Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dårlige bremser

Startet av Lokführer, tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:06

« forrige - neste »

krl

Sitat fra: Krishell på tirsdag 30. desember 2014, klokken 21:54
Yes. Tung bil og lite bruk. Brems senere og hardere. Det hadde spart folk for mye penger
Hvis du ser bort i fra at det spiser opp dekkene, så.... Men det er en fordel å bruke bremsene ordentlig en gang i blant, hvis bilen ikke har Automatic Brake Drying eller lignende (Mercedes-system som holder bremsene klare til enhver tid).

Krishell

Spiser litt klosser. Men dette er billig i forhold til å ha dårlige bremser.  Kjenner man vibrasjoner i rattet under oppbremsing så er det et tegn på møkk/belegg på skivene. Det gjør at klossene tar ugjevnt. Som oftest er det bare å ta noen heftige oppbremsinger da. Få skikkelig varme i skivene.

Krishell

Sitat fra: krl på tirsdag 30. desember 2014, klokken 22:48
Sitat fra: Krishell på tirsdag 30. desember 2014, klokken 21:54
Yes. Tung bil og lite bruk. Brems senere og hardere. Det hadde spart folk for mye penger
Hvis du ser bort i fra at det spiser opp dekkene, så.... Men det er en fordel å bruke bremsene ordentlig en gang i blant, hvis bilen ikke har Automatic Brake Drying eller lignende (Mercedes-system som holder bremsene klare til enhver tid).
dette kuttet de ut for noen år siden fordi det var så mye feil med systemet.  Har de fått det til å fungere nå?

ebbrey

Etter vask er stort sett bremseeffekten borte, glemmer jeg meg får jeg en overraskelse ved neste kryss. Må alltid "pumpe litt" på bremsen etterpå før kraften er tilbake.

Håper det er normalt
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Krishell

Helt normalt. Men det merkes ikke så godt på en 1100kg tung Corolla :)

moonbuggy

Sitat fra: Krishell på tirsdag 30. desember 2014, klokken 21:54
Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 30. desember 2014, klokken 20:25
Han mente vel helst at lite brukte bremser vil ha større konsekvenser (merkes tydeligere) på tung bil, slik jeg leser det.
Yes. Tung bil og lite bruk. Brems senere og hardere. Det hadde spart folk for mye penger
Neppe særlig godt råd når bremsene kanskje ikke virker ?

ebbrey

Sitat fra: Krishell på onsdag 31. desember 2014, klokken 00:24
Helt normalt. Men det merkes ikke så godt på en 1100kg tung Corolla :)

Hehe godt sagt =)
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

amund

#157
Sitat fra: Muffinman på fredag 08. august 2014, klokken 08:24
Video av min bil tatt i dag.

https://www.youtube.com/watch?v=S1TjV3y9l6M&feature=youtu.be

Den går rett i bunn uten særlig stor motstand. Når jeg slipper opp og venter til vakumpumpa har bygget opp trykket igjen kan det gjentas om og om igjen.

Her tar du feil. Jeg syns jeg så det på videoen, og kjenner lyden fra tidligere biler, måtte ned og sjekke min egen bil.

Først: Sier meg enig i at pedalen går langt før det butter, i forhold til andre biler. Men der du tror du er i bunn får du fortsatt hånda på tvers mellom pedalen og gulvet. Prøv! Og hvis du tråkker litt hardere merker du at den har ikke buttet helt, du kan fortsatt tråkke den videre, men den gir mer motstand. Prøv!

Det du kjenner er at hovedsylindern din virker som den skal, stempel 1 butter i stempel 2. ALLE biler er sånn, men ikke alle har så kraftig vakuumbooster at man greier å tråkke dit uten å stå med begge beina.

Teknisk forklaring er lang og tung, og jeg er ingen pedagog men skal prøve å gjøre det forståelig:



7: Flytende stempel som utligner trykket mellom krets 1 og 2

Det du kjenner er at pinne (4) treffer stempel (7), evt. pinne 10 treffer veggen til høyre. Etter det dytter du begge stemplene direkte med pedalen, og du får ca dobbel motstand mot å trykke den videre. Hvorfor det ene stempelet skal bunne før det andre kan diskuteres, har sannsynligvis med større stempeloverflate i calippere foran og dermed forskjellig væskemengde og/eller trykk, dette kan tunes med stivhet i fjærene eller endret form på stempelet, eller pinnen som spiser stempelareal? Akkurat her er jeg på tynn is, og det avhenger også av hvordan kretsene er delt opp, gamle amerikanere hadde 1 foran og 1 bak, Volvo og Mercedes m.fl. fant opp å huke begge forhjul pluss 1 bakhjul pr krets, jeg vet ikke hva Tesla har gjort.

Hvorfor det ER sånn, og skal være sånn er at hvis du ryker et bremserør, en calipper, en bremseslange, en bremseskive, en bremsekloss eller en pakning i master'n kan du fortsatt bremse med den gjenværende kretsen. Hadde ikke stemplene truffet hverandre hadde pedalen gått rett i gulvet med null brems.

Er nesten 100% sikker på at samtlige biler jeg har eid føltes akkurat sånn, selv om de fleste hadde mindre vandring på pedalen før man kjente 'stage 2' - pga svakere bremsekraftforsterker og jevnt over hardere pedal enn Tesla'n.

Kan også garantere at tråkker du så hardt og langt på pedalen i fart så blir det muffinmerke i frontruta di ;) Mer sannsynlig slår ABS'en inn og overmanner deg før pedalen kommer så langt at du kjenner stage 2.

Edit: Problemet med bremser som ikke virker første sekundet er ikke det jeg snakker om, jeg snakker kun om pedalen som 'går til bunns', bare at den går ikke til bunns. Sviktende bremser i 1 sekund har jeg også opplevd en gang på denne bilen, også en sjelden gang på andre biler, og jeg skal ikke filosofere over hva det skyldes, for der har jeg ikke peiling.

Folk må også skille mellom myk pedal med lang vandring (= bra vakuum og bra bremsetrykk) og sviktende vakuum (steinhard pedal).

Kan også føye til at de fleste (alle?) biler kun har nok vakuum 'bufret' til 1-2, maks 3 harde oppbremsninger, dvs jeg har forståelse for følelsen av å ha bremset 50% brått, slippe opp og så trenge 100% brems innenfor samme sekund, det klarer de fleste biler ikke særlig bra. Vakuumforsterker fungerer som den skal, men det tar noen sekunder å bygge opp (bygge ned?) nok vakuum til ny hard/brå oppbremsing. Om det er farlig og kritikkverdig? Muligens, i sjeldne situasjoner. Om noen har gjort noe med det siste 50 år? Nei. Dvs jo, Tesla har gjort noe med det på autopilot-bilene, elektronisk bremsekraftforsterker, den gjør dette muligens kjappere.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

petersv

Bra forklart.

Stemmer med mine observasjoner. Bremsene er store, bilen er stor. Dermed kjennes effekten av smuss, vann, is etc. mye bedre enn det vi er vant med fra "små biler med små bremseskiver og kallipere".

Det krever litt tilvenning, og at man skrur regen ned til lav på vinter.

eadie

Regen på low på vinter er nok fornuftig, hvis man kjører på glatte veier. Rumpa sklir fort ut i nedoverbakke på glatt vei, når regen slår inn
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

pberg

SitatDet du kjenner er at hovedsylindern din virker som den skal, stempel 1 butter i stempel 2. ALLE biler er sånn, men ikke alle har så kraftig vakuumbooster at man greier å tråkke dit uten å stå med begge beina.

Dette skal aldri skje dersom det ikke er noe feil i hydraulikksystemet. Normalt sett er det veldig små bevegelser på de mekaniske delene her. Hvis dette skjer hele tiden, så er noe feildesignet i bremsesystemet. Ofte så er det en utveksling på ca 5:1 i bremsepedalen, noe som betyr at dersom du skal butte i noe inni hovedsylinderen, så snakker vi om en bevegelse der på kanskje 1-1,5 cm. Det blir 5-7,5cm på bremsepedalen, noe som er veldig mye vandring uten at noe skjer.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

petersv

Du bunner ikke pedalen til vanlig heller, kun hvis du står på den i mange sekunder. Er nok normalt og korrekt.

ebbrey

Opplevde for første gang her om dagen null bremseeffekt.

Bilen var kald hadde stått hele arbeidsdagen uten lading og hadde null regen. Kom ned en bakke i 40-50 mot en rundkjøring presset inn bremsen litt, noe motstand i 2-3 cm så ristet bare pedalen og gikk helt til bunn. Fikk små hetta og prøvde pumpe, men gikk forsatt rett i bunn 2-3 ganger til. Da var det ingen annen mulighet enn å gasse på for å unngå bonustap.

Jaggu viktig med rutine på sjekk at ting fungerer.

11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Hyperstress

Jeg har også opplevd 2-3s nesten uten bremser på både forrige Tesla, samt ny Tesla med elektromekanisk booster. Det har da skjedd etter at bilen har blitt vasket.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Messel

At bremsene ikke virker i hele tatt i 2-3 sekunder og at pedalen går helt til gulvet flere ganger uten effekt er mildt sagt foruroligende. At det er kaldt eller at bilen har blitt vasket er ingen unnskyldning, er det noe som skal virke 110% av tiden på en bil, så er det da for pokker bremsene??
Svart P85D levert 11. mars

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA