Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dårlige bremser

Startet av Lokführer, tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:06

« forrige - neste »

Teslanewbie

Kjørte i regn igår . Parkerte i oppvarmet garasje . Idag satt bremsene bom fast ... måtte til 2 forsøk for å få dem løsnet .. det smalt til og deretter skrapelyd.. kan ikke være Sundt for bremseklosser og skiver .. kan ikke klossene komme ut av plass og legge seg skeivt hvis dette skjer mange ganger ?



P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Haldenser

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 28. januar 2015, klokken 07:27
Sitat fra: gss på tirsdag 27. januar 2015, klokken 22:06
Gjetter at dette kun har med typen klosser å gjøre. Evt. kombinasjon med skivene (matriale).

Ja, eller i alle fall ikke bare med pedal som går i bunn, da jeg har opplevd samme bremseproblemer med by bil, og de har lite vandring på bremsepedalen.

Har også ny bil og har ikke dette problemet, så en generelt problem er det tydeligvis ikke. Når det gjelder våte skiver som ikke tar med en gang en helt naturlig mtp størrelsen på godset.
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

elbas

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 28. januar 2015, klokken 08:41
Kjørte i regn igår . Parkerte i oppvarmet garasje . Idag satt bremsene bom fast ... måtte til 2 forsøk for å få dem løsnet .. det smalt til og deretter skrapelyd.. kan ikke være Sundt for bremseklosser og skiver .. kan ikke klossene komme ut av plass og legge seg skeivt hvis dette skjer mange ganger ?


Er det separat brekk på Model S? eller blir det automatisk aktivert etter man setter i P?
Kanskje mulig å deaktivere dette slik at bremseklossene ikke ligger inntil?
Nissan leaf 2014

BMW850

Automatisk aktivert når den settes i P.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Haldenser

P-bremsene er egne kalipere og klosser uavhengig av "driftsbremsen", sånn til info
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

Muffinman

Har ikke problemer med at bremsene henger etter parkering.  Parkerer alltid ute.

Hyperstress

Kjørte hjem fra jobb i dag etter at bilen hadde stått parkert i mye regn. Bremsene fungerte tilsynelatende greit da jeg testet i lav hastighet, men på E6 i 100km/t så krysset et vogntog inn foran meg og jeg måtte bremse kraftig. Det som skjedde da var at bilen trakk markant til venstre ut mot veikanten. Jeg hadde tydligvis mistet mye bremseffekt på høyre side. Prøvde å gjenskap det flere ganger, og den trakk fortsatt mot venstre, men mindre og mindre, og etter 3-4 forsøk så var alt "normalt" igjen. Mulig sidevind og regn har gjort at bare høyre side var utsatt da bilen stod parkert.

Har en "Audimann" i familien som fortalte at Audi fikk gjennomgå samme bremsekritikken for noen år tilbake før de fikk en fiks på plass. Han forklarte hva problemet var, uten at jeg husker alle detaljer, men som flere har nevnt tidligere så var fiksen å sørge for at klossene legges inntil skivene for oppvarming/tørking nå og da, under visse kriterier. (Kanskje få plussgrader kombinert med vindusviskere i bruk?)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Å bruke vindussviskerene som kriterie er ikke treffsikkert. I fjor vinter var problemene på topp selv uten nedbør for min del. Kan ikke ha det slik at man må tørrkjøre viskerene for å få bremser som fungerer.

Har mer tro på klosser, skiver og skjold som er egnet for formålet. VW Passat fikk ettermontert noe av samme oppgraderingen i 97-99 hvis jeg ikke husker feil. Når jeg tenker meg om hadde jeg faktisk en slik. DET var møkkabil det. Noen burde fremdeles sitte i fengsel for å selge slikt til intetanende kunder.

Pompel

Sitat fra: Haldenser på onsdag 28. januar 2015, klokken 08:52
Sitat fra: Hyperstress på onsdag 28. januar 2015, klokken 07:27
Sitat fra: gss på tirsdag 27. januar 2015, klokken 22:06
Gjetter at dette kun har med typen klosser å gjøre. Evt. kombinasjon med skivene (matriale).

Ja, eller i alle fall ikke bare med pedal som går i bunn, da jeg har opplevd samme bremseproblemer med by bil, og de har lite vandring på bremsepedalen.

Har også ny bil og har ikke dette problemet, så en generelt problem er det tydeligvis ikke. Når det gjelder våte skiver som ikke tar med en gang en helt naturlig mtp størrelsen på godset.
Ny bil her også. Det er lite vandring i bremsene og absolutt ingen opplevelse av at pedalen synker i bunn. Dette har nok med at det nå er elektro-something-bremser og ikke hydraulisk pumpe.

Jeg har derimot opplevd tilnærmet null bremseeffekt en gang uten at det var kritisk i det tilfellet. Jeg har samtidig kjørt et par ganger med såpass kaldt batteri at det ikke har vært noe regen. Om vi kombinerer de to så blir det nok ikke en hyggelig situasjon, særlig i nedoverbakke. Jeg har derfor fått for vane og alltid forvarme nok til at det i det minste er litt regen tilgjengelig samt at jeg bremser litt med bremsene også i starten av turen.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Ko_deZ

Biler med autopilot bruker et nytt bremsesystem som idag kun er tilgjengelig på en annen bil, Porsche 918 (!). Dette er såvidt jeg kan forstå et drive-by-wire system. Biler uten autopilot benytter et vanlig hydraulisk system. Det er i alle fall det jeg har forstått ut ifra denne artikkelen:
http://www.roadandtrack.com/new-cars/news/a6358/first-look-tesla-model-s-p85d-dual-motor/

Hyperstress

Sitat fra: Ko_deZ på torsdag 29. januar 2015, klokken 11:44
Biler med autopilot bruker et nytt bremsesystem som idag kun er tilgjengelig på en annen bil, Porsche 918 (!). Dette er såvidt jeg kan forstå et drive-by-wire system. Biler uten autopilot benytter et vanlig hydraulisk system. Det er i alle fall det jeg har forstått ut ifra denne artikkelen:
http://www.roadandtrack.com/new-cars/news/a6358/first-look-tesla-model-s-p85d-dual-motor/

Tror vi skal ta det med en klype salt. Det er snakk om elektromekanisk booster, mens resten av systemet er hydraulisk. Og Boosteren er "Bosh iBooster", som er den samme som jeg har i eUp!-en. (Før jeg fikk greie på dette så lurte jeg på hvorfor Teslaen måtte starte en kompressor hver gang en trykket på bremsen, mens eUp!-en var helt lydløs.)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Ko_deZ

Så for å oppsummere så er den elektroniske bremsingen rett og slett en elektrisk bremsekraftforsterker? Eller tar den over hele bremsingen? Jeg vil anta det siste, så kan du styre den med pedalen eller fra styringssystemet. Da vil ikke bremsepedalen være koblet til hydraulikken i det hele tatt vil jeg tro.

Krishell

Har fortsatt direkte kontakt med pumpen..

jazzwheel

To biler som har det før Tesla da altså. Porsche 918 og e-Up!  :P

amund

Sitat fra: jazzwheel på torsdag 29. januar 2015, klokken 18:36
To biler som har det før Tesla da altså. Porsche 918 og e-Up!  :P

Hvis vi kategoriserer etter 'elektronisk bremsekraftforsterker' så er ikke det så veldig nytt. Jeep Cherokee fra 1987 bl.a. Virker sjelden, ble bytta ut med vakuum ca 2 år senere.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA