Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ferrari motorlyd på e-up

Startet av Hassan, torsdag 03. april 2014, klokken 22:48

« forrige - neste »

Lokführer

Til dere som har prøvd hydrogenbiler, hvordan er de å kjøre i forhold til elbil?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

JO

Tror nok ikke man skal avskrive Hydrogen som drivstoff i biler. Det er store aktører som jobber med dette og de har store ressurser tilgjengelig. Prisen har allerede droppet dramatisk på brenselceller, det jobbes med å få opp effektiviteten på produksjon av Hydrogen. Jeg hadde ivertfall tatt en Hydrogenbil anyday over en batteribil dersom det var mulig å fylle Hydrogen på en hvilken som helst bensinstasjon. Jeg hadde vært villig til å betale for dette.

Selv om jeg er meget fornøyd med min Tesla sålangt, så er ladetid en utfordring til tider. Hydrogen gir samme fleksibilitet som bensin "utslippsfritt". Så jeg tror nok Hydrogen og brenselceller vil ha langt lettere for å få aksept folk flest. Model S er feks en hinsides dyr bil i de fleste land utenom Norge. Selv om Tesla klarer å komme med Model E til en langt lavere pris så kan fort de store produsentene komme med Hydrogen biler til samme pris og da er jeg ikke i tvil om hvem som vinner. Så ikke avfei Hydrogen som tull bare pga Elon har sagt det, han er nødvendigvis ikke en profet.
Svart Model S Levert 11 Mars

jkirkebo

Sitat fra: trygvelo på onsdag 26. mars 2014, klokken 08:58
Dette med å produsere hydrogen med langt lavere energiforbruk er allerede på vei. Leste forleden om en nordmann som har funnet opp en maskin som produserer hydrogen med kun 20% av energiforbruket som er vanlig idag.

Hvis vi snakker om å produsere det ved å spalte vann ved bruk av strøm er ikke det mulig. I dag får du ut kanskje 0,6kWh energi i hydrogenform ved å tilføre 1kWh strøm. Skulle man fått 0,6kWh hydrogen ved å tilføre 0,2kWh strøm (20%) ville prosessen gått rundt av seg selv, en evighetsmaskin som bare spytter ut hydrogen uten annen input enn vann.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

akseln

Oslo og Akershus vedtok 17. mars en ganske stor satsing på hydrogen:

http://www.akershus.no/nyheter/?article_id=202249

Bjoris

Det MÅ ligge ett potensiale i hydrogen når Toyota og andre veldig store aktører satser på det, det blir vel ett kappløp om hvem som gjør hvor store kvantesprang i utviklingen når. Begge teknologiene har vel rimelig store utfordringer pt...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Espen Hugaas Andersen

#36
Sitat fra: BalleKlorin på onsdag 26. mars 2014, klokken 10:14
Tror nok ikke man skal avskrive Hydrogen som drivstoff i biler. Det er store aktører som jobber med dette og de har store ressurser tilgjengelig. Prisen har allerede droppet dramatisk på brenselceller, det jobbes med å få opp effektiviteten på produksjon av Hydrogen. Jeg hadde ivertfall tatt en Hydrogenbil anyday over en batteribil dersom det var mulig å fylle Hydrogen på en hvilken som helst bensinstasjon. Jeg hadde vært villig til å betale for dette.
Her er valget du vil ha når Toyota kommer med sin hydrogenbil neste år:

Toyota FCV
- Pris rundt 600.000 kroner
- Drivstoff rundt 90 øre/km (sterkt subsidiert av staten)
- 5 stk fyllestasjoner i Lillestrøm, Porsgrunn, Drammen og Oslo
- 0-100 km/t på ~10 sekunder
- 170 km/t topphastighet
- 500 km rekkevidde
- 4 seter

Tesla Model S 85 kWh med en god del utstyr
- Pris rundt 600.000 kroner
- Drivstoff rundt 20 øre/km, gratis lading på langtur
- Ladepunkt i garasjen slik at du starter hver dag med fullt batteri, 6-15 superladestasjoner, ett stort antall 22 kW ladepunkter rundt omkring, samt titusenvis av 230V 16A ladepunkter
- 0-100 km/t på 5,6 sekunder
- 200 km/t topphastighet
- 500 km rekkevidde
- 7 seter

Man kan snakke om hydrogenbiler så mye man vil - men så lenge produsentene ikke evner å komme med et relevant alternativ, så er de ingen trussel.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RunarBT

#37
Sitat fra: bjoris på onsdag 26. mars 2014, klokken 10:29
Det MÅ ligge ett potensiale i hydrogen når Toyota og andre veldig store aktører satser på det, det blir vel ett kappløp om hvem som gjør hvor store kvantesprang i utviklingen når. Begge teknologiene har vel rimelig store utfordringer pt...

Trur de "jobber" med hydrogen for å utsette/sabotere overgangen til elektrisitet/elbiler.

Dei har nok den innstillingen av elbiler ødelegger for mykje av foretningsmodellen dei kjører I dag, og at det går for fort fram. Dei kan ikkje omstille seg raskt nok til å å konkurrere, så da brukes hydrogen som fremtiden for det det er verdt.. fremtiden med focus på frem, langt frem.. så forsøker dei å kjøpe seg tid.

Ev. om hydrogen mot formodning skulle lykkes, så kan dagens foretningsmodell videreføres med hydrogenstasjoner I stedet for bensin, fortsatt komplisert motor som krever service, hydrogen skal produseres og fraktes - oljeselskapene har ei framtid og kan bruke sitt produksjon og distribusjonsnettverk m.m.

Utbygging av hydrogenfyllnettverk er kostbart, omfattende og tilnærmet et håpløst prosjekt. Det vil ta lang lang tid.

For å sitere ei rekke vise personer;

"Hydrogen fuel cells = fools cells"
"Hydrogen er fremtidens dirvstoff, og vil _alltid være_ fremtidens drivstoff"


Når mange nok blir bortksjemt med å våkne med full "tank" om morgenen så vil dei færreste synes det er ok å gå tilbake til å matte kjøre til hydrogenstasjonen for å få tak I hydrogen.

Griffel

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 26. mars 2014, klokken 07:42
"Hydrogen Fuel Cell Vehicles Are "Mind-Boggingly Stupid"

Tesla CEO Elon Musk
Så for en se om den føyer seg inn i rekken av ekspertuttalelser fra andre kompetente personer:

Siemens (Grunnlegger og eier av Osram verdens største produsent av lyskilder)"Elektrisk lys vil ikke kunne erstatte gass"

General motors om VW boble: "Ingen vil finne på å kjøpe en slik"

Professor Heinrich Hertz oppdager av radiobølger, ble spurt av studentene sine om hva de kunne brukes til. Antagelig ingen ting, men det er et interessante fenomen å studere.

Stor produsent av datamaskiner: Det er ingen grunn for noen å ville ha en datamaskin hjemme.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eclipse

Hvorfor snakker dere om hydrogenbiler som en trussel?

En trussel er noe en er redd for, er dere redde for at hydrogenbilen skal bli så bra at den konkurrerer ut el-biler?

Bør ikke målet være å oppnå utslipps fri transport uavhengig i om det er elbil eller hydrogenbil?

Dette er teknologiutvikling på lik linje med elbiler. Vi kan i dag ikke avskrive hydrogen biler.

Stikker ikke miljø engasjementet lengre enn at dere opplever det som en trussel at annenhåndsverdien på bilen deres synker hvis det skulle dukke opp et alternativ som er bedre?
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

RunarBT

#40
Sitat fra: eclipse på onsdag 26. mars 2014, klokken 10:44
Hvorfor snakker dere om hydrogenbiler som en trussel?

En trussel er noe en er redd for, er dere redde for at hydrogenbilen skal bli så bra at den konkurrerer ut el-biler?

Bør ikke målet være å oppnå utslipps fri transport uavhengig i om det er elbil eller hydrogenbil?

Dette er teknologiutvikling på lik linje med elbiler. Vi kan i dag ikke avskrive hydrogen biler.

Stikker ikke miljø engasjementet lengre enn at dere opplever det som en trussel at annenhåndsverdien på bilen deres synker hvis det skulle dukke opp et alternativ som er bedre?

Hydrogen er ikkje ein trussel, det er vel de me prøver å få fram.:-)

Hydrogen er eit blindspor. Bilprodusentene må klart få bruke alt av ressurser dei vil på dette, om dei finner det smart. Det som kan bli dumt, er om offentlige midler kastes bort på dette I stedet for å jobbe for at elbilene skal få best mulig ladestruktur osv.

Annenhåndsverdi på bilen min bekymrer eg meg veldig lite om. :-)

JO

Jepp første Hydrogenbil på det norske markedet er ikke allverden å skryte av, men det var neimen ikke første elbil heller. Men tror mange undervurderer muligheten for utviklingen. Vi snakker ikke 1-2 år frem i tid, men heller 5-10. De neste årene kommer bensin/diesel bilene fortsatt dominere stort. Elbiler selger bra i Norge for tiden, men heller labert i resten av Europa feks.

Selvsagt er det behagelig å kunne starte dagen med nok batteri på tanken, men det er fortsatt rent kjøremessig mer fleksibelt å kunne fylle tanken på en bensinstasjon.
Tesla har SCene sine som er bra. 22kw Type 2 er helt meningsløst etter min mening, de lader for sakte til at de blir ett alternativ på tur. Så det store problemet med batteri er ladetid, det er der man må forbedre teknologien kraftig.
Svart Model S Levert 11 Mars

eclipse

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 26. mars 2014, klokken 10:32
Sitat fra: BalleKlorin på onsdag 26. mars 2014, klokken 10:14
- 500 km rekkevidde


"500km rekkevidde"..... dream on :-) (50 km/t, flat vei, alene i bilen, medvind, ingen AC, på sommeren, min 15 grader ute, komme frem til ladestasjon akkurat i det bilen er tom etc.)

Jeg har kjørt 12.000 km til nå og har ingen tro på 500 km rekkevidde uten at punktene over holdes.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

JO

#43
SitatHydrogen er eit blindspor. Bilprodusentene må klart få bruke alt av ressurser dei vil på dette, om dei finner det smart. Det som kan bli dumt, er om offentlige midler kastes bort på dette I stedet for å jobbe for at elbilene skal få best mulig ladestruktur osv.

Tror nok Toyota og de andre har bedre forutsetninger for å vurdere om dette er ett blindspor. Jeg synes det virker som en spennende teknologi.
Ellers så kan man jo si at batterier er ett blindspor hvis de skulle lykkes.
Svart Model S Levert 11 Mars

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: eclipse på onsdag 26. mars 2014, klokken 10:52
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 26. mars 2014, klokken 10:32
- 500 km rekkevidde


"500km rekkevidde"..... dream on :-) (50 km/t, flat vei, alene i bilen, medvind, ingen AC, på sommeren, min 15 grader ute, komme frem til ladestasjon akkurat i det bilen er tom etc.)

Jeg har kjørt 12.000 km til nå og har ingen tro på 500 km rekkevidde uten at punktene over holdes.
500 km rekkevidde på en Toyota FCV er nok ca like optimistisk, men vi får vente å se.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA