Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SiriusXM - noen som har erfaring eller kan forklare mer?

Startet av Lokführer, søndag 25. mai 2014, klokken 09:51

« forrige - neste »

janmb

Sitat fra: sigurdi på torsdag 08. mai 2014, klokken 10:15
Det er ganske sikkert at verifiserer VIN mot godkjenning av lading, siden de fører statestikk på hva biler som fyller, hvor og hvor langt de kjører.

Har du det fra noen kilde eller rent tankespinn?

Selv tviler jeg kraftig på om de gjør noe slikt - aller mest fordi det er tungvint å få til. Ettersom det visstnok ikke er noen fullverdig dataprotokoll i pilotsignalet i ladeporten tviler jeg på om dette signalet kan fortelle ladestolpen hvilken bil som er koblet til. Man kan like fullt ha en eller annen handshake som gjør at man skiller TMSer fra andre biler med type2 interface, men det betyr ikke at man sender VIN.

Den andre muligheten er selvsagt å kombinere med GPS-data. Noe Tesla (Musk) bedyrer at de ikke lagrer i det hele tatt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

cairnz

Man trenger ikke å snakke med ladestolpen, alt man trenger å vite er om ladestolpen sier "supercharge!!!" og så kan man sjekke mot bilens register om den står aktivert for supercharging. Dette er et flagg i bilen med "true/false" eller "yes/no". å aktivere/deaktivere supercharging kan gjøres av tesla, da det er alt som trengs for å få en 60kwh-versjon til å virke på superladere.

det har også vært historier om US-eiere som for gøy skyld har testet superlader, sett at den ladet, kontaktet tesla og fått til svar "ja, du har litt "trial" først, slik at du kan få oppleve hvor digg det er.. skal vi selge det til deg?"

Elbilist

ew

Det virker logisk at det er bilen selv som rapporterer inn statistikk til Tesla, enten automatisk, eller det samles inn som en del av servicesjekken.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

jkirkebo

Sitat fra: janmb på torsdag 08. mai 2014, klokken 13:12
Sitat fra: sigurdi på torsdag 08. mai 2014, klokken 10:15
Det er ganske sikkert at verifiserer VIN mot godkjenning av lading, siden de fører statestikk på hva biler som fyller, hvor og hvor langt de kjører.

Har du det fra noen kilde eller rent tankespinn?

Selv tviler jeg kraftig på om de gjør noe slikt - aller mest fordi det er tungvint å få til. Ettersom det visstnok ikke er noen fullverdig dataprotokoll i pilotsignalet i ladeporten tviler jeg på om dette signalet kan fortelle ladestolpen hvilken bil som er koblet til. Man kan like fullt ha en eller annen handshake som gjør at man skiller TMSer fra andre biler med type2 interface, men det betyr ikke at man sender VIN.

Det er bekreftet på TMC-forumet at VIN overføres ved bruk av SuperCharger. Når pilot signalet settes på en duty cycle på 5% (tror jeg det var) signaliserer det at man skal gå over til en annen kommunikasjonsform (powerline). Da overføres en masse data, bl.a VIN. Dette vet vi fordi noen har bygget interface for å lytte på og dekode denne informasjonen. Grunnen til at de har gjort det er fordi noen har lyst å bygge et eget CHAdeMO-adapter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

Superladerene er online og det hentes svært mye info fra dem.

Dette kan ses i hovedkvarteret og andre lokasjoner har også fått opp Supercharging Dashboard

http://insideevs.com/meet-teslas-hq-supercharging-dashboard-most-fills-between-30-kwh-and-40-kwh/

Svært stor fordel for brukerene at de følger med bruk, kødannelse og kan øke ladebåser ved behov. 

Dersom en ser litt på patentene som Tesla har registrert trenger de ID for å kunne f.eks diferensiere kunder, og var er ikke mer naturlig en å bruke VIN som er unik nummeret som følger bilen fra pri produksjon.

Patentene er tilbake til 2011, men publisert i 2013 så helt naturlig at dette var endel av komunikasjonen fra dag 1 på superladerene.

Her er link til noen patenter:
http://www.google.com/patents/US20130057209

Her er litt mer info om:
http://www.evworld.com/article.cfm?storyid=2091&first=6207&end=6206

Link til tråden jkirkebo henviser til:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/19591-Supercharger-protocol-for-diy-CHAdeMO-adapter

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

janmb

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. mai 2014, klokken 14:09
Det er bekreftet på TMC-forumet at VIN overføres ved bruk av SuperCharger.

I så fall er jo resten en smal sak. Og som andre har sagt her er det jo mange positive sider med denne "overvåkingen". Man kan saktens spørre seg om hvorvidt man egentlig trenger VIN til det dette formålet, men det er en annen skål.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Amoss

Sitat fra: janmb på fredag 09. mai 2014, klokken 14:41
I så fall er jo resten en smal sak. Og som andre har sagt her er det jo mange positive sider med denne "overvåkingen".

Veien til helvete er brolagt med gode forsetter  ;)

Joda, er både fordeler og ulemper med dette. Er generelt skeptisk til en hver form for overvåkning, men dette er jo strengt talt ikke verre enn at mange legger igjen elektroniske spor når de fyller drivstoff med kort.

Sitat fra: janmb på fredag 09. mai 2014, klokken 14:41
Man kan saktens spørre seg om hvorvidt man egentlig trenger VIN til det dette formålet, men det er en annen skål.

Vel, en grunn kan jo være for å sjekke om man faktisk skal ha tilgang til ladenettverket. Biler med VIN som indikerer at de ikke er Tesla, eller 40/60kWt utgaver uten betalt SC-tillegg skal avvises. Tesla har også patenter på prioritering av biler som deler på en laderesurs. F.eks. kan Elons egen bil - eller demobiler - bli prioritert over andre biler dersom de deler en superlader. (Sier ikke AT det skjer, men de har patentene på plass for å kunne gjøre det). En av prioriteringene som er nevnt er prioritering basert på betaling eller biltyper. Om en ser for seg at GIII bilene betaler halvparten så mye for å få tilgang til ladenettet, så kan de også nedprioritere disse vs GII biler dersom de deler en laderesurs.

Verre er det etter min mening at Telsa faktisk lagrer/følger med på hvilke biler som bruker superladerene når/hvor ofte... Dette vet vi da Elon har sagt at de har merket seg at enkelte biler kun lader på superladere (i USA). Klart, bruker de dette kun som anonymisert statistikk så er det greit, men ellers noe tvilsomt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Hyperstress

TMS er visst den minst stjålne bilen i USA. Gjennomsnitt er 3,4/1000 biler, mens for Tesla  blir bare 0,15/1000 stjålet.

http://m.autos.aol.com/article/only-four-tesla-model-s-cars-ever-stolen/
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

janmb

Tyvene har vel prematur rekkevidden angst  8) 8) 8)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Øggen

Bumpa denna tråden istaden for å åpne en ny.

2 Tesla e stjelt i Tyskland på kort tid. Tydeligvis proffe med utstyr for å jamme gps signal eller anna.
Kanskje ei ny nisje e starta.
Viktig å ikkje ha enkle passord på MyTesla   ::)

https://electrek.co/2016/08/19/tesla-model-s-stolen-europe/
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Cookie Monster

Bare å ta ut sim kortet som tar maks 10 sek så får ikke Tesla sporet bilen.
Tipper de enten tar nøkkelen, kopierer signalet eller at de rett å slett bryter seg inn i bilen og kommer seg inn og får full tilgang på bilen og får startet den via diagnoseporten (ethernet pluggen ikke canbus) ja det er mulig.

Da kan man også jukse med gps kordinatene på hvor bilen er skal de gjøre det ekstra vanskelig for de som ser etter den.

Blir som BMW som sier det er umulig å stjele bilene de nye bilene de har men ligger masse saker om at de blir stjelt likevell samt video av hvor de viser at de gjør det.




2015 P85D

ladov

Det å stjele bilen i første omgang er ikke særlig vanskelig. Tyven setter opp en radiolink mellom bilen og nøkkelen så bilen tror at radiolinken *er* nøkkelen. Så startes bilen og kjøres inn på en lastebil med skjermede vegger, for å deaktivere sporingssystener osv. Så plukkes bilen fra hverandre i et verksted, enten for å selge delene, eller for å plukke vekk sikkerhetsmekanismene.

Den nye eieren må(sannsynligvis) holde seg unna Teslas servicenettverk resten av bilens levetid men det er nok til å leve med..

Litt mer om denne metoden her:
http://www.tu.no/artikler/slik-kan-tyver-stjele-bilen-din-uten-a-ha-nokkel/345879
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

petersv

Ikke mulig å kopiere signalet fra nøkkene på Tesla da det er kryptert.

ladov

Du misforstår teknikken. Det er ikke snakk om å kopiere/forfalske signalet, du *forlenger* det. Der en vanlig bilnøkkel har en rekkevidde på noen titalls meter, kan den med tyvens radiolink ha rekkevidde på flere kilometer.

Hvis du kan noe om kryptering og sertifikatstrukturer kan det sammenliknes med en https sikret forbindelse mellom klient og tjener. Det tyven gjør kan sidestilles med å bytte ut en kort ethernet-kabel med en lang. https-forbindelsen er like sikker men avstanden mellom klient og tjener er endret.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

cairnz

Sitat fra: ladov på mandag 29. august 2016, klokken 09:50
Du misforstår teknikken. Det er ikke snakk om å kopiere/forfalske signalet, du *forlenger* det. Der en vanlig bilnøkkel har en rekkevidde på noen titalls meter, kan den med tyvens radiolink ha rekkevidde på flere kilometer.

Hvis du kan noe om kryptering og sertifikatstrukturer kan det sammenliknes med en https sikret forbindelse mellom klient og tjener. Det tyven gjør kan sidestilles med å bytte ut en kort ethernet-kabel med en lang. https-forbindelsen er like sikker men avstanden mellom klient og tjener er endret.

Tidligere, sånn cirka jan/feb 2014 hadde Keyfob en rekkevidde som var mye lengre enn i dag. Jeg har en video hvor jeg "låser" bilen med keyfob ca 175 meter unna og ser respons fra bilen.
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA