Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SiriusXM - noen som har erfaring eller kan forklare mer?

Startet av Lokführer, søndag 25. mai 2014, klokken 09:51

« forrige - neste »

ladov

Dette er i kategorien 'gjørbart hvis du gidder kjøpe deler for noen tusen og bruke noen timer på å lodde det sammen, pluss enda fler timer på å lese deg opp på teknikken hvis du ikke kan de på forhånd'.

Som 'proof of consept' er det nok i overkant for hva de fleste gidder, inkludert de fleste som har den nødvendige kunnskapen allerede. Som kjeltring...så ligger det jo en Tesla(eller fler) i potten, hvis du har et sted å omsette bilen i etterkant.

Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ladov

#46
Sitat fra: Sbr på mandag 29. august 2016, klokken 17:45
Det er nok mer inne i bildet her enn bare radiooverføringen av signalet. Signalet må jo først mottas trådløst, behandles elektronisk og sendes trådløst igjen, for så å gjøre det samme i andre enden. I mellom er det nok mye forskjellig elektronikk som forsinker signalet målbart. Hvis bilen gjør en slags latency test vil signalet måtte gå både frem og tilbake, dermed dobles forsinkelsen.


Å måle tiden vil funke, det vil også være umulig å omgå. Men det er tricky å måle så korte forsinkelser når det i tilegg skal skje noe elektronisk behandling. Vi snakker om kanskje 100ns her..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ladov

Min Zoe låser seg når jeg forlater bilen, og tillater nøkkelfri opplåsing når jeg kommer tilbake med nøkkelen i lomma.

Hvis jeg derimot låser bilen med nøkkelen *før* bilen låser seg selv, så blir nøkkelfri opplåsing deaktivert og jeg må låse den opp igjen med nøkkel når jeg kommer tilbake. Det er ikke permanent og bilen faller tilbake til nøkkelfri håndtering som standard neste gang jeg går fra den ulåst.

Denne funksjonaliteten er enkel å kopiere, eller så kan det bli valgfritt å deaktivere nøkkelfritt opplåsing(helt til dette blir et problem og forsikringsselskapene tvinger oss til å gjøre det uansett) men da må vi låse opp bilene med nøkkel, alltid.

Ellers kan man tenke seg en ny nøkkel som vibrerer når bilen låses opp og som nekter å starte bilen hvis forbindelsen til nøkkelen brytes før en brukergitt tidsforsinkelse(5 sek?). Eller bruke posisjonsdata fra telefon-appen til å deaktivere opplåsing midlertidig.

Eller bare pakke nøkkelen inn i aluminiumsfolie. :p
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA