Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: FW 5.9

Startet av Statoil Norge, tirsdag 15. april 2014, klokken 23:06

« forrige - neste »

Statoil Norge

Sitat fra: Mikmik på tirsdag 22. april 2014, klokken 15:04
Er det en policy at dere tilbyr en ordinær 16Amp stikk (Schuko) til 74,- pr halvtime?
Jeg ble overasket da jeg stoppet ved Kopstadkrysset E18 og betalte 148,- kroner for 1 times lading. Dette tilsvarer 3,6kWt som tilsvarer igjen ca 3 kroner og 50 øre.
Kan dere kommentere dette?  :o

Hei

Her må det ha skjedd en misforståelse på Nykirke. Jeg skal undersøke saken nærmere.
Vi tilbyr ikke, og kommer heller ikke til å tilby lading fra Schuko-kontakter mot betaling. Det er kun stasjonene på Økern, Minnesund, Sekkelsten, Fornebu, Majorstua og Hervakrysset (Gardermoen) som har et ladetilbud, enten som hurtiglading eller som fleksilading. Våre fleksiladere leverer opp til 22 kw, via type2-kontakt.

Våre priser:
Fleksilading 15 min: 22 kr
Hurtiglading 15 min: 44 kr
Hurtiglading 30 min: 74 kr

/Anders

Mikmik

Sitat fra: Statoil Norge på onsdag 23. april 2014, klokken 15:00
Sitat fra: Mikmik på tirsdag 22. april 2014, klokken 15:04
Er det en policy at dere tilbyr en ordinær 16Amp stikk (Schuko) til 74,- pr halvtime?
Jeg ble overasket da jeg stoppet ved Kopstadkrysset E18 og betalte 148,- kroner for 1 times lading. Dette tilsvarer 3,6kWt som tilsvarer igjen ca 3 kroner og 50 øre.
Kan dere kommentere dette?  :o

Hei

Her må det ha skjedd en misforståelse på Nykirke. Jeg skal undersøke saken nærmere.
Vi tilbyr ikke, og kommer heller ikke til å tilby lading fra Schuko-kontakter mot betaling. Det er kun stasjonene på Økern, Minnesund, Sekkelsten, Fornebu, Majorstua og Hervakrysset (Gardermoen) som har et ladetilbud, enten som hurtiglading eller som fleksilading. Våre fleksiladere leverer opp til 22 kw, via type2-kontakt.

Våre priser:
Fleksilading 15 min: 22 kr
Hurtiglading 15 min: 44 kr
Hurtiglading 30 min: 74 kr

/Anders
Det var godt å høre.
Og som sagt tidligere er det veldig bra at ladenettverket blir bedre i hele landet.
Dere skal ha skryt for å ha kommet godt i gang i Oslo-regionen, men jeg håper at motorveiene kommer fort etter.
For min egen del, og sikkert mange med meg, ønsker å bruke elbilen eks Porsgrunn - Oslo i jobben og fritid.

For fleksi og hurtigladings prisene er helt greie. Tommel opp. :-)
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

afo

Hei! Laderen på Majorstua gir maks 22 kw nå. Kommer den fortsatt til å gi samme effekt når den oppgraderes/byttes til chademo+combo? Evt. kommer prisen til å bli samme som 22kw type 2 (22kr/15min) hvis effekten som er nå beholdes?

Statoil Norge

Sitat fra: afo på onsdag 23. april 2014, klokken 15:28
Hei! Laderen på Majorstua gir maks 22 kw nå. Kommer den fortsatt til å gi samme effekt når den oppgraderes/byttes til chademo+combo? Evt. kommer prisen til å bli samme som 22kw type 2 (22kr/15min) hvis effekten som er nå beholdes?

Hei

Det er riktig at laderen på Majorstua kun gir 22 kw. Det er det som er tilgjengelig av strøm på stasjonen, så effekten vil ikke bli økt selv om laderen byttes. Da vi etablerte laderen på Majorstua ville vi teste hvor mye mindre strøm man faktisk får med 22 kw vs 50 kw. Det er jo kun er i begynnelsen av ladingen man får "full gass". Erfaringen så langt viser at man får litt mindre strøm på Majorstua enn på de andre laderne våre, men ikke veldig mye.

Når det gjelder pris så vil nok den forbli den samme på Majorstua som før. Mens alle biler får nytte av maks effekt på en DC-ladestasjon, er det veldig varierende fra bil til bil hva man får ut av en AC fleksilader.  En DC-lader kan derfor ikke sammenlignes med en fleksilader, hverken med tanke på hva den koster eller hva den faktisk leverer av strøm.

/Anders

Vikingo

Synast det e å utnytte ein kunde å ta so mykje pengar for ein time
scukoladding. Ein tiar e.l. e ok. Har sjølv berre godord om Supergod service
på Statoilstasjonane: Åndalsnes, Dombås, Otta og Vinstra på mine 2 turar frå Sunnmøre til Svinesund og Oslo med gratis ladding  på ei av kontaktene som dei har til støvsugar o.l..
Ein ide til alle stasjonar er å kunne tilby eit nornalladdepunt i det minste på alle stasjonar. Eit 16A vanleg kontakt. Det kostar ikkje alverdas å få til, eller? 
Ballen er Dykkar no Statoil. Få opp normalpunkt på ALLE DYKKAR STASJONAR! (Dei so he snøggladdarar treng ikkje akkurat så mykje.)
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

Philip Marlowe

@Statoil. Jeg synes det er flott at dere også tilbyr strøm og at dere vil øke tilbudet i Norge. Kan dere også si noe om hva dere kommer til å gjøre i Sverige?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Statoil Norge

Sitat fra: Vikingo på torsdag 24. april 2014, klokken 14:40
Synast det e å utnytte ein kunde å ta so mykje pengar for ein time
scukoladding. Ein tiar e.l. e ok. Har sjølv berre godord om Supergod service
på Statoilstasjonane: Åndalsnes, Dombås, Otta og Vinstra på mine 2 turar frå Sunnmøre til Svinesund og Oslo med gratis ladding  på ei av kontaktene som dei har til støvsugar o.l..
Ein ide til alle stasjonar er å kunne tilby eit nornalladdepunt i det minste på alle stasjonar. Eit 16A vanleg kontakt. Det kostar ikkje alverdas å få til, eller? 
Ballen er Dykkar no Statoil. Få opp normalpunkt på ALLE DYKKAR STASJONAR! (Dei so he snøggladdarar treng ikkje akkurat så mykje.)

Hyggelig å høre at du er fornøyd med god service på Statoilstasjonene.
Det som skjedde på Nykirke var som sagt en misforståelse. Alle stasjoner har fått beskjed om at det ikke skal tas betalt for Schukolading.

Et offiselt ladetilbud basert på Schuko på alle stasjoner blir nok ikke aktuelt, men du vil sikkert møte velvilje mange steder dersom du spør pent om å få låne en kontakt. Dette er opp til den enkelte stasjon.

I den grad det skal finnes et offiselt ladetilbud på våre stasjoner, vil det være som hurtiglading eller type2-lading. Per i dag så har vi det på seks stasjoner, men ytterligere stasjoner vurderes.

/Anders

Marecat

Hvis Statoil etablerer en ladestason på Grelland på E18 så tror jeg den vil bli godt besøkt, det blir 6 bomstasjoner gjennom Vestfold nå til sommeren.Mange vil nok kjøpe elbil bare av den grunn av pendlerene til hovedstaden.Tror Ishavsveien har fått bevilget kr.200 000 i støtte av Vestfold fylke for  bygging av ladestasjon ved Marche på Grelland, men det ser ikke ut som det skjer noe.Savner ladestasjon mellom Sandefjord og Drammen.Min elbil hadde stoppet ofte for påfyll på Grelland -spesielt om vinteren  hvor jeg kunne unnet meg god varme i bilen i stedet for å spare maksimalt på strømmen.

bosse

Grovt omregnet til kr 4,- pr. kWh på type 2 ladere er dette såpass stivt at jeg nok ikke kommer til å generere noe særlig volum hos dere, men det er fint å ha muligheten til å stoppe innom Statoil dersom det skulle knipe. Så kudos for flott tiltak.

Til sammenlikning ligger Fortum og Grønn Kontakt på omtrent halvparten på sine 22kW-ladere, og er da også nærmere det europeiske prisnivået på denne typen lading, som egentlig også er litt høyt i forhold til de lave strømprisene i Norge, men er rimelig nok til at det kan gå som top-up lading av og til.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

Mikmik

Sitat fra: bosse på søndag 27. april 2014, klokken 11:57
Grovt omregnet til kr 4,- pr. kWh på type 2 ladere er dette såpass stivt at jeg nok ikke kommer til å generere noe særlig volum hos dere, men det er fint å ha muligheten til å stoppe innom Statoil dersom det skulle knipe. Så kudos for flott tiltak.

Til sammenlikning ligger Fortum og Grønn Kontakt på omtrent halvparten på sine 22kW-ladere, og er da også nærmere det europeiske prisnivået på denne typen lading, som egentlig også er litt høyt i forhold til de lave strømprisene i Norge, men er rimelig nok til at det kan gå som top-up lading av og til.
Ja jeg enig at aktørene skal vite at det er et øvre tak.
Jeg syntes for min del at Type 2 er litt høyt priset. Men det er jo pga jeg kan kun utnytte 7,5kW, men nå er vi over på detaljer.
Som jeg har sagt tidligere mener jeg Statoil er en operatør som kan umiddelbart vise til overskudd når de setter opp ladestasjoner. Spesielt på hovedfartsårer som feks E18 Kristiansand - Oslo.
Andre operatører som basere drift og utbygging på offentlig tilskudd kan til slutt kan til slutt være med på å hindre utbygging.
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

jkirkebo

Sitat fra: Mikmik på søndag 27. april 2014, klokken 15:51
Ja jeg enig at aktørene skal vite at det er et øvre tak.
Jeg syntes for min del at Type 2 er litt høyt priset. Men det er jo pga jeg kan kun utnytte 7,5kW, men nå er vi over på detaljer.

Grønn Kontakt tar kr. 20 pr. time, da blir det 2,70 pr. kWh. Litt bedre enn 4 kroner ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sense

Jeg synes det er helt greit at Statoil tar det de mener markedet er villig til å betale.
Hvis dette gir inntjening, øker antall ladestasjoner. Det innebærer større fleksibilitet for oss elbilister når vi er desperate etter "påfyll" for å komme oss videre.

Da betaler jeg heller et par hundrelapper for rask fylling, enn gratis Schuko med hotell-overnatting som resultat.

Mikmik

Sitat fra: Sense på mandag 28. april 2014, klokken 09:27
Jeg synes det er helt greit at Statoil tar det de mener markedet er villig til å betale.
Hvis dette gir inntjening, øker antall ladestasjoner. Det innebærer større fleksibilitet for oss elbilister når vi er desperate etter "påfyll" for å komme oss videre.

Da betaler jeg heller et par hundrelapper for rask fylling, enn gratis Schuko med hotell-overnatting som resultat.

+1  :)
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

Marecat

Ser ikke ut som det skjer mye med hensyn til ladestasjoner langs E18 mellom Grenland og Drammen,hvis det ikke er mulig med å få opp hurtigladere på Grelland så ligger jo Statoil på Nykirke strategisk godt plassert. Hurtigladeren på Kjellstad i Lier er jo særdeles godt besøkt, har alltid vært kø der når jeg har besøkt stedet. En hurtiglader på Nykirke hadde sikkert overtatt mange av de med ladebehov som er på vei i begge retninger.

satheesh.net

@Statoil Norge: Bra tiltak, håper flere lærer av dette og henger seg på ved å tilby liknende løsninger. Det hadde vært supert om dere også kunne oppdatere ladeoversiktene, f.eks. ladekameratene. Se forøvrig signaturen min for link.

Har dere forresten en egen oversikt eller kart, kan jeg selvsagt få denne publisert på samme side. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA