Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Zoe prøvekjørt

Startet av Batteritralla, onsdag 16. april 2014, klokken 13:11

« forrige - neste »

sondell

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 05. april 2014, klokken 19:59
Det er motsatt sondell :) Om P85 har 1200A inverter som flere har hevdet kan den i større grad kompensere for fallende pakkespenning.
Eks 900x380V= 342kW
1200x285V=342kW :)

En 1200A inverter kan levere vesentlig mer enn det bilen er spekket med nå.
Ah, se der :). Selvfölgelig. Skulle inverter(t) påstanden min :).

Longice

Er det mulig å få vite hvilket blad og når artikkelen blir publisert?

OleT

Sitat fra: gzegorz på lørdag 05. april 2014, klokken 18:24
Min S60 ble testet i dag, med en SOC som gikk fra ca 90% til 70% i løpet av testingen. Resultatene er interessante!

Jeg ladet til 100%, kjørte til testen, testet, og kjørte samme ruten hjem igjen. SOC er nå 81%. Distanse 55km, tok det pent med ro begge veier. 10 kWh eller så på kjøring.

En rød EL 24xxx S85, og en svart EL24xxx S60, så bilene er omtrent like gamle.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Batteritralla

Sitat fra: OleT på lørdag 05. april 2014, klokken 20:11
Sitat fra: gzegorz på lørdag 05. april 2014, klokken 18:24
Min S60 ble testet i dag, med en SOC som gikk fra ca 90% til 70% i løpet av testingen. Resultatene er interessante!

Jeg ladet til 100%, kjørte til testen, testet, og kjørte samme ruten hjem igjen. SOC er nå 81%. Distanse 55km, tok det pent med ro begge veier. 10 kWh eller så på kjøring.

En rød EL 24xxx S85, og en svart EL24xxx S60, så bilene er omtrent like gamle.

Siste bilen var en sølv P85 EL36xxx med 722 Km på klokka :-)

Opp mot 100 % SOC ved avgang mot Bergen, men det er vel ca 50 km å kjøre. Mener jeg hadde ca 350 Typical nå vi begynte, men det gikk vel rundt 70 Km i benken  :o

Model S tåler tyn, ingen limp mode, lys eller feilkoder.

Avsluttet seansen/forlot åstedet med en aldri så liten burnout  ;)

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Bjørn

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 05. april 2014, klokken 19:59
Det er motsatt sondell :) Om P85 har 1200A inverter som flere har hevdet kan den i større grad kompensere for fallende pakkespenning.
Eks 900x380V= 342kW
1200x285V=342kW :)

En 1200A inverter kan levere vesentlig mer enn det bilen er spekket med nå.

Er du *helt* sikker på dette Øyvind H ?
Er ingen utdannet ekspert på dette m batterier selv, men det hørtes helt ulogisk ut for meg at du kan dra mer strøm ut av et batteri m lavere SOC bare fordi forbrukeren *kan* dra mer..!
Min erfaring er at når spenningen synker på et batteri, så minker også effekten du får ut av det.. uavhengig av hvor mye last du prøver å gi det.. Eks: du får ikke mer kraft til å starte en fosil m 60% batteri selv om du setter på en større starmotor..
Giffel..?! Kirkeboo..?! :)

flux

Alle modellene har mindre enn 69 KW kontinuerlig effekt i fremdriftsystemet på papiret.

Hvor lenge kjørte dere bilene på benken før dere så nedregulering av effekt?

Kanskje dere kunne få testet en Leaf og en i3, for å se om de teoretisk kan "ta igjen" en Tesla ved maks effekt  før de går tom for strøm :)

Øyvind.h

Sitat fra: Bjørn på søndag 06. april 2014, klokken 10:43
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 05. april 2014, klokken 19:59
Det er motsatt sondell :) Om P85 har 1200A inverter som flere har hevdet kan den i større grad kompensere for fallende pakkespenning.
Eks 900x380V= 342kW
1200x285V=342kW :)

En 1200A inverter kan levere vesentlig mer enn det bilen er spekket med nå.

Er du *helt* sikker på dette Øyvind H ?
Er ingen utdannet ekspert på dette m batterier selv, men det hørtes helt ulogisk ut for meg at du kan dra mer strøm ut av et batteri m lavere SOC bare fordi forbrukeren *kan* dra mer..!
Min erfaring er at når spenningen synker på et batteri, så minker også effekten du får ut av det.. uavhengig av hvor mye last du prøver å gi det.. Eks: du får ikke mer kraft til å starte en fosil m 60% batteri selv om du setter på en større starmotor..
Giffel..?! Kirkeboo..?! :)
Det kommer helt an på hva som er den begrensende faktor. Men for å starte enkeltv: Hvordan kan P85 akselerere hardere enn S85 om ikke P85 henter ut mer effekt :) ?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjørn

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 06. april 2014, klokken 11:11
Sitat fra: Bjørn på søndag 06. april 2014, klokken 10:43
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 05. april 2014, klokken 19:59
Det er motsatt sondell :) Om P85 har 1200A inverter som flere har hevdet kan den i større grad kompensere for fallende pakkespenning.
Eks 900x380V= 342kW
1200x285V=342kW :)

En 1200A inverter kan levere vesentlig mer enn det bilen er spekket med nå.

Er du *helt* sikker på dette Øyvind H ?
Er ingen utdannet ekspert på dette m batterier selv, men det hørtes helt ulogisk ut for meg at du kan dra mer strøm ut av et batteri m lavere SOC bare fordi forbrukeren *kan* dra mer..!
Min erfaring er at når spenningen synker på et batteri, så minker også effekten du får ut av det.. uavhengig av hvor mye last du prøver å gi det.. Eks: du får ikke mer kraft til å starte en fosil m 60% batteri selv om du setter på en større starmotor..
Giffel..?! Kirkeboo..?! :)
Det kommer helt an på hva som er den begrensende faktor. Men for å starte enkeltv: Hvordan kan P85 akselerere hardere enn S85 om ikke P85 henter ut mer effekt :) ?

Fordi P85 har 1200A inverter sef.. :) Og den begrensende faktoren er jo sef batteriet.. derfor må det jo være riktig som Sondel sier at:

Bör ikke SOC ha mer å si for P85 enn for de andre siden den har kraftigere inverter og i större grad blir styrt av battery discharge? Så det bör väre större forskjell mellom 100 og 80% for P85 enn S85?

Jeg mener som Sondel at siden en P85 kan dra 300A mer en 85, så er den enda mer avhengig av at batteriet kan levere dette.. Altså mer følsom ovenfor lav SOC.. (som vil redusere kapasiteten på batteriet)

JohanH

"Kapacitet" måles i Wh. Effekt i W som er VxA. Da SOC faller er det hovedsakelig spenning som faller dvs V. Større inverter som håndterer mer strøm (A) kan altså kompansere, ved å dra fler A ved lavere V kan en opprettholde W (effekt). Så lenge batteriet kan levere men det kan det - selv ved lavere SOC kan batteriet levere mye strøm (A) om enn ved lavere spenning (V). ØyvindH har rett.

Griffel

Sitat fra: Bjørn på søndag 06. april 2014, klokken 10:43
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 05. april 2014, klokken 19:59
Det er motsatt sondell :) Om P85 har 1200A inverter som flere har hevdet kan den i større grad kompensere for fallende pakkespenning.
Eks 900x380V= 342kW
1200x285V=342kW :)

En 1200A inverter kan levere vesentlig mer enn det bilen er spekket med nå.

Er du *helt* sikker på dette Øyvind H ?
Er ingen utdannet ekspert på dette m batterier selv, men det hørtes helt ulogisk ut for meg at du kan dra mer strøm ut av et batteri m lavere SOC bare fordi forbrukeren *kan* dra mer..!
Min erfaring er at når spenningen synker på et batteri, så minker også effekten du får ut av det.. uavhengig av hvor mye last du prøver å gi det.. Eks: du får ikke mer kraft til å starte en fosil m 60% batteri selv om du setter på en større starmotor..
Giffel..?! Kirkeboo..?! :)
Så lenge en snakker om forholdet mellom maksimal effekt og det den reduseres til, vil vil jeg bli veldig forundret om ikke P har størst endring.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Hvorfor mener du at inverteren ikke vil kompensere for fallende pakkespenning? Inverteren er jo kraftig overdimensjonert ift. hva den skal levere til motoren ved 100% SOC?
Tenker du på belastningsgrensene Tesla har lagt på effekten batteriet kan levere?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JohanH

... Batteripakken sett som et svært batteri kan jo definitivt levere >900 A siden eneste forskjell mellom S85 og P85 er inverter (S=900A og P=1200A) og P85 beviselig henter ut mer effekt. Så er jo spørsmålet ved hvilken SOC batteripakken ikke lengre kan levere >900 A. På det tidspunktet er det ikke lengre forskjell mellom S85 og P85. Jeg gjetter dette er ved en svært lav SOC. Skal se på dette, finnes jo data om 18650 NCR cellen men noe av problemet er at 1) Tesla har ikke standard Panasonic celler men custom celler ("automotive grade") og 2) det er ikke helt klarlagt hvordan disse er serie- respektive parallellkoblet i batteripakken og 3) hvor varme/kjølingsbegrensningene ligger ved høy utlading (dog av mindre betydning her hvor vi snakker om kortvarig maks ytelse i dyno benk).

OleT

Jeg tror disse utregningene får litt mer å gå på når resultatene blir publisert, men inntil da avstår jeg fra å spekulere.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

JohanH


Sitat fra: OleT på søndag 06. april 2014, klokken 19:06
Jeg tror disse utregningene får litt mer å gå på når resultatene blir publisert, men inntil da avstår jeg fra å spekulere.

Veldig usannsynlig målinger blir gjort på lav SOC men interessant hadde det vært.

Griffel

Jeg er litt usikker på hva som diskuteres her. Jeg er ganske sikker på at P motoren leverer størrer effekt enn standard 85kWh, nesten ned til tomt batteri. Jeg er også ganske sikker på at reduksjonen i effekt med tapping av batteriet er større for P enn for standard 85kWh. Batterispenningen under last er avhengig av SOC og belastningsstrømmen, siden batteriets har en indre motstand. Dette er heller ikke en lineær sak.  P med sitt høyere strømtrekk vil derfor få en større effekreduksjon enn 85 standard, men alikevell levere mer absolutt sett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA