Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: la barna se på YouTube i TMS?

Startet av Batteritralla, mandag 10. mars 2014, klokken 23:56

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 08. mars 2014, klokken 16:37
Sitat fra: LMOR på lørdag 08. mars 2014, klokken 16:32Men det står utrykkelig at du ikke skal koble den i et ujordet støpsel...

Nettopp! Hvis du plugger i ett vanlig, jordet Schuko-støpsel og lyset IKKE lyser ... vet du faktisk ikke om uttaket faktisk ER jordet ...  ;)
Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12061.15.html
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

i3_X5_730

Sitat fra: Griffel på lørdag 08. mars 2014, klokken 16:59
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 08. mars 2014, klokken 16:37
Sitat fra: LMOR på lørdag 08. mars 2014, klokken 16:32Men det står utrykkelig at du ikke skal koble den i et ujordet støpsel...

Nettopp! Hvis du plugger i ett vanlig, jordet Schuko-støpsel og lyset IKKE lyser ... vet du faktisk ikke om uttaket faktisk ER jordet ...  ;)
Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12061.15.html


Sitat fra: Griffel på tirsdag 28. januar 2014, klokken 00:41
Dette har ingen ting med jordelektroder, eller jordspyd å gjøre. Målingen forteller ikke om kvaliteten av jordingssystemet. Det det er snakk om er en måling av kvaliteten av isolasjonen. Det er en litn feil  som kan være et fovarsel om en mer alvorlig jordfeil.Det indikeres en lekasjestrøm til jord større enn 4mA. Først ved 30mA vil jordfeilbrytere løse ut. Dette regnes altså som ufarlig.  Men altså om du har god eller dårlig forbindelse til jord sier denne målingen ingen ting om. Slike små jordfeil som kommer og går kan f.eks være fuktighet i en skjøtekontakt.


Ok, jeg tar det en gang til: Når lyset på CC-kladden ikke lyser betyr dette:
- at du mangler jord(!) ... eller at alt er ok! Go figure!

Med andre ord betyr dette at lyset på kladden er fullstendig bortkastet.
Med unntak: Når det lyser! Da betyr det i det minste at du HAR jording på uttaket CC-kladden er koblet til, uansett kvalitet.

Sjønner dere?  8)

LMOR

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 08. mars 2014, klokken 17:18
Sitat fra: Griffel på lørdag 08. mars 2014, klokken 16:59
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 08. mars 2014, klokken 16:37
Sitat fra: LMOR på lørdag 08. mars 2014, klokken 16:32Men det står utrykkelig at du ikke skal koble den i et ujordet støpsel...

Nettopp! Hvis du plugger i ett vanlig, jordet Schuko-støpsel og lyset IKKE lyser ... vet du faktisk ikke om uttaket faktisk ER jordet ...  ;)
Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12061.15.html


Sitat fra: Griffel på tirsdag 28. januar 2014, klokken 00:41
Dette har ingen ting med jordelektroder, eller jordspyd å gjøre. Målingen forteller ikke om kvaliteten av jordingssystemet. Det det er snakk om er en måling av kvaliteten av isolasjonen. Det er en litn feil  som kan være et fovarsel om en mer alvorlig jordfeil.Det indikeres en lekasjestrøm til jord større enn 4mA. Først ved 30mA vil jordfeilbrytere løse ut. Dette regnes altså som ufarlig.  Men altså om du har god eller dårlig forbindelse til jord sier denne målingen ingen ting om. Slike små jordfeil som kommer og går kan f.eks være fuktighet i en skjøtekontakt.


Ok, jeg tar det en gang til: Når lyset på CC-kladden ikke lyser betyr dette:
- at du mangler jord(!) ... eller at alt er ok! Go figure!

Med andre ord betyr dette at lyset på kladden er fullstendig bortkastet.
Med unntak: Når det lyser! Da betyr det i det minste at du HAR jording på uttaket CC-kladden er koblet til, uansett kvalitet.

Sjønner dere?  8)
Ja, jeg skjønner hvordan du tenker.
Men hvilken lader har et lys som lyser hvis den er tilkoblet jord, og dermed etter ditt syn ikke bortkastet?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på lørdag 08. mars 2014, klokken 17:32
Men hvilken lader har et lys som lyser hvis den er tilkoblet jord, og dermed etter ditt syn ikke bortkastet?

Ingen, såvidt meg bekjent ... så det beste hadde vert at CC-laderern ikke hadde "Ground Present" lyset. Da slipper i allefall de fleste brukerne å bli usikre på hva lyset betyr.
Og hvis CC forsatt skal ha dette informasjons lyset, bør de innføre 3 statuser:

;D


LMOR

#34
Det grønne er der, det er når det ikke lyser.
Det gule virker akkurat som du ønsker :-)
Det røde er der også, bare at det markerer alvorlige feil, s.f.eks. jordfeil i bilen.

Andre korrigerer meg sikkert, men jeg er rimelig sikker på at du ikke kan måle om det er jord i jordkabelen (i Norge). Og det spiller egentlig ikke noen rolle om du lader uten jordkabel, som du sikkert har funnet ut så fungerer det helt fint, med da klarer du ikke å detektere jordfeil, eller at jordfeilbryteren hjelper deg, hvis du skulle finne på å ta på en av lederne, eller ved andre feil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på lørdag 08. mars 2014, klokken 18:16
Det grønne er der, det er når det ikke lyser.

... som også betyr: Det finnes ikke jording i det hele tatt ...  8)

Griffel

#36
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 08. mars 2014, klokken 18:04
Sitat fra: LMOR på lørdag 08. mars 2014, klokken 17:32
Men hvilken lader har et lys som lyser hvis den er tilkoblet jord, og dermed etter ditt syn ikke bortkastet?

Ingen, såvidt meg bekjent ... så det beste hadde vert at CC-laderern ikke hadde "Ground Present" lyset. Da slipper i allefall de fleste brukerne å bli usikre på hva lyset betyr.
Og hvis CC forsatt skal ha dette informasjons lyset, bør de innføre 3 statuser:

;D
Du har sikkert fått med deg at vårt distribusjonssystem heter iT, og at det betyr insulatedt terra. Da vil du kanskje se det logiske i at en overvåkerisulasjonen, og ikke forbindelse til noe en egentlig er isolert fra.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

i3_X5_730

Sitat fra: Griffel på søndag 09. mars 2014, klokken 00:21
Du har sikkert fått med deg at vårt distribusjonssystem heter iT, og at det betyr insulatedt terra.
Isolated Terra ... og ja det har jeg fått med meg ... men det gjør ikke de fleste vanlige brukerne av i3 ... som damer, småbarnsmødre og andre som ikke bryr seg litt om hva IT er og om lampa på CC-laderen skal/ikke lyse.

Sitat fra: Griffel på søndag 09. mars 2014, klokken 00:21
Da vil du kanskje se det logiske i at en overvåkerisulasjonen, og ikke forbindelse til noe en egentlig er isolert fra.

Nei ... lampa burde ikke være der i utgangspunktet. Men, med den funksjonen den har NÅ: Er det best at den lyser. Så enkelt er det.

LMOR

#38
Forstår ikke helt hvorfor du irriterer deg over dette.

Jeg tror du tar feil.
De fleste kommer ikke til å bry seg over et lys som ikke lyser, så lenge bilen lader fint.
Og hvis det lyser, så vil de fleste (som deg) oppfatte dette som noe positivt.

For min del, er jeg fornøyd med å ha fått en gratis "megger", som jeg kan bruke til å feilsøke med. På hytta går jordfeilbryteren av og til nå det regner mye, og lyset lyser på laderen. Kanskje jeg nå i fred og ro kan bruke dette fine nye testinstrumentet til å finne punktet som er utsatt for fukt/kondens. Jeg får også til sommeren konstatert at problemet ikke er der når det er tørt. (har lett etter feilen uten instrument i 3 år :-()
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på søndag 09. mars 2014, klokken 09:23
Forstår ikke helt hvorfor du irriterer deg over dette.

Jeg tror du tar feil.
De fleste kommer ikke til å bry seg over et lys som ikke lyser, så lenge bilen lader fint.
Og hvis det lyser, så vil de fleste (som deg) oppfatte dette som noe positivt.

For min del, er jeg fornøyd med å ha fått en gratis "megger", som jeg kan bruke til å feilsøke med. På hytta går jordfeilbryteren av og til nå det regner mye, og lyset lyser på laderen. Kanskje jeg nå i fred og ro kan bruke dette fine nye testinstrumentet til å finne punktet som er utsatt for fukt/kondens. Jeg får også til sommeren konstatert at problemet ikke er der når det er tørt. (har lett etter feilen uten instrument i 3 år :-()

Hi hi hi ... jeg skal gi meg ... takk for tålmodigheten ...  ;D

Griffel

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 09. mars 2014, klokken 09:13
Isolated Terra ... og ja det har jeg fått med meg ... men det gjør ikke de fleste vanlige brukerne av i3 ... som damer, småbarnsmødre og andre som ikke bryr seg litt om hva IT er og om lampa på CC-laderen skal/ikke lyse.
Det jeg mente var at du som vet dette burde forstå hvorfor det er slik. De andre som leser bruksanvisningen forholder seg nok til det som står der.

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 09. mars 2014, klokken 09:13Men, med den funksjonen den har NÅ: Er det best at den lyser. Så enkelt er det.
At lampa lyser indikerer at noe ikke er helt som det skal være, og et fovarsel på at om det bilr verre vil du miste ladingen. Hvorfor er det best at den lyser?
Men strengt tatt er det en unødvendig funksjon, og det er jo ingen som har satt  noe slikt på vaskemaskiner, oppvaskmaskiner og andre husholdningsapparater hvor det ville ha mer nytte.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Batteritralla

Artig å hvor langt det er mulig å spore av i forhold til hva innlegget initiellt ble lagt inn som  :)

Jeg finner allikevel diskusjonen interessant, med mange gode innspill.

For de som ikke leser hele tråden/ikke har spesiell interesse for elektro så er det nok som tidligere nevnt best å akseptere at "Ground present" lyser, evt ikke lyser  ::)

Så lenge jordfeil bryter ikke slår ut, og bilen lader så er det "Gudd Deal"  ;)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Batteritralla

Sitat fra: Griffel på søndag 09. mars 2014, klokken 10:25
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 09. mars 2014, klokken 09:13
Isolated Terra ... og ja det har jeg fått med meg ... men det gjør ikke de fleste vanlige brukerne av i3 ... som damer, småbarnsmødre og andre som ikke bryr seg litt om hva IT er og om lampa på CC-laderen skal/ikke lyse.


Det jeg mente var at du som vet dette burde forstå hvorfor det er slik. De andre som leser bruksanvisningen forholder seg nok til det som står der.

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 09. mars 2014, klokken 09:13Men, med den funksjonen den har NÅ: Er det best at den lyser. Så enkelt er det.
At lampa lyser indikerer at noe ikke er helt som det skal være, og et fovarsel på at om det bilr verre vil du miste ladingen. Hvorfor er det best at den lyser?
Men strengt tatt er det en unødvendig funksjon, og det er jo ingen som har satt  noe slikt på vaskemaskiner, oppvaskmaskiner og andre husholdningsapparater hvor det ville ha mer nytte.

Re: "Hvorfor er det best at den lyser"

Jo, fordi dette bekrefter at du faktisk HAR jordleder i anlegget ditt.

Jeg foretrekker jordleder med litt dårlig isolasjonsmotstand som et godt alternativ til ingen jord.

Du vet hvem som blir "Jord leder" om det ikke er dedikert jordleder på plass?

;D
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

LMOR

Sitat fra: Griffel på søndag 09. mars 2014, klokken 10:25
Men strengt tatt er det en unødvendig funksjon, og det er jo ingen som har satt  noe slikt på vaskemaskiner, oppvaskmaskiner og andre husholdningsapparater hvor det ville ha mer nytte.
Tja, vi kunne selvfølgelig klart oss uten, med det er vel minst like nyttig som andre maskiner. Forskjellen er her at du lader en bil med 12A, med lekkasje mot jord, mens du samtidig går barbent rundt og "skrur" på bilen :-)
Jord er også koblet direkte mot DC systemene i en bil full at elektronikk. Det gir vel litt mening at du får en liten warning, selv om dette ikke gjør noe skade. Før det blir farlig for deg eller bilen, så kobler laderen seg ut, og det røde lyset kommer på. Men det er en nyttig forvarsel.

Men siden du er på "tråden" Griffel, så kan du forklare dette:

Isolasjonsresistansen skal være >1 MΩ. Måleresultatet skal dokumenteres. Eventuelle overspenningsvern må frakobles.

Kan "defekt" overspenningsvern være årsaken? (hos noen)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Rio

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 09. mars 2014, klokken 09:13
Sitat fra: Griffel på søndag 09. mars 2014, klokken 00:21
Du har sikkert fått med deg at vårt distribusjonssystem heter iT, og at det betyr insulatedt terra.
Isolated Terra ... og ja det har jeg fått med meg ... men det gjør ikke de fleste vanlige brukerne av i3 ... som damer, småbarnsmødre og andre som ikke bryr seg litt om hva IT er og om lampa på CC-laderen skal/ikke lyse.



Øøøhhh - jeg kjenner "damer" og "småbarnsmødre" som nok kan mer om både IT og TN og annet innen elkraft enn 99% av befolkningen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA