Jeg har prøvd Tesla. Ikke imponert.

Startet av haakonl, onsdag 02. juli 2014, klokken 09:02

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: smaug01 på torsdag 03. juli 2014, klokken 11:32
At hurtigladernettet i Norge er så dårlig er ikke Nissan sin feil eller si det på en annen måte. At hurtigladernettet er så mye bedre for Tesla eiere er ikke bare Tesla sin fortjeneste, det er Norge AS som bare kødder det til og ikke får ut fingeren med chademo/CSS ladere. Andre land får opp hurtigladere i rekortfart mens vi skryter på oss hvor flott elbilpolitikk vi har her.
At Teslas nettverk er tilnærmet feilfritt (uten nedetid), bekymringsfritt (ingen knotete betalingsløsninger) og lynraskt (2-3 ganger høyere effekt enn dagens CHAdeMO/CCS ladere) er utelukkende Teslas fortjeneste. At opplevd forskjell mellom lading på SC og CHAdeMO er så stor er dog helt korrekt ikke bare Teslas fortjeneste. Der Tesla har levert bra, har "konkurrenter" levert svært dårlig. Det virker nesten som om ladeaktørene forsøker å ta livet av elbilen som best de kan! Jeg har fått flere til å kjøpe Leaf, bl.a. med argumentet om at de kan hurtiglade de få gangene de trenger mer rekkevidde. Men situasjonen har blitt værre, mye værre, siden jeg dro på langturer med Leaf i fjor sommer. Det hadde jeg aldri trodd skulle være tilfellet.

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 03. juli 2014, klokken 12:16
@Øyvind.h og smaug 01

Dere har nok misforstått: Startpresisjonen  er:
"Tett hurtigladenett er i teorien et alternativ til stor batteripakke"

Resten av teksten er kommentar til dette alternativet.
S85 HAR stor batteripakke + engangsbetalt SC som TILLEGG til denne. Ikke som erstatning for.
Og faller med det helt utenfor drøftingen .

BTW:
Med en kortrekkevidde elbil vil en langtur med tett hurtigladenett bli omtrent slik:
- kjøring fra garasje med fulladet bil ca 90 minutter
- hurtiglading til 80% ca 30 minutter
- kjøring ca 60 minutter
- hurtiglading til 80% ca 30 minutter
- osv, osv helt til målet er nådd.

Med kommersielt drevet  usubsidiert hurtigladenett skal det godt gjøres å komme ned
på en ladepris pr km tilsvarende tanking av diesel pr km. Bl.a.må investeringen avskrives
relativt raskt pga risikoen for framtidige kvantesprang i batteriteknologien som langt på
veg vil eliminere/minke behovet for lading utenfor egen garasje.
Ok, da misforstod jeg litt. Et enormt batteri kan eliminere behovet for hurtigladere. Jeg opplever riktignok ikke at 85kWh eliminerer behovet. For meg vil et batteri på rundt 140-160kWh medføre at jeg aldri noensinne trenger hurtiglade. Det betyr derimot ikke at jeg ikke vil fortsette å ta pauser på langtur, så for meg er det lite å spare tidsmessig på langtur på å kjøpe en større batteripakke. Mao. en større batteripakke gir meg lite merverdi.

Svært tett tilgang til hurtigladere vil til en viss grad kompensere for batteristørrelse. Fra mine langturer med kortrekkevidde-bil (Leaf) er det en ting jeg opplever som alfa og omega: god hurtiglader-dekning.
1. Det fører til at man tør kjøre batteriet nærmere tomt og dermed få bedre ladehastighet/kortere ladetid
2. Det gir trygghet på de turene som pusher rekkevidden, dvs. rekkeviddeangsten forsvinner
3. Jeg tror allikevel fåtallet vil akseptere å ta pause hver 60 min for å lade i 30 min. På en typisk langtur Oslo-Trondheim/Bergen/Stavanger er 1-2 pauser à 10-30 min normalen i dag. Dvs. da ser du hvilken rekkevidde/ladehastighet bilen må ha for at bilen skal understøtte eksisterende bruksmønster. Å slippe å endre bruksmønster gjør det lettere for mange å adoptere elbilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. juli 2014, klokken 12:31
Sitat fra: smaug01 på torsdag 03. juli 2014, klokken 11:32
At hurtigladernettet i Norge er så dårlig er ikke Nissan sin feil eller si det på en annen måte. At hurtigladernettet er så mye bedre for Tesla eiere er ikke bare Tesla sin fortjeneste, det er Norge AS som bare kødder det til og ikke får ut fingeren med chademo/CSS ladere. Andre land får opp hurtigladere i rekortfart mens vi skryter på oss hvor flott elbilpolitikk vi har her.
At Teslas nettverk er tilnærmet feilfritt (uten nedetid), bekymringsfritt (ingen knotete betalingsløsninger) og lynraskt (2-3 ganger høyere effekt enn dagens CHAdeMO/CCS ladere) er utelukkende Teslas fortjeneste. At opplevd forskjell mellom lading på SC og CHAdeMO er så stor er dog helt korrekt ikke bare Teslas fortjeneste. Der Tesla har levert bra, har "konkurrenter" levert svært dårlig. Det virker nesten som om ladeaktørene forsøker å ta livet av elbilen som best de kan! Jeg har fått flere til å kjøpe Leaf, bl.a. med argumentet om at de kan hurtiglade de få gangene de trenger mer rekkevidde. Men situasjonen har blitt værre, mye værre, siden jeg dro på langturer med Leaf i fjor sommer. Det hadde jeg aldri trodd skulle være tilfellet.
Ja her er vi enige. Det er jo ingen grunn til at ikke en Chademo/CSS ikke kan fungere like greit som en TSC lader, derfor er det heller ingen grunn til at Tesla akkurat her skulle ha et fortrinn, men det har de siden ladeaktørene har falt helt igjennom. Jeg mener at alle elbilforeningens ressurser bør fokuseres på dette nå fordi det blir jo bare verre og verre. Må jo ligge noe politisk bak her eller krefter som ikke vil at dette skal fungere fordi jeg kan aldri tenke meg at noen private aktører vil at det skal være sånn det er nå eller at de ikke klarer å få til bedre?
Tesla har vært lure med å inkludere ladingen i prisen på bilen på kort sikt, men på lang sikt tror jeg ikke det er lurt. Ville være et salig kaos hvis alle skulle følge den modellen med Nissan ladere for Nissanbiler, VW-ladere for VW.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Øyvind.h

Helt enig i at dette ikke vil fungere på lang sikt. Eller, dvs det vil fungere for Tesla i all overskuelig fremtid, men det er absolutt ikke holdbart at alle lager sin egen standard og sine egne stasjoner.

Min holdning er derfor helt klar:
Teslas ladesystem bør defineres som europeisk standard. Hiv ut den digre frankenplug`en som kalles CCS. Den var et solid feilsteg, men en god illustrasjon på at standardisering på dette området ikke går raskt nok eller gir gode nok resultater.

Ideelt sett hadde man deretter funnet en måte å pålegge bilprodusenter å levere ombygging av eksisterende hurtiglader-innganger på CHAdeMO/CCS biler til en overkommelig pris. Worst case med offentlig støtte som plaster på såret for klønete håndtert oppstart av elbil-markedet. Men samtidig er det dessverre slik at denne typen situasjoner kan oppstå i et ferskt marked. Dvs. man kan oppleve å bli sittende med noe som plutselig ble ukurant (tonnevis med eksempler på dette). Nissan er nok ikke enig med meg ift. standard, og de har solgt svært mange biler. Men som forbruker med master i innovasjon er jeg ikke i tvil....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cra

Tesla har da allerede ChaDemo-adapter (ikke tilgjengelig, men visstnok til testing for europeisk versjon pr nå), så det burde ikke være noe problem å kunne lade på ChaDemo-biler også, sånn sett. Alternativt en stolpe med ChaDemo-plugg rett på kabelen, men Tesla-teknologi i innmaten.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Antakelig teknisk mulig og løsbart, men ingen ønsket situasjon. Bedre å ta den ubehagelige og (i starten) tyngste løsningen, som gir best resultat på sikt.
VW ID4 GTX 2023

Jan-Børre Olsen

Ja hvordan pluggen ser ut bryr jeg meg ikke om og det er nå standarden må settes mens elbilen enda er pur-ung. Nå har Chademo en veldig god sikkerhetsstatistikk og oppetid iflg de som har greie på sånt. Pluggen og standarden er visstnok svært god og laget for å kun gjøre en ting og det er å levere DC strøm til elbiler. Uansett, det bryr ikke jeg meg noe om. Jeg vil bare ha noe som funker og er tilgjengelig, hvem som kan slå seg på brystet og si lagde den er helt uinteressant. Er ganske sikker på at i dag er det ingen som aner hvem som kom på løsningen med stor og liten tut på bensin/dieselpumpene  ;D

cra

Sitat fra: smaug01 på torsdag 03. juli 2014, klokken 14:16
Nå har Chademo en veldig god sikkerhetsstatistikk og oppetid iflg de som har greie på sånt.

Lesing på forumet her tyder ikke på at oppetid er spesielt god, men om det er selve ChaDemo-standarden sin feil eller noe annet bakenforliggende skal jeg ikke uttale meg om.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på torsdag 03. juli 2014, klokken 13:19
Tesla har vært lure med å inkludere ladingen i prisen på bilen på kort sikt, men på lang sikt tror jeg ikke det er lurt. Ville være et salig kaos hvis alle skulle følge den modellen med Nissan ladere for Nissanbiler, VW-ladere for VW.

Hadde ikke vært noe problem det. De som har biler med samme ladesystem (f.eks BMW og VW) kunne opprettet et felles utbyggingsselskap og overført for eksempel 5000 kroner pr. solgte bil til dette selskapet samt utstyrt alle sine kunder med RFID-kort som åpner laderne. Kommer så f.eks Opel med elbil med CCS-lading kan de gå inn i samme systemet og innbetale samme sum. Dette ville sikret en storstilt utbygging etter en fornuftig plan. Det behøver ikke være gratis for kundene, men kan prises til en fornuftig sum. Si kr. 1,- pr. kWh, så fristes man ikke til å lade bare fordi det er gratis.

10.000 solgte elbiler med CCS lading på et år ville da gitt 50 millioner kroner til utbygging. Det ville gitt 30-40 stasjoner av litt størrelse med flere ladere. Etter en 5 års tid ville dekningen vært ganske så bra.

Et utbyggingsselskap kunne også tatt opp lån i starten for å fått fart på utbyggingen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: cra på torsdag 03. juli 2014, klokken 14:44
Sitat fra: smaug01 på torsdag 03. juli 2014, klokken 14:16
Nå har Chademo en veldig god sikkerhetsstatistikk og oppetid iflg de som har greie på sånt.

Lesing på forumet her tyder ikke på at oppetid er spesielt god, men om det er selve ChaDemo-standarden sin feil eller noe annet bakenforliggende skal jeg ikke uttale meg om.
Det er nok ikke designet på pistolen men selve ladestasjonen som klikker er det ikke? Kommunikasjonen med ting og tang, ac-dc enheter osv?
Når man ser på ladekartet til Chademo selv er det jo til å grine av hvor elendig vi er på dette landet. Sjekk Estland og Danmark  :o

haakonl

Heisann, ble jo litt fart i denne tråden - som også har sporet av i ekte forumånd. Det er bra!

Jeg mener fremdeles at bilprodusentene gjør en stor blemme ved å konkurrere i samme rekkeviddemarked. Greit nok at 10 mil på tanken i teorien dekker 95 % av brukernes daglige behov - men det får man aldri overbevist befolkningen om, så det er helt irrelevant. Veldig mange har kun én bil. For de aller fleste av disse er en 10-milsbil helt uaktuell når ny bil skal kjøpes. Ikke så rart - å eie for eksempel en Leaf betyr at man er "nødt" til å eie eller ha enkel tilgang på en bil nr 2. Det er dessverre ikke mulig å stole på hurtigladenettverket, og vinterstid når man må lade hver 7-8. mil på langtur i minus 10 blir det direkte ubehagelig å være avhengig av en Leaf. Hadde Leaf hatt 25 på tanken hadde det vært en bil som ville funket som eneste bil for svært mange flere.

På lørdag har vi ny prøvekjøringstime hos Tesla, kanskje den faller bedre i smak da. Vi vil gjerne kjøre elektrisk, men Leaf sin begredelige distanse kombinert med dagens udugelige hurtigladenettverk gjør det litt for knotete (for oss). Tesla løser problemet, men bilen falt ikke i smak. Og da er det jo ingen alternativer igjen - ei heller noen produsenter som varsler at de kommer med noe annet enn nok en 10-milsbil.
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

02jan

For de som synes rekkevidde på småbilene og kompaktbiler (eUP, leaf, golf o.l) er får lite, og tesla ikke faller i smak.

Så er ikke denne elbilen i marked pr idag ( unntak toyota EV rav4). Mange drømmer om 50 mils rekkevidde i leaf , en bil som idag koster det samme som en audi A4, bmw 3 serie , i land med normale bilavgifter. 

Med dagens priser og teknologi hvorfor ønske at leafen skulle koste det samme som en bmw 5 serie 1800 kg vekt og mulig mindre bagasje volum ?

Biltypen som mangler her er BEV utgave  av audi q5, honda crv,volvo xc60. Disse bilene mener jeg burde være mere egnet til å ha store batteripakken , da det er plass og plattform bygget for stor vekt.
Hengerfeste og 4x4 er en selvfølge. Hvor elmotor er i hvert hjulnav for optimalisert balanse, 4x4 og sperre dif. For så frigjøre volum til bagasje.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Gordon Retriever

Sitat fra: haakonl på torsdag 03. juli 2014, klokken 19:39For de aller fleste av disse er en 10-milsbil helt uaktuell når ny bil skal kjøpes. Ikke så rart - å eie for eksempel en Leaf betyr at man er "nødt" til å eie eller ha enkel tilgang på en bil nr 2. Det er dessverre ikke mulig å stole på hurtigladenettverket, og vinterstid når man må lade hver 7-8. mil på langtur i minus 10 blir det direkte ubehagelig å være avhengig av en Leaf. Hadde Leaf hatt 25 på tanken hadde det vært en bil som ville funket som eneste bil for svært mange flere.

Enkelte vil sikker hevde at bilprodusentene synes det er helt greit at man er nødt til å ha flere biler på en gang. ;D

Imidlertid påpeker 02jan et viktig poeng: I land med normale bilpriser er elbiler dyre. Svært dyre.
En standard e-Golf med mindre utstyr enn e-Golfen som selges i Norge, koster i Tyskland dobbelt så mye som den rimeligste Bensingolfen. Da snakker vi om samme pris for en e-Golf som for en Audi A5. Og for å være sikker på ikke å måtte lage for mange av den, har Ford har priset sin Focus Electric inn i segmentet der BMWs 5-serie begynner.  Inntil batteriene blir rimeligere, ville en større batteripakke drevet prisene ennå høyere oppover. Da er kanskje ikke BMWs tilnærming med å gjøre i3 lettest mulig slik at den bruker minst mulig energi så dum.

sven erik

men det å prøve teslan en time eller to er ikke noe opptur  prvde  en selv ja bilen hvar ok den å trenkte bil å kjører langt  har nå kjørt over 3000 km på 14 dager  ja i dag angrer jeg på en ting  at jeg ikke kjøpte bilen  før  en finner ikke ut hva som er best med bilen  før en har kjørt en del  men et møst på tesla er parkeringsensoren
jeg har kjørt  mase i andre biler en kan hurtiglade  men du kommer å må  stå i kø en time  eller  at laderen ikke funker å du ikke har mer strøm  hva gjør en da å det blir dyrt å hurtiglade 

Mippen

Teknologien er utfordring i den sammenheng at vekt spiller inn og ikke minst pris. Jeg tenker at hvis bilprodusenter hadde kunnet tilby "vanlige" elbiler med for eksempel 250km reell rekkevidde for eksempel med et 40kw batteri, så hadde ikke bilen trengt å bli så dyr bare på bakgrunn av større batteri. Vekten hadde ikke trengt å bli så mye høyere. Det kunne tvert om blitt at de solgte flere biler og på den måten tjente mer. Bilene ville gjerne appelere til flere som til nå måtte hatt to biler.

Hvis man ser på trilling så kostet den 240k når den kom. Nå får du den til nesten 100tusen mindre.
Fremtiden er elektrisk.

haakonl

Sitat fra: Mippen på fredag 04. juli 2014, klokken 06:10
Teknologien er utfordring i den sammenheng at vekt spiller inn og ikke minst pris. Jeg tenker at hvis bilprodusenter hadde kunnet tilby "vanlige" elbiler med for eksempel 250km reell rekkevidde for eksempel med et 40kw batteri, så hadde ikke bilen trengt å bli så dyr bare på bakgrunn av større batteri. Vekten hadde ikke trengt å bli så mye høyere. Det kunne tvert om blitt at de solgte flere biler og på den måten tjente mer. Bilene ville gjerne appelere til flere som til nå måtte hatt to biler.

Hvis man ser på trilling så kostet den 240k når den kom. Nå får du den til nesten 100tusen mindre.

Yes, my point exactly. Leaf kan fint ha eller få en batterioppgradering på 40-50kWh uten at bilens pris trenger å bli nevneverdig høyere. Men det skjer vel kanskje noe om et år eller to på denne fronten.

...og der er min stoooore usikkerhet. Kjøpe en Tesla nå fordi vi VIL ha el-bil men trenger rekkevidde, eller vente å se et år eller to om det kommer en Leaf eller tilsvarende med 25 reelle mil på tanken. Hmmmmmmm....
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA