Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: la barna se på YouTube i TMS?

Startet av Batteritralla, mandag 10. mars 2014, klokken 23:56

« forrige - neste »

Batteritralla

Mange, også her på BMW delen av elbil forum, har nok fått med seg at det har vært en del problemer med Tesla sin medfølgende UMC for lading av kjøretøyet.

Det kan virke som om det også kan være problemer, ikke nødvendigvis av samme art – med BMW sine medfølgende lade kladder.

Når jeg fikk utlevert I3 jeg har på prøve, fikk jeg med 2 stk ladekladder fordi "det hadde vært litt problem med disse".

Det skal understrekes at jeg har ikke hørt noen ting om dette før jeg fikk utlevert I3 jeg har på prøve, og at jeg ikke har hatt noen problemer med lading med ladekladder jeg fikk med den I3 jeg hadde.

Siden jeg allikevel har en Volvo/Mennekes lader liggende, benyttet jeg anledningen til å prøve denne på I3``en jeg hadde på lån.

Mest for å se at det fungerer fint i praksis, men også fordi denne typen med 16a CEE støpsel gir mulighet for 16A ladestrøm, i motsetning til den som følger med bilen som er begrenset til 12A.
Jeg er også av den oppfatning at 16A CEE støpsel er vesentlig bedre/sikrere ved høye strømtrekk enn Schuko. Jeg tenker da på kontaktproblematikk/varmgang.

Jeg laget meg en liten test oppsett, der jeg kan logge verdier som vil være representative for mange eksisterende eller kommende eiere av El biler.

El anlegget mitt er et 3 x 63 A 220 IT inntak i hovedhus.
Til garage hvor jeg lader bilen har jeg to stk 16A kurser på 4mm ledning. Sikringene er i hovedhus og er av "C" type, dvs trege.
Kabel lengde fra hovedhus til garage er ca 20 meter.

Testen er har fokus på det "menigmann" kan forvente, og enkelt sjekke selv uten måleutstyr. Jeg har også med en liten måling av forskjelige strømtrekk til slutt.

Først koplet jeg til mennekes laderen innstillt på 13A strømtrekk. Lading startet fint uten noe tull.
Deretter økte jeg strømtrekket til 16A (dette kan du justere opp på ladekladden mens den lader).
Jeg fulgte med dette i noen timer, og kontrollerte kontakt punkter og sikringer for eventuell varmgang. Brukte ikke måleutstyr til dette, selv om jeg har det tilgjengelig.
Ingen temp økning i stikk eller kabel mot bil.
Noe varme på sikring i skap, estimert til ca 40 grader.

16A strømtrekk gjennom min installasjon fungerte klanderfritt i 5-6 timer bilen stod tilkoplet.
Jeg er innforstått med at det ikke er gunstig å belaste en 16A kurs med 16 A kontinuerlig, men den fungerte fint uten noen driftforstyrrelser eller varmgang i mitt anlegg.
Noe av det kan nok tilskrives at jeg har 4 med mer kabel ut til kontaktpunkt i garage.

Til slutt foretok jeg en liten måling av effekt og spenningsfall under belastning ved de forskjellige strøm innstillingene på Mennekes lader.

Nominell spenning i ubelastet tilstand på tilkoplings punkt i garage er 236V.

6 ampere innstilling   -   1340 Watt   -   Spenningsfall 4 Volt
8 ampere innstilling   -   1785 Watt   -   Spenningsfall 5 Volt
10 ampere innstilling   -   2220 Watt   -   Spenningsfall 5 Volt
13 ampere innstilling   -   2870 Watt   -   Spenningsfall 6 Volt
16 ampere innstilling   -   3490 Watt   -   Spenningsfall 7,5 Volt
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

LMOR

Setter stor pris på alle målinger, selv om jeg er litt usikker på hva disse tallene kan brukes til, men de stemmer rimelig godt med det som allerede ligger i ladetabell tråden.

Det var interessant å lese om Volvo kabelen. Hvor får en kjøpt denne?

Og når det gjelder feil på ladekabelen som følger med, så har jeg så langt kun sett en forhandler som advarer mot at denne ikke tåler fukt. Hvis dette er samme forhandler, så er det greit, men hvis det en en annen, så ville det vært interessant å få vite hva disse problemene han refererer til går ut på. Ganske spesielt hvis vi må begynne å kjøre rundt med 2 kabler... Dette må vi derfor finne ut mer om.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: Batteritralla på søndag 02. mars 2014, klokken 15:37
6 ampere innstilling   -   1340 Watt   -   Spenningsfall 4 Volt
8 ampere innstilling   -   1785 Watt   -   Spenningsfall 5 Volt
10 ampere innstilling   -   2220 Watt   -   Spenningsfall 5 Volt
13 ampere innstilling   -   2870 Watt   -   Spenningsfall 6 Volt
16 ampere innstilling   -   3490 Watt   -   Spenningsfall 7,5 Volt
Grunnforskning! Bra og takk for testen.  :)

+1

Det er vel denne laderen du har, Batteritralla:  8)

Batteritralla

Sitat fra: LMOR på søndag 02. mars 2014, klokken 17:15
Setter stor pris på alle målinger, selv om jeg er litt usikker på hva disse tallene kan brukes til, men de stemmer rimelig godt med det som allerede ligger i ladetabell tråden.

Det var interessant å lese om Volvo kabelen. Hvor får en kjøpt denne?

Og når det gjelder feil på ladekabelen som følger med, så har jeg så langt kun sett en forhandler som advarer mot at denne ikke tåler fukt. Hvis dette er samme forhandler, så er det greit, men hvis det en en annen, så ville det vært interessant å få vite hva disse problemene han refererer til går ut på. Ganske spesielt hvis vi må begynne å kjøre rundt med 2 kabler... Dette må vi derfor finne ut mer om.

Tallene er er ikke for vitenskaplig bruk, men er sikkert representative for det mange med tilsvarende el anlegg kan forvente. Om man har mindre enn 4 kvadrat kabel av lengde over ca 20 meter, eller er usikker på dimensjonering av denne, så kan det være lurt å sjekke spenningsfall og evt varmgang.

Volvo kabelen kjøpte en hyggelig mann på dette forum for meg hos - ganske riktig -Volvo :-)

Volvo i Sverige skal det legges til!

Det ligger en tråd om denne på Tesla S forum'et.

Ang Bmw ladekladd, så vet jeg ikke noe mer om evt problemstikk rundt denne. Den fungerte fint på de to anleggene jeg har prøvd den på.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Batteritralla

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 02. mars 2014, klokken 18:18
Sitat fra: Batteritralla på søndag 02. mars 2014, klokken 15:37
6 ampere innstilling   -   1340 Watt   -   Spenningsfall 4 Volt
8 ampere innstilling   -   1785 Watt   -   Spenningsfall 5 Volt
10 ampere innstilling   -   2220 Watt   -   Spenningsfall 5 Volt
13 ampere innstilling   -   2870 Watt   -   Spenningsfall 6 Volt
16 ampere innstilling   -   3490 Watt   -   Spenningsfall 7,5 Volt


Grunnforskning! Bra og takk for testen.  :)

+1

Det er vel denne laderen du har, Batteritralla:  8)

Det stemmer at det er denne, sett bort fra at kabelen er gul :-)

Min har Cee plugg, og er justerbar opp til 16A. Uten å ha sett disse i virkeligheten, så tror jeg Schuko utgavene er begrenset til 13A. På Salto sine sider kan det se slik ut ihvertfall.

Mennekes "kladden" fremstår meget solid/gir inntrykk av god kvalitet. Så får vi se om dette stemmer over tid. Tyske produkter der Siemens er involvert pleier å holde...
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

LMOR

Sitat fra: Batteritralla på søndag 02. mars 2014, klokken 21:29
Ang Bmw ladekladd, så vet jeg ikke noe mer om evt problemstikk rundt denne. Den fungerte fint på de to anleggene jeg har prøvd den på.
Fint hvis du sjekker dette med forhandler. En mulig forklaring er de bare blir urolig pga "ground present" signalet, som mange andre har blitt. Det spiller ingen rolle i forhold til god og trygg lading. (og det skal helst IKKE lyse).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Batteritralla

Hmmm - tror det lyste i "Ground present", i det minste nede på verkstedet?

Skal det ikke det altså?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

i3_X5_730

Sitat fra: Batteritralla på søndag 02. mars 2014, klokken 21:42
Hmmm - tror det lyste i "Ground present", i det minste nede på verkstedet?

Skal det ikke det altså?

Ish' ... den lyser hos meg ... no problem!  ;)

LMOR

Sitat fra: Batteritralla på søndag 02. mars 2014, klokken 21:42
Hmmm - tror det lyste i "Ground present", i det minste nede på verkstedet?

Skal det ikke det altså?
Da har du mindre enn 50kohm mellom en av lederne og jord. Men det har minst 50% av de hus jeg har fått rapport om. Typisk fukt el.l. Ikke noe problem for bilen i hvert fall :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

sjokomelk

Sitat fra: LMOR på søndag 02. mars 2014, klokken 21:37
Sitat fra: Batteritralla på søndag 02. mars 2014, klokken 21:29
Ang Bmw ladekladd, så vet jeg ikke noe mer om evt problemstikk rundt denne. Den fungerte fint på de to anleggene jeg har prøvd den på.
Fint hvis du sjekker dette med forhandler. En mulig forklaring er de bare blir urolig pga "ground present" signalet, som mange andre har blitt. Det spiller ingen rolle i forhold til god og trygg lading. (og det skal helst IKKE lyse).
Motsatt, LMOR. Den SKAL lyse hvis alt er OK.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

LMOR

#10
Sitat fra: sjokomelk på søndag 02. mars 2014, klokken 22:26
Sitat fra: LMOR på søndag 02. mars 2014, klokken 21:37
Sitat fra: Batteritralla på søndag 02. mars 2014, klokken 21:29
Ang Bmw ladekladd, så vet jeg ikke noe mer om evt problemstikk rundt denne. Den fungerte fint på de to anleggene jeg har prøvd den på.
Fint hvis du sjekker dette med forhandler. En mulig forklaring er de bare blir urolig pga "ground present" signalet, som mange andre har blitt. Det spiller ingen rolle i forhold til god og trygg lading. (og det skal helst IKKE lyse).
Motsatt, LMOR. Den SKAL lyse hvis alt er OK.
:) ;)
Det var jo til og med deg som la ut manualen ..

Gule lyser er normalt ikke et godt tegn (grønt er bra), men teksten er meget misvisende, men poenget er at den sier at det er "ground present" i lederne, og det er jo ikke så bra...

Ground (Earth) Present (amber), indicates the status of the ECS isolation monitor. Should there be less than approximately 50KOhms of measured resistance to ground (earth), the LED turns on. When the resistance to ground (earth) exceeds 50KOhms, this LED turns off. The ECS will charge the vehicle in either condition.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Fant dette om jord:

"Det finnes ikke et direkte krav i NEK 400 til maksimal størrelse for jordelektrodens overgansresistans til jord. Kravet til største forventa berøringsspenning på 50 volt må imidlertid alltid være ivaretatt (også for TN).

Hvis det er 30 mA jordfeilbrytere på alle kurser (som krav for nye boliger) kan dermed overgangsresistansen i teorien være på inntil 1666 ohm. I praksis etterstreber vi langt lavere overgangsresistans.
Det er vanlig å definere god jord som under 100 ohm for TN-anlegg, og helst ned mot 50 ohm eller lavere for IT-anlegg."


Så om den gule lampa for Jord lyser på ClipperCreek/BMW-kladden ... spiller ingen rolle. Den er faktisk bare mer til forvirring enn nytte.


:)

LMOR

Det var det som er poenget mitt også, at dette lyset forvirrer og kan oppfattes som en problem med ladingen.

Ellers er det ikke overgangsmotstanden den måler, men motstanden fra leder til jord. Den bør være mye høyere enn 50kohm.
Hvis den blir mindre enn 7kohm, så går jordfeilbryteren i huset.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

sjokomelk

Sitat fra: LMOR på søndag 02. mars 2014, klokken 22:41
Sitat fra: sjokomelk på søndag 02. mars 2014, klokken 22:26
Sitat fra: LMOR på søndag 02. mars 2014, klokken 21:37
Sitat fra: Batteritralla på søndag 02. mars 2014, klokken 21:29
Ang Bmw ladekladd, så vet jeg ikke noe mer om evt problemstikk rundt denne. Den fungerte fint på de to anleggene jeg har prøvd den på.
Fint hvis du sjekker dette med forhandler. En mulig forklaring er de bare blir urolig pga "ground present" signalet, som mange andre har blitt. Det spiller ingen rolle i forhold til god og trygg lading. (og det skal helst IKKE lyse).
Motsatt, LMOR. Den SKAL lyse hvis alt er OK.
:) ;)
Det var jo til og med deg som la ut manualen ..

Gule lyser er normalt ikke et godt tegn (grønt er bra), men teksten er meget misvisende, men poenget er at den sier at det er "ground present" i lederne, og det er jo ikke så bra...

Ground (Earth) Present (amber), indicates the status of the ECS isolation monitor. Should there be less than approximately 50KOhms of measured resistance to ground (earth), the LED turns on. When the resistance to ground (earth) exceeds 50KOhms, this LED turns off. The ECS will charge the vehicle in either condition.
Jeg har tolket det som at gult lys på "Ground present" er en god ting jeg. Den lyser ihvertfall på TT-nettet mitt her hjemme, på TN-nettet på jobb og på IT-nettet på ladestasjonen i Haugesund sentrum.
Bare for å teste så brukte jeg en skjøteledning hvor jeg koblet fra jordlederen og plugget inn boksen, og da lyste den ikke opp.
Så i mine øyne har lyset betydd "Her er jordingen i orden!".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

LMOR

Hvis du kobler ut jordlederen, så lyser den selvfølgelig ikke. Da er motstanden mot jord uendelig.
Hos meg lyser den på 2 anlegg som jeg vet har en utfordring, og den lyser ikke på et nytt og anlegg.
Laderen kan sjekke motstanden mellom ledere, men den kan ikke måle om jord er jord.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA