Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?

Startet av Mippen, fredag 21. mars 2014, klokken 19:36

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 17. april 2014, klokken 13:17
Type 2 / CSS Combo vedtatt som standard i Europa: http://www.tagesspiegel.de/wirtschaft/elektromobilitaet-ein-stecker-fuer-alle-e-autos/9768324.html

Nå er ikke min tysk så stødig lengre, så jeg kjørte den gjennom googletranslate. Tolket det mer som at vanlige ladestolper skulle utstyres med Type2 kontakt og kunne ikke finne noe direkte der som tilsier at man ikke skal kunne ha CHAdeMO på hurtigladere.

At Type2 på stolpen er en bedre og tryggere løsning enn schuko er det vel ikke noe tvil om. Men så lenge de asiatiske bilene utstyres med CHAdeMO, og det finnes nok biler med det på veiene, vil hurtigladere ha støtte for begge alternativene.

Det jeg derimot tror kommer til å bli mer vanlig er biler som Tesla/ZOE som kan ta 400V AC med høy effekt inn så behovet for DC hurtigladere blir mindre.

Lynet

Chademo er jo i praksis ikke så rask heller på Leaf, 12,1kWh på tre kvarter er ikke særlig å skryte av.

Har mere tro på innebygget lader på 20kW da kan man lade på et 400v 32A med full guffe og slike ladepunkt koster ikke mange tusen å få lagt opp. Da kan man kjøre 2 timer lade 1 time i det uendelige :-)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rio

Type 2 / CSS Combo vedtatt som standard i Europa: http://www.tagesspiegel.de/wirtschaft/elektromobilitaet-ein-stecker-fuer-alle-e-autos/9768324.html

Det er en standard, men spørsmålet er jo heller om det står at det skal være en ENESTE lovlige standarden, dvs. at CHAdeMO altså blir forbudt å selge etter 2018.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Lynet på torsdag 17. april 2014, klokken 14:50
Chademo er jo i praksis ikke så rask heller på Leaf, 12,1kWh på tre kvarter er ikke særlig å skryte av.

Har mere tro på innebygget lader på 20kW da kan man lade på et 400v 32A med full guffe og slike ladepunkt koster ikke mange tusen å få lagt opp. Da kan man kjøre 2 timer lade 1 time i det uendelige :-)

CHAdeMO kan levere 62,5 kW. At du bare får 12,1 kWt inn i batteriet på 45 minutter skyldes batteriet, og ikke CHAdeMO. Det blir ikke raskere med en 20 kW lader ombord.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Lynet

Sitat fra: Rio på torsdag 17. april 2014, klokken 21:44
Sitat fra: Lynet på torsdag 17. april 2014, klokken 14:50

CHAdeMO kan levere 62,5 kW. At du bare får 12,1 kWt inn i batteriet på 45 minutter skyldes batteriet, og ikke CHAdeMO. Det blir ikke raskere med en 20 kW lader ombord.

Poenget var heller ikke raskere, men tilnærmet like rask. Forskjellen blir derimot kjempestor når det gjelder prisen på infrastruktur.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rio

Ja, helt enig i at prisen på ladeinfrastruktur er mye lavere med 22 kW.

Poenget mitt var dog at i eksempelet ditt så er det batteriene som begrenset antall kWt. Teknisk sett så kan man selvsagt lade hurtigere ved bare å fylle opp fra 0% til 50% av batteriet, men det blir jo også mer stopping, så jeg tror ikke man sparer mye tid på det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

leaf-newbe

Sitat fra: emil på torsdag 17. april 2014, klokken 14:25

Nå er ikke min tysk så stødig lengre, så jeg kjørte den gjennom googletranslate. Tolket det mer som at vanlige ladestolper skulle utstyres med Type2 kontakt og kunne ikke finne noe direkte der som tilsier at man ikke skal kunne ha CHAdeMO på hurtigladere.

At Type2 på stolpen er en bedre og tryggere løsning enn schuko er det vel ikke noe tvil om. Men så lenge de asiatiske bilene utstyres med CHAdeMO, og det finnes nok biler med det på veiene, vil hurtigladere ha støtte for begge alternativene.

Det jeg derimot tror kommer til å bli mer vanlig er biler som Tesla/ZOE som kan ta 400V AC med høy effekt inn så behovet for DC hurtigladere blir mindre.

tror du blender litt her.

type2 stolpe er ikke css combo!

på en leaf har vi 2 ladeporter på bilen en j-1772 (for sneglefart lading) opp til 32a om du er så heldig å har dobbelt lader i bilen ellers opp til 16a.
denne brukes til å lade bilen med original medfølgende ladekabel med kladd eller uoriginal ladekabel med eller uten kladd. du kan også lade bilen fra en type2 stolpe om du har en egnet kabel (type2 til j1772). i norge er det også bestemt at de nye ofentilge ladestolpene skal ha type2 uttak (med type2 stolpe så sitter elektronikken som normalt sitter i kladden/hjemmeladeren i stolpen slik at en kun trenger kun en overgangs kabel får å lade leafen kan normalt lades med opp til 32a fra slike stolper. i norge har de valgt en løsning der type2 stolpene også har en schuko plugg slik at en kan lade bilen med medfølgende original kabel opp til 16a.

ladeport nr2 på leafen er CHADEMO (hurtiglading) for å hurtiglade/semihurtiglade brukes denne porten og det kreves en ekstern hurtiglader får å lade av type chademo.

om jeg ikke har misforstått konseptet helt så er de nye europa produserte bilene som vw og bmw kun utstyrt med en ladeport som brukes til (sneglelading og hurtiglading)
om man kopler bilen til en type2 stolpe så hurtiglader en ikke.
om en kobler bilen til en combo hurtiglader til samme ladeport på bilen så hurtiglader man.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

emil

Sitat fra: leaf-newbe på lørdag 10. mai 2014, klokken 02:34
Sitat fra: emil på torsdag 17. april 2014, klokken 14:25

tror du blender litt her.

type2 stolpe er ikke css combo!

Blander ikke og vet veldig godt forskjellen mellom de forskjellige lademåtene og bilene, men det var kanskje litt dårlig formulert fra min side.

Sånn jeg tolket den aktuelle artikkelen blir Type2 standard kontakt for alle former for AC lading (i stolpe, bilen kan ha hva som helst) uavhengig av effekt mens det for DC lading ikke var nevnt noe. DC lading for VW/BMW bruker jo Type2 kontakten for jord og styresignaler mens den har egne kontakter for DC strømmen som ligger "utenfor" den vanlige Type2 kontakten. Tesla derimot har ikke de separate DC kontaktene og kjører DC fra sin "supecharger" rett gjennom samme kontakt som AC og så passer bilen på å sende det utenfor de interne laderne.

tomrh

Sitat fra: Rio på torsdag 17. april 2014, klokken 21:42

Det er en standard, men spørsmålet er jo heller om det står at det skal være en ENESTE lovlige standarden, dvs. at CHAdeMO altså blir forbudt å selge etter 2018.
CHAdeMO er nå offisielt akseptert som EU-standard og går derfor ikke mot slutten. :)
http://insideevs.com/chademo-officially-accepted-european-dc-fast-charging-standard/
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

EU ønsker å forenkle/standardisere -og det er en god ting.
Men det er litt for sent å lage regler som gjør at Chademo ikke blir bygd videre ut, eller vise finger'n til 30.000-40.000 Leaf, trilling og Kia-eiere...

Chademo er vel fortsatt den mest bruke ladestandarden i EU?

Vi skal nok leve med Chademo i mange år fremover.

Thomas
(som fortsatt venter på en forklaring på hva CCS bringer til bordet)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

edyrli

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 02. februar 2015, klokken 11:54
(som fortsatt venter på en forklaring på hva CCS bringer til bordet)
Fordelen jeg kan komme på med CCS er:
Mulighet for Trefase AC lading.
AC og DC i samme plugg.
Ellers i det daglige for min del er det ikke noen fordeler med CCS. Løsningen med en luke til AC og en luke til DC på min trilling er helt uproblematisk. Men siden ingen klarte å bli eninge om en felles standard ladeløsning for noen år siden blir det nok 4 standarder (Tesla, CCS, CHAdeMO, 11/22/43 kW AC) i lang tid..
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

emil

Sitat fra: edyrli på mandag 02. februar 2015, klokken 12:15
Fordelen jeg kan komme på med CCS er:
Mulighet for Trefase AC lading.
Kun relevant for Type2-Combo, ikke Type1-Combo (USA). Uansett, trefase AC er kun Type2 pluggen og har egentlig ingenting med Combo/CCS å gjøre

Sitat
AC og DC i samme plugg.

Men resultatet blir en mye større plugg, og blir det noe feil (fysisk) med den kan man ikke lade i det hele tatt. En CHAdeMO bil kan lade med CHAdeMO hvis Type1 kontakten er ødelagt og med Type1 kontakten hvis CHAdeMO konakten er ødelagt.

Panduck

Jeg vet ikke hvorfor denne tråden dukket opp igjen. Men greencarreports hadde en artikkel som beskrev at "ladestandardkrigen kan være over før den har begynt.", der de skrev om hvordan BMW og andre CCS aktører i USA satte opp ladere med Chademo og Nissan og andre chademo-aktører satte opp ladere med CCS.

Diesel og bensin selges side om side, og Chademo & CCS er jo langt enklere, strømmen er jo den samme, og den dyreste delen av laderen er jo likeretteren, som jo er nøyaktig den samme. Tanken er vel at fremgang for elbil er til nytte for alle som satser på elbil, og at en opplevelse av utrygghet rundt valg av bil og fremtidig "riktig standard", ikke er noe noen vil tjene på.

emil

Sitat fra: Panduck på tirsdag 03. februar 2015, klokken 09:18
Jeg vet ikke hvorfor denne tråden dukket opp igjen. Men greencarreports hadde en artikkel som beskrev at "ladestandardkrigen kan være over før den har begynt.", der de skrev om hvordan BMW og andre CCS aktører i USA satte opp ladere med Chademo og Nissan og andre chademo-aktører satte opp ladere med CCS.

Tråden dukket opp fordi EU endelig har "godtatt" CHAdeMO som ladestandard, så alle de som mente at EU ville forby CHAdeMO til fordel for sin egen CCS kan nå gå og legge seg.

Sitat
Diesel og bensin selges side om side, og Chademo & CCS er jo langt enklere, strømmen er jo den samme, og den dyreste delen av laderen er jo likeretteren, som jo er nøyaktig den samme. Tanken er vel at fremgang for elbil er til nytte for alle som satser på elbil, og at en opplevelse av utrygghet rundt valg av bil og fremtidig "riktig standard", ikke er noe noen vil tjene på.

Det er jo ikke kabel med ladekontakt som koster de store pengene på en DC-lader, det er likeretter og alt det andre inni. Og der er det meste likt mellom CHAdeMO og CCS og kun litt småting og ekstra programvare for å la begge standarder kunne lade.

Skjønner ellers forsåvidt at BMW ikke vil ha masse Nissan Leaf foran sine butikker og motsatt. Men det at alle nå åpner opp for å la konkurrentens elbiler lade gjør jo at elbilen genrellt sett blir mer brukbar og alle vil tjene på det med flere solgte biler.

Trekkoppbil

Eu bestemte vel for et par år sida at man ikke skal gi tillatelser til nye ChaDeMo-ladere etter ett visst år, da EU vil satse på sin egen standard. Jeg trur det var 2018.
I 2013 kom det artikler som forklarte at ChaDeMo var døden nær, og at det er ukurant da mange bilfabrikker satser på andre løsninger. Det var jo litt pussig, for den gangen var det solgt i størrelsesorden 100 kjøretøy world wide, som støtta Combo.
De fabrikatene som går får Combo, er stort sett de samme som selger biler uten hurtiglading, eller som ikke selger EV i det hele tatt. Så man sitter stort sett igjen med VW som bruker Combo, og VW selger vel EV nesten bare i Norge.
Etter 2013 har jo nye bilmodeller kommet med ChaDeMo, som Outlander og Soul.

At byråkrater i EU skal kunne forstille seg hvoran EV-markedet og teknologien er om 5 år, og at de klarer å bestemme at det skal bli slutt på tillatelser til nye stasjoner med den pluggen om 5 år, synes jeg er ganske besynderlig.
Mye kan skje i mellomtida. Som dette:
2015/01/16

New! CHAdeMO becomes a European (EN) DC charging technology standard

Trenden med forbrukerelektronikk ellers i samfunnet, er at man går for enklere og mindre kontaktplugger.  Da spørs det om det slår til med en enklere dc-kontakt i framtida, og at man går over til andre typer plugger. Men betyr det noe?  Foreløpig trur jeg ladestasjonene kommer med ulike dc-plugger for en periode, så får vi se hva som fungerer og hva som slår ann over tid. En gang jeg lada i vinter, så jeg en combo-plugg som var knust. Jeg veit ikke om noen har kjørt av gårde med kabelen i, eller hva som har skjedd. Er det noen dyre problemer med Combo, kan vi fort ende opp med at det kun er VW-forhandlere som har Combo-ladere å tilby.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA