Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Gi navn til din Model S

Startet av glenn.sollid, fredag 13. juni 2014, klokken 09:27

« forrige - neste »

ArneS

Sitat fra: Lanber på søndag 25. mai 2014, klokken 12:24
Nå ruller vel Tesla ut en hardware oppgradering i disse dager der vi får brukt 16A, altså får vi 11 kwh på enkeltlader

Jeg skal ha bilen inn på service snart og fikk med dette på bestillingen:
"Concern: Upgrade HVJB to Charger Harnesses, Europe
Correction: Replace 4 HVJB to Charger Harnesses (Dual Charger)
Pay Type: Warranty" ...så det ser ut til at 26A/32A begrensningen får en fix
P85+ Signature (solgt)
P85DL

Muffinman

Nei. Fikk denne i forrige uke. Fremdeles 13A. Fiksen var ikke klar til utrulling enda i følge servicesenteret.

Bjoris

#32
SC er digg, men iallefall for oss med barn så er det ikke så lett å planlegge å kjøre direkte til en SC, det blir mye stopp på oss iallefall på langtur og det blir dermed tross mye lavere ladehastighet ofte mer effektivt å lade når vi uansett må stoppe enn at vi MÅ ta en stopp på SC. Vi vil nok tilpasse det, men f.eks når vi skal over E-134 så er det jo ikke mye som mangler på å komme over en fin sommersdag så med 100 km lading pr time så kan vi nok lett hoppe over hele SC om vi får ladet der vi spiser f.eks...

Ergo gir en dobbellader fort mer frihet på langtur enn om en har enkeltlader... Det er jo ofte kjekt å kjøre litt utenom allfarvei også, men om en det bare er transportetapper en skal bruke bilen til på langtur er jo dobbellader lite verd ifht SC
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Hyperstress


Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. mai 2014, klokken 10:59
Nei. Fikk denne i forrige uke. Fremdeles 13A. Fiksen var ikke klar til utrulling enda i følge servicesenteret.

Jeg er innkalt for skjermfiks 4juni, og har fått dobbeltbekreftet at jeg får 13A->16A fiksen i samme slengen.

Men tror det fortsatt ikke før jeg ser det.. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

toS

Har ikke hatt bruk for dobbeltlader så langt, men glad jeg bestilte den uansett, i tilfelle. Snakket litt med Tesla om det før bestilling og de var vel litt vage på hva man burde gjøre. Avhengig av bruksmønster etc. Regner med at de som spurte tolket svarene litt slik de ville også? Alle fikk vel lov til å bestille med dobbelt-lader.... Det de sa til meg var at den nye standarden på ladeinfrastruktur gjør dobbeltlader mer aktuelt, men at de som ikke bestiller denne kan få den ettermontert hvis nødvendig (men at det vil bli betraktelig dyrere selvfølgelig). Gikk for dobbeltlader for sikkerhets skyld

Philip Marlowe

Han jeg snakket med hos Tesla Alna i fjor høst, mente det ville være lurt å bestille dobbeltlader. Det er synd at andre har gitt motsatt råd.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

jog

Sitat fra: Lacaixxa på søndag 25. mai 2014, klokken 20:48
Kjøpte lader, men Ser ikke de store mulighetene for dobbeltlading på vestlandet. Verken nordover mot ålesund eller sørover mot kristiansand.

Volda fikk nå åpnet en lader der du får utnyttet full lading på dobeltlader.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Lanber

Etter 8 mnd og 25.000km i Tesla S er det 1 gang jeg kunne hatt bruk for dobbellader, da kostet det oss ca 15 min ekstra ladetid.

Nuff said

Car-El

Etter 6 måneder og 5500km har vi bare trengt Schuko. Trenger ikke blå/rød-adapter, dobbel/super-lader.

Sad nuff!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

sims

Har ikke lading hjemme..... Bor i Oslo. Dobbeltlader er redningen hver gang bilen er på 50% SoC og jeg skal på langtur - eller bilen har 30km igjen etter langtur og jeg må akutt lade til 50%) dvs nesten hver uke..... 6000km på under 2 mnd.

Cirion

Sitat fra: sims på onsdag 28. mai 2014, klokken 08:23
Har ikke lading hjemme..... Bor i Oslo. Dobbeltlader er redningen hver gang bilen er på 50% SoC og jeg skal på langtur - eller bilen har 30km igjen etter langtur og jeg må akutt lade til 50%) dvs nesten hver uke..... 6000km på under 2 mnd.
Jeg kjørte nesten 7000km første måned med "bare" Schuko... Seff testet jeg Supercharger, og den ene Type2 stolpen som fantes i Norge. Siden jeg fikk bilen for tidlig så fikk jeg kun 1 lader, og den andre ble ettermontert noen måneder senere.

Digg med dobbeltlader, men på ingen måte nødvendig. Schuko funker like godt om man tenker "plugg inn, alltid!". Plugger man inn når man stopper, venter bilen på deg. Du venter aldri på bilen.

Installerte Blå 32A enfas i garasjen, men og etter 4 måneder, fikk jeg blått adapter. Det var morro å se at bilen nå villle være full om 1,5t etter parkering. Etter 2 uker fikk jeg en Mennekes 13A lader av Tesla og bruker nå kun denne. Har ikke hatt behov for 32A enfas etter dette.

Bilen har nå gått over 21 000km og i Juli kjører jeg til Alicante. Mulig mitt syn på lader endres, men UMC støtter desverre kun singellader, og tviler på at det er Type2 stolper på campingplasser...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Brede

Å kjøpe dobbeltlader for bedre ladehastighet blir litt det samme som å kjøpe luftfjæring for å kunne heve bilen for økt bakkeklaring.

Noen har behov for det ofte, men de aller fleste av oss får kanskje bruk for det en gang i året, annethvert år, kanskje nesten aldri.
Å kritiserer Teslas representanter for å ikke anbefale dobbeltlader synes jeg er litt på kanten, noen av de mener/mente vel oppriktig at dette ikke var en viktig oppsjon for kunden. Og etter en tid med bilen ville ikke jeg heller vært så sikker på å anbefale noen å "kaste" 10.000kr ut av vinduet dersom behovet ikke er der.

Det er uansett hver enkelts ansvar å kartlegge behov, har du behov for dobbeltlader så kjøp den! Er du usikker så kjøp den! Har du ikke behov, som meg (og jeg tipper 80% av alle andre) så spar pengene!

Bonefish

Sitat fra: Brede på onsdag 28. mai 2014, klokken 11:04
Å kjøpe dobbeltlader for bedre ladehastighet blir litt det samme som å kjøpe luftfjæring for å kunne heve bilen for økt bakkeklaring.

Noen har behov for det ofte, men de aller fleste av oss får kanskje bruk for det en gang i året, annethvert år, kanskje nesten aldri.
Å kritiserer Teslas representanter for å ikke anbefale dobbeltlader synes jeg er litt på kanten, noen av de mener/mente vel oppriktig at dette ikke var en viktig oppsjon for kunden. Og etter en tid med bilen ville ikke jeg heller vært så sikker på å anbefale noen å "kaste" 10.000kr ut av vinduet dersom behovet ikke er der.

Det er uansett hver enkelts ansvar å kartlegge behov, har du behov for dobbeltlader så kjøp den! Er du usikker så kjøp den! Har du ikke behov, som meg (og jeg tipper 80% av alle andre) så spar pengene!

Helt enig, blir litt for enkelt å skylde på Tesla her. Info om ladehasigheter med enkel/dobbel lader har vært veldig tilgjengelig.
Jeg gikk for enkellader og har ikke angret på det. Min plan var å bruke pengene jeg sparte på dobbellader til CHAdeMO adapter. Nå etter 16000 km på 6 mnd lurer jeg på å droppe kjøp av det også med planene det er for superladere.
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

Jejl


Cirion

Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 28. mai 2014, klokken 23:47
Sitat fra: Cirion på onsdag 28. mai 2014, klokken 09:10
Sitat fra: sims på onsdag 28. mai 2014, klokken 08:23
Har ikke lading hjemme..... Bor i Oslo. Dobbeltlader er redningen hver gang bilen er på 50% SoC og jeg skal på langtur - eller bilen har 30km igjen etter langtur og jeg må akutt lade til 50%) dvs nesten hver uke..... 6000km på under 2 mnd.
Jeg kjørte nesten 7000km første måned med "bare" Schuko... Seff testet jeg Supercharger, og den ene Type2 stolpen som fantes i Norge. Siden jeg fikk bilen for tidlig så fikk jeg kun 1 lader, og den andre ble ettermontert noen måneder senere.

Digg med dobbeltlader, men på ingen måte nødvendig. Schuko funker like godt om man tenker "plugg inn, alltid!". Plugger man inn når man stopper, venter bilen på deg. Du venter aldri på bilen.

Installerte Blå 32A enfas i garasjen, men og etter 4 måneder, fikk jeg blått adapter. Det var morro å se at bilen nå villle være full om 1,5t etter parkering. Etter 2 uker fikk jeg en Mennekes 13A lader av Tesla og bruker nå kun denne. Har ikke hatt behov for 32A enfas etter dette.

Bilen har nå gått over 21 000km og i Juli kjører jeg til Alicante. Mulig mitt syn på lader endres, men UMC støtter desverre kun singellader, og tviler på at det er Type2 stolper på campingplasser...

@Cirion
Hvordan får du til dette hvis du ikke har lading hjemme?
Det var dagens Sven-Erik! Tja si det, hvis sims ikke har lading hjemme, så tror du ikke at jeg har?!?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA