Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første dager i en i3, og litt om utstyret

Startet av timingbeltkiller, tirsdag 18. februar 2014, klokken 20:43

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på fredag 06. november 2015, klokken 18:29Nesten rett, men bare nesten... 40 kWh var den minste pakken, men den fikk da ikke mulighet for å bruke superladernettet, så nettet ble ikke designet med denne pakken i tankene. Det vi vet er at TM3 i alle fall får lengre rekkevidde enn denne. Jeg blir overrasket dersom TM3 får kortere rekkevidde enn TMS 60 i grunnmodellen.
Det ble faktisk aldri produsert en 40 kWh batteripakke. I stedet valgte Tesla å levere 60 kWh batterier som var begrenset til 40 kWh i SW. Tesla ønsker ikke lengre at disse skal være på markedet, så de betaler gode penger for å få hendene sine på de siste 40 kWh Model S som er der ute, slik at de skal få fjernet SW begrensningen og solgt de igjen som 60 kWh Model S med SC tilgang.

Sitat fra: Amoss på fredag 06. november 2015, klokken 18:29
Sitat fra: OlaM på fredag 06. november 2015, klokken 17:47
Er det lov å håpe på 50 kWh grunnmodell med en 70 kWh langturmodell, ...

De fleste ser ut til å anta at den vil komme med minst 2 batterialternativer, slik Model S og X har. Så ja, dette er det lov å håpe på :)
Personlig håper jeg på 60 og 80 kWh batterier. Jeg kan ikke se at mindre batterier enn dette vil være hensiktsmessig for Tesla. At de skal komme med en batteripakke under 50 kWh har jeg absolutt ingen tro på, da vil de slite med å få 200 miles EPA rekkevidde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 06. november 2015, klokken 19:07
Det ble faktisk aldri produsert en 40 kWh batteripakke. I stedet valgte Tesla å levere 60 kWh batterier som var begrenset til 40 kWh i SW. Tesla ønsker ikke lengre at disse skal være på markedet, så de betaler gode penger for å få hendene sine på de siste 40 kWh Model S som er der ute, slik at de skal få fjernet SW begrensningen og solgt de igjen som 60 kWh Model S med SC tilgang.

Korrekt at den batteripakken aldri be bygget ja, men her var det snakk om hva som ble lansert :)  (Og ja, den ble aldri tilbudt på det europeiske markedet.) Interessant det du kunne si om at de kjøper tilbake 40 utgavene. Egentlig svært logisk slik du fremstiller det - så forstår dem godt...


Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 06. november 2015, klokken 19:07
Personlig håper jeg på 60 og 80 kWh batterier. Jeg kan ikke se at mindre batterier enn dette vil være hensiktsmessig for Tesla. At de skal komme med en batteripakke under 50 kWh har jeg absolutt ingen tro på, da vil de slite med å få 200 miles EPA rekkevidde.

Nei, tror heller ikke på noe under 50 kWh. En av grunnene er at de neppe vil slippe til noe under dette på superladernettet. En av (de offisielle) grunnene til at 40 pakken ikke fikk tilgang var at batteriet var for lite, og ikke kunne takle hastighetene i nettverket. Antar at det blir i størrelsesorden 50 til 60, med en liten knapp på midtpunktet - 55 kWh. 60 og 80 høres slett ikke usannsynlig ut - 60 kan godt være "nedre grense" for å bruke superladenettet, men tviler på at det blir noe nevneverdig større enn det. Men er de som spekulerer på en 90 pakke...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på fredag 06. november 2015, klokken 19:34Nei, tror heller ikke på noe under 50 kWh. En av grunnene er at de neppe vil slippe til noe under dette på superladernettet. En av (de offisielle) grunnene til at 40 pakken ikke fikk tilgang var at batteriet var for lite, og ikke kunne takle hastighetene i nettverket. Antar at det blir i størrelsesorden 50 til 60, med en liten knapp på midtpunktet - 55 kWh. 60 og 80 høres slett ikke usannsynlig ut - 60 kan godt være "nedre grense" for å bruke superladenettet, men tviler på at det blir noe nevneverdig større enn det. Men er de som spekulerer på en 90 pakke...
Jeg sa også 90 tidligere i tråden, men etter å ha finregnet litt tror jeg 80 er et godt tall for den største batteripakken. Da vil 80 kWh Model 3 være den Teslaen med lengst rekkevidde. Det vil hjelpe til med å selge biler, og forsterke Teslas visjon om en helelektrisk fremtid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Ja noe under 50kWh er nok helt urealistisk. Det holder ikke for langkjøring, og ladehastigheten blir for treg.

55-60kWh blir nok minste pakke, noe som vil fungere bra i en bil i Golf-størrelsen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: OlaM på fredag 06. november 2015, klokken 17:47
Håper på mer enn 50 kWh. Da begynner avstanden mellom superchargere å bli veldig lang. Når Model S ble lansert var vel 45 kWh det minste alternativet? Eller husker jeg feil? Den ble i alle fall eliminert siden så få bestilte. Hadde vært synd hvis M3 bare hadde litt mer enn den minste Model S 4-5 år før. De har vist at en elbil designet fra grunn av fint kan bære vekten, men det skal jo inn i en mindre og billigere ramme også. Er det lov å håpe på 50 kWh grunnmodell med en 70 kWh langturmodell, kanskje med dyrere demping og mindre bagasjeplass?

e: men jeg tviler litt på hengerfeste. Kanskje på crossoveren, men amerikanerne er overbevist om at kun digre pickuper kan dra henger.

Jeg håper på 40kWh eller så som minste batteri da vi ikke trenger to langturs-biler. Trenger da heller ikke SC-tilgang (men kan være kjekt at CHAdeMO-adapter virker). Hengerfeste vil jeg dog ha, ellers blir det ikke noe kjøp. Da beholder vi heller Leafen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OlaM

Hengerfeste er ikke helt urealistisk på crossover-modellen. Men det er jo interessant at avstanden til andre fabrikanter fremdeles er så stor på batterikapasitet. Når Leaf snart kommer med 30 kWh er den fremdeles bare halvparten av den minste MS. Kommer andre fabrikanter til å øke oppover eller kommer Tesla til å nærme seg nedover?

Hvis jeg fikk i oppgave å tegne en elbil for en annen produsent for det norske markedet nå ville det blitt en 60+ kWh 4x4 med hengerfeste, litt bakkeklaring, størrelse et sted mellom Mazda CX-3 og Audi Q3 og ellers rimelig nok utstyr og interiør til at prisen holdt seg rundt 400 lapper gitt at den fremdeles slapp unna mva og avgifter. Gjetter selvsikkert at selgerne av varme hvetebrød ville blitt misunnelig på responsen. Det er antagelig ganske nært det M3 Crossoveren sikter seg inn på, men antagelig (og desverre) blir den tegnet med tanke på California og ikke Hardangervidda.

Gnilre

Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

satheesh.net

Sitat fra: lunitiks på lørdag 26. mars 2016, klokken 07:00
Tviler på at M3 får en "P" versjon!

Ville ikke nødvendigvis ha utelukket det. Husk at bilen skal til "massene". Dvs det må være noe for enhver smak. (På lik linje med hengerfeste, etc.) Det hadde vært strategisk smart av dem å tilby flere ulike opsjoner i hvertfall. :)

PS! Jeg kjenner jeg er mest spent på denne bilen enn noen av de andre bilene så langt. Det kan selvsagt være fordi den har blitt så mystifisert og tilnærmet null lekkasjer gjennom designprosessen, at spenningen (pun intended) er såpass høy! ;D

lunitiks

ok satheesh. la oss gjette på top of the line fully loaded, specs og pris. jeg begynner:
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

Sitat fra: lunitiks på lørdag 26. mars 2016, klokken 07:00
Tviler på at M3 får en "P" versjon!

Nja, den bilen som hele tiden har vært trukket frem som bilen Tesla ønsker å konkurrere mot er jo BMW 3-serie. Så de kjappeste bilene i Model 3 serien bør da ha litt å stille opp mot BMW's M3.

En annen sak er jo at nettopp rask respons/akselerasjon hele tiden har vært ett av Tesla's store konkurransefordeler. Så nekter å tro at de vil droppe dette på denne modellen bare fordi den skal være mindre og billigere.

Eneste grunnen jeg kunne se for meg at de ikke leverer en egen P modell (eller flere) måtte være fordi den skulle kunne "gruse" BMW M3 på drag-stripa selv i standard utgavene (nødvendigvis med største batteripakka da).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Havebigfun


satheesh.net


Amoss

Sitat fra: lunitiks på lørdag 26. mars 2016, klokken 08:39
C toppfart

Tror jeg venter på Warp-speed oppgraderingen. Forventer denne ved første facelift ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA