Hovedmeny

Felg og dekk

Startet av Råde, onsdag 11. juni 2014, klokken 23:27

« forrige - neste »

SilverBullet

Noen som har gjort seg opp noen tanker i forhold til såkalte "lightweight wheels" felger med lav vekt tross stor diameter feks OZ lettvekts modeller? Slike type felger kan vel ikke påvirke rekkevidden negativt med tanke på om man går for en 18" felg?

Audigaudi

Det er jo flere parametre som innvirker på forbruket. Etter nå å ha kjørt lenger med 18" felger og 225 brede dekk enn med originalhjulene vil jeg si at man må være forberedt på tap av rekkevidde uansett. Felgdesignet har også innvirkning på aerodynamikken, så vekt alene vil ikke være eneste man bør tenke på ved valg av andre hjul. Hvis man ønsker å opprettholde best mulig rekkevidde. Jeg tror personlig gummiblanding/dekkvalg og bredde er de to faktorene som spiller størst rolle på økt forbruk.

Råde

Jeg vet ikke. Det har versert noen diskusjoner om hva som stjeler rekkevidde. Av dekkbredde, dekkets rullemotstand, felgens aerodynamikk og dekk/felgvekt tror jeg kanskje sistnevnte betyr minst. Vet ikke hva OZ veier, men jeg har nå et sett 8x18 replica som veier 7,5 kg. Tror ikke det er så galt.
e-Golf | X75D

Alessandro Volta

Sitat fra: Råde på lørdag 27. september 2014, klokken 22:53
Jeg vet ikke. Det har versert noen diskusjoner om hva som stjeler rekkevidde. Av dekkbredde, dekkets rullemotstand, felgens aerodynamikk og dekk/felgvekt tror jeg kanskje sistnevnte betyr minst. Vet ikke hva OZ veier, men jeg har nå et sett 8x18 replica som veier 7,5 kg. Tror ikke det er så galt.
Det er meget lett! Utrolig egentlig hvis det er snakk om kopi felger.. Som pleier å være tyngre enn de originale.

torlie

Sitat fra: Råde på lørdag 27. september 2014, klokken 22:53

OZ Superleggera 18x8 veier 7,9kg
OZ Ultraleggera 18x8 veier 8,4kg

At dine Replica felger er lettere er snodig, må isåfall gå utover kvaliteten.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

torlie

Sitat fra: Sonus på fredag 05. september 2014, klokken 15:49
Svar fra Eibach  ;D
Sitat
thanks very much for your e-mail.

After talking to my colleague he informed me that it is planned to test the springs in week 43/44.

Than we can make some statement.

Mit freundlichen Grüßen | Best regards

| Sales Suspension Technology
Heinrich Eibach GmbH | Am Lennedamm 1 | D-57413 Finnentrop
eibach.com

Spennende  :)
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Sonus

Vekt vil vel ha størst innvirkning ved lave hastigheter med mange start og stopp.
Aerodynamikk vil ha større virkning på lengre distanser med høyere hastigheter.

Det baserer jeg valget mitt på iallefall.

magnus600

Vekt og størrelse er ikke det eneste som spiller rolle her. Treghetsmomentet er vel så viktig! På et hjul med større felgdiameter så vil en større del av massen være samlet langt ut fra senter av hjulet. Dette gjør at hjulet blir mye tyngre å sveive i gang ved akselerasjon enn et hjul der massen er samlet nærmere midten, forutsatt at hjulene veier like mye, og det kreves selvfølgelig mer energi. Med fire slike "tunge svinghjul" i hjørnene på bilen så blir det betydelige utslag!
2015 e-Golf Night Blue

Råde

Sitat fra: torlie på mandag 29. september 2014, klokken 13:25

Garantert :)
Fine veier og lave hastigheter gjør at jeg tar sjansen på sommerhjul. Blir de slått skjeve dreier det seg om få penger.
e-Golf | X75D

Alessandro Volta

Sitat fra: magnus600 på mandag 29. september 2014, klokken 14:38
Vekt og størrelse er ikke det eneste som spiller rolle her. Treghetsmomentet er vel så viktig! På et hjul med større felgdiameter så vil en større del av massen være samlet langt ut fra senter av hjulet. Dette gjør at hjulet blir mye tyngre å sveive i gang ved akselerasjon enn et hjul der massen er samlet nærmere midten, forutsatt at hjulene veier like mye, og det kreves selvfølgelig mer energi. Med fire slike "tunge svinghjul" i hjørnene på bilen så blir det betydelige utslag!
Dette er også etter beste evne min oppfatning.. Det sammen med noe høyere uavfjæret vekt vil gi litt dårligere kjøreegenskaper  :(

Alessandro Volta

Sitat fra: Råde på mandag 29. september 2014, klokken 19:16
Sitat fra: torlie på mandag 29. september 2014, klokken 13:25

Garantert :)
Fine veier og lave hastigheter gjør at jeg tar sjansen på sommerhjul. Blir de slått skjeve dreier det seg om få penger.
Det er nesten så jeg ikke tror de kan være lettere iom de er kopier. Det pleier å være stikk motsatt  :) Jeg tar gjerne bilder, merke, pris og evt. forhandler da jeg kan være veldig interessert. På forhånd takk.

Råde

Sitat fra: Alessandro Volta på mandag 29. september 2014, klokken 19:28
Det er nesten så jeg ikke tror de kan være lettere iom de er kopier. Det pleier å være stikk motsatt  :) Jeg tar gjerne bilder, merke, pris og evt. forhandler da jeg kan være veldig interessert. På forhånd takk.
http://m.ebay.com/itm/331307994067?nav=SEARCH

Vanskelig å kontrollere vekten nå i og med det står dekk på. Med frakt og moms ble det ca 5.500,-
e-Golf | X75D

Råde

Gymnasfysikken ville ikke gi deg helt rett. Hjulene skal også decellereres, hvor dette omvendes til bevegelsesenergi (bilen) med samme kraft som ble betalt til momentet (hjulet) under akselerasjon. Tapet av kraft her vil være avhengig av luftmotstand og friksjon. Hadde man ikke hatt disse ville hjulet snurret evig, og for de to nevnte motkreftene er dekkbredde, dekkets rullemotstand og felgens utforming viktige.

Etter min mening kan du nesten se bort ifra felgens vekt forutsatt du kjører som en elbil skal (uten å bruke bremseklossene).
e-Golf | X75D

Alessandro Volta

Sitat fra: Råde på mandag 29. september 2014, klokken 23:10
Sitat fra: Alessandro Volta på mandag 29. september 2014, klokken 19:28
http://m.ebay.com/itm/331307994067?nav=SEARCH

Vanskelig å kontrollere vekten nå i og med det står dekk på. Med frakt og moms ble det ca 5.500,-
Takk. De skal jeg sjekke ut. De var ganske pene!!

EspenT

Sitat fra: Råde på mandag 29. september 2014, klokken 23:18
Gymnasfysikken ville ikke gi deg helt rett. Hjulene skal også decellereres, hvor dette omvendes til bevegelsesenergi (bilen) med samme kraft som ble betalt til momentet (hjulet) under akselerasjon. Tapet av kraft her vil være avhengig av luftmotstand og friksjon. Hadde man ikke hatt disse ville hjulet snurret evig, og for de to nevnte motkreftene er dekkbredde, dekkets rullemotstand og felgens utforming viktige.

Etter min mening kan du nesten se bort ifra felgens vekt forutsatt du kjører som en elbil skal (uten å bruke bremseklossene).

Ikke helt enig der. Du har tap både når du skal gjøre elektrisk energi fra batteriet om til bevegelses energi i hjulet, og når bevegelses energien igjen skal gjøres om til elektrisk energi.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA