Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av atleten, torsdag 17. juli 2014, klokken 22:55

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: i_expect på tirsdag 01. juli 2014, klokken 11:18
Ok, har bare overgang fra 4-pins til 3 pins. Reagerte bare på at det stod 3-pins cee på adapteret på CO-linken, men da er det er jo forskjell på 32A og 16A  :)

Antall pinner er etter hvor mange faser det er, og Ampere påvirker diameter på kontakta, er det ikek slik da? Feitere kontakt betyr feitere Ampere. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

smurf

Sitat fra: atleten på tirsdag 01. juli 2014, klokken 10:10
Vært på Biltema nå.  Ingen av de adapterene er tilgjengelig der...
Hvis du er på jakt etter adapter fra BLÅ 16 A til Schuko så får du det på Clas Ohloson og Jula. Jeg kjøpte på Jula for noen få dager siden.
Adapter for schuko til 'dansk schuko' har jeg lest at du får i større danske elektrobutikker (men litt kjipt å lete rundt der nede)
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

jkirkebo

Sitat fra: Breezec på tirsdag 01. juli 2014, klokken 11:14
Sitat fra: i_expect på tirsdag 01. juli 2014, klokken 11:05

Men angående Cee-adapteret som kan kjøpes på Clas Ohlson: er det ikke bare å plugge inn den blå pluggen i stedet for å lade gjennom schukoen?
Man trenger overgang fra Cee 16a til Cee 32a for å kunne bruke bilens blå adapter. Følger med i adaptersettet til Kirkebø.

Jepp, bortsett fra at overgangen går til rødt adapter nå, i den røde utgaven av adaptersettet (som står for >95% av salget). Dermed får man automatisk 16A uten å gjøre noen innstillinger. Den er også lasket slik at biler med enkeltlader men uten 16A fiksen implementert også får 16A.

Via Clas Ohlson adapter og Teslas Schuko-adapter får man bare 13A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

#18
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. juli 2014, klokken 13:10
Sitat fra: Breezec på tirsdag 01. juli 2014, klokken 11:14
Sitat fra: i_expect på tirsdag 01. juli 2014, klokken 11:05

Men angående Cee-adapteret som kan kjøpes på Clas Ohlson: er det ikke bare å plugge inn den blå pluggen i stedet for å lade gjennom schukoen?
Man trenger overgang fra Cee 16a til Cee 32a for å kunne bruke bilens blå adapter. Følger med i adaptersettet til Kirkebø.

Jepp, bortsett fra at overgangen går til rødt adapter nå, i den røde utgaven av adaptersettet (som står for >95% av salget). Dermed får man automatisk 16A uten å gjøre noen innstillinger. Den er også lasket slik at biler med enkeltlader men uten 16A fiksen implementert også får 16A.

Via Clas Ohlson adapter og Teslas Schuko-adapter får man bare 13A.

Kirkebø, du bør forresten bytte schuko støpsel i adaptersettet til et CEE 7/7 støpsel altså støtte for jording via pinne som benyttes i ulike europeiske land. Mulig du har gjort dette men den versjonen jeg kjøpte fra deg i sin tid har ikke CEE 7/7 støtte.

Tesla sitt eget Schuko støpsel er CEE7/7.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

jkirkebo

Sitat fra: cra på tirsdag 01. juli 2014, klokken 11:27
Sitat fra: i_expect på tirsdag 01. juli 2014, klokken 11:18
Ok, har bare overgang fra 4-pins til 3 pins. Reagerte bare på at det stod 3-pins cee på adapteret på CO-linken, men da er det er jo forskjell på 32A og 16A  :)

Antall pinner er etter hvor mange faser det er, og Ampere påvirker diameter på kontakta, er det ikek slik da? Feitere kontakt betyr feitere Ampere. :)

Stemmer. Jeg har lagt ved et bilde jeg tok som viser blå 4-pins i størrelse 16A,32A og 63A. Som man ser er ikke forskjellen mellom 16A og 32A veldig stor mens 63A pluggen er diger i forhold.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

no_way

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. juli 2014, klokken 13:30
Stemmer. Jeg har lagt ved et bilde jeg tok som viser blå 4-pins i størrelse 16A,32A og 63A. Som man ser er ikke forskjellen mellom 16A og 32A veldig stor mens 63A pluggen er diger i forhold.
Det kan nemnast at eg har erfart drastisk høgare pris når du skal opp på 63A-pluggar. 16A og 32A kostar "ingenting" :)
S85 med blå metallic lakk, dobbeltladar og stereoanlegg - utlevert sommaren 2014
VIN 396xx

jkirkebo

Sitat fra: no_way på tirsdag 01. juli 2014, klokken 13:33
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. juli 2014, klokken 13:30
Stemmer. Jeg har lagt ved et bilde jeg tok som viser blå 4-pins i størrelse 16A,32A og 63A. Som man ser er ikke forskjellen mellom 16A og 32A veldig stor mens 63A pluggen er diger i forhold.
Det kan nemnast at eg har erfart drastisk høgare pris når du skal opp på 63A-pluggar. 16A og 32A kostar "ingenting" :)

Det stemmer, derfor tar jeg også 200,- ekstra for 63A overganger i forhold til vanlig pris (altså 550,- istedenfor 350,-).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Car-El

@jkirkebo

En ide...  230V32A 3~ med 3X  230V32A 1~ så kan 3X TMS lade samtidig.
Eller 230V64A 3~ med 6X  230V32A 1~   så kan vel 6X TMS lade sammen.

Har bare sett en 230V64A 3~ kontakt. Den va ved REMA1000 på Sjøvegan i Troms.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

sjokomelk

Sitat fra: Car-El på tirsdag 01. juli 2014, klokken 21:40
@jkirkebo

En ide...  230V32A 3~ med 3X  230V32A 1~ så kan 3X TMS lade samtidig.
Eller 230V64A 3~ med 6X  230V32A 1~   så kan vel 6X TMS lade sammen.

Har bare sett en 230V64A 3~ kontakt. Den va ved REMA1000 på Sjøvegan i Troms.
230V 32A 3~ gir deg ikke 3x 230V 32A 1~. Den gir deg 3x 230V 18A 1~.

Hadde det derimot vært 400V 32A 3~ så hadde det blitt 3x 230V 32A 1~, fordi 400V har tre faser og en nøytral. 230V 3~ har bare de tre faselederne.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

jkirkebo

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 01. juli 2014, klokken 21:59
Sitat fra: Car-El på tirsdag 01. juli 2014, klokken 21:40
@jkirkebo

En ide...  230V32A 3~ med 3X  230V32A 1~ så kan 3X TMS lade samtidig.
Eller 230V64A 3~ med 6X  230V32A 1~   så kan vel 6X TMS lade sammen.

Har bare sett en 230V64A 3~ kontakt. Den va ved REMA1000 på Sjøvegan i Troms.
230V 32A 3~ gir deg ikke 3x 230V 32A 1~. Den gir deg 3x 230V 18A 1~.

Hadde det derimot vært 400V 32A 3~ så hadde det blitt 3x 230V 32A 1~, fordi 400V har tre faser og en nøytral. 230V 3~ har bare de tre faselederne.

Det stemmer. Ved 230V 3-fase må man dele på roten av 3 for å finne maks belastning pr. fase om de belastes jevnt. Så om man vil lade 3 stk. TMS på 32A enfase fra en kontakt må man finne en blå 63A 3-fase. Den fikser biffen.

En 400V 32A kontakt er vel best egnet til å lade 2 biler på 11kW. Ikke noe problem å lage slike adapterløsninger om noen trenger det. Inkl. sikring på hver kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Car-El

Hmm... Så om man bare kobler seg til en fase på 230V32A 3~ så kan man trekke 32A og bruke Tesla sin 230V32A 1~ kontakt på UMC. Noe som gir skjev belastning på strømnettet. Men om man kobler 3X 1~ mellom hvær av de 3~ så skal det da bli balanse i strømnettet, så fremt at alle tre brukes og belastes likt. Da får man ikke 32A, men 18A475. Dette sliter jeg litt med å henge med på. (Æ må hente formelboka igjen)

400V32A er jo lett å splitte til 2X 16A  Hmmm... Kanskje æ skal kjøpe et skjøtestykke til. Så kan man lade to TMS på en 400V32A. Det må da være bedre enn bare en om gangen.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

zimba07

@jkirkebo: jeg kjøpte adaptersettet fra deg i vinter (før du hadde den røde versjonen).

Jeg lurer på hva jeg trenger i tillegg når jeg skal til Danmark? Har type 2.

Tror kanskje jeg trenger:
- den hvite adapteret (med pinne i midten). Se ovenfor i tråden.
- det blå adapteret for utendørs bruk (se link til Clas ohlson opp i tråden)

Er begge disse nødvendig i tillegg til ditt adaptersett? Litt usikker på om den blå faktisk allerede er inkludert i ditt sett....?
---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

jkirkebo

Sitat fra: zimba07 på onsdag 02. juli 2014, klokken 21:28
@jkirkebo: jeg kjøpte adaptersettet fra deg i vinter (før du hadde den røde versjonen).

Jeg lurer på hva jeg trenger i tillegg når jeg skal til Danmark? Har type 2.

Tror kanskje jeg trenger:
- den hvite adapteret (med pinne i midten). Se ovenfor i tråden.
- det blå adapteret for utendørs bruk (se link til Clas ohlson opp i tråden)

Er begge disse nødvendig i tillegg til ditt adaptersett? Litt usikker på om den blå faktisk allerede er inkludert i ditt sett....?

Den blå er med i settet, men en adapter for stikk med dansk jordpinne trenger du om du vil lade på slike stikk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

smurf

Er i DK nå. En tilleggsutfordring her er at p-plassene med ladestolpe ikke er reservert el-bil så det er gjerne fullt med fossilbiler. Hadde tenkt å lade hos e-on, men kan jo ikke sitte der i timesvis å vente på at det blir ledig. Godt vi har SC rett ved.
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

jog

#29
Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 01. juli 2014, klokken 04:05
Sitat fra: atleten på mandag 30. juni 2014, klokken 23:53
Hei.

Leste tidligere noen tips om en overgang man burde kjøpe på biltema til danmark, men finner ikke igjen den linken. Noen som husker?

Og er det noen som har ladet på legoland?

Usikker på selve artikkelnummeret, da jeg fikk overgangen av Tesla, men den ser i hvert fall slik ut:




Lader  i Danmark nå med å bruke den nye norske standard Tesla  shuko, uten at den har jording, og det funker fint.

Har ladet med lang skjøteleding ut av vinduet på Hotellet, hører at mange kommenterer det når de går forbi.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA