TMS-en må "gjetes" på motorvei...

Startet av jorkus, lørdag 10. mai 2014, klokken 12:30

« forrige - neste »

Nuvolari

De som endrer spissing til nær nøytral vil måtte betale for det gjennom økt sporing. Det er mao en tradeoff her mellom sporing og dekkslitasje. Kilde er TMC hvor de som har redusert spissing for å øke levetid på dekkene rapporterer at bilene blir mindre retningsstabile.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

trygvelo

Sitat fra: Nuvolari på søndag 11. mai 2014, klokken 10:08
De som endrer spissing til nær nøytral vil måtte betale for det gjennom økt sporing. Det er mao en tradeoff her mellom sporing og dekkslitasje. Kilde er TMC hvor de som har redusert spissing for å øke levetid på dekkene rapporterer at bilene blir mindre retningsstabile.

+1. Jeg opplever bilen som særdeles stabil på motorvei med 21" dekkene. Mer spissing vil kanskje gi noe høyere forbruk enn ved nøytral også?

erot

Sitat fra: Amoss på søndag 11. mai 2014, klokken 03:46
Eller at den kan gå over i "sport" når den er i "low"?

Nja.. uenig i det. Da får du enten eller, og det har lite med low eller standard å gjøre. Bilen er svært lik i de to modusene, det skiller bare en cm. Behovet for tyngre styring kommer proporsjonalt med fart.

Sitat fra: Hyperstress på søndag 11. mai 2014, klokken 08:51
Har 20" og minimalt med sporing. Kommer vel an på hvilke dekk en har også?

Absolutt. Hovedsaklig runding av skuldre og stivhet på dekksider, men flere faktorer spiller inn. Dekktrykk overskygger alle de andre faktorene.

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 11. mai 2014, klokken 09:20
Da kan du kanskje forklare meg hvorfor min bil sporet/var vinglete med NYE 21", (originale fra Tesla på turbine,)
mens den ikke sporet i det heletatt med nye 19", (originale fra Tesla på Tesla std. felger,) uansett hvilken innstilling jeg hadde for rattet.
Og som jeg nevnte i mitt innlegg: det var ikke noe feil med hjulstilling el.l., bilen har blitt kontrollert, og ingen justeringer foretatt.
Dekktrykk var korrekt, jfr. anbefalt normalt dekktrykk.

Det kan jeg prøve. Da har du en eller annen feil som fører til sporingen, hvilken er umulig for meg å si. Grunnen til at du ikke opplever det på 19" er at disse har mye større margin for feil og kan provoseres mer uten å spore.

Husk også at anbefalt dekktrykk ikke er riktig dekktrykk. Høres helt ulogisk ut, men slik er det. Gjelder de fleste biler, men spesielt TMS. Med 21" vil du ha helt opp i 47-50 psi.

Sitat fra: laumb på søndag 11. mai 2014, klokken 09:33
Det er nettopp Feedback fra en stor mengde brukere - på at bilen var ustabil som var årsaken til at økningen fra 125nm til 175nm ble oppdaget og justert. Har selv kjørt med 125nm og med det momentet bilen har merker man det fort!

Da vil jeg gjerne ha en forklaring på hvorfor det er slik. Dette bryter med all min erfaring om bil og virker helt ulogisk. Mener du at hjulboltene strekker seg under kjøring med 120 Nm slik at det blir flex i hjulet?

tho

At 125nm og 175nm skal ha noe betydning på retningsstablitet høres helt urimelig ut. Når det er sagt må jeg si at min blir føles veldig stabil.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Amoss

Sitat fra: erot på søndag 11. mai 2014, klokken 11:45
Sitat fra: Amoss på søndag 11. mai 2014, klokken 03:46
Eller at den kan gå over i "sport" når den er i "low"?

Nja.. uenig i det. Da får du enten eller, og det har lite med low eller standard å gjøre. Bilen er svært lik i de to modusene, det skiller bare en cm. Behovet for tyngre styring kommer proporsjonalt med fart.

Tanken var nå altså at siden det er meningen at den skal gå i "low" ved motorveishastighet, og problemet man rapporterer her om sporing kommer hovedsaklig (etter som jeg forstår) i motorveishastighet, og at man alt kan justere hvor man ønsker at bilen skal tolke "motorveishastighet" (til en viss grad), så kunne det vært naturlig å koble disse egenskapene. Ikke at jeg mener at "low" i seg selv skulle ha noen innvirkning på evnt. sporing eller i seg selv ha noe med valget av styringen.
Model S 85D

pberg

Erfaringsmessig sporer biler mer til mer "firkantet" dekket er i profil. Har du runde skuldre på dekkene, så fører dette svært ofte til mindre sporing. Sportsdekk er oftest ganske firkantet for å få bredest mulig slitebane, mens komfortdekk er adskillig rundere.

Velg ditt eget kompromiss. :-)
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Torz

Min erfaring er at dette varierer fra bilmodell til bilmodell. Når det er sagt så er det nok en fordel å ha smalest mulig dekk og høyest mulig profil og minst mulig felgdiameter innenfor fabrikkspek. For egen del så har jeg et til de grader hat-forhold til felghysteriet, nettopp fordi jeg erfarer at det går ut over kjøreegenskapene (inkl. komfort). Nå er ikke jeg kjent med om Tesla går på run-flat dekk, men om den gjør, så vil det nok kunne bedre seg å gå over til vanlige dekk. Tar en utgangpunkt i dimensjonen 245/45-19, dersom denne sporer så hadde jeg prøvd 235/45-19 evt. 225/50-19. En må jo da sjekke om der finnes noen slike dekk å få prøvd, for en kan jo ikke bare legge ut en masse penger dersom det ikke hjelper.

Jeg vet at noen elsker dette med store felger. Mitt råd er å vær "kul" nok til å begynne å like dekk som gjør bilen til en drøm å kjøre. Dette er motesak, og moter endrer seg. Kan ikke huske å ha hatt problemer med mine gamle biler i dim 195/65-15, men jeg hadde derimot en bil med 255/55-18 dekk. Den solgte jeg etter 7 mnd (kjøpte den ny) nettopp pga sporingsproblem. Det var det samme på både Continental piggfrie vinterdekk og på sommerdekkene av annet merke.

En ting jeg kom til å tenke på, har dere med piggdekk samme problemet der også? Er det noen med piggdekk som har kjøpt en dimensjon og to ned på dekkbredde?

Lanber

Fikk tatt 4 hjuls kontroll på bilen. Den hadde hhv 0,1 og 0,05 grad toe out foran, fikk det justert til 0,01 grad toe inn. Mye bedre stabilitet

sigurdi

Legger inn noen ord om bolter og oppspenning.

Litt enkelt forklart, men blir kanskje litt mer forståelig slik.

Bolter strekker seg i lengde retning når de blir spennt opp, men har et område hvor de ikke gir mer etter for så å gå over i flytegrensen og gir permanent forlengelse og så ryker den.

Anbefalt opptrekkings moment er i dette området, siden bolten ikke vil endre lengde ved varierende belastning og varer lengre.

Eks spenner du opp en bolt med for lavt moment og den ikke har fullt strekk vil den strekke seg ved belastning, vedvarende slik strekk kan gi brudd, og da ikke pga for høy tiltrekning men for lav.

Strekkfastheten (evnen til å strekke seg) er avhengig av type legering (kvalitet) eller oversatt til styrke.
Eks 8.8. 10.9 osv.
Svært viktig å bruke riktig moment til riktig kvalitet.

Så ja spenner en opp M14 X 1.5 10.9 bolter 125Nm istede for 175 vil dem gi etter ved høy nok last, noe som de ikke gjør ved riktig opptrekking.
(Det er snakk om svært små bevegelser så om dette er noe en kan føle blir en annen sak.)

En annen ulempe er og at de kan faktisk ryke raskere.
Dette blir da belastning i lengde retning av boltene som vil si når en svinger med bilen.
Akselerasjon vil gi annen type belastning.
Horten
Model X90D (18.03.17)

pberg

I forhold til dekkskuldre, jeg har har prøvd blant annet disse to dekkene på biler, og det er rimelig stor forskjell på sporingen:

Bridgestone RE 540S:

Goodyear Efficientgrip:
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

erot

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 11. mai 2014, klokken 15:15
Sitat fra: erot på søndag 11. mai 2014, klokken 11:45
Da har du en eller annen feil som fører til sporingen, hvilken er umulig for meg å si. Grunnen til at du ikke opplever det på 19" er at disse har mye større margin for feil og kan provoseres mer uten å spore.

Ok - takk
Da har jeg vel en feil i bilen som ikke har med hjulstilling å gjøre, som gjør at bilen sporer med 21".

Ellers synes jeg forklaringen til pberg virker vel så fornuftig:
"Erfaringsmessig sporer biler mer til mer "firkantet" dekket er i profil. Har du runde skuldre på dekkene, så fører dette svært ofte til mindre sporing."

I så fall kan hjulstillinger og lufttrykk være riktig, mens utslaget kommer fordi 21" dekkene er mer kantet enn 19", i vertfall så lenge de er nye og ikke tilkjørt/slitt i ytterkant.

Det forklarer også hvorfor noen mener at for høyt lufttrykk i hjulene gir mer stabilitet, fordi høyere lufttrykk antagelig runder ut hjulene litt.

Om du leste det jeg skrev så nevnte jeg også det med dekk og skuldre. Det du sier om at mindre luft gir mer kantete skuldre stemmer til en viss grad, men det er mer komplisert enn det. For lite lufttrykk gir bevegelser og friksjon i flere retninger som gjør at styringen lever litt sitt eget liv. Merk at jeg vil definere anbefalt luftrykk fra Tesla som for lavt.

Jeg kan forklare meg litt bedre. Jeg mente "feil" som i feilkilde. En eller annen ting gjør åpenbart at bilen din sporer, poenget var bare at det ikke er fordi du kjører TMS eller 21" hjul. 19" er mer ettergivende for slike feilkilder og kan da mer eller mindre eliminere din feilkilde. Eller så er bare dekktypene ulike. Det forandrer ikke på at en TMS med 21" kjører forutsigbart, stabilt og uten sporing.

Sitat fra: Torz på søndag 11. mai 2014, klokken 19:34
Min erfaring er at dette varierer fra bilmodell til bilmodell. Når det er sagt så er det nok en fordel å ha smalest mulig dekk og høyest mulig profil og minst mulig felgdiameter innenfor fabrikkspek. For egen del så har jeg et til de grader hat-forhold til felghysteriet, nettopp fordi jeg erfarer at det går ut over kjøreegenskapene (inkl. komfort). Nå er ikke jeg kjent med om Tesla går på run-flat dekk, men om den gjør, så vil det nok kunne bedre seg å gå over til vanlige dekk. Tar en utgangpunkt i dimensjonen 245/45-19, dersom denne sporer så hadde jeg prøvd 235/45-19 evt. 225/50-19. En må jo da sjekke om der finnes noen slike dekk å få prøvd, for en kan jo ikke bare legge ut en masse penger dersom det ikke hjelper.

Jeg vet at noen elsker dette med store felger. Mitt råd er å vær "kul" nok til å begynne å like dekk som gjør bilen til en drøm å kjøre. Dette er motesak, og moter endrer seg. Kan ikke huske å ha hatt problemer med mine gamle biler i dim 195/65-15, men jeg hadde derimot en bil med 255/55-18 dekk. Den solgte jeg etter 7 mnd (kjøpte den ny) nettopp pga sporingsproblem. Det var det samme på både Continental piggfrie vinterdekk og på sommerdekkene av annet merke.

En ting jeg kom til å tenke på, har dere med piggdekk samme problemet der også? Er det noen med piggdekk som har kjøpt en dimensjon og to ned på dekkbredde?

Selvsagt har dekkdimensjoner mye med kulhetsfaktor å gjøre, men her overdriver du. TMS er en svært stor og tung bil. 245 er absolutt ikke stort men helt passelig. Dekkdimensjoner er kompromiss, og derfor hadde også 225 fungert, men da prioriterer du bort egenskaper man trenger. 245 er et helt greit midt på treet-kompromiss for de aller fleste. Når det gjelder dekkprofil er min egen erfaring at 20" er det perfekte kompromisset på denne bilen når det gjelder støy, komfort, presisjon, stabilitet osv.

Jeg valgte som sagt 285 bak selv, og kjører jeg aktivt trenger jeg hver cm, selv med myk gummi og tørr asfalt. Du kan bare prøve å gi gass ut av en sving og se hva som skjer. I tillegg liker biler som denne bredere dekk bak, dvs ca 48/52 vektfordeling med mye motorkraft. Til vanlig kjøring er 245 i alle hjørner perfekt.

erot

Takk for god forklaring Sigurdi. Viser hvor viktig riktig moment er. Som du sier er det snakk om svært små bevegelser som blir introdusert ved sterke sidekrefter (ikke gradvis, men over en terskel når kreftene overstiger strekket i bolten). Derfor er jeg 99% sikker på at dette ikke kan oppleves som ustabilitet ved kjøring rett frem og behov for gjeting.

Zanka

Jeg ingen problemer med hverken sporing eller annen ustabilitet med mine 21" PS2 (265 bak)
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

turbolurbo

Min + går dønn stabilt på sporing, selv i høye hastigheter. Jeg har 245/265 Michelin PS2 dekk med ca. 42 psi trykk. Ingen problem å slippe rattet selv om det er spor i veien. Hjulstillingene ble sjekket på bilen min før utlevering.

Tror nok denne bilen er følsom på litt toe out både foran og bak

Jeg vet ikke helt hvilke referansebiler dere som opplever plagsom sporing har, men etter min mening er en rett oppsatt Tesla meget stabil.
2019 TM3P

pberg

Forøvrig er bruddstyrken på en M14-bolt ca 9 tonn,  så de er nok godt dimensjonert. 125 eller 175Nm er nok av lite betydning i forhold til sporing.  Har model s sentrering på spindelen,  eller på boltene?  Regner med det første, ellers er det jo stor risiko for å få kast o.l. ved hjulbytte.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA