Hovedmeny

forsiden på VG

Startet av Hassan, tirsdag 25. mars 2014, klokken 17:32

« forrige - neste »

Gnilre

Sitat fra: M@Do på tirsdag 25. mars 2014, klokken 21:47
Sitat fra: Reodor på tirsdag 25. mars 2014, klokken 21:27
Med vann ut av eksosrørene gleder jeg meg til vinterkjøring!

Blir fin skøyte is på vei inn til Oslo da...
Når man kjører 1 mil med en brenselcelle hydrogenbil slipper den ut omtrent 1 liter vann.
Det er ca 100 000 biler som passerer Sinsenkrysset hver dag. Blir noen liter vann som legger seg på veibanen da gitt.. :-)
Det kommer omtrent 1 liter vann ut av fossilbiler pr mil også. Det meste i form av damp.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Gnilre

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 25. mars 2014, klokken 17:39
Disse er ikke elbiler - de er hydrogenbiler.
Hydrogenbiler er vel elbiler, de har i hvert fall elektriske motorer.
Blir som å si at Tesla ikke er elbil, men batteribil.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Gnilre på tirsdag 25. mars 2014, klokken 22:06
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 25. mars 2014, klokken 17:39
Disse er ikke elbiler - de er hydrogenbiler.
Hydrogenbiler er vel elbiler, de har i hvert fall elektriske motorer.
Blir som å si at Tesla ikke er elbil, men batteribil.
Klassifiseringen går på drivstoffet.

"Bensinbiler"
"Dieselbiler"
"Elbiler"
"Hydrogenbiler"
"CNG-biler"
"Trykkluftbiler"

Elbiler går på elektrisitet levert av strømnettet - det gjør ikke hydrogenbiler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JohanH

Sitat fra: janmb på tirsdag 25. mars 2014, klokken 21:58
Som mange andre her heldigvis har forstått er IKKE brenselsceller basert på hydrogen noen fornuftig retning å satse på.

Det er egentlig veldig synd, tatt i betraktning hvor store mengder hydrogen vi har tilgjengelig, men det er altfor mange negative sider rent praktisk. Elendig total virkningsgrad, upraktisk/farlig drivstoff å kjøre rundt med, eksos som er lite forenlig med norsk vinter, etc etc. Noen av disse problemene kan løses, men ikke det mest fundamentale: Energien som kreves for å spalte ut hydrogen fra vann.

Det blir jo som å si at vi har store mengder karbon og oksygen tilgjengelig også her på jorden. Bare det at når det foreligger i CO2 og H2O er det litt vanskeligere å få energi ut av det enn da det foreligger i form av olje/kull/naturgass. Samme med hydrogen - masse energi i fri form men lite av det naturlig forekommende, bruk masse høyverdig elektrisk energi til å lage det med store tap underveis for å så hente ut energien... tja... hydrogen er og forblir kun et energilagringsmedium men et meget dårlig slikt.

hhartes

Argumentene her kan til forveksling minne om de som vi elbilentusiaster blir servert fra fossilfolket. Dømmer det hele nord og ned uten tanke for at det kan komme ny teknologi etter hvert som dette modnes, og som med tiden kan forbedre fotavtrykk og kvalitet. Jeg sier ikke at hydrogen er fremtiden, men det er ikke garasjebedrifter som lanserer disse bilene, så det er nok gjennomtenkt. Dessuten kan makt og politikk vinne over teknologi/kvalitet i valg av standarder. Det er det flere eksempler på fra elektronikkbransjen. Så i stede for fordømmelse, må vi konsentrere oss om å rydde i egen bakgård slik at vi legger til rette for at det vi tror er beste løsningen også blir fremtidens løsning. Vi kan starte med å avskaffe behov for adaptere/overganger, bygge ladeinfrastruktur og samordnet betaling for denne osv.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

Reodor

Sitat fra: Gnilre på tirsdag 25. mars 2014, klokken 22:00
Sitat fra: M@Do på tirsdag 25. mars 2014, klokken 21:47
Sitat fra: Reodor på tirsdag 25. mars 2014, klokken 21:27
Med vann ut av eksosrørene gleder jeg meg til vinterkjøring!

Blir fin skøyte is på vei inn til Oslo da...
Når man kjører 1 mil med en brenselcelle hydrogenbil slipper den ut omtrent 1 liter vann.
Det er ca 100 000 biler som passerer Sinsenkrysset hver dag. Blir noen liter vann som legger seg på veibanen da gitt.. :-)
Det kommer omtrent 1 liter vann ut av fossilbiler pr mil også. Det meste i form av damp.
Jeg tror ikke vannet er en showstopper for hydrogenbilen.
Bare å sørge for at dampen blir tilstrekkelig varm til ikke å legge seg ned på veien og utfra virkningsgraden som er oppgitt ser dette ut til å ordne seg selv.

2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Lokführer

Så hvis mesteparten kommer ut som damp, davil det komme snø ut av eksosen når det er skikkelig kaldt?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Øyvind.h

Sitat fra: M@Do på tirsdag 25. mars 2014, klokken 21:11
Alle bør være negative til å bruke Hydrogen på personbiler, busser tja.
Hydrogen er energikrevende å fremstille, virkningsgraden er dårlig. Logistikk messig er det en dårlig ide, tenk å ha store Hydogen bomber av lastebiler som kjører rundt til fyllestasjoner. Fyllestasjoner er kostbare å bygge. Så jeg sier som Elon - FOOL CELL
Ruter har noen hydrogenbusser som ruller rundt i Oslo nå. De er nesten lydløse sammenlignet med diesel/biogass bussene. Jeg er positiv til bruk av hydrogen der batterier vanskelig kan dekke energibehovet, for pri 1 er utslippsfri trafikk. Gjøres det kvantesprang på batterifronten vil derimot hydrogen dø som alternativ også for busser, men jeg har ikke troen på kvantesprang i nær fremtid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sjøhyene

"Hydrogen Fuel Cell Vehicles Are "Mind-Boggingly Stupid"

Tesla CEO Elon Musk
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. mars 2014, klokken 07:16
Sitat fra: M@Do på tirsdag 25. mars 2014, klokken 21:11
Alle bør være negative til å bruke Hydrogen på personbiler, busser tja.
Hydrogen er energikrevende å fremstille, virkningsgraden er dårlig. Logistikk messig er det en dårlig ide, tenk å ha store Hydogen bomber av lastebiler som kjører rundt til fyllestasjoner. Fyllestasjoner er kostbare å bygge. Så jeg sier som Elon - FOOL CELL
Ruter har noen hydrogenbusser som ruller rundt i Oslo nå. De er nesten lydløse sammenlignet med diesel/biogass bussene. Jeg er positiv til bruk av hydrogen der batterier vanskelig kan dekke energibehovet, for pri 1 er utslippsfri trafikk. Gjøres det kvantesprang på batterifronten vil derimot hydrogen dø som alternativ også for busser, men jeg har ikke troen på kvantesprang i nær fremtid.
http://green.autoblog.com/2014/03/24/byd-electric-bus-goes-200-miles-on-one-charge-in-denmark/

Dette er fremtiden - ikke hydrogen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sjøhyene

Hydrogen har jo helt klart stort potensiale som energikilde i framtiden, men tror neppe man da vil ha motoren som lager strøm fra hydrogen i hver enkelt bil. Ser heller for meg at noe ala bensinstasjoner gjør den jobben for deg også drar du dit for å lade opp dine elbil batterier med "hydrogen-strøm".
Da kan man lage strøm fra hydrogen i kontrollerte omgivelser på en mest mulig effektiv måte, og privatpersoner slipper å kjøre rundt med en tank med hydrogen og alt mikk-makket som følger med fuel-cell teknologien.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Cowboystrekk

Om man greier å redusere energiforbruket for å lage hydrogen adskillig så kan det være et kurrant alternativ til fossile drivstoff pga langt høyere virkningsgrad og stor grad av miljøvennlighet (om kildene til elektrisiteten er fornybare) samt at du aldri går tom for hydrogen. Noe jeg heller hadde ønska meg var at man f.eks fikk til ekstremt små thoriumkraftverk (som desverre ikke fungerer spesielt bra i fullskala ennå), pakka noen få gram inn i hver bil og kjørt millioner av kilometer på strøm fra thorium :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

DrSpark

http://qz.com/186432/why-hydrogen-powered-cars-will-drive-elon-musk-crazy/#186432/why-hydrogen-powered-cars-will-drive-elon-musk-crazy/

Bra artikkel om hydrogenbiler. Noen stikkord:

- Hydrogenbiler som går på hydrogen produsert fra naturgass gir mindre enn halvparten så mye utslipp som fossilbiler og omtrent samme utslipp som elbiler som går på strøm produsert i fossile kraftverk.

- Hydrogen kan utvinnes overalt, både fra fornybare og ikke-fornybare kilder, i stor og liten skala.

- Prisen på hydrogen forventes å gå ned i årene som kommer.

- Prisen på hydrogenbiler forventes å gå drastisk ned.

- Fylltiden er tre minutter og gir en rekkevidde på 500 km eller mer.

trygvelo

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 26. mars 2014, klokken 08:19
Om man greier å redusere energiforbruket for å lage hydrogen adskillig så kan det være et kurrant alternativ til fossile drivstoff pga langt høyere virkningsgrad og stor grad av miljøvennlighet (om kildene til elektrisiteten er fornybare) samt at du aldri går tom for hydrogen. Noe jeg heller hadde ønska meg var at man f.eks fikk til ekstremt små thoriumkraftverk (som desverre ikke fungerer spesielt bra i fullskala ennå), pakka noen få gram inn i hver bil og kjørt millioner av kilometer på strøm fra thorium :)

Dette med å produsere hydrogen med langt lavere energiforbruk er allerede på vei. Leste forleden om en nordmann som har funnet opp en maskin som produserer hydrogen med kun 20% av energiforbruket som er vanlig idag. Det gjøres også store fremskritt på brenselcelleteknologien, bla. har man redusert behovet for platina til 1/5 av det som var nødvendig tidligere. Spennende å se hvor raskt utviklingen går her i forhold til batteriteknologien.

Stiania79

Her var det mye hydrogen prat, men just for the record, så kommer Mercedes med en hel elektrisk B klasse med så og si samme "spec" som VW eGolf.

P.t. er det ikke lansert noen modeller som er i nærheten av rekkevidden samt plassen til Tesla Model S, men flere "mellomklasse" biler kommer...

Så tror ikke vi skal være så bekymret for 2. håndsverdi enn så lenge - så fremt KVALITETEN på TMS holder. Detter bilen fra hverandre etter et par år, så vel... da har vi et lite problem.
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA