Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Zoe prøvekjørt

Startet av Batteritralla, onsdag 16. april 2014, klokken 13:11

« forrige - neste »

Øyvind.h

Vi kan gjøre følgende eksperiment (dette er høyst teoretisk og gjør en rekke antakelser som kan være gale)
Om pakkespenningen er ca 380V fulladet (og cellene da holder 4,1 volt) vil pakkepsenningen være ca 268 volt om cut-off er 2,9 volt.
Er det hold i ryktene om at S85 har 900A inverter kan motoren levere 342kW ved 100%  SOC (380x900=342kW).
I min S85 ser jeg kW måleren krype godt forbi 320kW om batteriet er omtrent fulladet (aldri vært på 100% SOC, bare 97-98%), men om man får pushe inverteren helt opp til 900A er absolutt ikke sikkert.

Pakkespenningen vil falle med 11,2 volt per 10% fall i SOC.

Ved 80% SOC kan motoren levere 321kW

Ved 60% SOC kan motoren levere 301kW

Ved 40% SOC kan motoren levere 281kW

Ved 20% SOC kan motoren levere 261kW

Merk at dette forutsetter lineært fall i spenning. Når man nærmer seg bunn er ikke spenningsfallet lineært, og man ser i bilen at maks effekt reduseres mye mer enn en lineær utvikling skulle tilsi. Det forutsetter også at inverter leverer 900A hele veien. Det kan godt være inverter ikke gir mer enn eks 850A ved 100% SOC og deretter øker lineært til 900A for å kompensere for fall i pakkespenning? Min subjektive oppfatning (som understøttes av bilens kW angivelse) er dog at motorens effekt faller jevnt og trutt med fallende SOC.

Med andre ord: variasjoner i SOC kan gi dramatisk forskjell i resultat. En måling uten 100% SOC har liten verdi om man skal måle maks effekt. En sammenligning uten tilnærmet identisk SOC (eks avvik på 0-2%) har ingen verdi. Problemet med å skrive uriktige tall i en artikkel er at folk tar dem for god fisk og overser korte avsnitt som sier "tallene kan variere etc.". Man lager en uriktig etablert "sannhet".
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RunarBT

Synd det ikkje bil lik og full SOC.

Merke betydelig forskjell på 80% og full range charge på min bil. (P85)

Thor2014

En slik måling burde vel ikke bli tatt ved 100%, men heller 80.
Hvor ofte er det folk kjører rundt med 100%?
Jeg har gjort det en gang, og det var kun pga jeg trengte å kjøre langt.
I en slik situasjon gir man kanskje ikke full gass, men kjører pent for å oppnå det 100% soc er til, nemlig lang distanse.

En mer interessant vinkling ville vært vært ved feks 100, 80, 60 og 40% soc.

Bjørn

Sitat fra: Thor2014 på lørdag 05. april 2014, klokken 09:20
En slik måling burde vel ikke bli tatt ved 100%, men heller 80.
Hvor ofte er det folk kjører rundt med 100%?
Jeg har gjort det en gang, og det var kun pga jeg trengte å kjøre langt.
I en slik situasjon gir man kanskje ikke full gass, men kjører pent for å oppnå det 100% soc er til, nemlig lang distanse.

En mer interessant vinkling ville vært vært ved feks 100, 80, 60 og 40% soc.

Bare delvis enig.. 80,60 og 40% hadde vært kjekt.. Men jeg vil tro dem har begrenset tid til rådighet på benken, og skal dem teste alle bilene, så vil jeg vite hva absolutt max uttak er/kan være..! 

Bjoris

Tesla skulle bare oppgitt effekten til "tilstrekkelig" slik Rolls Royce ;D
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 05. april 2014, klokken 07:15
Er det hold i ryktene om at S85 har 900A inverter kan motoren levere 342kW ved 100%  SOC (380x900=342kW).
Teslas Datablad oppgir teoretisk maksimal effekt om en tar hensyn til batteri:
85kWh P  350kW
85kWh     285kW
60kWh     285kW
Så ryktet om er ganske sansynlig.
Når en så tar hensyn til batteriet oppgis:
85kWh P  310kW
85kWh     270kW
60kWh     225kW
Dette er som påpekt da kun riktig et sted på SOC kurven.
(Siden bilen ikke har mer enn et gear er maksimaleffekten fra ca. 70 km/t og et stykke oppover)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OleT

Tre Teslaer har nå blitt målt. En 60, en 85 og en P85.
Resultatene var interessante, selv for meg som er godt under middels interessert i bil.
Jeg overveier å kjøpe et bilblad for første gang når dette kommer på trykk.

Og det tror jeg dekker alt vi kan si før bladet kommer. :D
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Mippen

Kass blad er det snakk om og når kommer det? Går ut i fra at det er effekten på bakhjulene som blir målt siden det er en benk. Vet ikke hvor mye effekt tap det er på en elbil, men på vanlige biler mister man en del effekt gjennom drivverk mm. På tesla er motoren plassert på bakhjulene omtrent så effekten blir nok mindre redusert enn på en vanlig fossilbil med motor foran og drivhjul bak.
Fremtiden er elektrisk.

Batteritralla

Da er alle tre utgavene kjørt i benk iht mandat angitt tidligere:

" Dette blir ikke en vitenskapelig test med identisk SOC, men med tilnærmet lik i høyere ende av skalaen. "

Ettersom få kjører rundt i en bremsebenk med 100 % SOC til enhver tid var dette det nærmeste vi kom virkeligheten  ;)

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Muffinman

Er faktisk i Bergen nå, og det som slår meg er at denne byen formelig KRYR av Model S. Har sett flere 60``er også, så det var sikkert ingen utfordring å få kloa i bilene.

gzegorz

Min S60 ble testet i dag, med en SOC som gikk fra ca 90% til 70% i løpet av testingen. Resultatene er interessante!
Tesla Model S85

Cowboystrekk

Du får vell ikke lov til å si noe?;) så noen over sjøen hadde trsta 60 til 240 kW aka 322 hk...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Sitat fra: gzegorz på lørdag 05. april 2014, klokken 18:24
Min S60 ble testet i dag, med en SOC som gikk fra ca 90% til 70% i løpet av testingen. Resultatene er interessante!
Svart EL24xxx kanskje?

sondell

Kanskje dumt spörsmål. Men bör ikke SOC ha mer å si for P85 enn for de andre siden den har kraftigere inverter og i större grad blir styrt av battery discharge? Så det bör väre större forskjell mellom 100 og 80% for P85 enn S85? Eller tenker jeg feil?

Øyvind.h

Det er motsatt sondell :) Om P85 har 1200A inverter som flere har hevdet kan den i større grad kompensere for fallende pakkespenning.
Eks 900x380V= 342kW
1200x285V=342kW :)

En 1200A inverter kan levere vesentlig mer enn det bilen er spekket med nå.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA