Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dårlige bremser

Startet av Lokführer, tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:06

« forrige - neste »

arnkl

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. januar 2015, klokken 18:29
Problemer med ABS-systemet, faktisk. Den var ny. Og man kan vel kanskje ikke skryte på seg at det bare er å ta turen innom servicesenteret når det er flere måneders ventetid, og ofte lang vei dit.

Uansett opplever jeg ikke dette som veldig dramatisk, men man skvetter jo litt når man i en situasjon instinktivt trår til det man klarer og bremsekraften er mye svakere enn forventet.

Det er ikkje dramatisk for oss som er klar over dette og testar bremsene ved start, men det kan absolutt vere dramatisk for dei som ikkje har opplevd dette før og brått opplever at bremsekrafta er langt mindre enn forventa.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Teslanewbie

#211
Sitat fra: oeb13 på tirsdag 27. januar 2015, klokken 17:49
Nå er denne lagt ut å Hegnar.no hvor Esben Pedersen uttaler seg om problemene:

http://www.hegnar.no/motor/artikkel534108.ece

huff dette snakket vi om 1 år siden.. er det her de har "skvettet" oljen som skulle ha vært på tannhjulene i DU-en mån tro?  ::) ::) ::)

Mye tåkesnakking ... nesten injurerende at Tesla trur at kundene deres er idioter
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

boppus

Hegnar.no er finansverdenens se & hør. De elsker å ta tak i slikt, hive det opp i luften og se om det flyr.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

pwb

Problemet er jo ikke bare direkte ved oppstart, det varer i en liten stund. Hørte i dag om en som tråkka pedalen rett i bunn. Burde vært hovedsak i VG egentlig. Må det en dødsulykke til før det blir tatt alvorlig?

Teslanewbie

#214
Min erfarenhet er at dette skjer på våte bremser eller kalde dager . Må kjøre med brems  slik at de blir varme siden plutselig griper de ordentlig . Jeg prøvebremser også hver gang jeg begynner å kjøre etter at bilen har stått parkert. Har aldri erfart å måtte gjøre dette på mine andre  biler og jeg har aldri hatt bremsesvikt på andre biler slik som på Teslan  .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

arnkl

P
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 27. januar 2015, klokken 19:43
Min erfarenhet er at dette skjer på våte bremser eller kalde dager . Må kjøre med brems  slik at de blir varme siden plutselig griper de ordentlig . Jeg prøvebremser også hver gang jeg begynner å kjøre etter at bilen har stått parkert. Har aldri erfart å måtte gjøre dette på mine andre  biler og jeg har aldri hatt bremsesvikt på andre biler slik som på Teslan  .

Min erfaring er at det oppstår på våte og kalde dagar. Eg hadde det i fjor vinter men merka ingen ting i sommar, uansett vêr. I vinter har det komt tilbake på nokre regnvêrsdagar.

Det er uansett ingen fare så lenge ein testar bremsene ved oppstart og eventuelt bremsar nokre gangar til bremsene tar skikkeleg. Eg har aldri opplevd at bremsekrafta vert svak under køyring, når eg først har fått dei til å ta.

Men sjølv om det er handterbart bør Tesla informere om det, og eventuelt bytte til bremseklossar som er meir eigna for kaldt og vått vêr.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Øyvind.h

Må si jeg lurer litt på hva dette kan være? Er halvveis gjennom andre vinter med bilen, og fravær av bremser har jeg aldri vært borti. Det var riktignok ett tilfelle i fjor vinter hvor jeg bremset forsiktig og opplevde at bremsene ikke tok like hardt som jeg forventet, men trykket da bare hardere på bremsen.

Bremsene brukes jo svært sjeldent, så jeg forstår at det kan oppstå utfordringer pga dette, men rart det bare er noen som opplever dette da? Mine bremser brukes lite, og selv om de ikke biter like raskt som andre biler ved lett berøring er det ingen mangel på bremsekraft når jeg trykker hardt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

gss

Gjetter at dette kun har med typen klosser å gjøre. Evt. kombinasjon med skivene (matriale).

Krishell

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. januar 2015, klokken 21:39
Må si jeg lurer litt på hva dette kan være? Er halvveis gjennom andre vinter med bilen, og fravær av bremser har jeg aldri vært borti. Det var riktignok ett tilfelle i fjor vinter hvor jeg bremset forsiktig og opplevde at bremsene ikke tok like hardt som jeg forventet, men trykket da bare hardere på bremsen.

Bremsene brukes jo svært sjeldent, så jeg forstår at det kan oppstå utfordringer pga dette, men rart det bare er noen som opplever dette da? Mine bremser brukes lite, og selv om de ikke biter like raskt som andre biler ved lett berøring er det ingen mangel på bremsekraft når jeg trykker hardt.
står skrevet flere steder hva dette er....

pwb

Hvis det er klossene, hva da med de som trår pedalen rett i bunn? Hvis det er klosser som ikke tar så vil det jo føles ut som bremseservoen ikke virker og man må trå hardt, men hva med pedal som går rett i bunn?

mj

Sitat fra: pwb på tirsdag 27. januar 2015, klokken 19:34
Problemet er jo ikke bare direkte ved oppstart, det varer i en liten stund. Hørte i dag om en som tråkka pedalen rett i bunn. Burde vært hovedsak i VG egentlig. Må det en dødsulykke til før det blir tatt alvorlig?

Jeg tråkket og pedalen i bunn da jeg skulle parkere for litt siden. Det var tilnærmet 0 i bremseeffekt. Jeg stoppet 2cm i fra en betongvegg. Fikk kjøreforbud i fra Tesla og de sørget for at Viking kom og hentet bilen og gav meg en lånebil. Topp service og veldig god oppfølging på om Viking kom som avtalt.
Etter det jeg forstod kunne de ikke finne noen feil men de byttet skiver og klosser bak, klosser foran og monterte ny type bremseskjold. Nå i ettertid har jeg fått feilmelding i P ett par ganger om at det ikke er sikkert at bremsen står på og at bilen kan rulle. Videre så kom det et smell / dunk i går under kjøring. Da jeg kom frem til Gardermoen viser det seg at brekket/bremser henger på venstre bakjul. Heldigvis skulle bilen inn på Tesla Drammen for 20' service i går. Turen i fra Gardermoen tilbake til Drammen gikk og med bremser på med varierende grad av skrapelyder og uling.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

pwb

Sitat fra: mj på onsdag 28. januar 2015, klokken 06:50
Sitat fra: pwb på tirsdag 27. januar 2015, klokken 19:34
Problemet er jo ikke bare direkte ved oppstart, det varer i en liten stund. Hørte i dag om en som tråkka pedalen rett i bunn. Burde vært hovedsak i VG egentlig. Må det en dødsulykke til før det blir tatt alvorlig?

Jeg tråkket og pedalen i bunn da jeg skulle parkere for litt siden. Det var tilnærmet 0 i bremseeffekt. Jeg stoppet 2cm i fra en betongvegg. Fikk kjøreforbud i fra Tesla og de sørget for at Viking kom og hentet bilen og gav meg en lånebil. Topp service og veldig god oppfølging på om Viking kom som avtalt.
Etter det jeg forstod kunne de ikke finne noen feil men de byttet skiver og klosser bak, klosser foran og monterte ny type bremseskjold. Nå i ettertid har jeg fått feilmelding i P ett par ganger om at det ikke er sikkert at bremsen står på og at bilen kan rulle. Videre så kom det et smell / dunk i går under kjøring. Da jeg kom frem til Gardermoen viser det seg at brekket/bremser henger på venstre bakjul. Heldigvis skulle bilen inn på Tesla Drammen for 20' service i går. Turen i fra Gardermoen tilbake til Drammen gikk og med bremser på med varierende grad av skrapelyder og uling.

he he, du må ikke trykke så hardt på bremsen ;-)

"when complaining about this problem at the Chicago service center, I was told that the Model S brakes don't bleed down. I found that the brakes in 6 of the 10 cars in for service all bled to the floor in less than 20 seconds. Then I was told that I was pressing too hard. How hard does Tesla think the driver is going to depress the brakes while it is charging into the rear of the car in front of him.

The unexpected acceleration is caused by several Tesla faults: The close proximity of the use diametrically opposed peddles---My 56 Oldsmobile had about 7 inches between. Perhaps they were smarter then? The brakes under NHTSA are supposed to override the throttle. Tesla brakes leak-down making them worthless, and let the shoe push the go-peddle. The Gong is ineffective because it sounds incessently over inconsequential alarms. Who is listening for a gong while your car is pushing the car ahead of you into the car in front of him. I now drive wothout shoes, so I can feel my foot on the break, or touching the go-peddle. The right fix would be to move the peddles, or perhaps make the return spring on the go beddle stiffer to telegraph to your shoe it is on it; however, if Tesla is too cheep to fix the peddles the cheaper fix is a keyboard stroke to properly softwear shut-down the go-peddle while the brake peddle is off the home proximiry switch."

http://beta.slashdot.org/submission/3447199/tesla-model-s-brake-pedal-goes-to-the-floor

Hyperstress

Sitat fra: gss på tirsdag 27. januar 2015, klokken 22:06
Gjetter at dette kun har med typen klosser å gjøre. Evt. kombinasjon med skivene (matriale).

Ja, eller i alle fall ikke bare med pedal som går i bunn, da jeg har opplevd samme bremseproblemer med by bil, og de har lite vandring på bremsepedalen.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Sjøhyene

Pedal som går i bunn og elendige bremser i kaldt/vått vær er vel to forskjellige problemer? Har opplevd det siste et par ganger og det er ekstremt ekkelt. Har man skikkelig uflaks er jeg ikke i tvil om at dette har potensiale til å forårsake veldig alvorlige ulykker, som f.eks å kjøre på noen som kommer litt uventet ut i et fotgjengerfelt, eller å kjøre i noen bakfra. Gi det nok tid så vil en sånn hendelse poppe opp og det kan bli katastrofalt for Tesla.
Har også opplevd ihvertfall en gang at kun bremsen på den ene side er dårlig, noe som da får bilen til å trekke ut mot siden.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

Sitat fra: pwb på onsdag 28. januar 2015, klokken 07:15
*bare tøys*
Jeg vet ikke din agenda, men karen som har skrevet det er så lite troverdig at du blir med i dragsuget når du siterer ham. Jeg har kommentert ham tidligere:

SitatDen fyren der skal du ikke ta alvorlig. Han har stålet videoen fra en norsk bruker her på forumet og bruker den for alt den er verd i sitt korstog mot Tesla. I tillegg er han svært ufin i språkbruken, slenger ut udokumenterte påstander og går ikke av veien for å kalle folk idiot eller annet om de ber ham underbygge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA