Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: leif.e.andersen.9 på fredag 10. april 2015, klokken 14:30
Spørsmål vedr. Hurtiglading Fortum mc. Donald. Beløpet ble hele 12.50 kr .. På faktura fra Fortum sto det 12.50 så sto det 12.50 avskrevet... Så betaling var 0 kr. Hyggelig det men hvorfor?
Mange Fortum stasjoner har de første 20 minutter gratis ut 2015.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Gjelder dette kun med rfid? Jeg fikk 90kr ca påslag på mobilregningen etter å ha ladet 2-3 ganger mellom 15-20 min på fortum ladere (sms) da jeg prøvekjørte for noen uker tilbake... Har fortum sagt noe konkret om gratis ut -15? På flere ladere (Kiwi..) står det typisk gratis ut februar eller mars -15...
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Sitat fra: Anterialis på lørdag 11. april 2015, klokken 12:41
Gjelder dette kun med rfid? Jeg fikk 90kr ca påslag på mobilregningen etter å ha ladet 2-3 ganger mellom 15-20 min på fortum ladere (sms) da jeg prøvekjørte for noen uker tilbake... Har fortum sagt noe konkret om gratis ut -15? På flere ladere (Kiwi..) står det typisk gratis ut februar eller mars -15...
Det er ikke sikker appene har helt kontroll på dette heller. Kan godt stemme at bare gjelder Kiwi, og at det er i forhold til når stasjonen ble satt opp. Enkleste er vel å anta at det koster noe, og så ta det som en gave. Jeg har klippekort på grønn-kontakt som snart går ut. Har enda ikke vært på en stasjon som ikke har hatt problemer med betalingen og dermed er gratis. (Godt jeg betalte for kortet, så har de fått pengene allerede  ;D)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Noen som har erfaring med Osram Nightbreaker ultra pærer som erstatning som de originale H7 pærene ?

TM

Ser av den svenske prislisten at det er en opsjon for akustisk fotgjengervarsel med kode 4U9. Det ble nevnt av noen i forumet at dette var standard, men ikke aktivert i programvaren. Noen som vet noe om dette. Kall meg gjerne pingle  :) men jeg synes faktisk at det er fornuftig å informere fotgjengere om at det kommer en bil. Funksjonen for automatisk stopp krever jo at man må oppgradere interiøret i bilen, mens kode 4U9 koster bare 1000 SEK ink. mva.

Anterialis

Er det like energikrevende å senke temp i bilen (aircondition) som p øke temp (varmeapparat)?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

emil

Sitat fra: Anterialis på søndag 12. april 2015, klokken 10:09
Er det like energikrevende å senke temp i bilen (aircondition) som p øke temp (varmeapparat)?

Er vel normalt sett lettere å tilføre energi (varme opp) enn å fjerne varmeenergien. Men husk at på en sommerdag skal du kanskje bare redusere temperaturen i kupeen med 5-10 grader maks i forhold til ute (her i landet) mens man på vinteren gjerne skal varme opp 20-30 grader i forhold til utetemperatur. Derfor vil oppvarming vinterhalvåret totaltsett bruke mer strøm enn nedkjøling sommerhalvåret.

LMOR

Sitat fra: Anterialis på søndag 12. april 2015, klokken 10:09
Er det like energikrevende å senke temp i bilen (aircondition) som p øke temp (varmeapparat)?
Nei, men dette tror jeg du finner minst en gammel tråd om. Pga varme/kjølesystemet og varmepumpen er det en forskjell.
Tror du finner et dokument fra BMW om dette også hvis du søker.
Men dette temaet blir fort "opphetet", så sikkert lurt å fortsette diskusjonen i en av de trådene, eller lage en ny i stedet for at det blir flere sider her  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann


Lønner det seg å forvarme/klimatisere bilen før avreise (hensikt: få lengst mulig kjørelengde), når dette gjøres på 16A kurs som tydeligvis tar energi også fra batteriet, slik at ladestatus ved avreise er ca 96% full?

Dette gjelder sommerkjøring, så antatt temp ute 15-25 grader.

Alternativet er å ikke klimatisere, men til gjengjeld ha 100% ladet.  Og med 15-25 grader ute er det jo rimelig nært optimal temperatur på batteri likevel.

Synspunkter?


Anterialis

Ja jeg forstår at forvarming er lurt:) men lurte bare på om aircondition er mer energikrevende jf oppvarming. Feks 30 grader ute og aircondition til 20 vs 10 grader ute og oppvarming til 20. Hva krever mer energi?

Jeg har ikke funnet riktig tråd her på forumet eller på Google, kun flertallsregjering tråder som omhandler dårlig effekt av AC... Kan noen peke meg i riktig retning? :) Btw, ha en flott søndag!
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

#730
Her er vel en tråd som passer dere begge:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20195.0.html

Her er mye "temperatur" og etter hver blir vi relativt enige...
og det ligger info og dokumenter om varming/kjøling.

4% tap er mye hvis du faktisk lader med 16A. Normalt henter den seg inn igjen. Hvis du setter på forvarming dagen før, så kommer jeg normalt til forvarmet bil og 100%, når jeg lader med 12A.
Uansett er det verd det. Ingen grunn til å fryse for å spare noen km.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann

Takker, men som sagt er det ikke snakk om vinter/frysing, men om sommer-kjøring.  Kanhende er det under 4%, men har sett det tallet, dog rett nok på vinter.
Antok også at med ute-temp mellom 15-25 grader er det lite å hente på klimatisering/varming av batterier gitt at det reduserer kapasitet med noen prosent, så vil tippe man sikrer lengst kjørelengde om sommer best ved å starte med 100% og ikke-klimatisert, ev. en kombo som du er inne på ved å kjøre det noen timer før man drar, for å rekke lade opp til fullt.

Skal kjører 13 mil, stort sett E18 og fartsgrense 110 km/t, så derfor betyr hver kWt mye.  Har rett nok tenkt å holde meg til høyre i 80-90 km/t, men likevel...


Sitat fra: LMOR på søndag 12. april 2015, klokken 11:43
Her er vel en tråd som passer dere begge:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20195.0.html

Her er mye "temperatur" og etter hver blir vi relativt enige...
og det ligger info og dokumenter om varming/kjøling.

4% tap er mye hvis du faktisk lader med 16A. Normalt henter den seg inn igjen. Hvis du setter på forvarming dagen før, så kommer jeg normalt til forvarmet bil og 100%, når jeg lader med 12A.
Uansett er det verd det. Ingen grunn til å fryse for å spare noen km.

LMOR

Du har nok ganske rett.
Tror det er 16 grader som er optimal utetemperatur, men på den andre siden vil du jo ikke kaste bort mye energi på klimatisering hvis temperaturen allerede er optimal?
Så lenge du stiller temperaturen på det du uansett har tenkt å ha i kupeen, så vil jeg tror det er best uansett.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

LMOR: leste igjennom tråden raskt, men fant ingen ting om det jeg lurer på... Kanskje jeg er blind. Jeg har heller ikke klart finne noe på Internett. Det står mye om precondition og batteritemp., men det er jo ikke dette jeg lurer på. Spør derfor igjen: er bruk av AC veldig energikrevende? Hvordan er energibruken sammenlignet med bruk av varmeapp.? Er det bedre kjøre med vinduene oppe en varm vinterdag, eller er energibruken ved AC såpass liten at man ikke trenger tenke på det, eller ikke trenger slå det av selv om man har liten rekkevidde igjen?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

OK, det står vel kanskje bare noe om varmepumpen?

Bilen har en del naturlig varmekilder, så det er vel relativt opplagt at kjøling krever mer energi.
Men du må kjøle batteriet, og åpner du vinduet så blir luftmotstanden større, så jeg ville gått for AC. Du trenger ikke sette den ned til 16 grader  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA