Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av atleten, torsdag 17. juli 2014, klokken 22:55

« forrige - neste »

satheesh.net

@jog: Så du lader med den nye pluggen rett i uttaket i Danmark uten bruk av overgangen? I så fall; knall! :)

Griffel

Sitat fra: jog på søndag 03. august 2014, klokken 10:23
Lader  i Danmark nå med å bruke den nye norske standard Tesla  shuko, uten at den har jording, og det funker fint.
Sitat fra: satheesh.net på søndag 03. august 2014, klokken 12:06
@jog: Så du lader med den nye pluggen rett i uttaket i Danmark uten bruk av overgangen? I så fall; knall! :)
Ikke "knall" men nok et eksempel på ting som funker men samtidig er usikkert siden en viktig sikkerhetsbarriære mangler. En liten feil til og eget og andres liv settes i fare.
Bruk kun jordet kontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

orjan

Husk på å sjekke overgangen/veggkontakten for varmgang. Ladet ved et sommerhus på vestkysten av danmark og lot den stå i 45min på 9A og glemte av å sjekke kontakten. Plutselig gikk sikringen fordi veggkontakten var i veldig dårlig stand innvendig. Åpnet kontakten i etterkant og det viste seg at den var full av sand og de tildels eksponerte lederene var ganske korroderte, muligens pga mye salt i luften der nede?
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

Sjøhyene

Ser at legoland har "3 ladestandere med 6 udtag på P1 lige over for indgangen til LEGOLAND".
Noen som har testet disse?
Hva trenger man av overgang/adapter? Og er de gratis?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

smurf

Har bare ladet med SC de gangene jeg har vært i DK. Alternativene er å betale på Clever (forhåndsbetalt kort) eller E-On (ringe når du står ved stolpen. Ca 100 per lading) . Det er også noen få gratis stikkontakter, kommunale og NRGi. Jeg bare testet den en gang og da trengte jeg den omtalte overgangen som du kan kjøpe for ca 100 kr.
Anbefaler å laste ned lade app, f.eks. PlugSurfing så ser du hva som finnes. En utfordring enkelte steder kan være at ladeplassene ikke er reservert for el-bil så du kan risikere at en fossilbil blokkerer plassen. Var ihvertfall tilfellet med EOn da de ikke eier p-plassen. Da må du huske å betale parkering i tillegg til lading.

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=9775.0
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

fredag

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 08. desember 2014, klokken 09:40
Ser at legoland har "3 ladestandere med 6 udtag på P1 lige over for indgangen til LEGOLAND".
Noen som har testet disse?
Hva trenger man av overgang/adapter? Og er de gratis?

Det er ladestolpene til E.On Danmark. Type2 kontakt. Du trenger type2-kabel. Hvis du ikke har ladekort fra e.On Danmark, så kan du ringe e.On når du står der, betale 100 danske kr ved å oppgi visa-kortnr og få åpnet lading.

Oversikt over E.On sine ladestolper i Danmark:

http://www.eon.dk/e-mobility/Oversigt-over-ladepunkter/

Det er to gratis ladepunkter i Åstvej tvers over inngangen til Hotel Legoland. 2 stk blå CEE 16 utekontakt. (Blått UMC-adapter passer IKKE, siden det er for blå CEE 32.) Ta med overgang til schuko eller lignende fra Norge. Feks:

http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Sjøhyene

Denne vil fungere som adapter mellom dansk standard schuko og norsk shuko ikke sant?
http://www.ebay.com/itm/Denmark-power-adaptor-Schuko-Europa-Deutschland-Germany-DK-Danemark-Strom-Reise-/141177942194?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item20dedc70b2

Og da pluss denne fra CO så bør jeg vel være godt nok forberedt eller?
http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

Skal fra hirtshals og ned til Fårup Sø Camping & Cottages. Blir nok litt kjøring rundt omkring til legoland ++. Hadde vært perfekt om jeg ved hjelp av disse to kunne lade bilen på natten ved hytta i Fårup. Og så ta resten på SC´ene på vei opp og ned. Noen som har vært der eller på liknende sted med elbil? I værste fall kan man vel dra en skjøte ledning inn et åpent vindu i hytta og bruke den øverste adapteren som overgang ikke sant?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Leif1

Den øverste så fin ut.
Den nederste er også grei, men lurere å få laget en overgang fra det røde eller blå adapteret som følger med bilen. Da kan du lade med 16A og unngå Schuko helt.
Konvertitt fra S til X

felix

Du kan gjøre det selv, bare kjøp denne:
(44561)

og denne:
(44571)

Så klipper du av schuko, og setter på det røde uttaket. Koster 159 på din lokale biltema. (Lasking kan lønne seg)

jkirkebo

Sitat fra: felix på tirsdag 24. mars 2015, klokken 16:58
Du kan gjøre det selv, bare kjøp denne:
(44561)

og denne:
(44571)

Så klipper du av schuko, og setter på det røde uttaket. Koster 159 på din lokale biltema. (Lasking kan lønne seg)

Jeg har slike på lager, ferdig lasket for de som ikke har fått oppgradert ledningsnettet sitt. Det er litt knotete å lage en slik selv siden gummikabelen har fintrådede ledere og man derfor skal bruke endehylser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jejl

Har akkurat vært noen dager i Danmark og i huset vi hadde fant vi bare en eneste jordet kontakt, men den var så langt fra bilen at den ikke rakk frem og vi gadd ikke å kjøpe en dansk skjøteledning bare for å spare noen minutter på superladeren. Komfyrkontakten hadde muligens gått og den er vel lik den i norge(?), men vi hadde ikke den nødvendige overgangen fra jkirkebo.

smurf

Hei,

Har rød og blå adapter fra Tesla+ blå overgangsadapter (3 polet CEE). Skal ned til Jesperhus i sommer og de sa at lading kunne ordnes, men jeg vet ikke helt hva de kan tilby av kontakter da de ikke svarte på det. Bare at lading skulle gå greit...
Så jeg tenkte å skaffe en schuko adapter til dansk schuko ( http://www.harald-nyborg.dk/p1888/adapter-til-schuko-stik ). Noen som vet hvor mange ampere den tåler. Finnes det evt forskjellige merker og noen som er mer solid/tåler høtere ampere? Regner med at jeg må skru ned til 10 eller 13A, men det går fint. Har god tid til å lade der :-)
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

tonl

Jeg ladet med norsk "norsk" schuko og UMC på hotell svanen huskontakt uten noe overgang da jeg var på Billund nå i påsken. Gikk helt fin.

Leif1

Gjorde det samme som siste taler her i fjor sommer. Det anbefales slettes ikke.
Du risikerer at det kiler litt når du tar i bilen for å si det sånn. Husk at evt krypstrøm/antydning til jordfeil går rett i lanken på deg når du tar i bilen. Noe som ble omhyggelig poengtert av madammen etter at hun hadde testet det ut, barføtt på plenen....

Løsningen ble av type Reodor Felgen, variant tykk kobbertråd som jordforbindelse. Hullet i Schuko-støpslet passer overens med de danske variantene. Jord ble det ihvertfall, men slett ikke å anbefale.
Konvertitt fra S til X

Øyvind.h

Sitat fra: Leif1 på mandag 06. april 2015, klokken 14:43
Gjorde det samme som siste taler her i fjor sommer. Det anbefales slettes ikke.
Du risikerer at det kiler litt når du tar i bilen for å si det sånn. Husk at evt krypstrøm/antydning til jordfeil går rett i lanken på deg når du tar i bilen. Noe som ble omhyggelig poengtert av madammen etter at hun hadde testet det ut, barføtt på plenen....

Løsningen ble av type Reodor Felgen, variant tykk kobbertråd som jordforbindelse. Hullet i Schuko-støpslet passer overens med de danske variantene. Jord ble det ihvertfall, men slett ikke å anbefale.
Jeg fikk også støt av krommen når jeg ladet uten jord. Bør vel egentlig ikke være slik?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA