Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Første bulken på plass

Startet av jorkus, tirsdag 27. mai 2014, klokken 19:13

« forrige - neste »

erot

Ja, på spindelen. Gjør ikke alle biler det forresten? Har jeg ikke tenkt på før faktisk.

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 11. mai 2014, klokken 22:39
Sitat fra: erot på søndag 11. mai 2014, klokken 21:45
Det forandrer ikke på at en TMS med 21" kjører forutsigbart, stabilt og uten sporing.
Vel, den jeg prøvekjørte først, sporet som bare pokker, og var etter min oppfatning direkte farlig å kjøre.
Det var så ille, at jeg bestemte meg for at Tesla skulle jeg ikke kjøpe.

Men så var jeg og prøvekjørte en annen, som hadde fått på 19" vinterhjul.
Den var stabil og fin, og sporet ikke i det hele tatt.

Så kjøpte jeg min, og overtok den med vinterhjulene på. (19" Nokian)  Stabil og fin.
Til jeg fikk på 21" sommerhjulene.  Det sporet og trakk noe forferdelig.  (21" Michelin pilot sport) 
Etter 2 dager med dette, ble bilen parkert til jeg fikk tak i 19" med Goodyear Eagle RSA.

Med de nye 19" Goodyear, var bilen stabil og fin igjen, og sporer ikke i det heletatt.

(Både Michelin og Goodyear var helt ubrukte da jeg satte dem på, og de ble fylt til anbefalt lufttrykk.)

så at en TMS med 21" kjører forutsigbart, stabilt og uten sporing, stemmer ikke på noen av de jeg har kjørt til nå.

Her må vi gå til matematikken eller logikken for å bli enige  ;)  Det at alle TMS med 21" som du har prøvd sporer, impliserer ikke at alle TMS med 21" sporer. Det at jeg har prøvd TMS med 21" som ikke sporer, impliserer at TMS med 21" kan kjøre uten disse problemene.

Dette handler nok ikke om ulike referanserammer men om at du har hatt uflaks med de du har prøvd. Er alt i orden så sporer den ikke. Som sagt er det lite som skal til for å ødelegge balansen. Alle systemer er mer ømfintlige for avvik dess mer presise de er. Da jeg la på fra vinterhjul til sommer opplevde jeg at den sporet og var svært uhåndterlig. Fylte i ca 8 psi i hvert hjul og alt var som normalt.

D.O

Min er blitt justert rett da den hadde noe feil hjulinnstilling og den føles alikevel litt slakk i styringa med 19". Alle 4 models S jeg har kjørt har vært akkurat like sporete. Også + versjonen.
Er ikke slik at bilen sporer som en fremmhjulstrekker, men som om der er noen mm frigang i "styresnekka". Holder man rattet rett frem, så kjenner man at hjula trekker litt til begge sidene vekselvis etter veiiforholdene.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

janmb

Sitat fra: D.O på mandag 12. mai 2014, klokken 01:13
Min er blitt justert rett da den hadde noe feil hjulinnstilling og den føles alikevel litt slakk i styringa med 19". Alle 4 models S jeg har kjørt har vært akkurat like sporete. Også + versjonen.
Er ikke slik at bilen sporer som en fremmhjulstrekker, men som om der er noen mm frigang i "styresnekka". Holder man rattet rett frem, så kjenner man at hjula trekker litt til begge sidene vekselvis etter veiiforholdene.

Kjenner meg dessverre godt igjen i denne beskrivelsen. Selv om jeg nekter å tro det er tilfellet føles det faktisk som bittelitt god gammeldags dødgang i styringen.

Synes ikke sporing er noe stort problem på bilen min, den sporer relativt lite i forhold til dekkdimensjon. Problemet med styringen er egentlig noe annet i mine øyne, selv om resultatet er i samme nabolag.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

D.O

Sitat fra: janmb på mandag 12. mai 2014, klokken 08:15
Sitat fra: D.O på mandag 12. mai 2014, klokken 01:13
Min er blitt justert rett da den hadde noe feil hjulinnstilling og den føles alikevel litt slakk i styringa med 19". Alle 4 models S jeg har kjørt har vært akkurat like sporete. Også + versjonen.
Er ikke slik at bilen sporer som en fremmhjulstrekker, men som om der er noen mm frigang i "styresnekka". Holder man rattet rett frem, så kjenner man at hjula trekker litt til begge sidene vekselvis etter veiiforholdene.

Kjenner meg dessverre godt igjen i denne beskrivelsen. Selv om jeg nekter å tro det er tilfellet føles det faktisk som bittelitt god gammeldags dødgang i styringen.

Synes ikke sporing er noe stort problem på bilen min, den sporer relativt lite i forhold til dekkdimensjon. Problemet med styringen er egentlig noe annet i mine øyne, selv om resultatet er i samme nabolag.
Jeg tror det kommer pga spissingen er så liten. Forbruket øker med hjulene spisset, men bilen blir mere stabil. Tror at den i korrekt innstilling er så nært 0 at den får mulighet til å vandre litt.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

janmb

Merkelig at det skal gi følelsen av dødgang i styringen. At bilen sporer/stikker mer hadde vært forståelig, men snodig at det føles som det gjør.

Ikke bare er spissingen nære 0, den er vel faktisk negativ foran (toe out)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

erot

Tror dette kan føles som dødgang selv om det ikke er det. Selv om hjulene ikke beveger seg vil bilen vandre litt med neg. spissing foran. Dette fremmer svingevillighet og er noe du evt ville hatt på bane. Skjønner ikke helt hvorfor Tesla har dette som originalspecs. Fjærvarianten spisser innover og luftvarianten utover... ???

Jeg har linket til mitt eget hjulstillingsskjema flere ganger og gjør det gjerne igjen. Siden bilen min kjører som en drøm og sliter dekk jevnt og fint så burde dette kunne brukes som fasit. Det er også utført av det beste hjulstillingsverkstedet vi har i Bergen.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11306.msg158644.html#msg158644

Muffinman

Bare jeg som synes det er uheldig at det er grunnlag for diskusjon av hjulstillingsspecs og tredjepartsjustering på en ny premiumbil? Dette burde vært noe som vi kunder ikke behøvde å forholde oss til.

ew

Nei, det er ikke bare deg som synes det. Hvis dette skjer med meg skal bilen overlates til selger med beskjed om å fikse det, uten at jeg bryr meg om hvorfor.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Li-Ion

Sitat fra: Muffinman på mandag 12. mai 2014, klokken 14:20
Bare jeg som synes det er uheldig at det er grunnlag for diskusjon av hjulstillingsspecs og tredjepartsjustering på en ny premiumbil? Dette burde vært noe som vi kunder ikke behøvde å forholde oss til.
Helt enig. Kjøper man ny bil så bør dette ikke være noe tema.
Men det å kalle bilen for en premium-bil er jeg ikke enig i... Ikke mye som gir premiumfølelse (bortsett fra stor skjerm og rask akselerasjon) på denne bilen... Kjenner at jeg savner litt av den gode Tyske byggekvaliteten...
Be afraid...

Muffinman

Neida, jeg brukte p-ordet for å provosere litt ;)

Li-Ion

Sitat fra: Muffinman på mandag 12. mai 2014, klokken 14:56
Neida, jeg brukte p-ordet for å provosere litt ;)
Hehe... da skjønner jeg :-)

En kan jo feks bare ta en titt opp i panoramataket å se på den "tøyfilla" som skal være vindskjerm... lurer på hvor lenge denne holder...? :-)
Be afraid...

Cato76

Ååååhhhh, ikke start igjen... :-X (den evige) Premium diskusjonen foregår forresten her -> http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5709.msg215473.html#msg215473
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Torz

Svenske auto motor och sport har en artikkel om test av 10 stk sommerdekk i 18 tommer i sin utgave nr.  10/2014. Sjelden at en finner tester i den dekkstørrelsen. Har ikke lest artikkelen, men tenkte at den kanskje sa noe om sporing, og at det kunne hjulpet dere å finne beste dekk Tipper bladet finnes i store Narvesenkiosker som ved Nationalteateret.

P85D+

Har / kjører 2 forskjellige p85 +. Kjører uten antydning til sporing!
Har min 46p i dekkene

P85D og 85D

erot

#59
Enig i at det ikke burde skje, men det skjer med alle bilmerker, vi bare merker det ikke så godt fordi bilene er mindre ekstreme og vi har så høye forventninger til Tesla. Tror likevel BMW har litt mer stabil kvalitetskontroll ut fra fabrikk, men glem ikke at hjulstilling er ferskvare og bør tas minst hver 2-3 år og helst hvert år om du vil ha en bil som kjører perfekt. Du sparer også raskt inn kostnaden i dekk. Dette er tydeligvis en wake up call for mange av dere som bilkonsumenter. Biler er kompliserte systemer og utømmelige kilder for feil, nye som brukte.

Har selv vært i bilbransjen, og dere aner ikke hvor mange kunder som er innom med helt galematias slitasje på dekk, det er mer vanlig med skjevslitasje enn jevn slitasje på noen bilmerker.

Et annet moment er at fabrikanten til en viss grad har valgt noen av disse "feilkildene" som standard specs. Bilfabrikanter har ulike grunner for hvordan de setter opp bilene som standard, og det er stor sannsynlighet at dette ikke sammenfaller med akkurat dine ønsker for din bil

Sitat fra: ew på mandag 12. mai 2014, klokken 14:38
Nei, det er ikke bare deg som synes det. Hvis dette skjer med meg skal bilen overlates til selger med beskjed om å fikse det, uten at jeg bryr meg om hvorfor.

Det gjorde ikke jeg pga det siste jeg skrev over. Tesla vil ikke fravike originale specs når de sjekker hjulstilling, og sånn er det vel i hele bilbransjen. Jeg ser ingen grunn til å ri prinsipper og stresse med å kreve min rett (som jeg aldri hadde fått uansett) når det kostet meg en time og en tusenlapp å få bilen akkurat som jeg ville. Når det er sagt må jeg berømme Tesla for service og velvilje der de faktisk kan yte det. Helt forbilledlig for min del i alle fall. Og jeg kan godt tilgi Tesla for å ligge litt bak BMW på kvalitetskontroll når du sammenligner fartstid og produksjon for de to. Det blir jo en absurd forskjell. Tesla er og blir et eventyr. Ikke la litt irritasjon over hjulstillingen ødelegge det når det som sagt koster deg en time og en tusenlapp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA