Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemning: Hvor fornøyd er du med din Tesla Model S?

Startet av Powerflux, tirsdag 24. juni 2014, klokken 19:21

« forrige - neste »

Lars1

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 29. september 2014, klokken 14:25
Hvor hurtiglader du da -og til hvilken pris?
2,50- er en vanlig pris så lenge man ikke forskuddsbetaler mange tusen kroner.

Kiwi har nok ment dette som et tilbud til de som handler (eller den som handler...), ikke "fyll opp Tesla'n her". For de som skal på hytta er kanskje noen få km rekkevidde det som skal til.
Hvis du handler en time på Kiwi har du problemer...

Hvor mye strømmen koster er omtrent like interessant som hvor mye vannet i en Imsdal-flaske koster.

Thomas

Er det et "tilbud" å få lov til å betale 7 kr/kwh? Varen er like overpriset enten jeg står der i 10 minutter eller en time. Det er overhodet ikke noe incentiv for meg, eller noen andre rasjonelle mennesker, til å velge å benytte den aktuelle butikken i stedet for en annen butikk.

emil

Sitat fra: Lars1 på mandag 29. september 2014, klokken 14:51
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 29. september 2014, klokken 14:25
Hvor hurtiglader du da -og til hvilken pris?
2,50- er en vanlig pris så lenge man ikke forskuddsbetaler mange tusen kroner.

Kiwi har nok ment dette som et tilbud til de som handler (eller den som handler...), ikke "fyll opp Tesla'n her". For de som skal på hytta er kanskje noen få km rekkevidde det som skal til.
Hvis du handler en time på Kiwi har du problemer...

Hvor mye strømmen koster er omtrent like interessant som hvor mye vannet i en Imsdal-flaske koster.

Thomas

Er det et "tilbud" å få lov til å betale 7 kr/kwh? Varen er like overpriset enten jeg står der i 10 minutter eller en time. Det er overhodet ikke noe incentiv for meg, eller noen andre rasjonelle mennesker, til å velge å benytte den aktuelle butikken i stedet for en annen butikk.

Hvis det nå er 1kr/minutt for 22kW og du lader din Tesla med dobbeltlader i en time betaler du under 3kr pr kWh. Synes det er en helt greit pris.

edakcots

Enig Emil.
For Renault ZOE og Tesla model S er det en helt grei pris.
Men for alle andre som ikke får slike mengder blir det veldig dyrt.
VW-Nissan-BMW folket blir ikke veldig happy med over 20kr/kW.
Står en stakkar akkurat nå på sin første lading på flykafeen i Vestfold med splitter ny golf og ikke forstår hvorfor han må vente i flere timer å lade. Tror salgskorpset hos forskjellige leverandører bør opplyse mye tydeligere hva som venter "der ute" i den virkelige verden. Å analysere kundens bilbehov er alfa omega, man kan jo ikke selge en bil man VET er ubrukelig for et menneske? Jeg har selv solgt mye Leaf, en fantastisk bil, men når kunden sier at behovet er mer enn infrastrukturen kan håndtere, anbefaler jeg Tesla eller Renault ZOE, alt annet ville være å lure kunden...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: edakcots på mandag 29. september 2014, klokken 15:39For Renault ZOE og Tesla model S er det en helt grei pris.
Men for alle andre som ikke får slike mengder blir det veldig dyrt.
VW-Nissan-BMW folket blir ikke veldig happy med over 20kr/kW.
Hvis man betaler 50 kroner for 20 minutter med 50 kW CHAdeMO eller CCS lading får man altså ladet 16,66 kWh til 3 kroner/kWh. Ser ikke helt hvor 20 kr/kWh kommer fra.

Man må se på disse laderne som først og fremst et supplement i en hverdags-situasjon. Dette er ladere tiltenkt de som bruker opp hele rekkevidden i en hverdag, og vil sette pris på muligheten til å lade samtidig som de handler inn matvarer, sånn at de ikke går tom for strøm senere på dagen når de skal hente ungene på fotballtrening.

Disse laderne er ikke ment å være attraktive for de som kan finne på å parkere i timesvis.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Lars1

Sitat fra: emil på mandag 29. september 2014, klokken 15:16
Hvis det nå er 1kr/minutt for 22kW og du lader din Tesla med dobbeltlader i en time betaler du under 3kr pr kWh. Synes det er en helt greit pris.

1kr/minutt for 22kW er i øvre sjiktet av hva som er greit for hurtiglading, altså strøm jeg trenger der og da for å kunne komme meg videre. 2.5kr/minutt er for mye. Folk flest kjøper elbil for å redusere drivstoffkostnadene, ikke for å betale mer enn man gjør med fossilt drivstoff.

MEN - 1kr/minutt for at jeg skal velge en butikk i stedet for en annen, og drive normal "etterfylling", det orker jeg ikke. Da drar jeg heller på en butikk som ligger noen minutter nærmere og lader på annet vis.

Så spørsmålet her er egentlig: Tilbyr Kiwi dette for at folk skal drive hurtiglading (noe folk lengre opp i tråden mener de ikke gjør), eller tilbyr de det for å tiltrekke seg flere kunder? For hvis det er sistnevnte fungerer dette dårlig.

edakcots

De fleste steder vil få 22kw stasjoner og da blir det fort 20kr per kW for de andre...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

smaug01

Det blandes nå litt hva for noe forskjellige biler kan utnytte. En 22kw AC combolader kan ikke en Leaf bruke i det hele tatt. Leaf kan bare bruke type 2 til type 1 kabel på en ac mode 3 ladestolpe.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Sitat fra: Lars1 på mandag 29. september 2014, klokken 15:55
Sitat fra: emil på mandag 29. september 2014, klokken 15:16
Hvis det nå er 1kr/minutt for 22kW og du lader din Tesla med dobbeltlader i en time betaler du under 3kr pr kWh. Synes det er en helt greit pris.

1kr/minutt for 22kW er i øvre sjiktet av hva som er greit for hurtiglading, altså strøm jeg trenger der og da for å kunne komme meg videre. 2.5kr/minutt er for mye. Folk flest kjøper elbil for å redusere drivstoffkostnadene, ikke for å betale mer enn man gjør med fossilt drivstoff.

MEN - 1kr/minutt for at jeg skal velge en butikk i stedet for en annen, og drive normal "etterfylling", det orker jeg ikke. Da drar jeg heller på en butikk som ligger noen minutter nærmere og lader på annet vis.

Så spørsmålet her er egentlig: Tilbyr Kiwi dette for at folk skal drive hurtiglading (noe folk lengre opp i tråden mener de ikke gjør), eller tilbyr de det for å tiltrekke seg flere kunder? For hvis det er sistnevnte fungerer dette dårlig.

Du kan ikke forvente strømpriser som hjemme når du lader ute og kostnaden til infrastrukturen og serivice skal dekkes av de ladende. For meg vil noen få strategisk plasserte hurtigladere til Leaf gjøre at jeg kan kvitte meg helt med fossilbilen. Det blir fort 10.000kr eller mer i sparte årlige kostnader på den og da kan jeg ta meg råd til 5-10kr/kWh de få gangene jeg trenger de dyreste hurtigladerene på tur.


Panduck

Sitat fra: smaug01 på mandag 29. september 2014, klokken 16:10
Det blandes nå litt hva for noe forskjellige biler kan utnytte. En 22kw AC combolader kan ikke en Leaf bruke i det hele tatt. Leaf kan bare bruke type 2 til type 1 kabel på en ac mode 3 ladestolpe.

Hvem snakker om 22kW AC combolader? 22kW ladepunkter har normalt ingen kabel, kun type2 kontakt som en LEAF-eier fint kan plugge sin type2 -> type1 plugg inn i. Finnes det ladestasjoner med 22kW AC comboplugg, og hva vil poenget være? Combo pluggen bruker jo pinner fra type2 kontakten til kontollkommunikasjon med ladepunktet, til å styre ladingen ved DC lading. Tanken med comboplugg er jo at man kun trenger en port i bilen for AC og DC lading. AC lading skjer vel ved en standard type 2 plugg uansett. En Zoe vil jo heller ikke kunne lagde med en combo plugg.

smaug01

Tråden handler om hva kiwi setter opp ikke sant og det som blir satt opp er combolader med fast kabel går jeg ut fra?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Panduck

#85
Sitat fra: smaug01 på mandag 29. september 2014, klokken 17:08
Tråden handler om hva kiwi setter opp ikke sant og det som blir satt opp er combolader med fast kabel går jeg ut fra?

Nei, det blir vel satt opp multistandard lader med 50kW CCS/Chademo og 43kW AC, men kanskje vi også får 22kW kontakter, da antar jeg de har type2 plugg slik at alle med type2 kabel kan lade.

Combo-plugg er det f.eks VW bruker i sine biler som muliggjør AC og DC lading på samme kontakten. Lader man AC, bruker man kun valig type2 plugg, men med DC har man to ekstra pinner som benyttes til DC. Flott konsept, egentlig, så man slipper å ha to ladekontakter slik vi LEAF eiere har.

sn0le

#86
Kiwi på KB-senteret på Kløfta i dag.
Chademo på den ene siden og AC på den andre.
Det andre fundamentet er ikke tatt i bruk enda.

Ikke idriftssatt ennå.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

Sitat fra: Lars1 på mandag 29. september 2014, klokken 15:55
1kr/minutt for 22kW er i øvre sjiktet av hva som er greit for hurtiglading, altså strøm jeg trenger der og da for å kunne komme meg videre. 2.5kr/minutt er for mye. Folk flest kjøper elbil for å redusere drivstoffkostnadene, ikke for å betale mer enn man gjør med fossilt drivstoff.

MEN - 1kr/minutt for at jeg skal velge en butikk i stedet for en annen, og drive normal "etterfylling", det orker jeg ikke. Da drar jeg heller på en butikk som ligger noen minutter nærmere og lader på annet vis.

Så spørsmålet her er egentlig: Tilbyr Kiwi dette for at folk skal drive hurtiglading (noe folk lengre opp i tråden mener de ikke gjør), eller tilbyr de det for å tiltrekke seg flere kunder? For hvis det er sistnevnte fungerer dette dårlig.

Det hadde fungert for meg ihvertfall. Hadde Kiwi på Dokka tilbudt 22kW til 1,- pr. minutt hadde vi garantert handlet der på vei til hytta. Det kunne spart meg for omveien om SC på Lillehammer (6 mil ekstra).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mariowing

Slutt og regn på dette i kroner og øre, hurtiglading skal ikke konkurrere med lading hjemme i garasjen uansett.

I helgen kjørte jeg Oslo - Blefjell - Oslo. En hurtiglading på vei opp (Grønn kontakt Hokksund) og en på vei hjem (Fortum Liertoppen). Begge gangene ladet jeg for 50 kroner, det betyr at jeg betalte 100 kroner for turen. Synes jeg 100 kroner for den turen er en ok pris? Ja det synes jeg. Aner ikke hvor mye jeg betalte pr kwh, jeg betalte 100 kroner for å kunne bruke bilen min på den turen. Alle andre alternativer hadde kostet mye mer penger.

Hvis Kiwi på Kongsberg hadde hatt en lader hadde jeg trolig brukt den fordi der stoppet jeg uansett for å handle til helgen, hadde vært effektivt å kunne lade mens jeg uansett måtte stoppe. Slik det ble nå måtte jeg jo kjøpe boller og kaffe i Hoksund og burger på Liertoppen - ting jeg egentlig ikke trengte :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Ferry

Jeg er enig med mariowing, det er ikke så viktig med kroner pr. kWh. Det er muligheten for å kunne bruke elbil som gjør utslaget for meg, og det er jeg villig til å betale ganske mye for. Men det kommer såklart an på kjøremønsteret til den enkelte. For min del trenger jeg hurtiglading kun de helgene jeg skal til fjells, fredag kveld og søndag kveld. Antagelig holder det med et kvarter lading i hvert tilfelle. Kanskje trenger jeg ikke lade hver gang heller. Jeg sparer 20k på bensin pr. år og kan godt bruke litt av penga på bedre ladetilbud. Men alt med måte, prisene til Ishavsveien støter meg bort. Fortums 2,50/min. passer meg bra, og jeg er bevisst på å benytte meg av tilbud i tilknytning til laderen. Betaler heller for mat og drikke enn eksos.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA