Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: la barna se på YouTube i TMS?

Startet av Batteritralla, mandag 10. mars 2014, klokken 23:56

« forrige - neste »

i3_X5_730

For å linke tilbake igjen til trådstarters "tema": Hvilke beskjeder får du av tyskernes Mennekes-lader kontra amerikanske Clipper Creek når det gjelder jord/ikke jord - lekkasje fra leder til jord?  ???

Griffel

#46
Sitat fra: LMOR på søndag 09. mars 2014, klokken 10:51
Kan "defekt" overspenningsvern være årsaken? (hos noen)
Ingen spesiel grunn til å tro det. Men enhvær komponent kan jo i prinsippet ha feil.

Sitat fra: LMOR på søndag 09. mars 2014, klokken 10:51
Isolasjonsresistansen skal være >1 MΩ. Måleresultatet skal dokumenteres. Eventuelle overspenningsvern må frakobles.
Måling med megger skjer med høy spenning. Overspenningsværnets oppgave er å avlede høy spenning. Så kan du selv tenke ut resten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Rio link=topic=12770.msg194310#msg194310
Øøøhhh - jeg kjenner "damer" og "småbarnsmødre" som nok kan mer om både IT og TN og annet innen elkraft enn 99% av befolkningen.
Det er mye som tyder på det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#48
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 09. mars 2014, klokken 13:07
For å linke tilbake igjen til trådstarters "tema": Hvilke beskjeder får du av tyskernes Mennekes-lader kontra amerikanske Clipper Creek når det gjelder jord/ikke jord - lekkasje fra leder til jord?  ???
Jeg er nok enig i at funksjonen er litt overflødig, men den funksjonen du ønsker er i praksis meget vanskelig med Norsk nett. (Noen vil sikkert protestere, men det tar vi da)
Clipper Creek har egentlig den funksjonen du ønsker, men da i USAs splittfasenett .  Så har de måttet modifisere kladden for Norske forhold og har etter beste evne tilpasset funksjonen til "hva som er praktisk mulig".
Siden den tyske produsenten, ikke har et USA produkt med en merket lampe som utgangspunkt, slapp de å finne på en funksjon.
Men ha det helt klart:i Norge er det best om lampa ikke lyser.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

i3_X5_730

Sitat fra: Griffel på søndag 09. mars 2014, klokken 19:40
Men ha det helt klart:i Norge er det best om lampa ikke lyser.

Uenig! Det betyr at du ikke har jord i det hele tatt ...  8)

Batteritralla

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 09. mars 2014, klokken 19:52
Sitat fra: Griffel på søndag 09. mars 2014, klokken 19:40
Men ha det helt klart:i Norge er det best om lampa ikke lyser.

Uenig! Det betyr at du ikke har jord i det hele tatt ...  8)

Det KAN bety det... Men nå er ikke laderen laget for å verifisere om anlegget er utført iht gjeldende krav.

Jeg tror de fleste som har lest alle innleggene i denne tråden, og har et ønske om å forstå det, har forstått poenget.

Vi er enige om at indikasjonen og betegnelsen på denne  kan synes noe meningsløs....

Vi kan ved en passende anledning laborere med om indikasjonen "Ground present" tennes iht laderens spesifikasjoner, dvs 50 KOhm.

Dette er enkelt å simulere/teste  :)

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Batteritralla

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 09. mars 2014, klokken 13:07
For å linke tilbake igjen til trådstarters "tema": Hvilke beskjeder får du av tyskernes Mennekes-lader kontra amerikanske Clipper Creek når det gjelder jord/ikke jord - lekkasje fra leder til jord?  ???

Jeg glemte rett og slett å sjekke dette, om det var noe indikasjoner på denne.

Var så fornøyd med alle de grønne lysene, avhengig av hvor mye "mat" jeg ville gi bilen  :)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Griffel

#52
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 09. mars 2014, klokken 19:52
Sitat fra: Griffel på søndag 09. mars 2014, klokken 19:40
Men ha det helt klart:i Norge er det best om lampa ikke lyser.

Uenig! Det betyr at du ikke har jord i det hele tatt ...  8)
Nei, den forteller ikke noe om jordforbindelsens kvalitet. Det eneste du kan være helt sikker på når lampen lyser er at det finnes en overledning et eller annet sted mellom jordleder og en av faseledningene. Har du en overledning i bilens ladesystem, vil lampen lyse enten  stikkontakten du er koblet til er jordet eller ikke.
Når lampen ikke lyser er isolasjonen ok. og jordleder har ingen funksjon.
Her er det flere sikkerhets barriærer.
1. Isolasjon
2. Jording
3. Jorfeilbryter
1. Er isolasjonen ok har det ingen betydning om jordforbindelsen har mangler. (Lampen var og forbilr mørk) Men ikke stol på dette det kan jo hende at lampen ikke virker så bruk joret kontakt.
2, Lyser lampen og jordforbindelsen er dårlig er det tilfellet hvor du risikerer å  være  jorlederen. men
3. Om jordfeil bryteren virker vil den alikvell redde livet ditt.
Lampen har nesten ingen funksjon, og grunnen til at den finnes ligger i USAs splittfasesystem.
Sitat fra: Batteritralla på søndag 09. mars 2014, klokken 10:40
Re: "Hvorfor er det best at den lyser"
Jo, fordi dette bekrefter at du faktisk HAR jordleder i anlegget ditt.
Jeg foretrekker jordleder med litt dårlig isolasjonsmotstand som et godt alternativ til ingen jord.
Du vet hvem som blir "Jord leder" om det ikke er dedikert jordleder på plass?
Dette er feil. Lampen bekrefter ikke at en har jordleder med forbindelse til jord.
Det er ikke jordleder isolasjonsmotstand som måles men isolasjonsmotstand mellom linje og jordleder, om jorlederen har jordkontakt vet en ikke. Det må elektrikker forvisse seg om når han monterer anlegget. Kobler du deg til en joret stikkontakt må du stole på elektrikker, ikke på en lampe du missforstår betydningen av.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

i3_X5_730

Ok, enda mere testing ...  8)

Har testet alle kretsene og lederene i huset med en isolasjonstester i hht NEK400. Resultat: Over 1,7MΩ.
Testen ble utført etter vedlagte skjema. Testen ble utført både med og uten jord fra overspenningsvernet, uten at det hadde noe betydning. Likevell lyser CC-laderen og varsler om påståtte 50.000Ω ... Hmmmm(!)
Og i det hele tatt: Hvordan kan CC-laderen måle dette på aktive strømførende kretser, når ekte isolasjonstesting ... må være strømløst?
Jeg har spurt og svaret fra Clipper Creek var at de hadde en Proprietær løsning på dette ... ja, selvsagt ... proprietær. Det måtte jo være proprietær løsning for å la være å si hvordan de måler dette.

Har andre noen andre synspunkter ...  :o



Mikmik

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på onsdag 19. mars 2014, klokken 11:54

Har andre noen andre synspunkter ...  :o

Kan du sjekke spenningen (Volt AC) mellom:
- L1 og Jord
- L2 og Jord
- L3 og Jord
- N og Jord (Burde være 0V)
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

i3_X5_730

Sitat fra: Mikmik på onsdag 19. mars 2014, klokken 16:00
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på onsdag 19. mars 2014, klokken 11:54

Har andre noen andre synspunkter ...  :o

Kan du sjekke spenningen (Volt AC) mellom:
- L1 og Jord
- L2 og Jord
- L3 og Jord
- N og Jord (Burde være 0V)

Utført:
- L1 og Jord - 134V
- L2 og Jord - 134V
- L3 og Jord - 134V
- N og Jord - 5 V

Griffel

#56
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på onsdag 19. mars 2014, klokken 16:18
Sitat fra: Mikmik på onsdag 19. mars 2014, klokken 16:00
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på onsdag 19. mars 2014, klokken 11:54

Har andre noen andre synspunkter ...  :o

Kan du sjekke spenningen (Volt AC) mellom:
- L1 og Jord
- L2 og Jord
- L3 og Jord
- N og Jord (Burde være 0V)

Utført:
- L1 og Jord - 134V
- L2 og Jord - 134V
- L3 og Jord - 134V
- N og Jord - 5 V
Oy, var ikke klar over at du hadde et TN anlegg. Her kan det jo hende at du har fått en variant av CC kladden som er tilpasset iT nett, den vil ganske sikkert påstå at det finnes en slik feil når du benytter den på TN (da er det ikke noe å bry seg om). Eller om dette er en kladd for TN anlegg så betyr denne lampen faktisk at jordforbindelesn er ok. Litt tilpassninger i tolking må vi regne med når vi bor i anderledes landet.  ;D

Det er ikke så enkelt når vi har isolert jord i iT anlegg og er tilkoblet jord i TN anlegg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mikmik

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på onsdag 19. mars 2014, klokken 16:18
Sitat fra: Mikmik på onsdag 19. mars 2014, klokken 16:00
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på onsdag 19. mars 2014, klokken 11:54

Har andre noen andre synspunkter ...  :o

Kan du sjekke spenningen (Volt AC) mellom:
- L1 og Jord
- L2 og Jord
- L3 og Jord
- N og Jord (Burde være 0V)

Utført:
- L1 og Jord - 134V
- L2 og Jord - 134V
- L3 og Jord - 134V
- N og Jord - 5 V
Det er jo gode målinger.
At det er 5V mellom N(blå leder) og Jord kan være en liten skjevbelastning mellom fasene og er ikke farlig.
Men kladen blir jo koblet til L1 og N (=230V). Kan det være at den ikke tolker det norske TN - nettet riktig da ikke jord er låst til nøytral? Type PEN.
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

LMOR

Det ble så avansert dette at jeg må spørre... Når du tester med kabelen, så er belastning på siden du stusser over at det i det hele tatt er mulig?

Kan det være at problemet ligger i noe annet utstyr i eller utenfor huset?

Jeg har det motsatte "problemet". Har testet på 1 TN anlegg og 2 IT anlegg. Det lyser ikke på TN anlegget, men på begge IT anleggene...

Jeg har sluttet å bekymre meg, men setter stor pris på at du finner ut av dette :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Ellers har den nye kabelen din også sin eget proprietære løsning på overvåkning, som går på ca 30 000 ohm, så det er ikke bare amerikanerne som burde irritere deg:

"Dersom det går en feilstrøm fra kjøretøyet og via jordledningen (PE), kan FI løses seg ut allerede ved 7,5 mA"

fra manualen til den nye kabelen din
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA