Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Koble ut DC-DC boksen

Startet av Hyperstress, lørdag 12. april 2014, klokken 08:33

« forrige - neste »

Hyperstress

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 02. april 2014, klokken 09:45
Aktuell blad av Stiftung Warentest tester sommrdekk - riktignok i dimensjon 195/65 R15V
I fallende rekkefølge testet detkkene slik.
(1 er best 6 er dårligst)
Goodyear Efficient Grip Perf.  Total: 2.1   støy: 74.3 dB (A) Rullemotstand 1.9
Dulop Sport BluResponse                2.2           71.6                                 1.7
Hankook Kinergy Eco K425              2.2           71.4                                 2.2
Fulda Eco Control HP                       2.3           72                                    2.2
Nokian Line                                    2.3           72                                    2.3
Pirelli Cinturato P1 Verde                 2.3           72.8                                 2.5
Vredestein Sportrac 5                      2.4           72.4                                2.1
.
.
Michelin Energy Saver+                  2.9            71.8                                 1.6 
Brigdestone Tunanza T001              3.0            72.6                                 2.2
Conti Premium Contact 5                3.0            72.2                                 2.2

Det beste dekket laget mest støy og det dårligste(Federal) minst med 70.6 dB
Michelin havnet så langt nede pga handling,bremsing og vannplaningsegenskaper som var vesentlig dårligere enn de beste.
Resultatene kan ikke uten videre overføres til en annen dimensjon. Om man antar at det allikevel er mulig er sannsynlig Dunlop-dekket det som er best for de av oss som ønsker lang rekkevidde og lite støy med ellers gode egenskaper.
Jeg har ikke forsket på hvilke dekk som finnes i vår dimensjon.

Men dette er tysk test ikke sant? Da er det ikke sikkert det er representativt for forholdene her i landet, ref:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/ny-dekkmerking-stemmer-daarlig-paa-norske-veier/a/10039815/
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Freddan

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 02. april 2014, klokken 10:30
Freddan: Gled deg til du kan bytte til dekk med enda bedre veggrep og lavere rullemotstand når GYene er utslitt ;) Da sitter du virkelig klistra til vegen! Støynivået er det eneste som er bra med GYene. Det har karakter C på våt veg, mens de fleste andre sommerdekk har A, det har F på rullemotstand, mens de fleste andre har C, koster godt under 1000,- på tirerack og så et ordentlig billigdekk, men helt ok.

Cowboystrekk: Jeg får deaktivere antispinn litt oftere, så skal vi nok få fortgang i slitasjen:) Forøvrig er vel rullemotstand og støy også motstridende egenskaper. Mykere gummi gir mindre støy og mer rullemotstand.
P85, Brunt skinn, Panorama, Perf int, Tech, Parkass, Vinterpakke, Lydstudio, Luftfj, Lyspakke, Alarm, Hattehylle. Best okt 2013, levering Mars 2014.

Cowboystrekk

Jepp, det handler om å finne en balanse :) Men f.eks har Dunlopdekkene 68 DB, det samme som GY, men rullemotstanden på Dunlopdekkene er vesentlig lavere.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

TMS85

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 02. april 2014, klokken 11:03
Jepp, det handler om å finne en balanse :) Men f.eks har Dunlopdekkene 68 DB, det samme som GY, men rullemotstanden på Dunlopdekkene er vesentlig lavere.

Cowboystrekk: du har jo en flott dekk og felgguide i en annen post her, hadde det vært mulig å fått den oppdatert med rullemotstand og støy per dekk?

Hyperstress

Sitat fra: Freddan på onsdag 02. april 2014, klokken 10:55
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 02. april 2014, klokken 10:30
Freddan: Gled deg til du kan bytte til dekk med enda bedre veggrep og lavere rullemotstand når GYene er utslitt ;) Da sitter du virkelig klistra til vegen! Støynivået er det eneste som er bra med GYene. Det har karakter C på våt veg, mens de fleste andre sommerdekk har A, det har F på rullemotstand, mens de fleste andre har C, koster godt under 1000,- på tirerack og så et ordentlig billigdekk, men helt ok.

Cowboystrekk: Jeg får deaktivere antispinn litt oftere, så skal vi nok få fortgang i slitasjen:) Forøvrig er vel rullemotstand og støy også motstridende egenskaper. Mykere gummi gir mindre støy og mer rullemotstand.

Skulle tro det, men det stemer vel ikke helt med vinterdekk da, som feks R2 som har lav rullemotstand og er myke..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

krister461

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 02. april 2014, klokken 09:53
Sitat fra: krister461 på onsdag 02. april 2014, klokken 09:24
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 02. april 2014, klokken 07:10
Dunlop sport maxx rt er nok de mest støysvake, men du må ned på 19' da...
Kommer ikke disse i 20'?
http://www.byttdekk.com/dekk/dunlop/dunlop_spsportmaxxrt/#item=62286 Du har dette, MEN loadindex er i grenseland med 97, den skal helst være 98 eller mer, får bli en vurderingssak. DB er også litt høyere enn 19".
Da ble det Dunlop-dekk på meg i dag, da dekkforhandleren ikke fikk fatt i Vredestein Ultrac Sessanta som jeg hadde bestilt.

Dekkene heter Dunlop SP Sport Maxx GT og kom i 20'' 245/40 med loadindex 99! :) De er gjerne litt dårligere på våt asfalt enn RT-dekkene (ikke optimalt siden jeg bor utenfor Bergen), men synes denne testen virker lovende:
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/dunlop-sport-maxx-gt.htm
SitatWhile expensive, the Dunlop Sport Maxx GT is a tyre that excels in every way a performance driver desires. We thoroughly recommend these if you want the ultimate dry performance without sacrificing wet performance like you would with trackday rubber.

Sense

Jeg fikk bilen i februar ferdig påmontert Nokian R2 piggfrie vinterdekk.Orginal-dekkene ligger på dekkhotell uten at jeg vet hva slags dekk det er. Men jeg vet det er 19 tommere.
Noen av dere som vet hvilke dekk som kommer orginalt med bilen?

Forøvrig har jeg opplevd en ulyd med Nokian vinterdekkene mellom 106-115 km/t som Tesla skal få se på denne måneden. Det er en slags grov hvinelyd.
Vi har også en ny Golf med nøyaktig samme dekk, men i 17 tommer. De har ingen ulyd.
Noen andre som har samme problem på sin TMS?

NilsRo

Jeg vurderer 20" 245/40 Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2. Noen som har erfaring med de mht støy?
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

Hyperstress

Noen som har sommerdekk som støyer mindre eller ca likt med R2? I så fall er det helt ok støynivå.
Kjørte 15mil på E6 i dag (med vredesten dekka 20"), og med forventet 50 000km årlig på E6 så tror jeg at jeg blir gal i hodet med den støyen. Vurderer nok å skifte til 19" og/eller andre dekk, men det forutsetter at det finnes bedre alternativ da...
Hvis det er slik at alle sommerdekk støyer mer enn piggfritt, så er det kjipt. Da blir neste prosjekt å undersøke lydisolering. :(
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017

P85D+

Husk at når man leser tester mht. støy og egenskaper i en dimensjon / testet på en type bil kan resultatet oppleves helt annet på Tesla.

Over 2.2 tonn bil kan gi helt annen opplevelse.

Dekk vs. bil er vanskelig. Derav er selvopplevd tilbakemelding verdifullt

P85D og 85D

Sense

Jeg hadde på min Volvo S80 Michelin primacy 18 tommere. De gav lite støy sammenlignet med andre dekk på samme bil.
Tror ikke det er så stor forskjell mellom Goodyear, Michelin og Nokian når jeg leser tester.
Men noen av dekkene profilerer seg på enkelte områder, som rullemotstand eller bremselengde. Da vil jeg tippe den ene egenskapen ødelegger for den andre. Så her må man velge etter sine preferanser.

Høgis

Jeg har nyeste Falken 453 i 22" og syntes ikke det støyer så mye som jeg hadde forventet. Egentlig veldig likt dekkmønster som Dunlop sport maxx GT
Øverste er Falken.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Avh

Til dere som har 21" som bråker for mye; jeg har nye 19" som fulgte med bilen billig til salgs. ::)
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA