Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Gi navn til din Model S

Startet av glenn.sollid, fredag 13. juni 2014, klokken 09:27

« forrige - neste »

Lanber

Har med selvsyn sett løsningen og spurte om jeg kunne få det på min bil. De hadde bare montert i 1 sålangt men det var på trappene. Dette var 16 mai.


Muffinman

#16
Akkurat. Da går nok ikke Tesla helt i takt med seg selv. Min informasjon ble gitt meg i forbindelse med reklamasjonsarbeid tirsdag denne uka, altså 20.05. Hadde i forkant bedt om å få denne fiksen samtidig med besøket, men når jeg hentet bilen kunne man bare meddele at den ikke var klar og at man ikke visste når den ble det. Men det var visst noe på gang.

Det ble dog byttet noe kabling i tilknytning til ladesystemet. Det ble vel også gjort ved et tidligere besøk. Servicebulletiner begge ganger.

glenn.sollid

Vi som har bestilt enkeltlader bør gå i dialog med Tesla for og få dette ettermontert på bilen til en fornuftig pris.
Hva vil dere si er en fornuftig pris for dette?

9700 koster den ved konfigurering. Jeg ser for meg at jeg kunne betalt ca 15 000 inkl mva. for og få dette nå.


Lanber

Lødd gukk med den.

Hvis vi i løpet av neste året får de SC``ene vi har fått signaler om og vi får muligheten til å bruke enkeltlader som den skal med oppgraderingen. Da trengs dobbellader knapt.

Lacaixxa

Kjøpte lader, men Ser ikke de store mulighetene for dobbeltlading på vestlandet. Verken nordover mot ålesund eller sørover mot kristiansand.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Øyvind.h

Sitat fra: Lanber på søndag 25. mai 2014, klokken 20:41
Lødd gukk med den.

Hvis vi i løpet av neste året får de SC``ene vi har fått signaler om og vi får muligheten til å bruke enkeltlader som den skal med oppgraderingen. Da trengs dobbellader knapt.
Snakk for deg selv :) Ser flere turer både i nær og fjern fremtid som drar nytte av dobbeltlader. Det vil alltid være bruksscenarier og langturer som ikke kan dekkes med SC. Enkelte vil dog aldri ha bruk for dobbeltlader. Da er eneste kjøpsargument å bevare annenhåndsverdi (redusert kjøpergruppe/høy ettermonteringskost).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Jejl

#21
For meg hørtes dobbelt lader totalt unyttig når jeg bestilte bilen, og det har det blitt i praksis også. Jeg fikk montert en 32a kurs til garasjen, men egentlig kunne vi fint levd med 10a kursen som vi hadde fra før, hadde det ikke vært for at vaskemaskinen er på samme kurs.
På langturer er det helt uaktuelt å lade med noe annet enn sc. Et chademo-adapter kan vel kanske vurderes til nøds, men 22 kw blir alt for tregt å vente på på langtur.

Øyvind.h

#22
Sitat fra: Jejl på søndag 25. mai 2014, klokken 21:27
For meg hørtes dobbelt lader totalt unyttig når jeg bestilte bilen, og det har det blitt i praksis også. Jeg fikk montert en 32a kurs til garasjen, men egentlig kunne vi fint levd med 10a kursen som vi hadde fra før, hadde det ikke vært for at vaskemaskinen er på samme kurs.
På langturer er det helt uaktuelt å lade med noe annet sc. Et chademo-adapter kan vel kanske vurderes til nøds, men 22 kw blir alt for tregt å vente på på langtur.
Folk er forskjellige. Jeg synes det er akseptabelt å måtte påregne en 30-60 min pause et eller annet sted på turen til mine slektninger i Sverige, for det er 30-60 min som skal til for å bygge en komfortabel buffer. Som rekkeviddeforlenger/for å gi komfortabel buffer i randsonen av rekkevidden er dobbeltladeren genial for meg. Skal jeg kjøre 800km+ på en dag blir 22kW fort litt svakt, men på alle turer i intervallet 400-600km er dobbeltladeren flott å ha for meg. Med fallende batterikapasitet vil dette intervallet justeres gradvis nedover. Andre synes derimot 30-60 min pause er uaktuelt, eller kjører aldri turer på 400-600km. Da har man et annet perspektiv på dobbeltlader. Man har også ytterligere en gruppe, som gir blanke f*** i andre på veien og legger seg godt under fartsgrensen for å være sikker på å komme frem, istedenfor å stoppe på et 22kW punkt. Slik er nok de aller færreste, men jeg leser dessverre stadig her på forumet om folk som sinker annen trafikk fordi de selv ikke gidder lade.

Men som sagt - selv om man ikke har bruk for den selv bør man vurdere den pga verditapet man tar pga redusert kjøpergruppe/høy ettermonteringskost.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

22KW blir alt for tregt å vente på til langtur om du skal fylle helt opp, enig i det. Men å få fylt på 10-12 mil mot 5-6 mil på den timen det tar å få i seg middagen kan være skvetten du mangler for å komme fram uten stress. Å vente to timer vil neppe være attraktivt, spesielt om man har med seg familien...

Men igjen, det handler om bruksmønster. Selv om man har et bruksmønster som tilsier at man ikke har bruk for dobbeltladeren, som meg (spesielt når det kommer flere sc``er), tillater jeg meg å gjenta at av alle kjekt-å-ha-ting er dobbeltladeren nok det beste. Kall det gjerne forsikring.

sn0le

For min del vil jeg få et buffer på 10 mil på halve tiden når jeg skal lade i Mo i Rana på tur fra Namsos-traktene og til Fauske.
Etterhvert som SC'ene popper opp nordover, så blir behovet mindre.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

TS

Sitat fra: glenn.sollid på søndag 25. mai 2014, klokken 20:27
Vi som har bestilt enkeltlader bør gå i dialog med Tesla for og få dette ettermontert på bilen til en fornuftig pris.
Hva vil dere si er en fornuftig pris for dette?

9700 koster den ved konfigurering. Jeg ser for meg at jeg kunne betalt ca 15 000 inkl mva. for og få dette nå.

Kanskje det er noe å ta opp med Jerome Guillen under Q&A ifbm Tesla Owners Club sitt sitt årsmøte?

Virker som mange har blitt rådet til å kun kjøpe enkeltlader.


Type2 22kwh ladepunkter er høyeste prioritering fremover for å tette hull i ladekartet de neste årene. ..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 25. mai 2014, klokken 21:45
22KW blir alt for tregt å vente på til langtur om du skal fylle helt opp, enig i det. Men å få fylt på 10-12 mil mot 5-6 mil på den timen det tar å få i seg middagen kan være skvetten du mangler for å komme fram uten stress. Å vente to timer vil neppe være attraktivt, spesielt om man har med seg familien...

Det kommer vel helt an på hva man kan gjøre i mellomtiden. Skal man f.eks kjøre familien fra Lillehammer til Gøteborg er jeg ikke så sikker på at ungene protesterer på 3 timer på Badeland på Quality Hotel mens man fullader utenfor Inspiria på Grålum...

6 timer (med enkeltlader) blir nok for drøyt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Mine unger protesterer etter en time i badeland, men ser poenget ditt.

glenn.sollid

Et annet poeng er jo at Type2 22kw laderne tar bort en del av trykket det vil være til tider på kommende SC. Det blir flere og flere Tesla i fremtiden, og da kan det holde hardt om samtlige som er ute og reiser kun skal forholde seg til SC. Kan fort bli kø.

Brede

#29
Jeg har flere ganger angret på at jeg ikke bestillte med dobbeltlader, men når jeg tenker meg mere om så har jeg aldri hatt bruk for den. Som noen sier, har alt med bruksmønster å gjøre.

Så for min del så kan en si at jeg hadde følt meg mere "lurt" om Teslas mann hadde anbefalt meg å bestille med dobbeltlader.

Og når jeg nå ser utviklingen på Teslas superladere så er all anger borte.  :D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA