Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: FW 5.9

Startet av Statoil Norge, tirsdag 15. april 2014, klokken 23:06

« forrige - neste »

Mikmik

Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 25. juni 2014, klokken 01:54
Sitat fra: NilsRo på tirsdag 24. juni 2014, klokken 22:16
Forutsetter en fornuftig prisstruktur, slik at det ikke bare blir nødlading og få kunder.
Akkurat den er av en eller annen merkelig grunn blitt veldig viktig for meg.

Betale kr 60,- for å få strøm til en verdi av ca. kr 10,- i løpet av en time? - neppe.
Handle mat og annet for flere hundre kroner, mot å få strøm for en tier? - ikke noe problem.

Nå vet jeg ikke hvilken bruk av hurtiglader du ser for deg.
La oss i at du bruker HL ofte som f.eks pendling.
Her er det mest naturlig å kjøpe et abonnement til kanskje 400 - 500,- pr mnd. Synes du det er urimelig?
Når du sjelden eller av og til trenger HL må jo drop-in prisen bli høyere. Kanskje 70 - 100,- pr gang. Er det ok? 
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

Electrix

Sitat fra: Mikmik på onsdag 25. juni 2014, klokken 12:18Nå vet jeg ikke hvilken bruk av hurtiglader du ser for deg.
La oss i at du bruker HL ofte som f.eks pendling.
Her er det mest naturlig å kjøpe et abonnement til kanskje 400 - 500,- pr mnd. Synes du det er urimelig?
Når du sjelden eller av og til trenger HL må jo drop-in prisen bli høyere. Kanskje 70 - 100,- pr gang. Er det ok?
Jeg synes ikke det er ok. Jeg klarer meg stort sett med saktelading I hverdagen. De gangene jeg har bruk for hurtiglader er nåe jeg skal lengre strekninger. pga avstandene mellom hurtigladerne kan man ikke kjøre bilen tom og så lade den opp igjen, man må kanskje lade på 40% til 80% og så en ny liten lading fra kanskje 30% til 50% så har man nok til å rekke frem. Skal man da betale 400kr for dette så er det I meste laget og man velger gjerne dieselbilen istedet med mindre man er dedikert entusiast. Abonnement er også uaktuellt for meg for man må da ha abonnement med mange leverandører og da blir det veldig dyrt.

Skal man lokke de mindre elbilene ut på langtur må prisene være litt edruelige, man må ikke basere seg på å utnytte de få entusiastene eller stakkarene som har forvillet seg utenfor rekkevidden sin. De løpende utgiftene pr lading er jo veldig små, og derfor vil jeg tro at det vil gi mye mer penger I kassa med mange billigere ladinger enn noen få dyre.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Mikmik

Sitat fra: Electrix på onsdag 25. juni 2014, klokken 12:39
Sitat fra: Mikmik på onsdag 25. juni 2014, klokken 12:18Nå vet jeg ikke hvilken bruk av hurtiglader du ser for deg.
La oss i at du bruker HL ofte som f.eks pendling.
Her er det mest naturlig å kjøpe et abonnement til kanskje 400 - 500,- pr mnd. Synes du det er urimelig?
Når du sjelden eller av og til trenger HL må jo drop-in prisen bli høyere. Kanskje 70 - 100,- pr gang. Er det ok?
Jeg synes ikke det er ok. Jeg klarer meg stort sett med saktelading I hverdagen. De gangene jeg har bruk for hurtiglader er nåe jeg skal lengre strekninger. pga avstandene mellom hurtigladerne kan man ikke kjøre bilen tom og så lade den opp igjen, man må kanskje lade på 40% til 80% og så en ny liten lading fra kanskje 30% til 50% så har man nok til å rekke frem. Skal man da betale 400kr for dette så er det I meste laget og man velger gjerne dieselbilen istedet med mindre man er dedikert entusiast. Abonnement er også uaktuellt for meg for man må da ha abonnement med mange leverandører og da blir det veldig dyrt.

Skal man lokke de mindre elbilene ut på langtur må prisene være litt edruelige, man må ikke basere seg på å utnytte de få entusiastene eller stakkarene som har forvillet seg utenfor rekkevidden sin. De løpende utgiftene pr lading er jo veldig små, og derfor vil jeg tro at det vil gi mye mer penger I kassa med mange billigere ladinger enn noen få dyre.

Nei nei. Kanskje jeg ikke forklarte godt nok.
Hvis du ikke har behov for HL daglig/ukentlig velger du ikke å ha et abonnement.
Da betaler du 70-100,- pr gang du lader. Etter hvert kommer ladepunktene så tett at du kan utnytte 10-90% pr lading. :)
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

afo

Synes den løsningen Statoil har i dag, med 44,-/15min og 74,-/30min egentlig er helt ok.

kjbu

Sitat fra: afo på onsdag 25. juni 2014, klokken 12:52
Synes den løsningen Statoil har i dag, med 44,-/15min og 74,-/30min egentlig er helt ok.

Jeg tar fossilbilen på langtur selv om det er tett med hurtigladere. Hvorfor? Jo, fordi det koster mindre i drivstoff og mindre plunder med lading/rekkevidde.

Dermed mener jeg det er HELT håpløse priser på hurtiglading. Problemet er vel at teknologien er for kostbar og laderene ikke er nedskrevet enda.
Problemet kunne blitt redusert hvis Transnova krevde minst 2 uavhengige hurtiglade-leverandører ved hvert ladested. Da hadde den billigste ladekabelen fått flest kunder = konkurranse.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

emil

Sitat fra: kjbu på onsdag 25. juni 2014, klokken 13:16
Sitat fra: afo på onsdag 25. juni 2014, klokken 12:52
Synes den løsningen Statoil har i dag, med 44,-/15min og 74,-/30min egentlig er helt ok.

Jeg tar fossilbilen på langtur selv om det er tett med hurtigladere. Hvorfor? Jo, fordi det koster mindre i drivstoff og mindre plunder med lading/rekkevidde.

Dermed mener jeg det er HELT håpløse priser på hurtiglading. Problemet er vel at teknologien er for kostbar og laderene ikke er nedskrevet enda.
Problemet kunne blitt redusert hvis Transnova krevde minst 2 uavhengige hurtiglade-leverandører ved hvert ladested. Da hadde den billigste ladekabelen fått flest kunder = konkurranse.

To uavhengige leverandører med minimum to samtidige ladeplasser hver så tror jeg vi begynner å få noe som kan fungere.

Kjører selv fossilbilen mellom Arendal og Oslo fordi det idag ikke finnes nok hurtiglademuligheter. ~4t lading (sakte+hurtig) for å ikke sitte med konstant rekkeviddeangst er jeg ikke tilhenger av, og betaler deretter.

Hadde det det derimot vært hurtigladere jevnt plassert utover den strekningen kunne man lade der det er ideellt og med Statoils opplegg klart meg fint med 3 ladinger á 15 minutter. Det er omtrent det samme som bompengene på turen koster og da har jeg ikke regnet med bensinkostnader (fra ca 200kr avengig av forbruk).

Mener ikke med dette at Satoils prismodell er veien å gå, men det mye bedre enn enkelte andre aktører. Har selv foreslått en prismodell der man betaler både for forbruk av strøm og brukt tid. Da kutter folk ut ladingen når de ikke trenger mer uten å okkupere laderen for å fylle de siste saktegående kWh for å få helt fullt batteri.

afo

Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 25. juni 2014, klokken 15:41
Sitat fra: afo på onsdag 25. juni 2014, klokken 12:52
Synes den løsningen Statoil har i dag, med 44,-/15min og 74,-/30min egentlig er helt ok.
Fint for deg.

For meg er det ikke aktuelt å betale mer for strøm enn for bensin.

Kjipt for deg.

Mindre kø på oss andre.

Leon

Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 25. juni 2014, klokken 15:41
Sitat fra: afo på onsdag 25. juni 2014, klokken 12:52
Synes den løsningen Statoil har i dag, med 44,-/15min og 74,-/30min egentlig er helt ok.
Fint for deg.

For meg er det ikke aktuelt å betale mer for strøm enn for bensin.

Statoils priser er vel neppe dyrere enn du ville betalt for bensin, kanskje heller litt billigere. Sist jeg fylte på Minnesund fylte jeg ganske nøyaktig 50% (fra 15 til 66%) på min Leaf på 15 minutter. På det kan jeg kjøre 60-70 km. Dette tilsvarer vel et forbruk på 4-5 liter bensin, eller 3-4 liter diesel på en bil av samme størrelse. Du får vel bare ca 3 liter diesel/bensin for 44 kr... I tillegg sparer du eventuelle bompenger, men du bruker litt ekstra tid på grunn av ladingen.

Men Fortum's prismodell på kr 2,50 kr per minutt er billigere, og da slipper du både å binde deg til 15 minutters intervaller og du sparer tid på å måtte gå inn på stasjonen først for å få satt på ladingen.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

afo

Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 25. juni 2014, klokken 19:42
Sitat fra: Leon på onsdag 25. juni 2014, klokken 17:15
Statoils priser er vel neppe dyrere enn du ville betalt for bensin, kanskje heller litt billigere. ...
1 time lading = kr 88,- som igjen er ca. 85km.
Noe i overkant av 1kr pr. km ~ kr 10,- pr. mil.
I bensin blir det ca. 0,7 L pr. mil.

Samme pris for strøm som for bensin altså.
Tanke bensin tar 3 - 4 minutter.
Lade tar 1 time og 3 - 4 minutter.

Er det ikke rimeligere å kjøre elektrisk, kan jeg like gjerne bruke bensinbilen.
Er det rimeligere med elektrisk, kan jeg godta litt lenger tidsforbruk.

Jeg mente kø ved hurtigladerne..

Vet ikke hva slags bil du har. Uansett, med 2x30min hurtiglading kjører du vel 200km+

afo

Eller har du tesla og snakker om type2 lading? Det vet jeg ikke hvordan fungerer hos eksempelvis Statoil. Diskusjonen var vel om hurtiglading, dvs. chademo og combo..

Jeg mener uansett det viktigste er at det kommer opp flere hurtigladere, og at det virker som Statoil sine er stabile og pålitelige. Ser det som en stor fordel at en så seriøs aktør, med bra lokasjoner og økonomiske muskler, bidrar til dette.

Rapid

For min del vil Statoils prismodell være akseptabel om de nå bygger ut raskt og tett som hagl langs E39 ;) Og det må bygges ut med flere ladepunkter pr. stasjon.

Dessuten vil vi betale som i dag med kort rett på automaten. Ikke pølsekø 2 ganger takk.

Elstasjon blir en fin ting :)

Asarin

#56
Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 25. juni 2014, klokken 21:22
Sitat fra: afo på onsdag 25. juni 2014, klokken 20:42
Eller har du tesla og snakker om type2 lading? Det vet jeg ikke hvordan fungerer hos eksempelvis Statoil. Diskusjonen var vel om hurtiglading, dvs. chademo og combo..
Nei denne tråden er om Statoil Ladestasjoner.
Og som "Statoil Norge skriver:
Sitat fra: Statoil Norge på onsdag 23. april 2014, klokken 15:00
Våre priser:
Fleksilading 15 min: 22 kr
Hurtiglading 15 min: 44 kr
Hurtiglading 30 min: 74 kr
/Anders
så tar de kr 22,- for 15 min. fleksilading.

Fleksilading brukes bl.a. av:
VW E-Up, VW E-Golf, BMW i3, Tesla, Renault Zoe, og alle som har Type2 > Type2 eller Type2 > Type1 ledning.


Hm. Blir det da slik at en Tesla med dobbeltlader får dobbelt så mye for penga enn det en "normal" Telsa får, siden det går kun på tid? Om maskinen klarer 22kW that is.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

emil

Sitat fra: Asarin på onsdag 25. juni 2014, klokken 21:53
Hm. Blir det da slik at en Tesla med dobbeltlader får dobbelt så mye for penga enn det en "normal" Telsa får, siden det går kun på tid? Om maskinen klarer 22kW that is.

Vet ikke hvordan Tesla fordeler strøm/faser på laderne sine, men svaret er vel ja og det gjelder forsåvidt flere biltyper hvis stolpen leverer 22kW (32A/400V) og man kun betaler for tid og ikke strømmen.

Leaf med 6.6kW lader får dobbelt så mye som en med 3.3kW for samme pris, og en Zoe kan fylle på mer enn 6 ganger så mye som en vanlig Leaf for samme pris.

jkirkebo

Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 25. juni 2014, klokken 21:22
så tar de kr 22,- for 15 min. fleksilading.

4,- pr. kWh for TMS med dobbeltlader, eller Zoe altså. Litt dyrt for min smak, synes de bør komme seg ned på Fortum-nivå. Dvs. 1,- pr. minutt eller da f.eks 20,- pr. 20 minutter og litt kvantumsrabatt som en femtilapp for en time.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: emil på onsdag 25. juni 2014, klokken 22:29
Vet ikke hvordan Tesla fordeler strøm/faser på laderne sine, men svaret er vel ja og det gjelder forsåvidt flere biltyper hvis stolpen leverer 22kW (32A/400V) og man kun betaler for tid og ikke strømmen.

Leaf med 6.6kW lader får dobbelt så mye som en med 3.3kW for samme pris, og en Zoe kan fylle på mer enn 6 ganger så mye som en vanlig Leaf for samme pris.

Jepp, men akkurat på disse Type 2 boksene er det vel stort sett Teslaer og Zoe som det er aktuelt å lade? Leaf-eiere går vel for hurtigladeren istedenfor. Combo kommer sikkert også på plass etterhvert.

Grønn Kontakt kjører med forskjellig pris på de forskjellige bilmodellene. Det krever et litt mer avansert system der stolpen etter kommunikasjon med RFID enten setter ned pilotsignalet, kobler ut L2+L3, eller begge deler. Antageligvis for komplisert på en bensinstasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA