Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ferrari motorlyd på e-up

Startet av Hassan, torsdag 03. april 2014, klokken 22:48

« forrige - neste »

Griffel

Hverken eller både Batterier og/eller Hydrogen er blindspor, kanskje begge om super-kondensatorene kommer.
Slik det ser ut nå blir dette teknologier som vil leve side om side.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: BalleKlorin på onsdag 26. mars 2014, klokken 10:50
Jepp første Hydrogenbil på det norske markedet er ikke allverden å skryte av, men det var neimen ikke første elbil heller. Men tror mange undervurderer muligheten for utviklingen. Vi snakker ikke 1-2 år frem i tid, men heller 5-10. De neste årene kommer bensin/diesel bilene fortsatt dominere stort. Elbiler selger bra i Norge for tiden, men heller labert i resten av Europa feks.
Og hydrogenbiler selger bra i resten av Europa? Norge ligger 2-3 år foran resten av Europa, men Europa vil nok få opp øynene de også.

Når elbilene har såpass stort forsprang er det urealistisk å anta av hydrogenbilene vil klare å nå de igjen med det første. Om tre år er kanskje hydrogenbilene på Nissan Leaf-stadiet, mens elbilene er på Tesla gen 3-stadiet. Fortsatt vil elbilene være betydelig bedre, og man vil ikke få til volumsalg av hydrogenbiler uten sterke subsidier - men hvorfor skulle man subsidiere hydrogenbiler mer enn elbiler når de er mer forurensende enn elbiler?

Og uten volumsalg legges teknologien død.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

snurrehue

Sitat fra: RunarBT på onsdag 26. mars 2014, klokken 10:35
Trur de "jobber" med hydrogen for å utsette/sabotere overgangen til elektrisitet/elbiler.

Dei har nok den innstillingen av elbiler ødelegger for mykje av foretningsmodellen dei kjører I dag, og at det går for fort fram. Dei kan ikkje omstille seg raskt nok til å å konkurrere, så da brukes hydrogen som fremtiden for det det er verdt.. fremtiden med focus på frem, langt frem.. så forsøker dei å kjøpe seg tid.

Hvorfor det? Hvorfor bruke mye penger og risiko på å forske frem og utvikle hydrogendrift?
Hvorfor skulle de sabotere overgangen til elbiler? Alle de større bilprodusentene har teknologien klar for elbiler ala Tesla. De har el-motorene. De har batteriene. De har selve bilene. Jeg tror det ligger i ladingen og dens begrensninger. Det er langt fra alle som orker tanken på å måtte fly rundt etter ladestasjoner hvor de må tilbringe lengre ventetid for å få nok strøm til å komme seg videre mot destinasjonen. Eller måtte dra frem ladekabel titt og ofte, gjerne i regn, slaps, snø, kulde og elendighet.


Espen Hugaas Andersen

Toyota, Honda, osv, tror helt ærlig på hydrogenbiler. Problemet deres er at de tar feil. Hydrogenbilen er ikke fremtiden.

Jo tidligere de får opp øynene for dette, jo større sjanse har de for å overleve som selskaper.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

#49
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 26. mars 2014, klokken 10:32
Her er valget du vil ha når Toyota kommer med sin hydrogenbil neste år:

Glemte en vesentlig ting og som jeg tror er mye av grunnen til at de satser på hydrogen:

Toyota FCV
- Full tank på få minutter


Så fort man har batteribiler med dobbel rekkevidde av Model S og enda kraftigere superladere, så vil argumentet for ladetid være dødt for de fleste. Så spørst det bare om man får til det innenfor fornuftige kostnadsrammer.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Espen Hugaas Andersen

Der det er behov for raskere lading (stort sett tyskland), kan Tesla rulle ut batteribyttestasjoner i løpet av ett år, hvis det skulle bli behov for det. Tesla vurderer nok dette fortløpende.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

snurrehue

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 26. mars 2014, klokken 11:12
Der det er behov for raskere lading (stort sett tyskland), kan Tesla rulle ut batteribyttestasjoner i løpet av ett år, hvis det skulle bli behov for det. Tesla vurderer nok dette fortløpende.

Men da oppstår jo den åpenbare problemstillingen: hvor mange batterier skal de til enhver tid ha liggende for å ta unna trafikken? Når noen har levert fra seg et batteri, vil jo dette batteriet bli "inaktivt" noen timer mens det lades. I Tyskland er det 13000 kilometer med autobahn. Sett at man, for å gi mer fleksibilitet i folks rutevalg, bekler motorveinettet med stasjoner for superlading og batteribytte hver 300 km i snitt, behøves da 44 slike stasjoner. Og det gjelder da bare Tyskland.

Og selvsagt gjelder det også utbredelsen av hydrogenfyllestasjoner.

Cobos

Sitat fra: snurrehue på onsdag 26. mars 2014, klokken 11:35
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 26. mars 2014, klokken 11:12
Der det er behov for raskere lading (stort sett tyskland), kan Tesla rulle ut batteribyttestasjoner i løpet av ett år, hvis det skulle bli behov for det. Tesla vurderer nok dette fortløpende.

Men da oppstår jo den åpenbare problemstillingen: hvor mange batterier skal de til enhver tid ha liggende for å ta unna trafikken? Når noen har levert fra seg et batteri, vil jo dette batteriet bli "inaktivt" noen timer mens det lades. I Tyskland er det 13000 kilometer med autobahn. Sett at man, for å gi mer fleksibilitet i folks rutevalg, bekler motorveinettet med stasjoner for superlading og batteribytte hver 300 km i snitt, behøves da 44 slike stasjoner. Og det gjelder da bare Tyskland.

Og selvsagt gjelder det også utbredelsen av hydrogenfyllestasjoner.
Ha i bakhodet at en massiv fyllestasjon som bygges i 2014-2015 i Aberdeen og er en elektrolytisk produksjon produserer 400kg hydrogen per døgn. En vanlig bilbassert fylling tar ca 4kg H2 og dermed kan dette massive anlegget betjene 100 biler hver dag. Ikke veldig imponerende for UK største hydrogenfyllestasjon. Dette er slik teknologien er idag. De som dampreformerer metan kan naturligvis produsere mer, men da er spørsmålet hvorfor ikke bruke naturgassbiler, som er mer effektive?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

JO

Er jo litt rart å si så bastant at Toyota og Honda tar feil med sin satsing på Hydrogen. Tror nok de vet betydelig bedre enn de fleste hva som kommer til å fungere. Per i dag er det kun Tesla som har en elbil som er noenlunde nærme en fullverdig bil. Tesla er ett mikroselskap i bilverdenen. I Europa selger de knapt biler utenom Norge.
Jeg stiller meg nøytral til hvilken teknologi som blir best, men jeg synes det er rart at det er en motstand mot Hydrogen, som har ett potensiale. Når det kommer til forurensing så er det ingen problem å lage en fossilbil som er mer miljøvennlig enn en Tesla MS. En bil på 2,2 tonn blir aldri en miljøbil, men det er en fantastisk bil som jeg trives svært godt med.
Svart Model S Levert 11 Mars

RunarBT

Sitat fra: BalleKlorin på onsdag 26. mars 2014, klokken 10:53
SitatHydrogen er eit blindspor. Bilprodusentene må klart få bruke alt av ressurser dei vil på dette, om dei finner det smart. Det som kan bli dumt, er om offentlige midler kastes bort på dette I stedet for å jobbe for at elbilene skal få best mulig ladestruktur osv.

Tror nok Toyota og de andre har bedre forutsetninger for å vurdere om dette er ett blindspor. Jeg synes det virker som en spennende teknologi.
Ellers så kan man jo si at batterier er ett blindspor hvis de skulle lykkes.

Batterier har jo lykkest. Tesla tar verden med storm.:-)

RunarBT

#55
Sitat fra: snurrehue på onsdag 26. mars 2014, klokken 11:00
Sitat fra: RunarBT på onsdag 26. mars 2014, klokken 10:35
Trur de "jobber" med hydrogen for å utsette/sabotere overgangen til elektrisitet/elbiler.

Dei har nok den innstillingen av elbiler ødelegger for mykje av foretningsmodellen dei kjører I dag, og at det går for fort fram. Dei kan ikkje omstille seg raskt nok til å å konkurrere, så da brukes hydrogen som fremtiden for det det er verdt.. fremtiden med focus på frem, langt frem.. så forsøker dei å kjøpe seg tid.

Hvorfor det? Hvorfor bruke mye penger og risiko på å forske frem og utvikle hydrogendrift?
Hvorfor skulle de sabotere overgangen til elbiler? Alle de større bilprodusentene har teknologien klar for elbiler ala Tesla. De har el-motorene. De har batteriene. De har selve bilene. Jeg tror det ligger i ladingen og dens begrensninger. Det er langt fra alle som orker tanken på å måtte fly rundt etter ladestasjoner hvor de må tilbringe lengre ventetid for å få nok strøm til å komme seg videre mot destinasjonen. Eller måtte dra frem ladekabel titt og ofte, gjerne i regn, slaps, snø, kulde og elendighet.

Image er alt.

Toyota må I hvert fall gi inntrykk av at dei jobber langt frame. Dei har valgt å ikkje sates på elbiler, eg trur det er pga. det er for stor trussel mot deira markedsandel/foretningsmodell no. All ekspertise I utviklingsavd. går I hovedsak på forbrenningstknologien. Forhandlernettverket er avhengig av service-inntekter. Fokuset så langt har vert hybridteknologi.. ingen av dei store produsentene har mulighet å sates solid på reine elbiler, det vil skape for store og ikkje minst for raske omveltninger til at dei kan henge med uten å "knekke ryggen" heilt.


Hydrogen er eit luftslott dei kan presentere, og legge "litt" penger I symbolsk (alt er relativt), håpet er nok at det skal kunne bremse elbilene moderat. Det er og så langt fram I tid, at dei har ein mulighet å omstille seg... og kan "flyttes" så langt fram I tid som dei har behov for... :-)

Dersom dei kun var fornøyd med hybridene sine, og stangerer der.. så mister dei image som teknologisk framtidsretta og ledende innen teknologi.

Eg trur Toyota vil bli frakjørt ganske kraft, om dei ikkje også utvikler elbilteknologi I det skjulte, "just in case".

hma

#56
Toyota er et kapittel for seg selv.
På den ene siden har konsernet bevist for lenge siden, at de med enkelhet kan bygge verdens beste elbil. Min 14 år gamle Rav4 EV er bevis på det, den har ikke feilet på noen måter i hele sitt livsløp.

På den andre siden var det pinlig å høre Toyota sin markedssjef, direkte under Debatten på NRK1, skryte av at de ikke lager elbiler.
Hydrogenbiler er noe verden ikke har behov for. Vi trenger verdikjeder for transport som bruker så lite energi som mulig.
De eneste som har gevinst av hydrogenbilen er konservative bilfabrikker og drivstoffselskap, som kan fortsette å pushe sin unødvendig dyre teknologi.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

trygvelo

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. mars 2014, klokken 10:15
Sitat fra: trygvelo på onsdag 26. mars 2014, klokken 08:58
Dette med å produsere hydrogen med langt lavere energiforbruk er allerede på vei. Leste forleden om en nordmann som har funnet opp en maskin som produserer hydrogen med kun 20% av energiforbruket som er vanlig idag.

Hvis vi snakker om å produsere det ved å spalte vann ved bruk av strøm er ikke det mulig. I dag får du ut kanskje 0,6kWh energi i hydrogenform ved å tilføre 1kWh strøm. Skulle man fått 0,6kWh hydrogen ved å tilføre 0,2kWh strøm (20%) ville prosessen gått rundt av seg selv, en evighetsmaskin som bare spytter ut hydrogen uten annen input enn vann.

Jeg leste ikke artikkelen grundig nok i og med at jeg ikke har satt meg inn i hydrogenproduksjon tidligere, men det var nok slik det stod. Det jeg vet var at det var snakk om hydrogenproduksjon på en eller annen måte og at totalprisen skulle være ca. 20% av normalprisen idag.

Firmaet så ut til å kunne bli en braksuksess.

Sjøhyene

Med mindre batteriteknologien nå har fullstendig nådd taket så har hydrogen null sjans. Lagring av energi i form av strøm vil garantert trumfe lagring i form av hydrogen.

Det har ikke heller noe med prisen på hydrogen å gjøre. Blir den mye billigere blir også strøm mye billigere. Eneste fordelen hydrogen biler har er lade hastighet og rekkevidde, men jeg tror batteriene vil utvikle seg også her fremover og da blir det fort sånn at elbil slår hydrogen bil på alle punkter.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

arv

Hydrogen er fremtiden, har alltid vært fremtiden, og vil alltid være fremtiden.
Arv
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA