Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemning: Hvor fornøyd er du med din Tesla Model S?

Startet av Powerflux, tirsdag 24. juni 2014, klokken 19:21

« forrige - neste »

Marecat

Sitat fra: goggo på torsdag 25. september 2014, klokken 15:24
Sitat fra: emil på torsdag 25. september 2014, klokken 15:12
I hvertfall bra at det er en operatør som tar betalt for bruk/tid og ikke fastpris pr lading.
Ja, enig i det.
Hvis det nå er slik at Fortum tar ansvaret for drift både når laderne virker og når de ikke virker, så er jeg happy jeg. Hvis de fortsatt skal skylde på underleverandører hver gang det er et problem så tror jeg at jeg bare får slå meg til ro med at saktelading er tingen for meg...

Er det flyselskapet  Norwegian som eier Fortum siden de  også ustanselig skylder på underleverandører(Boeing) hver gang noe går galt??

Leon

Sitat fra: Powerflux på torsdag 25. september 2014, klokken 15:17
Sitat fra: goggo på torsdag 25. september 2014, klokken 14:16
Merkelig!!!!   at det ikke informeres noe mer rundt disse planene.  Jeg tror ikke KIWI sentralt kan være klar over hvor mange elbilister det er som venter på dem :)



Vel, på spørsmål på Facebook siden til Kiwi fikk jeg dette svaret på spørsmål om hvorfor ingen info er ute! Dette var 16 september.......ikke hørt noe mer siden det!!

"Vi jobber på spreng med dette prosjektet - men dessverre har det vært forsinkelser fra utenlandske leverandører.
Vi vil i løpet av de nærmeste dagene komme med en liste over de første 20 stedene."

Lista er i bunnen av denne artikkelen :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Lars1

Sitat fra: Leon på torsdag 25. september 2014, klokken 23:55
Lista er i bunnen av denne artikkelen :)

Kiwibutikken i trondheim på denne listen er 10 meter unna en Statoilstasjon som fikk bevilgning fra transnova nylig. Jeg regner med de kan skrinlegge planene sine om å kreve type 30 kroner per kvarter for 22kw nå.. Kiwi får seg i alle fall en ny kunde hvis dette ladepunktet blir tilgjengelig.

Panduck

Sitat fra: Lars1 på fredag 26. september 2014, klokken 12:15
Kiwibutikken i trondheim på denne listen er 10 meter unna en Statoilstasjon som fikk bevilgning fra transnova nylig. Jeg regner med de kan skrinlegge planene sine om å kreve type 30 kroner per kvarter for 22kw nå.. Kiwi får seg i alle fall en ny kunde hvis dette ladepunktet blir tilgjengelig.

Jeg ville håpet KIWI kunne sette opp ladere på steder det ikke er gode alternativ. At de kommer med hurtiglader i Oslo er jo greit for KIWI, da folk kanskje vil parkere der og lade mens de handler. Men du kjører ikke ofte via den KIWI butikken på langtur, Oslo har masse hurtiglading og treglading, og det er virkelig ikke her vi trenger en lader. Det er dumt om KIWI skal være stor konkurranse mot ladestasjoner som fungerer greit og har ok betalingsløsning (f.eks Statoil). Jeg håper faktisk KIWI forkaster "20 minutter gratis", slik at de som lader, faktisk er de som trenger å lade, men jeg fostår jo KIWI, for dem handler det om å få kunder.

KIWI Drøbak er sikkert fint dersom man er innom Drøbak, men det ligger jo langt unna noen vei man reiser for å komme fra A til B.

Det er jo uansett flott at KIWI gjør dette, selv i Oslo, Trondheim og steder som Drøbak, selv om det muligens ikke er der det trengs mest. Men når jeg ser E6 ned mot Svinesund og E6 nord mot Trondheim så er det "ishavsveien monopol" ruter, og her kunne KIWI virkelig gjort en forskjell! :)

Selchiev

Heisann, kan linke til artikkelen fra elbil.no http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3370-na-ruller-kiwi-og-nissan-ut-hurtigladere

Og poste et bilde fra en intern avis innen Norgesgruppen. Vet ikke hvor mye dere får sett fra bilde, men kort oppsummert.
50-75 kiwi butikker, gratis ut dette året senere 2,50 per.min belastes etterskuddsvis via NFC brikke eller SMS.

Norges gruppen har også mål med klima nøytralitet så det er nå bygget Nord Europas sannsynligvis største solcelleanlegg på asko lageret i Vestby, det er også godkjent en vindmøllepark som er under oppbygging

Trekkoppbil

Det er gledelig at vi endelig får ei liste over lokasjoner, og jeg trur det er nyttige lokasjoner.

Drøbak ligger stategisk ved Oslofjordforbindelsen, og det er jo ganske strømløst mellom Drøbak og Lier.
Det er kun 1 av disse 11 lokasjonene som ligger i Oslo.

Ellers er det bra at ladestasjoner ligger i klynger, og at det ikke er mer enn 1-2 mil i mellom dem, så det er mulig å komme seg til en annen stasjon, når det er en eller 2 som ikke virker.

Fortum har en bra prising, hvor man betaler for minutter, så man slipper å betale et par hundre lapper hver gang man skal stoppe med et par mils mellomrom for å klattlade litt.

Problemet med Fortum er at selskapet her mye slags utstyr av ulike fabrikat, og du veit aldri om det virker når du kommer til en ladestasjon.

Ishavsveien derimot, hadde forplikta seg til å ha ferdig en rekke multiladere innen utgangen av august, men de brøyt avtalene, da de mente det ikke er pålitelige multiladere på markedet enda.  Jeg lurer på om det er en bra politikk, å la være å bygge ut hurtigladere, i stedet for å bygge noen som ikke virker eller som er upålitelige.  Men bygger man i nærheten av andre hurtigladere, så kan det jo være greit.

fredag

Sitat fra: Panduck på fredag 26. september 2014, klokken 14:52
Jeg ville håpet KIWI kunne sette opp ladere på steder det ikke er gode alternativ. At de kommer med hurtiglader i Oslo er jo greit for KIWI, da folk kanskje vil parkere der og lade mens de handler. Men du kjører ikke ofte via den KIWI butikken på langtur, Oslo har masse hurtiglading og treglading, og det er virkelig ikke her vi trenger en lader.

Det Kiwi setter opp er hurtiglading først og fremst som destinasjonslading, og ikke som rekkeviddeforlenging.

Veldig nyttig for elbil-eiere som bor i leilighet feks, og ikke har lett tilgang til lading hjemme. De kan lade når de er i butikken og handler istedet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Selchiev

50-75 ladepunkter på kiwi butikker over hele landet, med unntak av Finnmark. Et sted må det jo begynnes ;)

Espen Hugaas Andersen

Tror de har truffet ganske greit med prisingen. Om man skal innom i 10 minutter blir det 25 kroner, og da får man i området 5-8 kWh. Det er en grei rekkeviddeøkning om man har brukt opp rekkevidden på pendling og er på vei hjem. Og 3-5 kroner per kWh er ikke ulevelig. Mye bedre enn ishavsveiens 10-20 kroner per kWh.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Panduck

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 26. september 2014, klokken 20:21
Mye bedre enn ishavsveiens 10-20 kroner per kWh.

Hva er det egentlig som er værre en Ishavsveien? Hva er det egentlig de holder på med.

Thomas Parsli

Sitat fra: Panduck på fredag 26. september 2014, klokken 21:29
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 26. september 2014, klokken 20:21
Mye bedre enn ishavsveiens 10-20 kroner per kWh.

Hva er det egentlig som er værre en Ishavsveien? Hva er det egentlig de holder på med.

Jeg tror egentlig enkeltladere som opererer på 20-40kW (ChAdeMO) istedenfor flere ladere på > 60kW er lang værre -hvis man tenker seg om.

De burde selv forklare hva de "holder på med", men jeg tror de prøver å bygge opp et ladenettverk for fremtiden. Ikke en enkeltlader histen og pisten, men store ladestasjoner med flere ladere. En enkeltlader på Kiwi kan kanskje settes opp på butikkens infrastruktur mens en ladestasjon med flere kombiladere krever store investeringer.

Når jeg fyller bensin på fossilbilen setter jeg pris på bensinstasjoner mer mer enn en pumpe, uten 30 minutter kø -og at det faktum at det bare tar noen minutter å fylle taken.
Just saying...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Panduck

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 26. september 2014, klokken 22:29
Jeg tror egentlig enkeltladere som opererer på 20-40kW (ChAdeMO) istedenfor flere ladere på > 60kW er lang værre -hvis man tenker seg om.

De burde selv forklare hva de "holder på med", men jeg tror de prøver å bygge opp et ladenettverk for fremtiden. Ikke en enkeltlader histen og pisten, men store ladestasjoner med flere ladere. En enkeltlader på Kiwi kan kanskje settes opp på butikkens infrastruktur mens en ladestasjon med flere kombiladere krever store investeringer.

Når jeg fyller bensin på fossilbilen setter jeg pris på bensinstasjoner mer mer enn en pumpe, uten 30 minutter kø -og at det faktum at det bare tar noen minutter å fylle taken.
Just saying...

Thomas

For det første, Chademo kan operere på opp til 100kW, for det andre, trege enkeltladere er jo ikke eneste alternativ til flere raskere ladere. Og Ishavsveien er jo ikke eneste leverandør som setter opp flere ladepunkter på samme sted, det er jo nå faktisk et krav for å få transnovastøtte.

Men synes du det hadde vært morsomt om du kom til Shell og fikk beskjed om at de kun hadde en pumpe du kunne bruke (selv om det kunne være at den var ødelagt?), fordi du ikke hadde tegnet et årsabonement hos Shell. Du har ikke tegnet det, fordi der du bor, og normalt kjører, finnes det ikke Shell stasjoner, kun Esso, og hos Esso betaler du kun 1000kr per tank, uansett. Når du nå må tanke hos Shell, om du er heldig nok, og den pumpa du faktisk får lov til å bruke ikke er ødelagt, koster det deg 4000kr. Det dumme er at du må stoppe hos Shell 4 ganger i løpet av denne turen (2 ganger frem, 2 tilbake), så det koster deg 16.000, noe som hos Esso hadde kostet deg 4000. Men alternativet ditt er jo å betale Shell 76.000kr pr år for å tanke så mye du vil. Ishavsveien er Shell, prisene er satt relativt til hva det kostet meg å fylle bensinbilen min sammenliknet med elbilen, med Esso som Grønn Kontakt.

Jeg ønsker god konkurranse på ladesteder. Når man får leverandører som ønsker å binde kundene til seg selv, ved å pushe årsabonement som eneste "økonomoisk forsvarlige mulighet", er det et skritt i feil retning. Og husk, de får penger av skattebetalerene til å sette opp disse ladestedene (Noe KIWI ikke får!), så denne prisstrukturen er direkte uhørt, og burde diskvalifisere dem fra mer offentlig støtte.

Griffel

Nå betyr det vel ikke så mye om spesifikasjonen for CHAdeMO og Combo ligger høyere enn 50kW, når det er bilens kontrollsystem som styrer ladestrømmen ut fra det batteriet tåler med tanke på lang levetid.

For de aktuelle bilmodellen som ruller i dag er det vel knapt andre enn Tesla som vil tillate høyere effekt enn ca. 50kW, ved lave temperaturer mye mindre.

Spesifikasjonene høyere enn 50kW forutsetter også høyere batterispenning så det hjelper lite om stasjonen kan levere 100kW ved 500V DC om batteripakken i bilen er 400V.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Panduck

Sitat fra: Griffel på lørdag 27. september 2014, klokken 10:42
Nå betyr det vel ikke så mye om spesifikasjonen for CHAdeMO og Combo ligger høyere enn 50kW, når det er bilens kontrollsystem som styrer ladestrømmen ut fra det batteriet tåler med tanke på lang levetid.

Det har du helt rett i, men ladere som kan gi mer enn 50kW kan kanskje sies å være litt mer fremtidsrettet. Uansett vil 2x22kW ladere kunne gi mindre kø enn en 50kW lader, da ladespenningen fort dropper til langt under 50kW ved lading av f.eks LEAF. Egentlig burte et ladepunkt ha to samtidige uttak, slik at en bil kan lade med "reststrømmen" som er igjen.

Tesla sine ladepunkter er vel de eneste som er sikkelig fremtidsrettede (annet enn at de kun kan brukes av Tesla..)

Griffel

Sitat fra: Panduck på lørdag 27. september 2014, klokken 11:53
Egentlig burte et ladepunkt ha to samtidige uttak, slik at en bil kan lade med "reststrømmen" som er igjen.
Så lenge en snakker om DC eksternladere (CHAdeMO og Combo) betyr to uttak i praksis to (2) ladere. Disse ladere styres som sagt av bilens kontrollsystem og derfor blir det to stykk relativt uavhengige utgangstrinn, communikasjon etc.

En annen ting er et type 2 AC uttak i tillegg. Det kan få reststrømmen og bilens lader tar seg av resten men da begrenset av bilensladekapasitet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA