Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dårlige bremser

Startet av Lokführer, tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:06

« forrige - neste »

ELbilist1

Trist å høre, jeg har også opplevd dårligere bremsekraft, men tar 2-3 pumpinger så går det bra.
NB: Hold avstand, ALLE sammen, så går nokk vinteren bra  :)
:) Ren nytelse, hvær dag!

Muffinman

Hmm, er dette riktig? Mener bilen kutter pådraget helt når man trykker på begge pedaler. Dermed skal det ikke gå an å trykke ned bremsepedalen og samtidig få bilen til å akselerere ved å trykke gasspedalen. Høres merkelig ut.

cairnz

Sitat fra: Muffinman på mandag 26. januar 2015, klokken 17:08
Hmm, er dette riktig? Mener bilen kutter pådraget helt når man trykker på begge pedaler. Dermed skal det ikke gå an å trykke ned bremsepedalen og samtidig få bilen til å akselerere ved å trykke gasspedalen. Høres merkelig ut.

Samme her, man kan ikke gi på mens bremsepedalen er nede. Så enten har foten glippet av bremsepedalen i forbifarten, eller så har noe gått veldig galt med systemet.
Elbilist

Terhar

Sitat fra: cairnz på mandag 26. januar 2015, klokken 17:19
Sitat fra: Muffinman på mandag 26. januar 2015, klokken 17:08
Hmm, er dette riktig? Mener bilen kutter pådraget helt når man trykker på begge pedaler. Dermed skal det ikke gå an å trykke ned bremsepedalen og samtidig få bilen til å akselerere ved å trykke gasspedalen. Høres merkelig ut.

Samme her, man kan ikke gi på mens bremsepedalen er nede. Så enten har foten glippet av bremsepedalen i forbifarten, eller så har noe gått veldig galt med systemet.

Kan ikke med 100% sikkerhet hevde at dette ikke skjedde, men da jeg ikke hadde noe effekt, trykket jeg automatisk hardere, og synes det er merkelig at jeg skulle "glippe" av bremsepedalen når jeg gjorde dette.
Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

pwb

Sitat fra: ELbilist1 på mandag 26. januar 2015, klokken 17:08
Trist å høre, jeg har også opplevd dårligere bremsekraft, men tar 2-3 pumpinger så går det bra.
NB: Hold avstand, ALLE sammen, så går nokk vinteren bra  :)
Dagens beste.

OleJA

Sitat fra: OleJA på tirsdag 30. desember 2014, klokken 17:43
Tilsvarende opplevelse idag, men på min bil så opplever jeg en forsinkelse på 1-2 sekund før bremsene tar skikkelig. Virker nærmest som bremseservoen trenger litt tid før den 'våkner'. Understøtter av at pedalen først er hard, med dårlig bremsevirkning, og deretter synker inn når bremsene begynner å ta skikkelig.
Lurer på om det kan være en lekkasje, eller feil på vakumpumpa?

Er vel på sin plass å følge dette opp:
Var innom Tesla Trd samme dag som hendelsen over skjedde. Jeg hadde tilfeldigvis time like på nyåret for DU skifte, og sjekk av bremsene ble lagt til på lista. Dette var tydeligvis et kjent problem på tidlige biler.

Fikk bilen tilbake med nye skiver og klosser foran, samt 'skjold'. Har nå kjørt ca 1000km siden dette, og må vel konkludere med at problemet er 95% løst. Bremsen er fremdeles litt hard de først 0.5s, før de våkner, men har plenty bremseeffekt.

Ble også fortalt at nyere software har en funksjon der bremsene legger seg litt innpå skivene  for tørking dersom vindusviskerne er aktive.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

karstrom

Sitat fra: Terhar på mandag 26. januar 2015, klokken 17:28
Sitat fra: cairnz på mandag 26. januar 2015, klokken 17:19
Sitat fra: Muffinman på mandag 26. januar 2015, klokken 17:08
Hmm, er dette riktig? Mener bilen kutter pådraget helt når man trykker på begge pedaler. Dermed skal det ikke gå an å trykke ned bremsepedalen og samtidig få bilen til å akselerere ved å trykke gasspedalen. Høres merkelig ut.

Samme her, man kan ikke gi på mens bremsepedalen er nede. Så enten har foten glippet av bremsepedalen i forbifarten, eller så har noe gått veldig galt med systemet.

Kan ikke med 100% sikkerhet hevde at dette ikke skjedde, men da jeg ikke hadde noe effekt, trykket jeg automatisk hardere, og synes det er merkelig at jeg skulle "glippe" av bremsepedalen når jeg gjorde dette.

Jeg hadde en opplevelse med dette og har testet litt.
Om du først trykker på "gassen" så på bremsen disables "gassen". Om du trykker på bremsen - så på "gassen" vil begge pedalene fungere. Jo hardere du trykker, jo mer overvinner "gassen" bremsene.

Jeg bruker størrelse 46 i sko, så når jeg bruker brede vintersko så klarer du i panikken å trykke på bremsen for så å få med deg "gassen" på vei ned.
Var en meget ubehagelig opplevelse.
Lykkelig eier av en Model S P85

Muffinman

Sitat fra: OleJA på mandag 26. januar 2015, klokken 19:51
Ble også fortalt at nyere software har en funksjon der bremsene legger seg litt innpå skivene  for tørking dersom vindusviskerne er aktive.
Det betyr for min del at klossene vil ligge innpå skivene 25.000km i året. Høres uansett ikke ut som en løsning da vindusviskerene slettes ikke alltid står på når man kjører på sørpeføre som etter min erfaring er den største årsaken til problemet. På slik føre vil det uansett behøves ekstremt mye varme for å holde skivene tørre.

Spent på om Tesla med dette fremdeles vil ha sine ord i behold mtp at klosser og skiver varer nesten "evig", og hva det vil bety for energiforbruk og dermed rekkevidde. Jeg er vel ikke alene om å ha registrert en økning i forbruk fra august-september mens temperaturene fremdeles var sommerlige. Kommer ikke like lavt med R2/50psi som jeg gjorde med 21" engang.  Denne vinteren har jeg knapt vært under 200 wh/km, mens jeg i fjor vinter i noen tilfeller kom ned mot 170.

Øggen

Enig med siste taler!!
Merker høyere forbruk men har også merket null bremse effekt enkelte ganger i sørpeføre.
Om noen har fått skjold montert synes jeg det er direkte uansvarlig å ikke kalle inn alle slik at alle får det. Ikke noe skjold her i gården. Men så har jeg heller ikke klaget på det. Men det har vært 2 nesten situasjoner der det kunne gått riktig galt om ikke det litt tregere "manuelle" abs systemet trådde til.

jazzwheel

Sitat fra: Muffinman på mandag 26. januar 2015, klokken 21:37
Sitat fra: OleJA på mandag 26. januar 2015, klokken 19:51
Ble også fortalt at nyere software har en funksjon der bremsene legger seg litt innpå skivene  for tørking dersom vindusviskerne er aktive.
Det betyr for min del at klossene vil ligge innpå skivene 25.000km i året. Høres uansett ikke ut som en løsning da vindusviskerene slettes ikke alltid står på når man kjører på sørpeføre som etter min erfaring er den største årsaken til problemet. På slik føre vil det uansett behøves ekstremt mye varme for å holde skivene tørre.

Spent på om Tesla med dette fremdeles vil ha sine ord i behold mtp at klosser og skiver varer nesten "evig", og hva det vil bety for energiforbruk og dermed rekkevidde. Jeg er vel ikke alene om å ha registrert en økning i forbruk fra august-september mens temperaturene fremdeles var sommerlige. Kommer ikke like lavt med R2/50psi som jeg gjorde med 21" engang.  Denne vinteren har jeg knapt vært under 200 wh/km, mens jeg i fjor vinter i noen tilfeller kom ned mot 170.

Ikke at jeg ikke egentlig tror på deg (eller skjønner jeg ikke spøken?), men det kan da virkelig ikke være en mulig forklaring. At Tesla har gjort det slik at bremsene nå ligger litt på nesten hele tiden for å holde seg klare og dermed øke forbruket 15%? Det høres jo ikke akkurat ut som en løsning som biltilsynet hadde vært veldig happy for heller.

amund

Sitat fra: OleJA på mandag 26. januar 2015, klokken 19:51
Ble også fortalt at nyere software har en funksjon der bremsene legger seg litt innpå skivene  for tørking dersom vindusviskerne er aktive.

Dette kan vel ikke stemme, ble det ikke nevnt tidligere her i tråden at Mercedes hadde et tilsvarende system for en del år siden, annonser og hypet opp med eget produktnavn og greier - for så å forsvinne sporløst fordi det ikke virket? Ville ikke Tesla ha nevnt det et sted hvis det er så stor og flott funksjon, pluss at hele denne tråden hadde vært eliminert.

Jeg har fått motsatt problem av dere i det siste, bremsene ruster fast over natta. Den sto parkert 2 dager her forleden, da rusta det så kraftig fast at etter 3 heftige smell da jeg prøvde å kjøre, kjørte jeg 5 meter bortover garasjen med et låst forhjul. På tørt betonggulv! Rygga litt så slapp det også til slutt med et smell. Men skjønner at det blir krise hvis bilen står utendørs på snøføre.

Hadde software tørket bremsene skulle vel ikke dette kunne skje... uansett er det 20 grader i garasjen så jeg trodde det burde tørket opp uansett.

Fatter ikke dette her, aldri opplevd med noen bil før unntatt gamle delebiler som har stått utendørs i flere år. På den annen side, låne-BMW'n jeg fikk hos Tesla i dag lagde et par smell den og da jeg skulle hjem fra jobb, bare stått i 8 timer...
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

petersv


AttackOfTheMac

Jeg fikk høre at Tesla jobber med bremseskjold/løsning for bremser men at det ikke er klart enda.

Havebigfun

Sitat fra: amund på mandag 26. januar 2015, klokken 22:00
Sitat fra: OleJA på mandag 26. januar 2015, klokken 19:51
Ble også fortalt at nyere software har en funksjon der bremsene legger seg litt innpå skivene  for tørking dersom vindusviskerne er aktive.

Dette kan vel ikke stemme, ble det ikke nevnt tidligere her i tråden at Mercedes hadde et tilsvarende system for en del år siden, annonser og hypet opp med eget produktnavn og greier - for så å forsvinne sporløst fordi det ikke virket? Ville ikke Tesla ha nevnt det et sted hvis det er så stor og flott funksjon, pluss at hele denne tråden hadde vært eliminert.

Jeg har fått motsatt problem av dere i det siste, bremsene ruster fast over natta. Den sto parkert 2 dager her forleden, da rusta det så kraftig fast at etter 3 heftige smell da jeg prøvde å kjøre, kjørte jeg 5 meter bortover garasjen med et låst forhjul. På tørt betonggulv! Rygga litt så slapp det også til slutt med et smell. Men skjønner at det blir krise hvis bilen står utendørs på snøføre.

Hadde software tørket bremsene skulle vel ikke dette kunne skje... uansett er det 20 grader i garasjen så jeg trodde det burde tørket opp uansett.

Fatter ikke dette her, aldri opplevd med noen bil før unntatt gamle delebiler som har stått utendørs i flere år. På den annen side, låne-BMW'n jeg fikk hos Tesla i dag lagde et par smell den og da jeg skulle hjem fra jobb, bare stått i 8 timer...
Det blir vel noe vi kan ønske oss til neste SW oppgradering. Bilen tørker bremsene de siste metrene før vi kommer hjem.

Havebigfun

Sitat fra: Thorbjorn på mandag 26. januar 2015, klokken 22:13
Jeg fikk høre at Tesla jobber med bremseskjold/løsning for bremser men at det ikke er klart enda.
Alle tidligere biler får ettermontert noe bremsekapsling ved neste service- eller DU bytte.
Min som ble levert mars 14 fikk iallefall det. Oppfattes vel ikke som major issue- derfor tas det ved anledning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA