Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?

Startet av Mippen, fredag 21. mars 2014, klokken 19:36

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 18. februar 2015, klokken 23:52
Eu bestemte vel for et par år sida at man ikke skal gi tillatelser til nye ChaDeMo-ladere etter ett visst år, da EU vil satse på sin egen standard. Jeg trur det var 2018.
I 2013 kom det artikler som forklarte at ChaDeMo var døden nær, og at det er ukurant da mange bilfabrikker satser på andre løsninger. Det var jo litt pussig, for den gangen var det solgt i størrelsesorden 100 kjøretøy world wide, som støtta Combo.
De fabrikatene som går får Combo, er stort sett de samme som selger biler uten hurtiglading, eller som ikke selger EV i det hele tatt. Så man sitter stort sett igjen med VW som bruker Combo, og VW selger vel EV nesten bare i Norge.
Etter 2013 har jo nye bilmodeller kommet med ChaDeMo, som Outlander og Soul.

At byråkrater i EU skal kunne forstille seg hvoran EV-markedet og teknologien er om 5 år, og at de klarer å bestemme at det skal bli slutt på tillatelser til nye stasjoner med den pluggen om 5 år, synes jeg er ganske besynderlig.
Mye kan skje i mellomtida. Som dette:
2015/01/16

    New! CHAdeMO becomes a European (EN) DC charging technology standard

Trenden med forbrukerelektronikk ellers i samfunnet, er at man går for enklere og mindre kontaktplugger.  Da spørs det om det slår til med en enklere dc-kontakt i framtida, og at man går over til andre typer plugger. Men betyr det noe?  Foreløpig trur jeg ladestasjonene kommer med ulike dc-plugger for en periode, så får vi se hva som fungerer og hva som slår ann over tid. En gang jeg lada i vinter, så jeg en combo-plugg som var knust. Jeg veit ikke om noen har kjørt av gårde med kabelen i, eller hva som har skjedd. Er det noen dyre problemer med Combo, kan vi fort ende opp med at det kun er VW-forhandlere som har Combo-ladere å tilby.

Problemene har til nå vært med CHAdeMO-konnektoren. CCS-konnektoren er billig og grei.

Det med at CHAdeMO er standard betyr at den er tatt inn under EN (europeisk norm) - det meste av slikt arbeid gjøres av standardiseringsorganer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA