Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla, nå må dere komme med nye ladekabler!

Startet av wesnym, søndag 01. juni 2014, klokken 02:48

« forrige - neste »

wesnym

Prøver meg med et nytt emne for i3.
Jeg ser i appen at Comminity har et gjennomsnitt på 135 km mellom hver lading. Jeg synes det var mye....
Det jeg lurer på er hvor mye dere ligger på i gjennomsnitt mellom hver lading?

Akkurat nå ligger vi på 62 km mellom hver lading, men vi bruker bilen til mye småkjøring i Oslo.
Og på den måten så har vi ikke så veldig lang rekkevidde når bilen er 100% ladet heller. Ligger vel i dag på 110 km, noe som gjør meg litt nervøs hver gang vi skal ut på langtur.
BMW i3, Oslo

ali_ben

Hos meg varierer det mellom 100 og 130 km rekkevidde med 100% SOC avhengig av temperatur. Jeg bruker navigasjon ganske mye og ser at den justerer gjenstående km basert på hvor jeg skal kjøre. Og da er den også veldig presis i motsetning til ulike varianter av guess-o-meter baserte løsninger.
BMW i3 levert 2. mai 2014

Mikmik

#2
Min erfaring er at ved 10-12 grader er rekkevidden oppgitt til ca 110 -120 km. Og det stemmer bra med faktisk rekkevidde da jeg kjører comfort med varme på korte byturer.
Men dagen etter at jeg har kjørt noen lengere spareturer estimerer den lengere rekkevidde. Så jeg tror den beregner rekkevidde etter siste dagers forbruk..... Tror jeg. :-)
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

wesnym

OK, men hva får dere opp under statistikk i appen?
Electric distance per charging cycle = ?

Der ser jeg at gjennomsnittet i Community ligger på 135 km, og det er jo meget bra :-)

Mitt gjennomsnitt er pr i dag 62 km, og da er det jo noen som kjører meget langt... Umulig å vite hvor mange som deler sine data med Community da. det var derfor jeg var litt spent på hva slags gjennomsnitt dere her inne har :-)
BMW i3, Oslo

LMOR

Jeg tror ikke det er gjennomsnittet, men gjennomsnittet av maks.

Ellers ser jeg at maks nå er på 187 :-)

Der er nok litt varmere (passe varmt) andre steder nå.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

ali_ben

Sitat fra: LMOR på tirsdag 13. mai 2014, klokken 22:30
Jeg tror ikke det er gjennomsnittet, men gjennomsnittet av maks.

Ellers ser jeg at maks nå er på 187 :-)

Der er nok litt varmere (passe varmt) andre steder nå.

Hva betyr det egentlig da? Er det kjørelengde mellom hver lading, eller er det hvor langt man kunne ha kjørt mellom hver lading?

For min del kjører jeg (nesten) aldri bilen under 30-40%. Jeg lader hjemme og på jobben. Max i appen for meg er 85 km, men her forleden dag kjørte jeg bilen i 75 km og hadde fortsatt 75 km estimert rekkevidde. Så da kunne jeg i hvertfall i teorien ha kjørt 150 km mellom hver lading.
BMW i3 levert 2. mai 2014

LMOR

Ja, og en dag gjør du det, og da drar det gjennomsnittet opp. Jeg kjører ofte enda mindre enn deg mellom hver lading, men har vel 3-4 ganger kjørt bilen nesten tom (130+km).

Det er altså gjennomsnittet av "rekordene" våre vi ser, som stemmer med min rekord.

Hvis det er gjennomsnittet av det vi faktisk kjører mellom alle ladingene, er tallet alt for høyt.
Hvis det er gjennomsnittet av det vi "kunne" kjørt på hver lading, er det for lavt (håper jeg..., og det tallet har egentlig heller ingen verdi, fordi det bare er et tall BMW selv regner ut)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

wesnym

Sitat fra: LMOR på tirsdag 13. mai 2014, klokken 22:30
Jeg tror ikke det er gjennomsnittet, men gjennomsnittet av maks.

Ellers ser jeg at maks nå er på 187 :-)

Der er nok litt varmere (passe varmt) andre steder nå.

Forvirret? Ja litt, men vent litt... Ser at det står max 62 km, og det stemmer med den "lengste" turen jeg har kjørt før jeg ladet litt for å komme meg hjem igjen. Du har altså klart å kjøre 187 km før du ladet. Nå tror jeg jaggu at jeg forstår :-) Og selvfølgelig er det varmere på andre steder, og det slår jo godt ut på lengden :-)
BMW i3, Oslo

snakkis

Min max er oppgitt til 198.
I dag kjørte jeg totalt 136 km uten lading og hadde 8 km igjen. Denne turen inkluderte to ganger over Sollihøgda og 7 timers pause på jobb så batteriet ble avkjølt.

LMOR

Jeg trodde ikke det var min max, men noen som bodde på et varmere sted.

Da må vi finne ut hvordan dette regnes ut. Jeg mener å huske at den sammenligner med andre i3 i "ditt" område, så kanskje det er forklaringen på at vi har forskjellig max. Det betyr i så fall at du ikke har så mange andre i3 rundt deg.

Jeg tror ikke jeg har kjørt 187km noen gang.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

snakkis

Jeg oppfatter det som "min" max siden det står på oversiden av linjen og med mørk blå farge slik som "My BMW i3"-ikonet har,
mens "Ø 135" står under linjen med lys blå farge slik som Community-ikonet har.

Jeg har heller ikke kjørt 198 km på én lading noen gang.
Jeg tror den har blitt "lurt" av mellomlading som ikke har vært til 100% før bilen ble brukt igjen samme dag.

Men har ikke alle "Ø 135" for Communityets gjennomsnitt? Så da har vi likt "ditt" område.

Jorgensen

#11
Sitat fra: snakkis på onsdag 14. mai 2014, klokken 09:23
Jeg oppfatter det som "min" max siden det står på oversiden av linjen og med mørk blå farge slik som "My BMW i3"-ikonet har,
mens "Ø 135" står under linjen med lys blå farge slik som Community-ikonet har.

Jeg har heller ikke kjørt 198 km på én lading noen gang.
Jeg tror den har blitt "lurt" av mellomlading som ikke har vært til 100% før bilen ble brukt igjen samme dag.

Men har ikke alle "Ø 135" for Communityets gjennomsnitt? Så da har vi likt "ditt" område.

Jeg vet jeg har kjørt ca 120km uten lading, men 146km som vist her stemmer ikke helt.
"Ø 135" stemmer hos meg, og jeg bor i Hønefoss.

At jeg har lavt forbruk til jobb i dag, skyldes at det er mest nedoverbakker  :)

-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

snakkis

Sitat fra: Jorgensen på onsdag 14. mai 2014, klokken 10:02
At jeg har lavt forbruk til jobb i dag, skyldes at det er mest nedoverbakker  :)
Er det du som bruker å kjøre sørover på R35 mellom fem og seks på morgenen?

Jorgensen

Sitat fra: snakkis på onsdag 14. mai 2014, klokken 10:06
Sitat fra: Jorgensen på onsdag 14. mai 2014, klokken 10:02
At jeg har lavt forbruk til jobb i dag, skyldes at det er mest nedoverbakker  :)
Er det du som bruker å kjøre sørover på R35 mellom fem og seks på morgenen?
Ikke så tidlig på morgenen :-) Reiser fra Veienmarka til Sandvika noen ganger i uka, og ellers bare ned til sentrum i Hønefoss.
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

MortenH

2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA