Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ferrari motorlyd på e-up

Startet av Hassan, torsdag 03. april 2014, klokken 22:48

« forrige - neste »

Hassan

Hei leste litt i VG idag om de nye elbilene som kommer til neste år, lurer litt på hvilken trussel de.vil utgjøre for annenhåndsverdien på våre teslaer.?  Noen som har noen forutdanelse på det?
Tesla model S 85 Eier siden mars 2014

Espen Hugaas Andersen

#1
Jeg har ikke lest VG, men antar det er bilene som er vist på VG's nettside. (Toyota FCEV, Mercedes B-klasse F-cell, Hyundai ix35 FCEV og Honda FCEV)

Disse er ikke elbiler - de er hydrogenbiler. De utgjør dermed ingen trussel for noenting som helst, da hydrogenbiler har enorme svakheter som ikke vil bli utbedret i de neste årene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

charliefoxtrot

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 25. mars 2014, klokken 17:39

Disse er ikke elbiler - de er hydrogenbiler. De utgjør dermed ingen trussel for noenting som helst, da hydrogenbiler har enorme svakheter som ikke vil bli utbedret i de neste årene.

Kan du utdype?

Cobos

Sitat fra: charliefoxtrot på tirsdag 25. mars 2014, klokken 19:50
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 25. mars 2014, klokken 17:39

Disse er ikke elbiler - de er hydrogenbiler. De utgjør dermed ingen trussel for noenting som helst, da hydrogenbiler har enorme svakheter som ikke vil bli utbedret i de neste årene.

Kan du utdype?
La meg gjøre det veldig kort.
Hydrogen har problemer med produksjon, rundt 95% er fra dampreformering av metan altså med CO2 utslipp.
Komprimering eller nedfrysning i tanken i bilen er meget energikrevende og treg. Det betyr at reell fyllingstid for mer enn et veldig begrenset antall biler er treg.
Rekkevidden er sterkt begrenset av at det knapt nok er fyllingsstasjoner for Hydrogen i Norge, Tesla sin SC stasjoner gir bedre dekning. Elbiler har også fordelen at strømnettet er utbygd i veldig mye større grad.
Lekkasje fra tankene er lett i størrelsesorden med vampire drain fra en Model S.
Prismessig er å fylle tanken omtrent som bensinutgifter uten avgifter.
Bilene er gjerne dyrere og dårligere enn tilsvarende bensinbiler.
De fleste av disse moderne bilene har likevel batteribackup på oppmot 10kwh.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Bjørn

Aldri skjønt greia m hydrogenbiler.. hva er tapet i å bruke strøm til å "lage" hydrogen, for å så forbrenne det i bilen.. hvor mange kw't får man igjen på hjulene kontra å fylle strømmen rett på batteriene..?!

Cobos

Mener å huske Martin Eberhard viste at da mistet du ca 60-70% av energien på den rundtturen så bare verdt det hvis du har "gratis" strøm.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Bjørn

Sitat fra: Cobos på tirsdag 25. mars 2014, klokken 20:31
Mener å huske Martin Eberhard viste at da mistet du ca 60-70% av energien på den rundtturen så bare verdt det hvis du har "gratis" strøm.

Cobos

Jah..  :o Da skjønner jeg ikke hvordan dette i det hele tatt kan være noe å spekulere i..  ??? Hvis ikke poenget i verden er å bruke *mest* mulig energi.. :P

bb

Hydrogenbiler er nok et blindspor. Tesla har jo bevist at batteridrevne biler kan være like gode som fossilbiler.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

frekri

Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

xoop

Hydrogen brenselceller som rekkeviddeforlenger hadde derimot vært genialt.
Hvit P85, P19432

M@Do

Alle bør være negative til å bruke Hydrogen på personbiler, busser tja.
Hydrogen er energikrevende å fremstille, virkningsgraden er dårlig. Logistikk messig er det en dårlig ide, tenk å ha store Hydogen bomber av lastebiler som kjører rundt til fyllestasjoner. Fyllestasjoner er kostbare å bygge. Så jeg sier som Elon - FOOL CELL

Ved hydrogenproduksjon via elektrolyse regner man omtrent 75 % virkningsgrad; det vil si 25 % av energien går tapt. Videre taper man 12-20 % i komprimering av hydrogengassen, og man er da nede på 60-65 % av opprinnelig energi når hydrogenet befinner seg på tanken. Hydrogenet blir så omgjort igjen til elektrisitet i brenselcella i bilen. Denne har en virkningsgrad på 60 %. Man ender da opp med at 40 % av opprinnelig elektrisk energi går med til framdrift av bilen.

Reodor

Med vann ut av eksosrørene gleder jeg meg til vinterkjøring!
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

M@Do

Sitat fra: Reodor på tirsdag 25. mars 2014, klokken 21:27
Med vann ut av eksosrørene gleder jeg meg til vinterkjøring!

Blir fin skøyte is på vei inn til Oslo da...
Når man kjører 1 mil med en brenselcelle hydrogenbil slipper den ut omtrent 1 liter vann.
Det er ca 100 000 biler som passerer Sinsenkrysset hver dag. Blir noen liter vann som legger seg på veibanen da gitt.. :-)


SIS

Sitat fra: M@Do på tirsdag 25. mars 2014, klokken 21:47
Sitat fra: Reodor på tirsdag 25. mars 2014, klokken 21:27
Med vann ut av eksosrørene gleder jeg meg til vinterkjøring!

Blir fin skøyte is på vei inn til Oslo da...
Når man kjører 1 mil med en brenselcelle hydrogenbil slipper den ut omtrent 1 liter vann.
Det er ca 100 000 biler som passerer Sinsenkrysset hver dag. Blir noen liter vann som legger seg på veibanen da gitt.. :-)
Tenk på alt saltet som må til for å holde veibanen isfri i vinterhalvåret..høres ikke miljøvennlig ut.

janmb

Som mange andre her heldigvis har forstått er IKKE brenselsceller basert på hydrogen noen fornuftig retning å satse på.

Det er egentlig veldig synd, tatt i betraktning hvor store mengder hydrogen vi har tilgjengelig, men det er altfor mange negative sider rent praktisk. Elendig total virkningsgrad, upraktisk/farlig drivstoff å kjøre rundt med, eksos som er lite forenlig med norsk vinter, etc etc. Noen av disse problemene kan løses, men ikke det mest fundamentale: Energien som kreves for å spalte ut hydrogen fra vann.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA