Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Første bulken på plass

Startet av jorkus, tirsdag 27. mai 2014, klokken 19:13

« forrige - neste »

Birger

Jeg har 19" og merker ingen problemer med sporing.

Bilen føles veldig fast og fin, selv med tydelig slitte sport i asfalten. Er dette et problem bare for 21"?
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

fonberg

Sitat fra: Birger på lørdag 10. mai 2014, klokken 18:57

Bilen føles veldig fast og fin, selv med tydelig slitte sport i asfalten. Er dette et problem bare for 21"?

Samme her, min er rolig og stabil uansett underlag, det var den med R2 og den er det med RSA2. 19"
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

laumb

Sitat fra: smaug01 på lørdag 10. mai 2014, klokken 17:39
Sitat fra: laumb på lørdag 10. mai 2014, klokken 13:13
Sjekk at boltene har 175nm.
Blir litt merkelig og slarkete med mindre.
175Nm høres veldig mye ut! Sikker på at det ikke er 75Nm som er litt mer normalt?

Helt sikker.
125nm er vanlig.

Tesla anbefalte 125nm de første månedene i US men endret dette.

pberg

Hva med rett og slett å få sjekket hjulstillingen? Det har jo blitt rapportert flere ganger på forumet her at noen biler har hjulvinkler som ikke er innenfor spesifikasjonene.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

frekri

Jeg merket at bilen sporet ganske mye med performance modellen jeg lånte en dag. Den hadde 21" dekk. Med 19" ligger min fint på veien uten problemer.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Muffinman

Min egen, demobiler og loanere jeg har kjørt har alle hatt dette - man må korrigere litt. Og med 21" er det betydelig mer sporing enn med 19", har prøvd også dette med mer enn en bil. Det har neppe noe med feil på bilene å gjøre siden jeg har opplevd det samme på 5 biler. Den er slik. Model S er ganske middelmådig på dette området, selv mot "vanlige" biler.  Hvordan den subjektive opplevelsen blir avhenger jo blant annet av hva man har kjørt tidligere.

Progressiv servostyring ville forbedret dette betraktelig. Som tidligere nevnt, det hjelper mye å sette styringen i sport. Riktignok litt tungvindt å gjøre manuelt hver gang det blir behov, men det burde fint gå an å implementere automatisk i software

Muffinman

Nei, den sporer fint lite med 19". Men den trenger små korrigeringer for å holde kursen, jfr det trådstarter beskriver.

Og som nevnt, dette er nok veldig subjektivt.

VigdisA

Når jeg kjører, står rattet på "standard" , mens gubben kjører med "sport". Har 21".
Han kommenterte forleden at jeg gjorde en masse småbevegelser på rattet mens jeg kjørte på motorveien -  jeg har liksom vent meg til å tviholde på rattet og har ikke tenkt så mye over det før jeg ser denne tråden.
Får teste "sport" en tur i morgen
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

erot

Her var det mye rar info. Du kan 100% sikkert ikke kjenne på bilen hvilket moment hjulboltene har. Enten har de løsnet eller så har de ikke. Riktig moment er nettopp for at de ikke skal løsne.

Bilen sporer ikke mer med bredere hjul bak. Det er kun foran som påvirker dette. Jeg har 285 bak og 245 foran. Det du vil ha er riktig dekktrykk og riktige hjulvinkler. Det har min bil og den går som på skinner og har ingen tendenser til sporing på 21" hjul.

Når dekkene begynner å bli slitt kan man derimot oppleve sporing selv om ovennevnte er i orden. Da må man bare bytte dekk. En annen ting er som nevnt av andre at den kan oppleves som vinglete med styringen på "comfort" og kanskje også litt på "standard". Synes du det setter du den i "sport". Det bilen burde hatt (og som sikkert kommer som SW-update) er progressiv styring, dvs at bilen selv justerer motstanden i rattet trinnløst etter fart.

Amoss

Sitat fra: erot på søndag 11. mai 2014, klokken 01:04
Det bilen burde hatt (og som sikkert kommer som SW-update) er progressiv styring, dvs at bilen selv justerer motstanden i rattet trinnløst etter fart.

Eller at den kan gå over i "sport" når den er i "low"?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Celter

Sitat fra: Birger på lørdag 10. mai 2014, klokken 18:57

Min bil føles også helt fin med 21" (265 bak og 245 foran)
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Hyperstress

Har 20" og minimalt med sporing. Kommer vel an på hvilke dekk en har også?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

laumb

Sitat fra: erot på søndag 11. mai 2014, klokken 01:04
Her var det mye rar info. Du kan 100% sikkert ikke kjenne på bilen hvilket moment hjulboltene har. Enten har de løsnet eller så har de ikke. Riktig moment er nettopp for at de ikke skal løsne.

Bilen sporer ikke mer med bredere hjul bak. Det er kun foran som påvirker dette. Jeg har 285 bak og 245 foran. Det du vil ha er riktig dekktrykk og riktige hjulvinkler. Det har min bil og den går som på skinner og har ingen tendenser til sporing på 21" hjul.

Når dekkene begynner å bli slitt kan man derimot oppleve sporing selv om ovennevnte er i orden. Da må man bare bytte dekk. En annen ting er som nevnt av andre at den kan oppleves som vinglete med styringen på "comfort" og kanskje også litt på "standard". Synes du det setter du den i "sport". Det bilen burde hatt (og som sikkert kommer som SW-update) er progressiv styring, dvs at bilen selv justerer motstanden i rattet trinnløst etter fart.

Det er nettopp Feedback fra en stor mengde brukere - på at bilen var ustabil som var årsaken til at økningen fra 125nm til 175nm ble oppdaget og justert. Har selv kjørt med 125nm og med det momentet bilen har merker man det fort!

Knut Erling Øen

Sitat fra: jorkus på lørdag 10. mai 2014, klokken 12:30
Jeg har hele tiden hatt litt problemer med at bilen ikke føles stabil når jeg kommer opp i fart. Må liksom "gjete" den hele tiden. Det er ikke så mye, men er alle TMS-er slik? Tenkte først det var Nokian R2 dekkene som var for myke, men har samme følelsen med Goodyear dekkene.. Kan det være noe feil med "spissing" eller forstilling? Jeg har lite peiling på slikt..
Min bil kom med standard 19" og Goodyear Eagle. Følte også at den vinglet litt - særlig på motorvei. Byttet til turbin 245/265 med Michelin Pilot Sport. Føler bilen ligger mye bedre på vegen nå. Vinglingen på Mortorvei er helt borte. Heller ikke registrert noe sporing.  :)
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2016. Cybertruck bestilt 23. nov 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA