Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Koble ut DC-DC boksen

Startet av Hyperstress, lørdag 12. april 2014, klokken 08:33

« forrige - neste »

Hyperstress

Satte på Vredesten Ultrac Sessenta 245/40-20, og er skuffet over støyen så langt. Og dette skulle være de mest støysvake dekkene..
Sannsynligvis er det i stor grad pga at bilen er dårlig isolert mot dekkstøy også, men har skjønt at støymerkingen på dekka ikke nødvendigvis gir mening på norske veier.

Har lest at (bare?) Nokian lager nordiske sommerdekk. Vil disse være gode mtp støy? Og er det noen som har sett noen nordiske tester der "nordisk støy" er med i betraktningen? (Altså vurdert på faktisk støy, og ikke på oppgitte tall fra produsent)

Går det an å konkludere med hvilke dekk som reelt er de mest støysvake for Tesla her i landet...? :) kanskje en skulle kjørt testrunder med forskjellige biler på neste Teslatreff :P
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Sense

Når NAF og andre uavhengige tester dekk, så gir de også info om hvordan dekket fungerer mht. støy.
Jeg for min del skal velge sommerdekk med 19¨. Tror det har mer å si for støyen enn dekkprodusent.

Amper

jepp du betaler en støypris for 20" og ikke minst 21"...   >:( thats life..   
P85D :o)

Cowboystrekk

Dunlop sport maxx rt er nok de mest støysvake, men du må ned på 19' da...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

cairnz

Hvordan henger attributtene sammen?

Altså: Kan man få støysvake dekk som har god levetid og likevel bra veigrep, eller er det slik at man kan "velge to" ? :)
Elbilist

Cowboystrekk

Sport maxx-dekkene skårer meget høyt i tester, har vunnet mange, prisen er litt stiv dog. Estimert støy er 68 db, de fleste andre 19" dekk har 70-74 db. De vil uansett ikke ha sjans mot f.eks Nokian R2 på støy...

krister461

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 02. april 2014, klokken 07:10
Kommer ikke disse i 20'?

Havebigfun

Aktuell blad av Stiftung Warentest tester sommrdekk - riktignok i dimensjon 195/65 R15V
I fallende rekkefølge testet detkkene slik.
(1 er best 6 er dårligst)
Goodyear Efficient Grip Perf.  Total: 2.1   støy: 74.3 dB (A) Rullemotstand 1.9
Dulop Sport BluResponse                2.2           71.6                                 1.7
Hankook Kinergy Eco K425              2.2           71.4                                 2.2
Fulda Eco Control HP                       2.3           72                                    2.2
Nokian Line                                    2.3           72                                    2.3
Pirelli Cinturato P1 Verde                 2.3           72.8                                 2.5
Vredestein Sportrac 5                      2.4           72.4                                2.1
.
.
Michelin Energy Saver+                  2.9            71.8                                 1.6 
Brigdestone Tunanza T001              3.0            72.6                                 2.2
Conti Premium Contact 5                3.0            72.2                                 2.2

Det beste dekket laget mest støy og det dårligste(Federal) minst med 70.6 dB
Michelin havnet så langt nede pga handling,bremsing og vannplaningsegenskaper som var vesentlig dårligere enn de beste.
Resultatene kan ikke uten videre overføres til en annen dimensjon. Om man antar at det allikevel er mulig er sannsynlig Dunlop-dekket det som er best for de av oss som ønsker lang rekkevidde og lite støy med ellers gode egenskaper.
Jeg har ikke forsket på hvilke dekk som finnes i vår dimensjon.

Cowboystrekk

Sitat fra: krister461 på onsdag 02. april 2014, klokken 09:24
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 02. april 2014, klokken 07:10
Kommer ikke disse i 20'?
http://www.byttdekk.com/dekk/dunlop/dunlop_spsportmaxxrt/#item=62286 Du har dette, MEN loadindex er i grenseland med 97, den skal helst være 98 eller mer, får bli en vurderingssak. DB er også litt høyere enn 19".

krister461

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 02. april 2014, klokken 09:53
http://www.byttdekk.com/dekk/dunlop/dunlop_spsportmaxxrt/#item=62286 Du har dette, MEN loadindex er i grenseland med 97, den skal helst være 98 eller mer, får bli en vurderingssak. DB er også litt høyere enn 19".
Men loadindex 98 gjelder vel for 19'' og for 21'' er det vel 96, så da må vel 97 være ok for 20''? :)

tstens

Hei folkens
Jeg ville ha ventet litt m å dømme dekkene.Det er fremdeles kaldt ute 0-7-8 grader.Dekk i disse dimensjonene er ofte klassifisert over Z og regner med at gummiblandingen er mykere og mere tilpasset høyere temeraturer en det vi har nå om dagen.Jeg har Conti på mine 21" og de virker veldig glatte og stive i nevnte temperaturer.Tror jeg venter til 15-25 grader før jeg evt sammenligner støy m feks vinterhjulene vi har hatt på .Kan nevne at på min første tur m sommer så hadde jeg 40 psi ,neste 48psi og nå siste tur 42 og det virker som det støyer minst på siste trykk.(samme temp )Dette er også idealtrykket ifølge service gutta på Skøyen.Gjør vel ikke saken noe bedre heller at veiene her på berget, ofte kan sammenlignes med et uttørket elveleie  :o
P85,White

Cowboystrekk

havebigfun: Jeg tror desverre ingen av de dekkene er å oppdrive i 20"...

Brede

Sitat fra: tstens på onsdag 02. april 2014, klokken 10:07
Hei folkens
Jeg ville ha ventet litt m å dømme dekkene.Det er fremdeles kaldt ute 0-7-8 grader.Dekk i disse dimensjonene er ofte klassifisert over Z og regner med at gummiblandingen er mykere og mere tilpasset høyere temeraturer en det vi har nå om dagen.Jeg har Conti på mine 21" og de virker veldig glatte og stive i nevnte temperaturer.Tror jeg venter til 15-25 grader før jeg evt sammenligner støy m feks vinterhjulene vi har hatt på .Kan nevne at på min første tur m sommer så hadde jeg 40 psi ,neste 48psi og nå siste tur 42 og det virker som det støyer minst på siste trykk.(samme temp )Dette er også idealtrykket ifølge service gutta på Skøyen.Gjør vel ikke saken noe bedre heller at veiene her på berget, ofte kan sammenlignes med et uttørket elveleie  :o

Erfaring etter å ha prøvd 21" originalhjulene ett par dager med 18-19 grader lufttemperatur:
- redusert støy på asfalt. Ikke mye, men merkbart i forholdt til kjøring rundt 10 grader.
- redusert sporing. Hadde ikke forventet dette og fortsatt ikke sikker på sammenheng, men hjulene sporet mye mindre på kjente strekninger disse dagene.
- mere støy på grusvei. Sikkert på grunn av mykere gummi og dermed blir mere grus plukket opp og slynget mot innerskjermene.

Freddan

Jeg kjører på fabrikkmonterte 19" Goodyear. Jeg opplever at luft- /vindstøy er et mye større tema enn dekkstøy.

Jeg synes også 19" dekkene er overaskende presise og gir god respons. Bilen understyrer lett inn i svingen og overstyrer litt gjennom resten av svingen.

Trosser du dette og likevel sverger til 20" eller 21" tror jeg ikke du finner noe godt kompromiss. Du vil sikkert få et råere utseende, tightere styring og bedre grep, men du vil også få mere støy og langt mindre rekkevidde.

Jeg er relativt happy over 19" dekkene og ville ikke byttet de ut mot 21" pakken om jeg fikk den gratis.
P85, Brunt skinn, Panorama, Perf int, Tech, Parkass, Vinterpakke, Lydstudio, Luftfj, Lyspakke, Alarm, Hattehylle. Best okt 2013, levering Mars 2014.

Cowboystrekk

Freddan: Gled deg til du kan bytte til dekk med enda bedre veggrep og lavere rullemotstand når GYene er utslitt ;) Da sitter du virkelig klistra til vegen! Støynivået er det eneste som er bra med GYene. Det har karakter C på våt veg, mens de fleste andre sommerdekk har A, det har F på rullemotstand, mens de fleste andre har C, koster godt under 1000,- på tirerack og så et ordentlig billigdekk, men helt ok.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA