Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dårlige bremser

Startet av Lokführer, tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:06

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: smurf på onsdag 11. februar 2015, klokken 12:46
Pleier også bruke bremsemne litt som beskrevet over. Sette regen på low og ta noen oppbremsinger når det ikke er noen biler bak. Ellers pleier jeg også trykke inn P på girspaken slik at dritten på skiva bak går bort. Kjører noen meter og merker forskjell (de tar bedre og evt piping forsvinner).
Husk at det er egne klosser for parkbrems, og de dekker ikke hele bredden på skiva. De er vel heller ikke så robuste i forhold mtp slitasje i forhold til de ordinære klossene. Jeg ville unngått å gjøre dette jevnlig, og heller sette bilen i N eller regen til low og bruke pedalen.

Brede

Sitat fra: sangiovese på onsdag 11. februar 2015, klokken 12:51
Sitat fra: Cato76 på onsdag 11. februar 2015, klokken 10:08
Min faste rutine etter bilvask:


  • Akslerere opp til 80-90 km/t - sette bilen i fri (N) - legge et forsiktig trykk på bremsen, uten å bremse hardt opp.
  • Gjennta akslerasjon, men med hard oppbremsing et par ganger.
  • Gjennta akslerasjon - trykke inn parkbremsen, for så å bremse ned til 50-60 km/t.

Hadde jeg fulgt denne etter vask, så hadde jeg meid ned en syklist, pløyd gjennom et par autovern, og endt opp i ei elv på andre sida av veien...

Skulle vel være unødvendig å inkludere sunn fornuft i den oppskriften?  ::)

snurrehue

Sitat fra: Brede på onsdag 11. februar 2015, klokken 13:36
Skulle vel være unødvendig å inkludere sunn fornuft i den oppskriften?  ::)

Tesla er jo et amerikansk selskap, og du vet vel hvordan amerikanere er? ;)

smurf

Sitat fra: Muffinman på onsdag 11. februar 2015, klokken 13:19
Sitat fra: smurf på onsdag 11. februar 2015, klokken 12:46
Pleier også bruke bremsemne litt som beskrevet over. Sette regen på low og ta noen oppbremsinger når det ikke er noen biler bak. Ellers pleier jeg også trykke inn P på girspaken slik at dritten på skiva bak går bort. Kjører noen meter og merker forskjell (de tar bedre og evt piping forsvinner).
Husk at det er egne klosser for parkbrems, og de dekker ikke hele bredden på skiva. De er vel heller ikke så robuste i forhold mtp slitasje i forhold til de ordinære klossene. Jeg ville unngått å gjøre dette jevnlig, og heller sette bilen i N eller regen til low og bruke pedalen.

Er enig i deg du sier. Gjør ikke dette ofte, og vet at dette er egne bremser. Men jeg antar at dette forhindrer at P-bemsene ruster fast i skiva ved parkering? Har ikke hatt noe problem med at bilen har stått 'bom fast' etter å ha parkert i fuktig vær etter dette. Oppnår du samme effekt med å bare sette i N og bremse med de ordinære bremsene? Og Tesla har vel i serviceavtalen at de dekker slitte bremser (dog ikke de som har rustet). Så da er det kanskje bedre å bruke de opp enn at de ruster opp...?
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

Teslanewbie

Mine bremser ruster men ikke på skivene mer sentralt i navet ...  Flaut . Ser bare ikke ut .. min bmw suv som har blitt kjørt i noen år på saltete  vinterveier ruster ikke .. 
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Mr. P85D

Stort sett ruster alle nav hvis de er av jern, og det er de fleste. Jeg hadde en Audi Q7 hvor dette ble et problem. Det lar se løse enkelt ved å kjøpe en spesiell lakk som du kan bruke på nav og som tåler varme. Blir meget bra.
Model S P85D sort
Alt utstyr :-)
VIN 68988. Levering 2. mars 2015

turfsurf

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 13. februar 2015, klokken 17:11
Mine bremser ruster men ikke på skivene mer sentralt i navet ...  Flaut . Ser bare ikke ut .. min bmw suv som har blitt kjørt i noen år på saltete  vinterveier ruster ikke ..

Kjører en 2 år gammel 3 serie nå som ventebil, har mye rust på navet den og. Så definitivt ikke Tesla spesifikt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

Hvordan så den BMW``en ut to måneder inn i første vinteren? Min nye TMS så ikke ut da.

turfsurf


Sitat fra: Muffinman på fredag 13. februar 2015, klokken 20:56
Hvordan så den BMW``en ut to måneder inn i første vinteren? Min nye TMS så ikke ut da.

Det aner jeg ikke, siden jeg nettopp overtok den.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Teslanewbie

#279
Sitat fra: turfsurf på mandag 16. februar 2015, klokken 09:07

Sitat fra: Muffinman på fredag 13. februar 2015, klokken 20:56
Hvordan så den BMW``en ut to måneder inn i første vinteren? Min nye TMS så ikke ut da.

Det aner jeg ikke, siden jeg nettopp overtok den.

Nå har jeg sett på flere biler som har kjørt noen år på vinterføre og ikke en eneste er nær like rustne som TMS biler etter kort tid .

Ser dette er problem i USA også . Dette er fra TMC 

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

kjølholdt

Hva er det mulig å gjøre med denne rusten på bremseskivene, noen forslag det ser jo for jævlig ut
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Muffinman

Gropussing med stålbørste evt montert på vinkelsliper og deretter hammerlakk hver gang sommerhjulene skal på. Resultatet blir akseptabelt, og holder minst hele sommeren. Kanskje lenger.

jazzwheel

Nyere biler har vel lakk på det området som du viser med rust.

iCar

Har hatt bilen inne for DU bytte pluss annet stæsj ble nevnt om ny bulletin ved innlevering så dem skulle sjekke bremsene, fikk arbeidsrapporten nå og det står følgende:




Model S 75D Pearl White - Levert 16.06.17
Model ≡ LR Midnight Silver - Levert 23.02.19
Mercedes-Benz EQ C - Reservert 13.09.17
Kjører 100% elektrisk

smurf

Sitat fra: iCar på tirsdag 17. februar 2015, klokken 17:57
Har hatt bilen inne for DU bytte pluss annet stæsj ble nevnt om ny bulletin ved innlevering så dem skulle sjekke bremsene, fikk arbeidsrapporten nå og det står følgende:
Noen som har fått dust shields og ny type bremseskiver?? Ble det bedre? Er dette evt påmontert fra fabrikk på nyere Tesla?? Produksjonsdato. Noen som vet?
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA