Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla, nå må dere komme med nye ladekabler!

Startet av wesnym, søndag 01. juni 2014, klokken 02:48

« forrige - neste »

ali_ben

Jeg har nå fått en god del erfaring med rekkeviddeindikatoren, kan si at hvertfall med den SW-versjon jeg har så legger den altfor mye vekt på forrige kjøretur. Skal prøve å forklare.

Jeg pendler med bilen hver eneste dag 75 km hver vei. Da kjører jeg egentlig ganske økonomisk (ECO PRO), og ligger godt oppe i øvre del av 90-tallet mht efficiency i appen. På kveldstid kjører jeg litt til butikk, trening osv og da kjører jeg i Comfort og er noen ganger litt tung på høyrefoten. Morsom bil å kjøre  ;)

På morgenen ligger jeg aldri over 110 km rekkevidde selv på varme dager med opp til 18 grader utetemp. Underveis når jeg kjører pent til jobben så skjønner den jo etter hvert at det er mer rekkevidde tilgjengelig og justerer dette. Når jeg ankommer jobb har jeg alltid ca 50% igjen og gjenstående rekkevidde rundt ca 70 km. Gjenstående 70 + kjørte 75=145.

Når jeg skal hjem fra jobb står den alltid på ca 145 km i disse varme sommerdagene - noe som stemmer kalkulert rekkevidde fra morgenen. Når jeg kommer hjem så er det ca 70 km igjen - og 50%. Stemmer jo overens med observasjonen fra om morgenen.

Når jeg da bajas-kjører litt på kveldstid så glemmer den alt om hvordan jeg har kjørt til og fra jobb og legger åpenbart bare vekt på kveldskjøringen når den kalkulerer rekkevidde neste morgen. Økonomikjøringen min til og fra jobb er da glemt.

Så den er ganske smart, men ikke veldig smart er min konklusjon.

BMW i3 levert 2. mai 2014

Klykken

Hva om du bruker ekstranøkkelen til bajaskjøring? Hvis det nå følger med ekstranøkkel, da.. :p
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

ganton

Burde være separate profiler/minne for hver mode. Velger man ECO PRO kunne den tatt fram forrige ECO PRO biltur/siste 2 timer kjøring i moden e.l. osv...

Har BMW en i3 tech/SW forslagskasse kunne vi jo poste forslag der, jeg har ikke funnet noe andre kontaktpunkt mot BMW enn forhandlere.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Vind

Sitat fra: Klykken på torsdag 19. juni 2014, klokken 13:35
Hva om du bruker ekstranøkkelen til bajaskjøring? Hvis det nå følger med ekstranøkkel, da.. :p
Det tror jeg fungerer fint.  "Fruen" har sin nøkkel - og jeg har observert at hun ofte har lengre rekkevidde når hun kjører.  Ellers kan man jo lagre profiler, skal se om det fungerer. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

ali_ben

Sitat fra: Vind på torsdag 19. juni 2014, klokken 13:39
Sitat fra: Klykken på torsdag 19. juni 2014, klokken 13:35
Hva om du bruker ekstranøkkelen til bajaskjøring? Hvis det nå følger med ekstranøkkel, da.. :p
Det tror jeg fungerer fint.  "Fruen" har sin nøkkel - og jeg har observert at hun ofte har lengre rekkevidde når hun kjører.  Ellers kan man jo lagre profiler, skal se om det fungerer.

he he.. det plager meg jo ikke nå som jeg har forstått sammenhengen. Det gikk ikke helt opp for meg før jeg var ute en kveld og skulle demonstrere akselerasjonen for en nabo. Morgenen etter hadde jeg 90 km rekkevidde. Jeg tror ikke det hadde ikke vært så mye jobb for de å lage en liten database over kjøreturer med litt mønsteranalyse. Det videreutvikles vel etter hvert.

Skal sjekke det med bruk av forskjellige nøkler. Kan jo være smart!
BMW i3 levert 2. mai 2014

wesnym

Sitat fra: Vind på torsdag 19. juni 2014, klokken 13:39
Sitat fra: Klykken på torsdag 19. juni 2014, klokken 13:35
Hva om du bruker ekstranøkkelen til bajaskjøring? Hvis det nå følger med ekstranøkkel, da.. :p
Det tror jeg fungerer fint.  "Fruen" har sin nøkkel - og jeg har observert at hun ofte har lengre rekkevidde når hun kjører.  Ellers kan man jo lagre profiler, skal se om det fungerer.

Er det noen som kan bekrefte at rekkevidde indikator faktisk er koblet til profil (altså nøkkel)? Jeg har prøvd å teste dette, men jeg får samme rekkevidde uansett om jeg bruker min eller fruen sin nøkkel. Og jeg vet at vi har forskjellig kjørestil :-)
BMW i3, Oslo

scoot

Sitat fra: wesnym på lørdag 21. juni 2014, klokken 08:09
Sitat fra: Vind på torsdag 19. juni 2014, klokken 13:39
Sitat fra: Klykken på torsdag 19. juni 2014, klokken 13:35
Hva om du bruker ekstranøkkelen til bajaskjøring? Hvis det nå følger med ekstranøkkel, da.. :p
Det tror jeg fungerer fint.  "Fruen" har sin nøkkel - og jeg har observert at hun ofte har lengre rekkevidde når hun kjører.  Ellers kan man jo lagre profiler, skal se om det fungerer.

Er det noen som kan bekrefte at rekkevidde indikator faktisk er koblet til profil (altså nøkkel)? Jeg har prøvd å teste dette, men jeg får samme rekkevidde uansett om jeg bruker min eller fruen sin nøkkel. Og jeg vet at vi har forskjellig kjørestil :-)
Det er det ho vil ha deg til å tro det ;-)
2009 Revai

skritt

Skal ta bilen med på sin hardeste prøve til nå i helga. 65 kilometer hver vei, siste 18 er fra 0-550 høydemeter. Kjenner at det blir litt for spennende dette, men det er bare 30 kilometer til parkeringsgarasjen på Værnes så det kan i verste fall bli en ekstra tur dit.  8)

Klykken

13 mil er iallefall oppnåelig i sommerhalvåret vil jeg mene. Men stigningen er kanskje litt brutal da... Dog, du får regenerert en del på turen ned igjen.. :) Går nok bra dette.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

En interessant observasjon for min del, er at jeg lå på ca 14-15 mil om morgenen mens jeg bodde i byen, og kjørte flatt ca 10-20 km til/fra jobb hver dag ++.
Etter at jeg flyttet til hytta, og kjører ca 20-40km til/fra jobb hver dag, med noen småtunge bakker, så er jeg nede i 12mil rekkevidde om morgenen.
Noe skyldes kanskje noen kaldere uker, men det virker som om historikken betyr for mye?
(eller kanskje AC problemene jeg hadde har ødelagt batteriet  ;))
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

skritt

Kan melde om 143 km lang tur med stigning fra 0-576 moh på 2,2 mil er gjennomført med 21 km/20% rest. Kjørte da aktivt på motorvei siste tre mil. Ellers rimelig pen kjøring mellom 50 og 80 km/t. EcoPro+ første 11 mil. Fant selvsagt ut at AC hadde konka da jeg gikk over i Comfort-mode de siste milene. :/

Godt fornøyd med turen, hadde litt over 50% batteri igjen da jeg kom opp. Skrudde på bilen i går og fikk beskjed om 51 km rekkevidde, så bilen trodde nok den skulle videre oppover.  ;) Det endra seg for til 65 km da jeg plotta inn heimen på NAVI. På veien ned til sjøen hadde jeg konstand mellom 63 og 67 km rekkevidde. Moralen i visa; % er en veldig fin ting og jeg kommer til å prøve denne turen igjen selv om det ikke er 20 grader i lufta. :D

Klykken

#71
Jeg kjørte fra overhalla til namsos (2,5 mil) med 87% rest på batteriet nå idag, og har fortsatt 120km antatt rekkevidde igjen ifølge appen. I tillegg glemte jeg å velge eco-pro-modus til jeg var 2-3km unna målet.. :p
Kanskje ikke spesielt imponerende, men man ser jo hva bilen er god for om det kjøres pent. Var 22+ hele veien, og cruise på 90km/t for det meste. Noen 50, 60 og 70 soner er det på veien også.

Bilder fra appen kommer straks.

Der: http://imgur.com/a/HewwO
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Jorgensen

#72
Kjørte Hønefoss-Langesund en strekning på ca 209km via Sandvika. Eneste hurtigladning for meg er på Liertoppen (og ved Sandvika), da den ved Marienlyst stadion ikke liker min bil, og den ikke vil lade den  :(
Fra Liertoppen til Langesund er det 143 km, og bilen viser 128km rekkevidde i EcoPro ved start. AC er slått av da den igjen har sluttet å virke :(    Utetemp. på 27 grader så vinduene måtte litt opp...
Jeg legger meg i høyre fil nesten hele veien med ACC så jeg følger køen.

Ankomst Langesund så har jeg kjørt 143km med 25km rest på batteriet. Fire personer med baggasje i bilen.

Fra Hønefoss til Langesund har forbruket vært på 11.7 kwH/100km med snitthastighet på 74.7 km/t
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Thomas81

Mildt sagt imponerende med tanke på fullastet bil. Kan virke som full bil ikke har SÅ mye å si på forbruk.
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

Olemann


Interessant,  da jeg selv vurderer Sandvika - Stavern.

Hvilke hastighet holdt du på E18 fra Drammen til Larvik, vil anta at det er stor forskjell på forbruk om man ligger i 80 enn om man ligger i 100,  har flere ganger opplevd at høyre felt går i 100 og venstre i 110 på denne strekningen.

Mvh Ole

Sitat fra: Jorgensen på torsdag 10. juli 2014, klokken 20:34
Kjørte Hønefoss-Langesund en strekning på ca 209km via Sandvika. Eneste hurtigladning for meg er på Liertoppen (og ved Sandvika), da den ved Marienlyst stadion ikke liker min bil, og den ikke vil lade den  :(
Fra Liertoppen til Langesund er det 143 km, og bilen viser 128km rekkevidde i EcoPro ved start. AC er slått av da den igjen har sluttet å virke :(    Utetemp. på 27 grader så vinduene måtte litt opp...
Jeg legger meg i høyre fil nesten hele veien med ACC så jeg følger køen.

Ankomst Langesund så har jeg kjørt 143km med 25km rest på batteriet. Fire personer med baggasje i bilen.

Fra Hønefoss til Langesund har forbruket vært på 11.7 kwH/100km med snitthastighet på 74.7 km/t

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA