Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading av E-golf

Startet av Espen Hugaas Andersen, onsdag 26. februar 2014, klokken 12:47

« forrige - neste »

Cheetah

Du er ikke alene, jeg har opplevd det samme......

Usikker på om det kan/vil spre seg, men absolutt en sak for Tesla å ta tak i!


laumb

Du har og hatt det?

Forøvrig er jeg og bekymret for disse som kjører med minimal fyring i bilen. Jeg har anlegget på Auto 19*C hele tiden og kjører ytters sjelden med Range mode på. Hadde anlegget på 21*C i gamlebilen, men Tesla'n blir så jævlig varm på det trinnet.
Ruter er bestandig knusktørre - og er dem ikke det går anlegget på full blås umiddelbart.

Sendte Mail til Tesla i stad med beskrivelse og bilde. Har aldri fått svar fra den e-posten før - men nå har jeg jaggu fått svar fra "parts advisor" med noen spørsmål samt beroligende melding om at "service advisor" kontakter meg nok snart. Artig å se at se fort tar tak.

MrDriveby

#17
Sitat fra: frekri på mandag 17. februar 2014, klokken 20:27
Shit ass. Mugg er jo rimelig flink til å spre seg, ville jobbet litt for å ha lav luftfuktighet i bilen etter noe slikt. Litt usikker på om mugg dør når det er tørt eller blir bare liggende og venter på høyere luftfuktighet?

Bruke noe bakteriedrepende så du får tatt knekken på det. Flere detailing leverandører som lager produkter som kan brukes for slikt.
For eks:
http://www.alienautospa.no/produkt/interior/luktfjerner/chemical-guys-sofast-bacteriakiller

Men Tesla får ordne opp i dette asap spør du meg :)
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

Teslanewbie

#18
Sitat fra: Newbee på mandag 17. februar 2014, klokken 20:41
Jeg kjørte forbi en mod S EL 25xx7 søndag, E18 retning Drammen, og reagerte på at sidevinduene så klissvåte ut. Jeg kunne nesten ikke se sjåføren inni. Mine ruter i den gamle fossilen var knusktørre.

Jeg undres om det er slik at "rekkeviddeangsten" medfører at folk ikke fyrer tilstrekkelig inne i kupeen nå på vinteren,  med de følgene at luftfuktigheten inne i bilen blir svært høy? Tror det på sikt kan medføre mye større problemer med mugg, sopp, irr og korrosjon, enn å om rekkevidden reduseres med noen km mellom hver lading.
Ikke spar på varmen om dere ikke må.

Tesla skriver selv i sine tips at man bør bruke stolvarmen isteden for varmeapparatet... Blir vel mer fukt i kupeen av dette i tillegg så settes acc på sparebluss og fukten fjernes ikke? Jeg trur og at kondensen setter seg på den kalde aluminium kanten på innsiden av soltakglasset og filten samler opp fukten , suger åt seg dette . Fukten er også utandningsluft og har sikkert høy bakterikonsentrasjon. Bare et tidsspørsmål innen flere biler melder om samme problem.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

laumb

Har Chemical Guys Greenclean liggende her. Tenkte å ta en tur ut med både den og grønnsåpe nå straks. Få unna det værste. Muligens en sving med White spirit kan bidra?

Teslanewbie

Sitat fra: MrDriveby på mandag 17. februar 2014, klokken 21:29
Sitat fra: frekri på mandag 17. februar 2014, klokken 20:27
Shit ass. Mugg er jo rimelig flink til å spre seg, ville jobbet litt for å ha lav luftfuktighet i bilen etter noe slikt. Litt usikker på om mugg dør når det er tørt eller blir bare liggende og venter på høyere luftfuktighet?


Bruke noe bakteriedrepende så du får tatt knekken på det. Flere detailing leverandører som lager produkter som kan brukes for slikt.
For eks:
http://www.alienautospa.no/produkt/interior/luktfjerner/chemical-guys-sofast-bacteriakiller

Men Tesla får ordne opp i dette asap spør du meg :)

Mugg er ikke bakterier , ikke samme saker dreper mugg som bakterier
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

MrDriveby

Sitat fra: laumb på mandag 17. februar 2014, klokken 21:30
Har Chemical Guys Greenclean liggende her. Tenkte å ta en tur ut med både den og grønnsåpe nå straks. Få unna det værste. Muligens en sving med White spirit kan bidra?

Har selv 1 gallon md GC liggende ::) du får holde oss oppdatert med saken og hvordan tesla ordner opp  ;)
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

MrDriveby

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 17. februar 2014, klokken 21:32
Sitat fra: MrDriveby på mandag 17. februar 2014, klokken 21:29
Sitat fra: frekri på mandag 17. februar 2014, klokken 20:27
Shit ass. Mugg er jo rimelig flink til å spre seg, ville jobbet litt for å ha lav luftfuktighet i bilen etter noe slikt. Litt usikker på om mugg dør når det er tørt eller blir bare liggende og venter på høyere luftfuktighet?


Bruke noe bakteriedrepende så du får tatt knekken på det. Flere detailing leverandører som lager produkter som kan brukes for slikt.
For eks:
http://www.alienautospa.no/produkt/interior/luktfjerner/chemical-guys-sofast-bacteriakiller

Men Tesla får ordne opp i dette asap spør du meg :)

Mugg er ikke bakterier , ikke samme saker dreper mugg som bakterier

Mulig det, mn har hørt denne skal funke til muggsopp ;)
Men igjen, ingen erfaringer selv
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

Hyperstress

Anbefalinger for å fjerne muggsopp i hus er vel bare mekanisk fjerning med hjelp av såpe, og så gjøre noe med grunnen til at det oppstod, slik at det ikke kommer igjen. Vær forsiktig om du bruker sterke midler så du ikke skader lakken. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

HaraldT

Et godt råd er å bruke Boracol. Boracol er et naturprodukt som er godt egnet til å drepe soppsporer. Bortsett fra at det dreper soppsporer er det et relativt mildt og ufarlig produkt. Jeg har brukt det årlig på teakdekket på båten med godt resultat (fjerner svertesopp). Det benyttes også for soppsanering av hus og antikke møbler. Produktet kan kjøpes i en del båtbutikker eller på nett.

En annen god og effektiv behandling er ozonbehandling, men det er kanskje ikke nødvendig i forhold til omfanget.

Teslanewbie

Sitat fra: HaraldT på mandag 17. februar 2014, klokken 22:11
Et godt råd er å bruke Boracol. Boracol er et naturprodukt som er godt egnet til å drepe soppsporer. Bortsett fra at det dreper soppsporer er det et relativt mildt og ufarlig produkt. Jeg har brukt det årlig på teakdekket på båten med godt resultat (fjerner svertesopp). Det benyttes også for soppsanering av hus og antikke møbler. Produktet kan kjøpes i en del båtbutikker eller på nett.

En annen god og effektiv behandling er ozonbehandling, men det er kanskje ikke nødvendig i forhold til omfanget.

Er ikke ozon veldig korrosiv?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

cra

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 17. februar 2014, klokken 22:14
Er ikke ozon veldig korrosiv?

Jo, men jeg tror det er ganske vanlig for å fjerne lukt i bl.a. biler og båter, og det gjøres jo over en kort periode. Hvis flatene er behandlet (lakkerte) burde det gå greit. Ikke pust det inn; det er skadelig for lungene!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Høgis

Dette problemet kommer nok mange til å ha. Åpnet taket på bilen i dag og det dryppet veldig fra forkant av pano-taket og ned i setene. Filten var kliss våt. Det er nok ikke bare kondens som skaper dette problemet. Her er det antagelig også problemer med fordampning av vannet som skal dreneres vekk fra evt. innsig rundt de yttre tetningslistene. Bilen er under en mnd. gammel. Skal en tur innom Skøyen i morgen for noe småfiks, kommer til og nevne dette.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

trygvelo

Sitat fra: Newbee på mandag 17. februar 2014, klokken 20:41
Jeg kjørte forbi en mod S EL 25xx7 søndag, E18 retning Drammen, og reagerte på at sidevinduene så klissvåte ut. Jeg kunne nesten ikke se sjåføren inni. Mine ruter i den gamle fossilen var knusktørre.

Jeg undres om det er slik at "rekkeviddeangsten" medfører at folk ikke fyrer tilstrekkelig inne i kupeen nå på vinteren,  med de følgene at luftfuktigheten inne i bilen blir svært høy? Tror det på sikt kan medføre mye større problemer med mugg, sopp, irr og korrosjon, enn å om rekkevidden reduseres med noen km mellom hver lading.
Ikke spar på varmen om dere ikke må.

Det kan jeg skrive under på. Hver av de tre langturene vi har hatt har endt opp med varmeapparatet på LO og dugging/is på innsiden. Først på grunn av kø i 4-5 timer i område uten lademuligheter, nærmere -10 og snøvær. Neste gang pga. en liten detour for å få ladet på en type2 som ikke fungerte. Detouren var 4 km, men kostet oss 15 km rekkevidde pga. mye trafikk inne i byen, stopp med påfølgende oppvarming etc. I går pga. at superlading ikke fungerte på vår bil. Det fristet ikke å stå enda en time å vente på 13A oppladningen for å kunne fyre litt ekstra i bilen de siste milene.

Kallagtunet


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA