Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: la barna se på YouTube i TMS?

Startet av Batteritralla, mandag 10. mars 2014, klokken 23:56

« forrige - neste »

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på mandag 03. mars 2014, klokken 08:47Den bør være mye høyere enn 50kohm.

Nei, dessverre min gode mann ...  ;) ...

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 03. mars 2014, klokken 08:20

Det er vanlig å definere god jord som under 100 ohm for TN-anlegg, og helst ned mot 50 ohm eller lavere for IT-anlegg.



Lampen på ClipperCreek-kladden SKAL lyse hvis EL-anlegget er skikkelig jordet.  8) Har du ett nytt EL-anlegg der lampa ikke lyser ... ja så har ikke elektrikeren gjort en god jobb med jording.

LMOR

Det betyr at du mener at bilen klarer å måle hvor god jording jordlederen har?
Hvordan mener du den målingen skjer?
Og da er 50 000 ohm helt OK som overgangsmotstand til jord? (siden lyset lyser hvis det mindre enn 50 000 ohm)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Merk også at funksjonen heter "Isolation Monitor", altså en overvåking av hvor godt noe er isolert, en god isolasjon som feks glass/keramikk bør ha uendelig motstand. Kommer du under 50kohm så kan du ikke lengre si at isolasjonen er god, og under 7kohm vil en jordfreilbryter slå ut.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på tirsdag 04. mars 2014, klokken 08:38
Merk også at funksjonen heter "Isolation Monitor", altså en overvåking av hvor godt noe er isolert ...

::) ... he he he ... dèn glemte jeg i forbifarten ... min feil ...  ;D

Batteritralla

Ok...?

Kan vi da oppsummere med at overlednings monitoreringen virker, på en eller annen måte?

Men at det beste er å ikke bry seg om lyset, for det virker allikevel  :o

Sort elektriker tape er forøvrig sterkt undervurdert.

I den gamle Messja mi løste 3-4 små biter av denne tilsvarende mange ubetydelige problemer som hadde null innvirkning på bilens fungsjon eller sikkerhet  ???

Alternativet hadde sikkert lett kostet 8000 Kr i deler og feilsøking.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

LMOR

Klarer ikke helt å følge tankerekken din.

Men isolasjonsmonitoren virker, men det spiller ingen rolle for bilen.

Vent til sommeren. Hvis lyset ikke lyser da, er det mest sannsynlig fukt/kondens et eller annet sted om høsten-våren.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Batteritralla

Sitat fra: LMOR på onsdag 05. mars 2014, klokken 07:17
Klarer ikke helt å følge tankerekken din.

Men isolasjonsmonitoren virker, men det spiller ingen rolle for bilen.

Vent til sommeren. Hvis lyset ikke lyser da, er det mest sannsynlig fukt/kondens et eller annet sted om høsten-våren.

Var vel mer ment som et alternativt/humoristisk alternativ  ::)

Isolasjons monitoreringen virker nok, men det som kan stilles spørmål ved er om den indikerer jordfeil ved 50Kohm eller om den er mer sensitiv.

Det er vel ingen som har forsket på dette.

Jeg har ikke lest manualen, og har heller ikke laderen tilgjengelig her - men jeg synes å huske at betegnelsen på lyset på laderen var "Ground present".

Det gir jo ingen mening i forhold til tilstanden det skal indikere.

Ground bør jo alltid være "present"

Om betegnelsen hadde vært "isolation fault" eller lignende, så hadde det gitt mening.

At de har lagt verdien for deteksjon av dårlig isolasjonsmotstand mot jord vesentlig høyere enn det jordfeilbryter slår ut på vil jo føre til lyset tennes ved tilkopling til de fleste anlegg.

Om ikke det hadde vært såpass mange over middels interesserte entusiaster som i tillegg har lest manualen her på dette forum - så hadde vel de fleste slått seg til ro med at det lyser i "ground present" - for det er jo et sunnhetstegn at jordingen er på plass :-)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

LMOR

Sitat fra: Batteritralla på onsdag 05. mars 2014, klokken 17:35
Ground bør jo alltid være "present"
Poenget med en isolasjonsmotstand er vel nettopp å sjekke at det IKKE er "ground present", altså mer enn 50kohm mellom leder og jord.
Nå har jeg postet dette så mange ganger, at dette blir siste gang. Du får finne linken til manualen eller tro på utklippet som ligger i denne tråden.
Verden blir ikke bedre om en holder tett om feilene...

Ellers var mitt poeng i denne tråden å påpeke som deg at navnet fører til misforståelser og dermed også til at noen tror det må være noe galt uansett...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Batteritralla

Sitat fra: LMOR på onsdag 05. mars 2014, klokken 18:18
Sitat fra: Batteritralla på onsdag 05. mars 2014, klokken 17:35
Ground bør jo alltid være "present"
Poenget med en isolasjonsmotstand er vel nettopp å sjekke at det IKKE er "ground present", altså mer enn 50kohm mellom leder og jord.
Nå har jeg postet dette så mange ganger, at dette blir siste gang. Du får finne linken til manualen eller tro på utklippet som ligger i denne tråden.
Verden blir ikke bedre om en holder tett om feilene...

Ellers var mitt poeng i denne tråden å påpeke som deg at navnet fører til misforståelser og dermed også til at noen tror det må være noe galt uansett...

Vi snakker samme sak, og er enige.

Vi lar det bli med dette, om det blir mer snakk så blir flere usikre :-)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på tirsdag 04. mars 2014, klokken 08:15
Det betyr at du mener at bilen klarer å måle hvor god jording jordlederen har?
Hvordan mener du den målingen skjer?
Og da er 50 000 ohm helt OK som overgangsmotstand til jord? (siden lyset lyser hvis det mindre enn 50 000 ohm)

Måtte teste dette i praksis:
Her er bilde av ClipperCreek-laderen der jeg har fjernet jord fysisk.
   

i3_X5_730

#25
Og her med jord tilkoblet:

Dette betyr at hele monitoren er bortkastet. Hvis lyset IKKE lyser, betyr det 2 ting:

- Du har ikke jording i det HELE TATT!
- Du har bra jording/isolasjon mellom lederene og jord!

... velg selv!  :o



LMOR

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 08. mars 2014, klokken 15:42
Dette betyr at hele monitoren er bortkastet. Hvis lyset IKKE lyser, betyr det 2 ting:
- Du har ikke jording i det HELE TATT!
- Du har bra jording/isolasjon mellom lederene og jord!
Det er selvfølgelig slik det virker. Det ble slått fast litt tidligere i tråden også. Men det står utrykkelig at du ikke skal koble den i et ujordet støpsel...
Det er ikke mulig å måle at du har jordet kontakten fra kladden, i så fall hadde det vært et lys for det også.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på lørdag 08. mars 2014, klokken 16:32Men det står utrykkelig at du ikke skal koble den i et ujordet støpsel...

Nettopp! Hvis du plugger i ett vanlig, jordet Schuko-støpsel og lyset IKKE lyser ... vet du faktisk ikke om uttaket faktisk ER jordet ...  ;)


Batteritralla

Egentlig så er jo dette logisk....

Om man mangler jord som referanse punkt, så vil man ha uendelig stor isolasjons motstand mellem ledere og jord.

Lyset tennes følgelig IKKE, fordi det ser ut som om man har et svært bra anlegg.

Når du tar turen ut over til meg en gang senere, så kan vi simulere isolasjons motstand mot jord, og se når laderen tenner det idiotiske "Ground present" lyset :-)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Batteritralla

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 08. mars 2014, klokken 15:42
Og her med jord tilkoblet:

Dette betyr at hele monitoren er bortkastet. Hvis lyset IKKE lyser, betyr det 2 ting:

- Du har ikke jording i det HELE TATT!
- Du har bra jording/isolasjon mellom lederene og jord!

... velg selv!  :o

I din innstallasjon så definerer den anlegget ditt som "ikke tilfredstillende iht Bayeriche Meister Werke sin uberelektriske standard"

Din I3 inndraes, og du dømmes herved til evig 6,2 Diesel kjøring!

::)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA