Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Anterialis

Nettopp [emoji5]️ Ønsket svar så jeg vet hva jeg kan/bør gjøre dersom jeg feks har 30km igjen på batteriet og 25km igjen av veien. Fasit er naturligvis å sette bilen i Eco pro (+), men det holder kanskje å skru av AC... (Nå der er varmt ute selvfølgelig. Med AC mener jeg kjøling)

Kart over laderstatus:
Jeg mener å ha lest dette et sted, men finner det ikke igjen. Hvorfra får ladestasjoner.no sin info? Får man like ny/oppdatert info når man sjekker ladestasjoner.no jf å sjekke grønnKontakt og chargeNow kartene direkte?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Nobil.no
Ladestasjoner.no er koblet opp dit. Samme med appen. Men hvis stasjonen mister internett, så er det ikke oppdatert.
Bilen skal også være koblet mot Nobil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Akkurat. Og ChargeNow / GK sine internettsider går også via Nobil, eller får de informasjon direkte fra sine stasjoner?

Er det tilfeller hvor det er lurt å sjekke GK / ChargeNow kartene i stedet for ladestasjoner.no (bortsett fra i utlandet kanskje..)?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

TorS

Sitat fra: Anterialis på søndag 12. april 2015, klokken 14:45
er bruk av AC veldig energikrevende? Hvordan er energibruken sammenlignet med bruk av varmeapp.?

Fra manualen 08_I01 Heating and AC Systems.pdf, som du finner her

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15711.msg298284.html#msg298284

står det

A heat pump with the components installed in the vehicle enables the function of the heating and cooling modes, as well as mixed operation. With about 1 kilowatt of power about 3 kilowatt of cold air and about 2 kilowatt of heat can be acquired using this system. The electric heating used in the I01 requires about 5.5 kW of electrical energy in order to provide a heater output of about 5 kW. In the table below it is clear that the heat pump only requires about 2.5 kW for this heater output.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

TorS

Sitat fra: Anterialis på søndag 12. april 2015, klokken 16:25
Akkurat. Og ChargeNow / GK sine internettsider går også via Nobil, eller får de informasjon direkte fra sine stasjoner?

Er det tilfeller hvor det er lurt å sjekke GK / ChargeNow kartene i stedet for ladestasjoner.no (bortsett fra i utlandet kanskje..)?

Jeg spurte GK om dette i en e-post og fikk følgende svar:

Grønn Kontakt oppdaterer vårt eget ladekart på vår hjemmeside fortløpende. Med andre ord er det kun her vi selv vi garanterer for sanntids status på våre ladere. Så skal du på tur, er det ladekartet her vi viser til.
Til tider benytter vi andre kanaler for å informere om nedetid, men som sagt er det kun i ladekartet du finner sanntids status på alle laderne våre.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

LMOR

Sitat fra: Anterialis på søndag 12. april 2015, klokken 16:25
Akkurat. Og ChargeNow / GK sine internettsider går også via Nobil, eller får de informasjon direkte fra sine stasjoner?

Er det tilfeller hvor det er lurt å sjekke GK / ChargeNow kartene i stedet for ladestasjoner.no (bortsett fra i utlandet kanskje..)?
Bilkraft appen går direkte mot stasjonen. Antar ChargeNow gjør det også, fordi det er avvik mellom det den viser og Nobil av og til.
GK sitt kart er manuelt oppdatert, ikke online slik forrige innlegg sier.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorS

Grunnen til at jeg spurte GK om dette var at Nobil (via touch.1881.no, som jeg bruker) viste at en av GK sine ladere var nede, mens ladekartet til GK viste at stasjonen var oppe. Jeg var derfor i stuss om hva som stemte. Jeg sjekket derfor med GK og fikk nevnte svar.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

LMOR

Jeg sjekket av samme grunn som deg i går, og fikk samme svar. De "oppdaterer" sitt eget kart selv. Så spurte jeg om det var manuelt eller online, og fikk til svar at det var manuelt, så det er en tidsforsinkelse.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

TorS: Takk for tilbakemelding! Slik jeg forstår det da, er det mindre energikrevende å produsere kald luft ("With about 1 kilowatt of power about 3 kilowatt of cold air and about 2 kilowatt of heat can be acquired using this system")? Kanskje ikke så enkelt.

Da tolker jet dette som at det beste er å sjekke ladestasjonene via ChargeNow og GK, og ikke bruke ladestasjoner.no da førstnevnte er mest korrekt. Hjelper jo ikke bruke ladestasjoner.no om de av og til ikke stemmer (grunnet forsinkelser eller feil med Nobil etc.) da vet jeg jo ikke når jeg kan stole på dem...

1) Så i3 er koblet opp i sanntid mot Nobil? I3 og ladestasjoer.no vil derfor alltid oppdaters likt / speilbilder av hverandre?

2) Hvordan planlegger dere før langturer, sjekker dere kun ladestasjoner.no, eller ChargeNow (Fortum) og GK individuelt?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

TorS

Det er ikke mye som er enkelt med denne bilen :). Det viser en del av de opphetede diskusjonene om hvordan alt henger sammen. Det ser ut som om det er overkommelig å få tak på hvordan enkelte komponenter virker, som f.eks. om det krever mer eller mindre energi for varmepumpa å levere varme eller kjøling. Samspillet mellom alle delene er det ikke lett å få oversikt over.

Jeg har brukt touch.1881.no, som får data fra Nobil tilsvarende som for ladestasjoner.no, for å få oversikt over hvor det er ladere. Så har jeg brukt map.chargedrive.no og GK hjemmeside for å sjekke oppetid. Områder som dekkes av andre leverandører har jeg ikke vært i enda. Men det virker som det generelt er lurt å sjekke løsningen til leverandøren av ladepunktet for oppetid. Bilkraft løsningen til BKK er vel også nevnt som en god kilde for å sjekke oppetid på deres ladere.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

Anterialis

Kom på en ting å spørre (det er jo så sabla stille her på i-delen i dag! :p ):
Da jeg prøvekjørte en fullspekket i3 noen uker tilbake, lyste det en gul trekant i begge sidespeilene hver gang jeg kjørte saktere enn 2-3kmh samt når jeg stod stille.

1) er dette en blindsonevarsler?
2) hvorfor lyser den plutselig når jeg stopper opp? Varsler den om at den ikke er aktiv så lenge jeg ikke kjører?

La merke til at dette var litt irriterende/uvant...
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

bromm

Sitat fra: Anterialis på mandag 13. april 2015, klokken 16:54
Kom på en ting å spørre (det er jo så sabla stille her på i-delen i dag! :p ):
Da jeg prøvekjørte en fullspekket i3 noen uker tilbake, lyste det en gul trekant i begge sidespeilene hver gang jeg kjørte saktere enn 2-3kmh samt når jeg stod stille.

1) er dette en blindsonevarsler?
2) hvorfor lyser den plutselig når jeg stopper opp? Varsler den om at den ikke er aktiv så lenge jeg ikke kjører?

La merke til at dette var litt irriterende/uvant...
Dette må være nytt utstyr på 2015/2016-modellen, så det må nesten DU svare på, siden vi andre ikke har sett det  ;D Men jeg synes forklaringen din høres fornuftig ut. Her er en video fra en annen model, men som burde fungere likt som det alltid gjør hos BMW:

Anterialis

Hmm, jeg har tenkt igjennom saken og jeg må ta feil. Jeg prøvekjørte en Mercedes A-klasse noen uker før dette, det må ha vært på den jeg observerte dette. Beklager, min feil :(
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Sitat fra: Anterialis på mandag 13. april 2015, klokken 17:41
Hmm, jeg har tenkt igjennom saken og jeg må ta feil. Jeg prøvekjørte en Mercedes A-klasse noen uker før dette, det må ha vært på den jeg observerte dette. Beklager, min feil :(
Du tar ikke feil. Jeg har sett dette på min, og den er 1 år gammel. Men det skjer normalt ikke, så derfor ikke så irriterende.
Mønsteret jeg tror jeg har observert, er at det skjer når du krysser en linje uten å blinke først. Her på vestlandet er ikke alle stripene i god stand, og gule striper er skitne og ser derfor hvite ut  ;)
Så jeg antok at det er en filskiftevarsel, som sier fy,fy!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

#749
Aha! Takk for oppklaringen =)

Begynner å glede meg til bilen kommer ja... :D

EDIT:
Stemmer det at sommerdekkene på 19" felgene egentlig er helårsdekk - EP600 - mens  på 20" er det sommerdekk - EP500 - ? Har lest på internettet at dette stemmer, i alle fall i USA (se link 1)... Det er kanskje annerledes i Europa/Norge?

Når jeg ser på forumet her (Se link 2) har Klykken skrevet at både 19" og 20" har helårsdekk, og at dekkene heter hhv. EP500 og EP600, altså motsatt av hva jeg har funnet på internettet..

"Then there are the optional 20" Double Spoke sport wheels. They are also staggered in size and use Bridgestone Ecopia EP500 summer tires, not all-seasons."

Linker
1) http://bmwi3.blogspot.com/2014/02/bmw-i3-wheels-and-tires-what-you-need.html
2) http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13224.msg271293.html#msg271293
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA