Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av atleten, torsdag 17. juli 2014, klokken 22:55

« forrige - neste »

atleten

Hei.

Leste tidligere noen tips om en overgang man burde kjøpe på biltema til danmark, men finner ikke igjen den linken. Noen som husker?

Og er det noen som har ladet på legoland?

Leif1

Vi skal også dit. Har leid oss inn på Lalandia.
Noen som vet om det er greit å lade ved de utleiehusene deres?

Edit: Skal innom Biltema i morgen. Om jeg finner den overgangen kan jeg legge ut artikkelnummeret.
Konvertitt fra S til X

satheesh.net

Sitat fra: atleten på mandag 30. juni 2014, klokken 23:53
Hei.

Leste tidligere noen tips om en overgang man burde kjøpe på biltema til danmark, men finner ikke igjen den linken. Noen som husker?

Usikker på selve artikkelnummeret, da jeg fikk overgangen av Tesla, men den ser i hvert fall slik ut:

Amoss

Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 01. juli 2014, klokken 04:05
Usikker på selve artikkelnummeret, da jeg fikk overgangen av Tesla, men den ser i hvert fall slik ut:

Hmm... Er det rett da? Mulig jeg er ute på bærtur, men det ser da mer ut som hva danskene trenger når de er her enn omvendt?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

satheesh.net

Sitat fra: Amoss på tirsdag 01. juli 2014, klokken 07:35

Hmm... Er det rett da? Mulig jeg er ute på bærtur, men det ser da mer ut som hva danskene trenger når de er her enn omvendt?

Ja, du er på bærtur. :P Den er helt identisk med den jeg fikk utlevert av Tesla. Du ble sikkert litt skeptisk til den "tuten" som stikker ut (jeg vet jeg ble). Men det går et helt vanlig jordet støpsel inn i denne. ;)

Nuvolari

Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 01. juli 2014, klokken 07:47
Sitat fra: Amoss på tirsdag 01. juli 2014, klokken 07:35

Ja, du er på bærtur. :P Den er helt identisk med den jeg fikk utlevert av Tesla. Du ble sikkert litt skeptisk til den "tuten" som stikker ut (jeg vet jeg ble). Men det går et helt vanlig jordet støpsel inn i denne. ;)

Det dere ser på er den "norske" siden av overgangen. Den tredje pinnen du ser er jordingen. Om jordingen skjer via pinne eller som vanlig på siden spiller ingen rolle. Det som er viktig er jo den andre siden av adapteret som skal passe i danske kontakter. Der trenger du kontakt med 3pinner ettersom danskene jorder med en pinne.

Jeg fant ikke slikt adapter i Norge og måtte kjøpe via en dansk side.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

smurf

Sitat fra: atleten på mandag 30. juni 2014, klokken 23:53
Hei.

Hei,
mulig du tenker på adapter som passer til BLÅ 16A. Den er visst vanlig som utekontakt i Danmark og på campingplasser har jeg hørt. Ikke dum å ta med seg. Lest om det på en annen tråd her. Har kjøpt en selv som back-up når jeg skal ned til DK om et par dager. Tror det er denne du trenger for å lade på f.eks. NRGi sine ladestolper. Noen andre som har testet kan sikkert bekrefte. Koster 99,- på Jula og 149,- på Clas O.

http://www.jula.no/overgangsadapter-230v-ip44-400713
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

satheesh.net

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 01. juli 2014, klokken 08:01
Det dere ser på er den "norske" siden av overgangen. Den tredje pinnen du ser er jordingen. Om jordingen skjer via pinne eller som vanlig på siden spiller ingen rolle. Det som er viktig er jo den andre siden av adapteret som skal passe i danske kontakter. Der trenger du kontakt med 3pinner ettersom danskene jorder med en pinne.

Jeg fant ikke slikt adapter i Norge og måtte kjøpe via en dansk side.

Ja, jeg glemte å presisere akkurat det, men det er tre pinner i den andre enden (som man ikke ser tydelig i bildet). ;)

Til de av dere som ikke bor langt unna et Tesla Servicesenter er det bare å svippe innom å høre om de har et slikt liggende. Kanskje dere er like heldige som meg. :)

Car-El

Schuko 7/7. Brukes gjerne ved høyere strøm (maks 16A) over lengere tid.
Har kommet over slike kontakter som er satt opp "bare" for elbil. Peugeot sin Mode2 ladekabel kan trekke 14A isteden for 8A på disse spesielle kontaktene.

P.S. Det er ikke at det er Schuko 7/7 som gjør det. Det er noe med en magnet som er i kontakten.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

atleten

Vært på Biltema nå.  Ingen av de adapterene er tilgjengelig der...

ephan

Sitat fra: Leif1 på tirsdag 01. juli 2014, klokken 00:28

Edit: Skal innom Biltema i morgen. Om jeg finner den overgangen kan jeg legge ut artikkelnummeret.

Vi bodde på utleiehyttene til Lalandia. Testet lading ved hyttene ved å Plugge UMC rett i en kontakt på badet og ledningen ut av vinduet. Gikk fint selv om jordingen var tvilsom. Men du må betale for strømmen du bruker på utleiehyttene, Ca. 2.50,- kWh. Vi kjørte bort til Legoland hotel (1500m) og plugget inn på den offentlige og gratis ladestoplpen der. Det er to plasser, og du må ha den blå overgangen ( kjøpt på Clas Olsson),  jeg har ikke linken her men den er overalt på forumet. Søk på lading Danmark og Clas ohlson.

På vei opp og ned er det jo bare å lade på SC randers.

God tur.
S85 Perlehvit , 21" siden desember 2013

i_expect

Adapteret kan kjøpes på Harald Nyborg-butikkene som finnes over hele Danmark.

Men angående Cee-adapteret som kan kjøpes på Clas Ohlson: er det ikke bare å plugge inn den blå pluggen i stedet for å lade gjennom schukoen?
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Leif1

Sitat fra: ephan på tirsdag 01. juli 2014, klokken 10:40
Sitat fra: Leif1 på tirsdag 01. juli 2014, klokken 00:28

Vi bodde på utleiehyttene til Lalandia. Testet lading ved hyttene ved å Plugge UMC rett i en kontakt på badet og ledningen ut av vinduet. Gikk fint selv om jordingen var tvilsom. Men du må betale for strømmen du bruker på utleiehyttene, Ca. 2.50,- kWh. Vi kjørte bort til Legoland hotel (1500m) og plugget inn på den offentlige og gratis ladestoplpen der. Det er to plasser, og du må ha den blå overgangen ( kjøpt på Clas Olsson),  jeg har ikke linken her men den er overalt på forumet. Søk på lading Danmark og Clas ohlson.

På vei opp og ned er det jo bare å lade på SC randers.

God tur.

Den blå overgangen? Mener du 16A enfas CEE "dansk utekontakt"?
Har kjøpt inn litt å ha i frunken. (Ikke bare litt kan en si.)
Konvertitt fra S til X

Breezec

Sitat fra: i_expect på tirsdag 01. juli 2014, klokken 11:05

Men angående Cee-adapteret som kan kjøpes på Clas Ohlson: er det ikke bare å plugge inn den blå pluggen i stedet for å lade gjennom schukoen?
Man trenger overgang fra Cee 16a til Cee 32a for å kunne bruke bilens blå adapter. Følger med i adaptersettet til Kirkebø.
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

i_expect

Sitat fra: Breezec på tirsdag 01. juli 2014, klokken 11:14
Sitat fra: i_expect på tirsdag 01. juli 2014, klokken 11:05

Man trenger overgang fra Cee 16a til Cee 32a for å kunne bruke bilens blå adapter. Følger med i adaptersettet til Kirkebø.

Ok, har bare overgang fra 4-pins til 3 pins. Reagerte bare på at det stod 3-pins cee på adapteret på CO-linken, men det er jo forskjell på 32A og 16A  :)
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA