vinter og vår" å lade opp til 80 eller 100.

En Leaf med 40kWh pakke vil sannsynligvis ikke bruke noe særlig lengre tid på hurtiglading enn en med 24kWh pakke. Dette fordi man med 40kWh-pakken kan holde maks ladehastighet mye høyere opp samt at man sjeldnere har behov for å lade over 80-90%.

Jeg er ikke ekspert, men tenker bare at generelt sett så tar det mer tid hvis man lader batterier som er større. Med mindre hurtigladeren har en funksjon som gjør at den justerer opp kraften når den merker det er et større batteri.

Jeg har sett flere diskusjoner om tesla og det å lade på chademo for eksempel. Da blir det nevnt anslagsvis flere timer for å lade en tms opp.
Fremtiden er elektrisk.

cra

Det er klart det tar lengre tid å fylle ett dobbelt så stort batteri; det regnestykket er enkelt. Men det er som det blir påpekt ikke nødvendigvis slik at det vil ta dobbelt så lang tid, siden man med et større batteri kan kjøre full lading på en større andel av kapasiteten.   Litt som å fylle et større glass med vann; det er bare den siste halve desiliteren du må fylle forsiktig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Petter Leaf

Hei

Det skrives at Tesla lader på ChaDeMo ladekontakt, men er det mulig å gjøre omvendt.
Kan Nissan Leaf lades med en Tesla lader?
Og i tilfelle, hvorfor ikke?

Mippen

#18
Ikke dobbelt så lang tid, men hvis batteriet er for eksempel 40kw i stedet for 24kw så er det 40 % større. Vil ikke ladetiden bli 40 % lenger også da? Hvis man bruker 30 minutter til 80 % vil det så fall ta 42 minutter til samme med 40kw batteri. For og ikke å snakke om vinteren hvor det gjerne kan ta 45 minutter på et 24kw batteri. Da tar det 63 minutter for samme laddingen med 40kw. Hvis du skal lade til 100 % blir det enda større forskjell.

Med bare plass til en bil på ladding om gangen slik det er nå så vil det ta mer tid å komme til for å lade. Er ikke ekspert her så korriger meg gjerne om det er feil.

Nei, vi kan ikke lade på tesla sine SC. De er tilpasset tesla sin software og alle som har tesla (-60kw utgaven og roadster?) har forhåndsbetalt for all bruk med tesla sine ladere gjennom nybilprisen. Det er også tesls som har finansiert og satt opp stasjonene så de er derfor privateid og er åpen bare for de som har kjøpt tesla med denne pakken.
Fremtiden er elektrisk.

KaiRK

Sitat fra: Mippen på onsdag 02. juli 2014, klokken 18:35
Ikke dobbelt så lang tid, men hvis batteriet er for eksempel 40kw i stedet for 24kw så er det 40 % større. Vil ikke ladetiden bli 40 % lenger også da? Hvis man bruker 30 minutter til 80 % vil det så fall ta 42 minutter til samme med 40kw batteri. For og ikke å snakke om vinteren hvor det gjerne kan ta 45 minutter på et 24kw batteri. Da tar det 63 minutter for samme laddingen med 40kw. Hvis du skal lade til 100 % blir det enda større forskjell.

Med bare plass til en bil på ladding om gangen slik det er nå så vil det ta mer tid å komme til for å lade. Er ikke ekspert her så korriger meg gjerne om det er feil.

Nei, vi kan ikke lade på tesla sine SC. De er tilpasset tesla sin software og alle som har tesla (-60kw utgaven og roadster?) har forhåndsbetalt for all bruk med tesla sine ladere gjennom nybilprisen. Det er også tesls som har finansiert og satt opp stasjonene så de er derfor privateid og er åpen bare for de som har kjøpt tesla med denne pakken.

Det hadde tatt 40% lenger om flaskehalsen lå i laderen, men nå er det i batteriet falskehalsen ligger. I prinsippet skal et 20kWh batteri og 40kWh batteri kunne ta i mot like mange % av C verdi på f.eks 80% SOC. Dvs. at et 40kWh batteri kan ta i mot dobbelt så mye strøm på 80% SOC. Derfor vil det ikke ta noe særlig lenger tid å lade opp et større batteri. En annen sak er jo også at man stort sett kun "gidder" å lade så mye man trenger. Man lader fortere f.eks 5mil på et 40kWh batteri en et 20kWh batteri. Derfor trur jeg at det ville blitt mindre kø på hurtigladere om man hadde hatt større batterier. En annen ting er jo også annen batteri kjemi. Ser at Kia skryter av den laveste indre motstanden i sitt batteri i klassen, og skal tåle opptil 100kWh DC lading. Med lavere indre motstand burde hurtigladingen også gå noe raskere. 
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

shb

Nei. Leaf kan ikke lade på Tesla sine SC. Den leverer opp til 135kW. Liker Teslaen mye bedre en Leafen. Så mye at jeg har en e-Golf på gang. Savner regenereringen som Teslaen har. Her kjører en ned Måbødalen uten å bruke bremsepedalen. Blir like overasket de første gangene jeg slipper "gassen" på Leafen. Sporer faktisk mer enn Teslaen med 21" dekk. Men savner varmen i ratte av og til. Har kjørt 21 000 på 10 mnd med Teslaen. Det fine er også å kunne lade med mange ulike varianter. 230V 6A-32A opp til 7.4kW og 22kW på 400V denne muligheten er ikke like stor på Leaen det er Hurtiglader eller schuko 10A som gir 2.2kW om en holder seg til orginale ladere. For det er ikke mange Leafer som er levert med 6.6kW laderen. Jeg ble fortalt at det ikke var nødvendig å bestille det.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

timingbeltkiller

Tett hurtigladenett er i teorien et alternativ til stor batteripakke
En ulempe er hyppige ladepauser a 30 minutter på alle langturer.
En annen da må hurtigladenettet nødvendigvis være kommersielt.
Og da får du pris per ladet km minst like høy som fylt diesel per km.

Det er neppe tvil om at lengre rekkevidde er ønske nr 1 hos særs mange elbileiere.
Statistisk sett ulogisk for det store flertallet med daglig kjørelengde under reell rekkevidde til batteriet.
Men like fullt et sterkt salgsargument for biler i klassen Tesla Gen 3.
Verden er nå engang ikke logisk.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

teslanor

Leafen kan ikke på noen måte sammenliknes med TMS. Solgte en Leaf i dag, som jeg har hatt i to mnd. Flott i byen, grei opplevd kvalitet. Men bilene er så forskjellige at trådstartes opplevelser virker underlige...

Mippen

#23
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 02. juli 2014, klokken 21:06
Tett hurtigladenett er i teorien et alternativ til stor batteripakke
En ulempe er hyppige ladepauser a 30 minutter på alle langturer.
En annen da må hurtigladenettet nødvendigvis være kommersielt.
Og da får du pris per ladet km minst like høy som fylt diesel per km.

Det er neppe tvil om at lengre rekkevidde er ønske nr 1 hos særs mange elbileiere.
Statistisk sett ulogisk for det store flertallet med daglig kjørelengde under reell rekkevidde til batteriet.
Men like fullt et sterkt salgsargument for biler i klassen Tesla Gen 3.
Verden er nå engang ikke logisk.

De fleste klarer seg med liten rekkevidde mesteparten av tiden men hvis du kjører på langtur er det greit å ha litt å gå på. Vi kunne strengt tatt ha klart oss med biler som har 15-20 liters bensintanker og fått større bagasjerom også. Poenget er at det er upraktisk med alle stoppene for å fylle.

Kjenner en som solgte sin p85 akkurat til fordel for en ny m5 fordi han syns det ble for stress med all ladingen. Han likte også bedre bmw'en. Dvs, han hadde begge bilene en stund men brukte ikke teslaen så mye. Litt ekstremt eksempel kanskje...
Fremtiden er elektrisk.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: haakonl på onsdag 02. juli 2014, klokken 09:02
...og jeg ble ikke sånn helt overveldende imponert. Joda, bilen har sjukt god plass og er latterlig sterk, men lyden, setene og kjørekomforten generelt var dårligere enn Leaf Tekna....

Min opplevelse er i alle fall stikk motsatt. Jeg synes setene i Leaf er elendige, både den "gamle" jeg har selv og i nyere EuroLeaf (selv om det noe forbedringer her). Og kjørekomfort synes jeg er milevis dårligere i en Leaf enn i en TMS. Helt grei, men mye dårligere.
Setene synes jeg er bedre i alle Leaf konkurrentene som Zoe, i3 og antakeligvis i eGolf. Sitter i Leaf'en 2-3 timer til dagen og har måttet ekstrakompensere for lenge siden med ekstrahjelp i korsryggstøtte og sittepute.

Eneste plusspunkt til Leaf i forhold til Tesla er mindre størrelse ved bykjøring og oppvarmet ratt om vinteren.

Mippen

#25
Våre kropper er ulike selv om vi er ganske like mange ganger. Syns ikke tesla eller leaf har dårlig komfort. Det er to ulike biler med ulik sittestilling. Noen finner seg derfor gjerne mer til rette i den ene bilen enn i den andre - vice versa. For eksempel var ikke jeg imponert over komforten i i3 selv om den får skryt av mange. E-golf har jeg testet og setene virket gode, men har hatt lik golf selv og på langtur ble jeg sliten i ryggen og stiv i skuldrene. Sier ikke at e-golfen er sånn men setene kjentes like ut. Det er en ganske stor utfordring å finne et bilsete som er anatomisk riktig for alle.

Blir nesten som man prøver en bukse. På noen sitter den som et skudd og på andre er den helt fæl.
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 02. juli 2014, klokken 21:06
Tett hurtigladenett er i teorien et alternativ til stor batteripakke
En ulempe er hyppige ladepauser a 30 minutter på alle langturer.
En annen da må hurtigladenettet nødvendigvis være kommersielt.
Og da får du pris per ladet km minst like høy som fylt diesel per km.

Det er neppe tvil om at lengre rekkevidde er ønske nr 1 hos særs mange elbileiere.
Statistisk sett ulogisk for det store flertallet med daglig kjørelengde under reell rekkevidde til batteriet.
Men like fullt et sterkt salgsargument for biler i klassen Tesla Gen 3.
Verden er nå engang ikke logisk.
Et par kommentarer:

1. 30 minutter på alle stopp på langturer? Jeg kjørte Oslo-Trondheim (51 mil) i påsken og ladet drøyt 30 minutter totalt.0\ Dvs. i snitt rundt halvparten av hva du hevder. Selv det var egentlig for mye, og det var en tur på 51 mil....

2. Leaf har i hovedsak tredjeparts kommersielt drevne hurtigladere . Og det har jo vært en kjempesuksess så langt.....not
Et kremeksempel på at Tesla er mer enn bare litt innovative :)

3. Rekkevidden til min S85 dekker sammen med korte stopp på SC mine rekkevidde-behov. Jeg har riktignok muligens behov for 30 min på 22kW på enkelte turer for å gi en komfortabel buffer, men betalingsviljen for bedre rekkevidde er begrenset. Sier ikke nei til lik bil med 1500km rekkevidde uten endring i pris, men om prisene faller på 85kWh kan det godt være jeg går for en ny 85kWh istedenfor en større pakke. Og om jeg velger større pakke er det antakelig vel så mye pga bedre ytelser, raskere hurtiglading, lavere slitasje og bedre garanti i tillegg til at det er artig med enda bedre rekkevidde.

4. Jeg vil tro det er langt flere med 15-mils biler som ønsker seg bedre rekkevidde, enn de med 40-mils elbil. At både Leaf og Model S dekker all småkjøring på hverdager er irrelevant når det finnes helger, hytteturer, uforutsette hendelser, familiebesøk, bilferier, ladeproblemer, hytter uten lading +++.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mippen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. juli 2014, klokken 06:28
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 02. juli 2014, klokken 21:06
Tett hurtigladenett er i teorien et alternativ til stor batteripakke
En ulempe er hyppige ladepauser a 30 minutter på alle langturer.
En annen da må hurtigladenettet nødvendigvis være kommersielt.
Og da får du pris per ladet km minst like høy som fylt diesel per km.

Det er neppe tvil om at lengre rekkevidde er ønske nr 1 hos særs mange elbileiere.
Statistisk sett ulogisk for det store flertallet med daglig kjørelengde under reell rekkevidde til batteriet.
Men like fullt et sterkt salgsargument for biler i klassen Tesla Gen 3.
Verden er nå engang ikke logisk.
Et par kommentarer:

1. 30 minutter på alle stopp på langturer? Jeg kjørte Oslo-Trondheim (51 mil) i påsken og ladet drøyt 30 minutter totalt.0\ Dvs. i snitt rundt halvparten av hva du hevder. Selv det var egentlig for mye, og det var en tur på 51 mil....

2. Leaf har i hovedsak tredjeparts kommersielt drevne hurtigladere . Og det har jo vært en kjempesuksess så langt.....not
Et kremeksempel på at Tesla er mer enn bare litt innovative :)

3. Rekkevidden til min S85 dekker sammen med korte stopp på SC mine rekkevidde-behov. Jeg har riktignok muligens behov for 30 min på 22kW på enkelte turer for å gi en komfortabel buffer, men betalingsviljen for bedre rekkevidde er begrenset. Sier ikke nei til lik bil med 1500km rekkevidde uten endring i pris, men om prisene faller på 85kWh kan det godt være jeg går for en ny 85kWh istedenfor en større pakke. Og om jeg velger større pakke er det antakelig vel så mye pga bedre ytelser, raskere hurtiglading, lavere slitasje og bedre garanti i tillegg til at det er artig med enda bedre rekkevidde.

4. Jeg vil tro det er langt flere med 15-mils biler som ønsker seg bedre rekkevidde, enn de med 40-mils elbil. At både Leaf og Model S dekker all småkjøring på hverdager er irrelevant når det finnes helger, hyttetur

er, uforutsette hendelser, familiebesøk, bilferier, ladeproblemer, hytter uten lading +++.

Akkurat. Hadde man kunnet få like lang rekkevidde som tesla så kunne elbilen for mange erstattet en bil nr 2. Blir nok en tms etter hvert ja...
Fremtiden er elektrisk.

smaug01

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. juli 2014, klokken 06:28
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 02. juli 2014, klokken 21:06
Tett hurtigladenett er i teorien et alternativ til stor batteripakke
En ulempe er hyppige ladepauser a 30 minutter på alle langturer.
En annen da må hurtigladenettet nødvendigvis være kommersielt.
Og da får du pris per ladet km minst like høy som fylt diesel per km.

Det er neppe tvil om at lengre rekkevidde er ønske nr 1 hos særs mange elbileiere.
Statistisk sett ulogisk for det store flertallet med daglig kjørelengde under reell rekkevidde til batteriet.
Men like fullt et sterkt salgsargument for biler i klassen Tesla Gen 3.
Verden er nå engang ikke logisk.
Et par kommentarer:

1. 30 minutter på alle stopp på langturer? Jeg kjørte Oslo-Trondheim (51 mil) i påsken og ladet drøyt 30 minutter totalt.0\ Dvs. i snitt rundt halvparten av hva du hevder. Selv det var egentlig for mye, og det var en tur på 51 mil....

2. Leaf har i hovedsak tredjeparts kommersielt drevne hurtigladere . Og det har jo vært en kjempesuksess så langt.....not
Et kremeksempel på at Tesla er mer enn bare litt innovative :)

3. Rekkevidden til min S85 dekker sammen med korte stopp på SC mine rekkevidde-behov. Jeg har riktignok muligens behov for 30 min på 22kW på enkelte turer for å gi en komfortabel buffer, men betalingsviljen for bedre rekkevidde er begrenset. Sier ikke nei til lik bil med 1500km rekkevidde uten endring i pris, men om prisene faller på 85kWh kan det godt være jeg går for en ny 85kWh istedenfor en større pakke. Og om jeg velger større pakke er det antakelig vel så mye pga bedre ytelser, raskere hurtiglading, lavere slitasje og bedre garanti i tillegg til at det er artig med enda bedre rekkevidde.

4. Jeg vil tro det er langt flere med 15-mils biler som ønsker seg bedre rekkevidde, enn de med 40-mils elbil. At både Leaf og Model S dekker all småkjøring på hverdager er irrelevant når det finnes helger, hytteturer, uforutsette hendelser, familiebesøk, bilferier, ladeproblemer, hytter uten lading +++.
At hurtigladernettet i Norge er så dårlig er ikke Nissan sin feil eller si det på en annen måte. At hurtigladernettet er så mye bedre for Tesla eiere er ikke bare Tesla sin fortjeneste, det er Norge AS som bare kødder det til og ikke får ut fingeren med chademo/CSS ladere. Andre land får opp hurtigladere i rekortfart mens vi skryter på oss hvor flott elbilpolitikk vi har her.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

timingbeltkiller

@Øyvind.h og smaug 01

Dere har nok misforstått: Startpresisjonen  er:
"Tett hurtigladenett er i teorien et alternativ til stor batteripakke"

Resten av teksten er kommentar til dette alternativet.
S85 HAR stor batteripakke + engangsbetalt SC som TILLEGG til denne. Ikke som erstatning for.
Og faller med det helt utenfor drøftingen .

BTW:
Med en kortrekkevidde elbil vil en langtur med tett hurtigladenett bli omtrent slik:
- kjøring fra garasje med fulladet bil ca 90 minutter
- hurtiglading til 80% ca 30 minutter
- kjøring ca 60 minutter
- hurtiglading til 80% ca 30 minutter
- osv, osv helt til målet er nådd.

Med kommersielt drevet  usubsidiert hurtigladenett skal det godt gjøres å komme ned
på en ladepris pr km tilsvarende tanking av diesel pr km. Bl.a.må investeringen avskrives
relativt raskt pga risikoen for framtidige kvantesprang i batteriteknologien som langt på
veg vil eliminere/minke behovet for lading utenfor egen garasje.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA