Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Gi navn til din Model S

Startet av glenn.sollid, fredag 13. juni 2014, klokken 09:27

« forrige - neste »

glenn.sollid

Når min bil ble konfigurert i Oktober 2013 så ble jeg av selgerne hos Tesla anbefalt og ikke velge dobbeltlader. Denne kom jeg aldri til å få bruk for, så det kom bare til å bli en bortkastet ekstrakostnad var beskjeden.

De anbefalte heller chademo, da dette ville gi mye raskere lading til lavere pris.

Viser seg nå at Chademo bygges ut veldig lite fremover og Tesla har vel heller ikke klart å levere adapteret enn så lenge.

Noen som har vært i kontakt med Tesla i forhold til denne problemstillingen? Sikkert flere som har droppet dobbeltlader fordi de har blitt anbefalt det og heller satset på Chademo.

Jeg vegrer meg for en del turer nå i sommer fordi jeg kun har enkeltlader.

Hadde egentlig planer om en tur fra Trondheim - Setermoen tur/retur.

Lanber

Planlegg turen godt og bruk de plassene som har 400V.
Påregn å bruke 2 dager til Setermoen

Det er ikke SÅ mange plasser du får brukt 32A 400V type 2 lader, det er tross alt eneste som nyttegjør dobbellader.

zimba07

Jeg slenger meg på her. Angrer fælt på at jeg ikke tok med dobbeltlader. Hadde garantert valgt dette hadde det ikke vært for selgeren på alnabru som var tydelig på at det var bare tull. Husker til og med han dro opp kalkulatoren på hjemmesidene og med all tydelighet viste at det bare var ett av valgene som dobbeltlader ville gjelde for og det var bare for de med nye bolighus m/400V

Men, når det er sagt så har jeg ennå ikke hatt kritisk bruk for dobbeltlader. Har ladet på et par 22kw stolper, men det var mest for å teste. Hvis tesla teppebomber Europa med SCere tror jeg det går helt fint med enkeltlader.

Forøvrig mange tråder rundt samme emne - blant annet laumb sin tråd som vel har tatt saken til forbruksrådet
---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Lanber på søndag 25. mai 2014, klokken 08:47
Planlegg turen godt og bruk de plassene som har 400V.
Påregn å bruke 2 dager til Setermoen

Det er ikke SÅ mange plasser du får brukt 32A 400V type 2 lader, det er tross alt eneste som nyttegjør dobbellader.

Nei. Flere av hotellene nordover har nå fått installer 7,4kW Type 2. Med dagens 13A begrensning kan man fullade en bil med dobbeltlader på rundt 14 timer på disse. Kanskje 11-12 timer siden man neppe ankommer med helt tomt batteri. Det er uansett akseptabelt, og ladetiden vil etterhvert gå ned til 12 timer fra helt tom.

En bil med enkeltlader vil bruke dobbelt så lang tid. Da er det uaktuelt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

Så har man den 22kW Type 2 laderen Bellona/Sønnico/Salto satte opp i Mo i Rana.
Den kommer jeg til å få bruk for på turen nordover.
Bestilte dobbeltlader på min bil grunnet behov for kjappest lading når jeg skal kjøre utenfor SC-områdene.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

glenn.sollid

#5
Enig med kirkebo. Nå skal det også sies at av alle ladestasjonene som er åpnet nordover så er det kun Namskogan og Fauske som ikke kan levere 22kW. 

ed1son

Ble også anbefalt å ikke ta dobbelt lader for jeg hadde 230v hjemme, å plasser jeg kunne bruke det utenfor hjemmet var veldig få/nesten ingen. Sa jeg heller burde satse på CHAdeMO adapter......så forlanger de 30-40.000 for ettermontering , å ikke noe CHAdeMO adapter som ser ut til å dukke opp i nærmeste framtid!! Vurderer forbrukerrådet selv om de ikke kan tilby en bedre løsning for oss de har villedet.
2014 Tesla Model S P85 - Sort / Sort

Bestillt                     13.09.2013
Bekreftet                 19.09.2013
I Produksjon           17.01.2014
Produksjon fullført   27.01.2014
Levert                     15.03.2014

Muffinman

Noen betraktninger. Først, disse rådene som ble gitt av representanten ble nok avlevert i god tro om at man gjorde kunden en tjeneste, og ikke prakket på denne noe han ikke trengte. Det må være utgangspunktet for videre diskusjon. Så får det jo konsekvenser for kundene siden rådene viser seg å være feil selv om de ble gitt i beste hensikt. Det er mye Tesla som organisasjon og individene i denne ikke har hatt kontroll på i året som gikk.  Det er kun Tesla sitt ansvar, og selv om muntlige råd kan være vanskelig å dokumentere tror jeg nok at man kommer langt med konstruktiv dialog. Men historikken viser at ting tar tid.

Selv er jeg en smule irritert over at jeg fremdeles kun får 13A/9KW på 400v trefase med UMC og type 2, og kun 3KW på 32A enfase over type 2 når jeg egentlig skulle hatt over 11 og 7KW med enkeltladeren. Tesla har med andre ord ikke engang levert egenskapene som enkeltlader skal ha i følge kontrakten. Så jeg venter, og prøver å holde irritasjonen i sjakk. Om det åpner noen superladere i løpet av de neste fire ukene hjelper det litt.

OddB

Konklusjon: Stol aldri på en selger, selv ikke en fra Tesla. ;-)

Er det bekreftet at Namsskogan har fått 22 kW ?
Vi i TOCN jobber med å få opp 22kW på Amfi i Fauske,  er ikke helt i mål enda men håper det skal gå.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Øyvind.h

Trist, men dessverre mange som er blitt anbefalt å droppe dobbeltlader av helt feil grunn
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 25. mai 2014, klokken 11:15
Trist, men dessverre mange som er blitt anbefalt å droppe dobbeltlader av helt feil grunn
Ja -vi hadde lange diskusjoner om dette tidl. og bl.a. Øyvind og jeg brukte "alle" argumenter for å overbevise fremtidige Teslaeiere om hensiktsmessigheten av dobbellader.
Når det er sagt og vi skal se fremover er det spørs om det er på tide med en dialog med Teslamotors både pga villedningen mange kunder har erfart og fordi enkellader fortsatt ikke holder det som ble lovet.
I denne settingen er det jo interessant å vite hvordan det går/gikk med forliksklagen til Laumb??

Lanber

Nå ruller vel Tesla ut en hardware oppgradering i disse dager der vi får brukt 16A, altså får vi 11 kwh på enkeltlader

Muffinman

Nei, det gjør de ikke. Det skjer noe i kulissene, men fiksen er ikke klar til utrulling enda. De vet heller ikke når, i følge servicesenteret.

bb

Jeg var faktisk i ferd med å droppe dobbeltladeren fordi jeg egentlig ikke skjønte hvor nyttig og viktig den var. Nå anbefaler jeg alle å bestille med den. Teslas representanter burde ha gjort det samme. Jeg vil påstå at den nesten er viktigere enn Tech package.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman

Avhengig av bruksmønster naturligvis. For min del ville det blitt en "kjekt-å-ha-ting" så langt. Kun ved en anledning kunne jeg spart en halvtime med dobbeltlader etter 25.000km. Samme situasjon vil ikke kunne oppstå igjen når SC på Aspøya kommer opp og gå.

Men enig i at av alle kjekt-å-ha-ting er dobbeltlader det beste. Med bruksmønster som tilsier det er den uunnværlig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA